Inflatie zakgeld

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miss T, 7 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.350
    298
    83
    Ik had het laatst met mijn man over de enorm hoge prijzen en het zakgeld van onze dochter. Ik ben benieuwd wie van jullie het zakgeld van puberlief heeft aangepast vanwege de inflatie.

    Dochterlief (14 jaar - klas 2 vo) krijgt 20 euro per maand. Daarnaast betalen wij haar telefoonabonnement, een bedrag per jarig vriendinnetje en af en toe een uitstapje naar het zwembad of de bioscoop.

    Ik check met regelmaat de site van het Nibud, maar daar blijft het bedrag aan zakgeld voor 14-jarigen tussen de 22 en 25 euro per maand staan.

    Ook ben ik benieuwd of jullie 14-jarigen al een bijbaantje hebben?
     
  2. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.551
    6.246
    113
    Onze dochter van 14 (3e klas, wordt 15 eind september) krijgt 27,50 per maand, en wij betalen ook dr telefoon abonnement, verjaardagen van vriendinnen en soms een uitje. Ze heeft als bijbaantje vakkenvullen in een supermarkt voor 4 uur per week.
    Het is bij mij ook wel in gedachten gekomen om haar zakgeld te verhogen, aan de andere kant; ik heb haar nog niet horen zeuren :roflmao:. Na de zomer verhogen we sowieso altijd wat, weet nog niet hoeveel ze dan gaat krijgen.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Hier krijgen ze 25 (13 en 15). Ik hoor ze er nooit over. Telefoon/cadeautjes etc betalen wij allemaal, dus vind het ook wel een prima bedrag. De oudste had een krantenwijk en denkt nu na over iets anders, maar van mij mag dat nog wel even wachten. Druk genoeg met school, sport etc. Hij werkt wel af en toe bij mijn ouders en daar krijgt ie goed voor betaald.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  4. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Allebei 25 euro en daarvan moeten ze zelf hun telefoonabonnement betalen. Dit krijgt dochter al jaren en zoon nu dus ook. Verder moeten ze een cadeautje met verjaardagen van ons gezin plus vaderdag en moederdag kopen. Ze krijgen cadeautjes voor vrienden/vriendinnen van ons omdat eerst dochter veel meer feestjes had dan zoon. Uitjes: ene keer van ons, de andere betalen ze zelf.

    Bijbaantjes: zoon heeft een folderwijk en dochter past veel op dus allebei extra inkomsten.

    Ik krijg geen klachten én ik heb ook niet meeer te besteden. Eerder minder omdat alles duurder wordt.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  5. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.279
    11.974
    113
    Vrouw
    Nee wij doen niet mee met de inflatie. Zoon van 11 gaat volgend jaar naar de brugklas en zal hetzelfde zakgeld krijgen als zijn zus die 12 jaar geleden naar de brugklas ging.
     
  6. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.018
    15.556
    113
    Vrouw
    Ik verhoog het zakgeld niet op wekelijkse basis maar ik kom zelf ook buiten en zie ook wat alles kost en vind het geen probleem om wat extra te geven als ze dat eens komen vragen ( ze doen dit niet vaak).
     
    suus1983 en Miss T vinden dit leuk.
  7. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.004
    5.141
    113
    Zou er voor mij aan liggen waar ze het geld wel voor moet gebruiken en of dat (veel) duurder is geworden. Als het puur ‘geld voor leuke dingen’ is, en niet bv voor noodzakelijke zaken zoals kleding, zou ik het niet verhogen (ook omdat jullie bv een bioscoopbezoek ook wel af en toe betalen).
     
    Miss T vindt dit leuk.
  8. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    14 jarige 25 euro per maand. Telefoonabonnement heeft hij niet, ga ik niet betalen voor hem en vindt hij totaal onnodig, dus dat scheelt ;) ik betaal wel zijn prepaid kaart maar hij doet een jaar met 10 euro, dus dat zijn de kosten niet.
    Hij moet zelf cadeautjes voor ons kopen voor verjaardag, voor vrienden betaal ik. Net als af en toe een uitje betaal ik ook zo lang het een beetje binnen de perken blijft. Broodjes bij de AH na/tijdens school betaalt hij zelf.
    Hij doet kranten op woensdag en verdient daar 55 euro mee per maand.
     
