Informatie over pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door crystals, 18 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. crystals

    crystals Actief lid

    20 okt 2015
    404
    95
    28
    Hoi iedereen

    Ik had een aantal vragen omtrent pleegzorg. Ik had namelijk interesse maar heb wel huisdieren en zit zelf ook in therapie ben wel gewoon stabiel en zorg gewoon voor mijzelf en alles maar ik krijg trauma en rouwverwerking. Zou dit een struikel blok kunnen zijn. Ik ben 30 en alleenstaande heb zelf geen kinderen wel 2 hondjes wat denken jullie zou ik een kans kunnen maken?
     
  2. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik zou het in jouw situatie niet doen. Juist omdat je zelf nog de nodige hulp nodig hebt/krijgt nu. Als dat achter de rug is, zou je het misschien nog eens kunnen overwegen?
    Er komt zoveel bij kijken. En helaas niet alleen maar fijne dingen. Ook heel veel zorgen, gesprekken, veel dingen moet je zelf allemaal achteraan, enz... daar moet je wel sterk voor zijn.
    Maar ik ken je niet en beoordeel het nu op hetgeen ik lees. Pleegkinderen hebben een stabiele/sterke omgeving nodig. Kunnen ze dat bij jou vinden? Kan jij dat aan?
    Wel zou je eens naar een informatie avond kunnen. Daar hoor je allicht dingen die je nog niet wist en je mee kan nemen in je voorbereiding.
     
    crystals vindt dit leuk.
  3. crystals

    crystals Actief lid

    20 okt 2015
    404
    95
    28
    Hey dankjewel voor je antwoord.
    Ik heb wat brochure aangevraagd en mij opgeven voor een webinar. Ik zal het ook nog overleggen met mijn therapie. Op zich voel ik mij gewoon prima en doe van alles op het moment alleen heb ik nog wel mijn gesprekken nodig. Ik kan mij best voorstellen dat het enorm pittig is ik heb wel een extra kamertje als het moet en ben vaak thuis
     
  4. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Ik zou zeggen, ga naar een informatieavond en kijk of je het dan nog steeds ziet zitten. Eens in het traject kan je eerlijk zijn over je situatie en zal duidelijk worden wat mogelijk is. Misschien kan je beginnen met weekend of vakantiepleegzorg. Op die manier kan je ook een verschil maken in het leven van een pleegkind. Succes!
     
    Syane en crystals vinden dit leuk.
  5. Emmaly

    Emmaly Actief lid

    20 aug 2016
    453
    144
    43
    Hier ben ik het mee eens! Als je naar een informatieavond gaat en een gesprek hebt zit je nog nergens aan vast. Met die mensen kun je dan kijken of je geschikt bent en in wat voor vorm!
    Ik vind het heel mooi dat je het overweegt en ik hoop dat je tot een goede keuze komt!
     
    Syane, crystals en lalalindsay vinden dit leuk.
  6. crystals

    crystals Actief lid

    20 okt 2015
    404
    95
    28
    Dankjewel voor jullie reacties ik zal eens kijken naar zo'n informatie avond. Ik ben een aantal jaar terug samen met mijn moeder mantelzorg geweest voor mijn terminale oma daarvoor hadden wij hetzelfde met mijn opa. Natuurlijk niet te vergelijken met pleegzorg maar ik vond dit soms ook enorme pittig mijn oma kon ook soms flink agressief uit de hoek komen omdat ze er gewoon heel erg mee zat dat bepaal dingen niet meer lukte. Toch ben ik nu het zorgen voor iemand gaan missen.. Het huis voelt leeg en achteraf gezien heb ik er absoluut geen spijt van gehad Ik merk gewoon dat ik het fijn vind om te zorgen
     
    Snoepjes, Syane en lalalindsay vinden dit leuk.
  7. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Is anders iets van gastouder niets voor je dan? Dan kan je ook zorgen, maar op een eenvoudigere manier. Pleegzorg is gewoon heel zwaar en pittig. Je kan ook niet zomaar even zeggen; ik stop er mee want het is niets voor mij. (Oke, deze mensen zijn er wel, maar dat is echt onwijs zielig voor t pleegkind). Als ik zo je situatie bekijk, denk ik persoonlijk dat je als gastouder gelukkiger wordt dan als pleegouder.
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  8. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Persoonlijk vind ik dat pleegzorg vaak zwaar onderschat wordt.
    Wij hebben nu jaren ervaring en net afgelopen week een plaatsing na 3 jaar afgebroken.
    Het ging echt niet meer.
    Ik liep op mn tandvlees, was niet meer thuis in mn eigen huis.
    Je kan het "treffen" met een pleegkind, maar bedenk wel dat het vaker kinderen zijn die zwaar getraumatiseerd zijn door wat ze hebben meegemaakt.
    Dit gaat gepaard met gedrag dat niet makkelijk is.
    Van extreem claimen tot agressie, vernielingen en weglopen.
    Wij hebben het de afgelopen 3 jaar allemaal de revue zien passeren.
    Wij waren na 3 jaar opgebrand.
    Het kind was "pas" 7 jaar.
    Maar nu al zo complex.
    Ik vind dat men ook wel deze kant van pleegzorg moet kennen voor je er in stapt.
     
  9. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    @Manolito toch de knoop doorgehakt? Het liep al even niet goed he... Veel sterkte! Voor jou ook niet gemakkelijk.
     
  10. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Dank je.
    Nee inderdaad.
    Jeugdzorg heeft flink gefaald.
    Hebben jaren terug al toegegeven dat deze plaatsing nooit had gemoeten. Problematiek te heftig voor een "gewoon pleeggezin".
    Zit nu in therapeutisch gezinshuis.
    We houden wel contact met pleegkind.
    Op de achtergrond.
     
