Initialen...

Discussie in 'Babynamen' gestart door RobinBird, 16 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Hoi :)

    Ik ben heel pril zwanger en bezig met namen zoeken (eerlijkheidshalve ben ik dat al mn halve leven, en heb ik een excel bestand "namen" haha).

    Bij onze dochter heb ik de naam uitgekozen. Een naam die voor mij een heel bijzondere betekenis heeft en ook erg mooi is. Mijn vriend moest wel aan die naam wennen.

    Nu weten we natuurlijk nog niet of we een zoon of dochter mogen krijgen, dus zijn 'we' voor beide geslachten namen aan het bedenken. 'We', want mn vriend komt eigenlijk nergens mee. Die vind namen minder leuk en interessant. Als ik aandring, komt hij met vage woorden of random namen en maakt hij er grapjes over. De namen die ik opnoem, kraakt hij af.

    Gisteren gaf hij aan dat hij, als het een jongen blijkt, een specifieke beginletter zou willen in verband met een traditie. Enerzijds hoop ik dat hij daarop terugkomt (want dit is een zeer beperkende "regel" en een letter die ik überhaupt niet aantrekkelijk vind als beginletter). Anderzijds, als dit de enige wens is die hij serieus aangeeft, wil ik hier wel graag in meegaan, voor hem. Juist omdat hij grenzen en wensen aangeven moeilijk vind en hij hier de laatste tijd hard mee aan het werk is met zichzelf om dit te leren.

    Vervolgens zou ik dan graag als tweede naam iemand willen vernoemen. Alleen worden de initialen dan heel gek! In verband met anonimiteit kan ik beter niet precies de initialen noemen, maar denk bijvoorbeeld aan P.Y.P of B.E.V. Nèt niet echt een fout woord dus, maar de klank/uitspraak zou dan pijp of bef zijn (fictief voorbeeld, maar komt op hetzelfde neer).

    Ik kan de naam van de persoon die ik wil vernoemen een beetje aanpassen zodat de initalen normaal zijn, maar dan is de naam wel iets minder mooi èn is het vernoem-idee minder.

    Hebben jullie ideeën, meningen, adviezen?

    Bedankt!
     
    Roodborstje2 vindt dit leuk.
  2. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Tja beetje lastig zo om mee te denken, dit is wel heel erg cryptisch.
    Snap ook niet zo goed waarom je geen voorletters durft te gebruiken op dit forum vanwege je anonimiteit.
    Ik zou niet voor rare voorletter combinaties gaan, dan zou ik of een andere volgorde doen of een voornaam erbij ofzo.
     
  3. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Omdat het een vrij specifieke unieke letter is en icm de traditie èn familie in dezelfde levensfase die wellicht ook op dit forum zitten, zeg ik nu waarschijnlijk al teveel.
    Bedankt voor je input!
     
  4. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ik ben nu heel hard aan het denken wat het in vredes naam kan zijn.
    Zit nu in de richting van Q.u.d of een XYZ.
    Een Q zou je op kunnen lossen met een kw, een X met een s of ks, een z met een s?
     
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Tijdens één van mijn zwangerschappen heeft mijn vriend om die reden de initialen BJ (blow job) afgewezen.

    Prima. Geen kind dus met twee voornamen die beginnen met een B en een J.

    Dus ik vertel dat op mijn werk, waarbij een collega helemaal rood aanloopt en aangeeft dat dit haar initialen zijn en ze hier werkelijk nog nooit aan gedacht had :roflmao:.

    Maw, het is net of je er zelf een probleem van maakt.

    Je kunt natuurlijk altijd nog een extra naam toevoegen, dan is je 'probleem' ook opgelost.

    En stiekem moet ik altijd wel lachen als ik een W.C. of een B.H. tegen kom.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  6. MAF126

    MAF126 Bekend lid

    11 jun 2021
    531
    513
    93
    Vrouw
    Ik vind tradities en vernoemingen heel mooi dus zou niet te veel sleutelen aan de namen /opties voor namen die jullie nu in gedachte hebben. Ergens kan ik me voorstellen dat je graag wilt dat beide kinderen evenveel namen hebben maar als dit betekent dat jullie tweede kindje ongepaste initialen krijgt, zou ik toch een voornaam toevoegen. Liever een naam extra dan een traditie verbreken of een net-niet-mooie tweede naam. Maar dat is mijn mening.
    Voor mijn werk gebruik ik bijna dagelijks mijn initialen dus ik zie wel het belang om daar rekening mee te houden.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  7. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    De initialen van mijn jongste zijn BH. en hij heeft nog 2 voornamen dus dat komt er dan evt tussen
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  8. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Dat vind ik sowieso kunnen hoor. Meestal worden alle initialen gebruikt, toch?
     