    Miss T vindt dit leuk.
  9. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.350
    298
    83
    Werkt jouw dochter overdag? De mijne wil wel werken, maar in de supermarkt mag ze nog niet in de avond werken en in het weekend sport ze altijd.
     
  10. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.350
    298
    83
     
  11. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.350
    298
    83
    Maar 12 jaar geleden kon je toch veel meer met/van dat geld doen/kopen?
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  12. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Sinds 2 jaar krijgt dochter dit.
    Ze begon in de brugklas met zakgeld + kledinggeld, maar dat werkte niet goed. Ze kwam erachter dat ze beter 25 euro kon krijgen + kleding :roflmao:. Zoon sinds dit jaar, brugklas. Ze zijn 15,5 en bijna 13.
     
  13. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.279
    11.974
    113
    Vrouw
    Ja dat denk ik ook. Door de vraag van ts denk ik eigenlijk pas dat het misschien wel krom is. Maar goed, zijn kleding krijgt hij gewoon, telefoonabbo heeft hij niet, dus daar ook geen kosten aan. Het is dus eigenlijk alleen voor eens een cadeautje voor een verjaardag en wat lekkers/leuks oid.
    Hij heeft trouwens ook al een krantenwijk, dus daar heeft hij ook nog inkomsten van, dat had zijn zus weer niet.
    We houden vast aan dit bedrag denk ik.
     
  14. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.551
    6.246
    113
    Ze werkt doordeweeks 2x van 17-19. Mag officieel pas vanaf 15jaar, maargoed ik vind t geen probleem zolang dr school en sport er niet onder gaat lijden.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Okeee, mijn 14 jarige moet sowieso niet dit topic lezen:roflmao:
     
    Zeebra, Vulpen, Precious03 en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Wij moeten het zakgeld nog aanpassen. Ze krijgt op dit moment nog maar 10 euro per maand, omdat ze het tot voor kort in de eerste week van de maand direct opmaakte aan de snoepautomaat op school. Inmiddels gaat ze er wat beter mee om, dus willen we het verhogen. We betalen ook haar telefoonabonnement, cadeautjes voor vriendinnen en als ze wat leuks gaat doen ed en ze krijgt ook kleedgeld.
     
  17. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.780
    113
    Onze 14 jarige zoon (september 15) krijgt 25 euro per maand. Telefoon abbo betalen wij. Eigenlijk betalen we alles voor hem haha
     
  18. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.780
    113
    Wat krijgt jouw 14 jarige dan?
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    20 euro per maand, waarvan 5 direct naar de spaarrekening gaat. Dus effectief 15 euro.
     
    Precious03 vindt dit leuk.
  20. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Onze dochter van 14 (in juli 15) - 3 havo - krijgt 5 euro per week.

    Ze heeft een bijbaantje, een eierwijk. Daarmee verdient ze tussen de 15 en 20 euro per week - en 1x per 2 maanden met de stroopwafelactie is dat bedrag zo'n 40 euro.

    Maar haar verdiende geld gaat rechtstreeks naar haar spaarrekening omdat ze volgend jaar januari met Masterskip meegaat. Deze reis kost 7000 euro die ze zelf bij elkaar probeert te verdienen.
    Ze verdient verder geld met schminken, als oppas (heel soms) en heeft enkele adresjes nu waar ze op de huisdieren mag passen in de vakantie. Om het geld voor haar reis verder bij elkaar te krijgen zoekt ze ook actief naar sponsors , zowel bij bekenden, als bij bedrijven (hoewel dit erg moeilijk is hoor).

    Het idee is wel als dit achter de rug is, dat ze het geld van haar eierwijk door gaat sparen voor haar rijbewijs. Ze koopt verder zelden iets.. houd niet van shoppen of feestjes ofzo. Dus haar zakgeld is voldoende en daarom gaan wij niet mee met de inflatie ofzo.
     

Deel Deze Pagina