  11. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Wat moet het moeilijk geweest zijn om die knoop door te hakken. Ik heb je verhaal wel eens gelezen in een ander topic. Respect dat je het hoe dan ook geprobeerd hebt en nog zo lang hebt gehouden. Voel je ook echt niet schuldig mocht dat het geval zijn. Als het niet gaat dan gaat 't niet.
    Mede door jouw realistische verhaal denk ik niet dat ik er aan ga beginnen.

    Is pleegzorg nu een gesloten boek voor jullie?
     
  12. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Dank je.
    We voelen ons niet schuldig.
    Wij weten dat we er 3 jaar lang alles aan gedaan hebben.
    Hebben alles aangepakt wat aangereikt werd qua hulp, therapie, advies etc.
    We weten ook dat deze beslissing ook, op de lange duur, beter is voor het kind.
    Als je niks meer te bieden hebt, daar help je niemand mee.
    Het pleegzorg boek is voor ons gesloten.
    Vandaag afrondingsgesprek gehad met pleegzorg instantie.
     
  13. MamaMare

    MamaMare Lid

    12 apr 2019
    90
    61
    18
    Vrouw
    Och jeetje wat verdrietig, maar wat knap tegelijkertijd dat je je zo goed beseft dat jullie alles (en waarschijnlijk veel meer nog dan dat) hebben gedaan.

    Hoe gaat het met jullie nu?


    (Ik vond pleegzorg zelf overigens erg mooi om te doen en zou dat dolgraag weer doen. Helaas heeft het voor ons niet goed uitgepakt door fout na fout na fout van jeugdbescherming en pleegzorg en zijn we een traumatische ervaring rijker :( )
     
  14. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Wat jammer @MamaMare :(

    Ik lees de laatste tijd vaak over dingen die verkeerd lopen bij jeugdzorg in Nederland... Ik woon zelf in België en ook daar zullen zulke dingen gebeuren, maar het is echt iets dat me opvalt de laatste tijd.

    @Manolito, bij jullie weer een beetje rust gevonden hoop ik? Hopelijk zorg je even extra goed voor jezelf nu? De situatie zal behoorlijk wat energie gevraagd hebben...
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    @Manolito wat erg dat het niet gelukt is :(, en wat erg dat er zo gefaald is door jeugdzorg. Ik zie dat hier bij bekenden van mij ook, gelukkig is er bij hen de mogelijkheid om een gezinshuis te worden en kunnen de kinderen blijven. Maar als ik zie wat voor impact het heeft... Je moet zo ontzettend sterk in je schoenen staan en het kost zo ontzettend veel tijd. Een baan erbij kan gewoon niet. Ik vind het heel knap als iemand het vol kan houden, ik zou het zelf echt niet kunnen (dan heb ik het dus over complexe problematiek). Ik vind dat jullie het nog lang hebben volgehouden. En ik hoop dat jullie kindje goed terecht gaat komen uiteindelijk.
     
  16. MamaMare

    MamaMare Lid

    12 apr 2019
    90
    61
    18
    Vrouw
    Ja het is echt schokkend wat er gebeurt. De media smult er tegelijkertijd ook wel van hoor, het trekt toch kijkcijfers. Mede daardoor is het veel in het nieuws. Wij zijn ook uitgebreid in het nieuws geweest met onze ervaring en hebben daarmee de ballen die momenteel rollen mede aan het rollen gekregen. Tijdens de situatie zelf hebben we alle media afgehouden, maar een half jaar na dato hebben we besloten toch openheid van zaken te geven. En dat vinden de instellingen niet heul leuk zeg maar, zodoende dat we geen pleeggezin meer kunnen zijn. Zelf hadden we dat dus wel graag gewild. Waarom zelf zoveel moeite (en: kosten voor de zorg maken) om een kindje op de wereld te zetten als er al zoveel kindjes zijn die een fijne plek nodig hebben? Wij hebben die plek, dus een kindje is welkom voor korte of langere tijd. Helaas is dat dus net even wat anders gelopen. Mooi klote, want ik had het hele PGD/IVF-circus waar we nu middenin zitten écht graag aan ons voorbij laten gaan. Maar ja, dat sterke verlangen naar een groter gezin hè ;)
     
  17. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Realiseer je wel dat een pleeggezin compleet anders is dan een gezin vormen met kinderen van jezelf.
    Echt 100% anders.
    Niet te vergelijken.
    Je moet ook niet met die insteek pleegzorg in willen.
    Als het als "vervanging" is voor biologische kinderen gaat het echt niet lukken.
    Zowiezo is pleegzorg daar heel alert op bij de gezinsonderzoeken.
    En terecht.
     
  18. MamaMare

    MamaMare Lid

    12 apr 2019
    90
    61
    18
    Vrouw
    Sowieso! Maar dat was en is voor ons geen probleem; ik wil vooral een groter gezin en of een kindje nou 3 weken, 3 maanden 3 jaar of 20 jaar blijft is echt allemaal ok. Als een kindje weer naar huis kan, komt er simpelweg weer plek vrij voor een ander kindje dat voor kortere of langere tijd een plekje zoekt. Dat vind ik het mooie van pleegzorg <3
     
    Emmaly en lalalindsay vinden dit leuk.
  19. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Is er iemand die ik een pb mag sturen mbt pleegzorg? Wij hebben serieus onze oren ernaar, maar zou graag wat dingen willen vragen aan iemand met ervaring :)
     
  20. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83

Deel Deze Pagina