  9. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Ja hoor, heel simpel - gewoon nog een derde naam erbij! Dan is het P.Y.D.P. of B.E.S.V., klaar.
     
  10. wondertjes1992

    wondertjes1992 Fanatiek lid

    3 feb 2012
    1.595
    477
    83
    Vrouw
    Ik heb zelf S S als initialen en de mannen hebbenA A , A A en R A. Pruts wordt KA zelf heb ik nooit last gehad dat ze me zo noemden. Denk dat niemand dat door had opt school.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  11. Aries

    Aries Niet meer actief

    Als ik het goed begrijp is het laatste initiaal van de achternaam? Daar zou ik me totaal niet druk om maken, dat zie je behalve bij een paraaf nooit zo bij elkaar staan. Dan wordt het bijvoorbeeld B.E. Vermeer of P.Y. Potter. Dat ziet er helemaal niet raar uit.
     
    Paardenbloem, Vidah, Fuddey en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik denk vooral, wat doe je moeilijk :roflmao:.
    Als kind ben je nooit met initialen bezig, je weet vaak niet eens dat mensen een naam/namen extra hebben of wat die dan zijn. En al hoor je ze wel dan hoor je namen en leg je al helemaal geen link met initialen. De enige manier dat je initialen leest is bij post of op officiële documenten. En sommige mensen lezen die nooit van anderen, en anderen weer meer vanwege hun werk ofzo. En ja ach, dan lees je dat en dan? Dan denk je soms hé daar staat een woord....maar meer toch niet? Zelfs al zou er L.U.L. op de post van de buurman staan en ik krijg die eens in de bus....dan denk ik 'o das lullig' en dat was t dan wel zo ongeveer. Ik spreek hem dan verder gewoon aan met Leo. Dat hij wellicht Leonardus Uranus Laurentius heet doe ik toch verder totaal niets mee?
    Ben jij zelf dan zo met initialen van andere mensen bezig dan? Ik echt nooit :roflmao:.
     
    Paardenbloem, Mapje, Dubbelgeluk en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Chill!

    In t ergste geval gniffeld iemand even inwendig en dat is it. Zijn maar initialen. Doe ik ook nog steeds als iemand een grappige initialen combi heeft

    Zolang t geen W.C. Pot is, relax.
     
    Paardenbloem en RobinBird vinden dit leuk.
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Gezien je spreekt over P.Y.P. en B.E.V.:
    PYP is bijv. voor een jongen en BEV voor een meisje, dan is het denk ik ook zo dat de Y een vernoeming naar een man uit de familie is en E de vernoeming naar een vrouw uit de familie?
    Kun je van de Y dan geen vrouwelijke naam/vernoeming maken en van de E een mannelijke, zodat je PEP en BYV krijgt als initialen?
     
    Seffie vindt dit leuk.
  15. Aries

    Aries Niet meer actief

    Deze initialen waren maar voorbeelden volgens mij.
     
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja dat begreep ik. Ik gebruikte ze om uit te leggen wat ik bedoel. TO kan zelf wel invullen om welke initialen het dan in werkelijkheid gaat.
     
  17. Vidah

    Vidah Fanatiek lid

    27 okt 2014
    1.394
    710
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad!
     
  18. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Als initialen worden alleen de namen gebruikt, toch niet de beginletter van de achternaam? Heb ik in elk geval nog nooit ergens gezien...
     
  19. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Oh, je kunt ook nog m'n onderschrift bekijken. Wij hebben er duidelijk geen moeite mee ;)
     
    Paardenbloem, Palmpje, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Er zijn 2 keuzes alleen de voorletters of ook de achternaam erbij.
    SCW kan staan voor bijv. Simon Cornelis Wouters maar het kan ook Simon Cornelis Wouter Janssen zijn.
    Kan ook als S.C. Wouters of S. Wouters. Of dus S.C.W. Of S.C.W.J.

    Dus als Bertha Evelien Janssen (BEJ of B.J.) trouwen met Simon Vreeswijk kan ze ipv B.E.V ook B.V. Gebruiken. Kortom je hebt het toch niet in de hand als ze ouder worden. Gelukkig kan tegenwoordig Simon ook de achternaam Janssen aannemen.
    Ik gebruik eigenlijk altijd al mijn namen voluit of ik gebruik 1ste voorletter plus 1ste letter achternaam.
     
    RobinBird en Magnolia29 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina