Injectie om te slapen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door minimee, 7 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minimee

    minimee Bekend lid

    3 dec 2011
    852
    79
    28
    Hi allemaal,

    Ik kan wel eventjes wat advies gebruiken want ik weet het even niet..

    Ik ben inmiddels 30+4 dagen zwanger van de 4e. Het gaat allemaal niet perse van een lijen dakje. Op 9 weken mega heftig covid gehad. Vervolgens 8 weken later: weer. Ik loop al tijden met flinke bekkeninstabiliteit en de daarbij behorende pijn. Slapen lukte al even niet en uit pure wanhoop gevraagd om slaapmedicatie. Die kreeg ik, iom de vk en huisarts. Temazepam. Heeft 1 avond goed gewerkt..
    Afgelopen zaterdag werd ik rillerig en niet helemaal fit. De andere kids hadden vlak daarvoor griep gehad dus ik had al zoiets van; nu ben ik de sjaak. 'S-avonds kreeg ik plots enorme pijn tussen mijn schouderbladen bij het ademen en een mega druk op mn borst. Daarbij steef de koorts ook tot boven de 39 graden. De vk kwam en heeft me doorverwezen naar het zkh waar ik uren ben onderworpen aan allerlei onderzoeken, ctg's en echo's. De hartslag van de kleine zat op 200 en soms zelfs 215 wat erg hoog is. De mijne eveneens op 135. Ik heb daar de nacht doorgebracht aan het infuus en ook met een temazepam. Die overigens niet werkte want heb heel de nacht wakker gelegen. Snachts nog een prik gehad met antistollingsmiddel omdat er een vermoeden bestond van longembolie op basis van mijn klachten. De volgende dag moest ik een CT scan laten maken (met contrast vloeistof). Liggen janken onder dat apparaat want echt een keuze had ik er niet in. Longembolie kan niet onbehandeld blijven als dat zo was geweest maar radioactieve straling is niet iets wat je heel graag wilt voor je ongeboren kindje. Anyway. Het bleek geen longembolie te zijn (gelukkig!) Dus ik mocht naar huis met enkel de diagnose influenza (goh.. ) om de koorts te drukken wel op 4x 1000 paracetamol per dag. En toen...werd het niet slapen nog erger allemaal. Sinds zondagnacht "slaap" ik op de bank. Rechtop, want als ik ga liggen reutel en pruttel ik aan alle kanten wat én mega irritant is...en een hoest prikkel opwekt waardoor ik me helemaal kapot hoest. Mn hele buik is beurs en pijnlijk en kan hem amper aanraken. De kleine is rustiger dan anders. Ik ben helemaal kapot. Ik wil wel slapen, maar ik kan het niet. Mijn lijf doet zeer, mijn longen zitten vol met slijm en het lijkt wel een uitzichtloze situatie zo.
    Ik heb nu het voorstel liggen om via de gynaecoloog een slaapinjectie te krijgen in het ziekenhuis (pethidine-phenargan) om zo eens een nachtje door te slapen en hopelijk deze ellende te doorbreken. Het klinkt me als muziek in de oren, maar ik maak me zorgen om mijn ukje. Wat voor invloed heeft dit op hem? Ik lees dat hij er ook suffig van kan worden en minder actief. Dat vind ik naar.. daarbij heeft hij het deze week behoorlijk om z'n oren gehad met allerlei medicatie die je eigenlijk gewoon niet wil met een baby in je buik, dus voel me er gewoon schuldig om.

    Ik weet even niet zo goed wat ik moet doen. Alle huis/tuin/keukenmiddelen zijn al uitgeprobeerd en halen niks uit.
    Wat moet ik hier nu mee? Heeft iemand hier ervaring mee?

    Liefs, een hele vermoeide Minimee
     
  2. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Wat een nare situatie, ik kan me voorstellen dat je er goed doorheen zit.

    Pethidine is veilig, ze gebruiken dat ook als pijnstilling bij de bevalling, en als het goed is monitoren ze je baby. Ik denk dat een nachtje slaap nu het zwaarst weegt..

    Veel sterkte en beterschap!!
     
  3. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.398
    113
    Als het niet veilig zou zijn doen ze het niet.

    Vriendin heeft dit een paar keer gedaan en zij sliep dan ook wel.
    Moest wel in het ziekenhuis.
     
  4. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Ik snap je zorgen en zou deze verder bespreken met je gynaecoloog. Je zorgen zullen misschien niet helemaal verdwijnen, maar misschien helpt het.
    Verder; ik zou toch voor de injectie gaan. Slaap is zo essentieel en helaas weet ik hoe krankzinnig slaaptekort je kan maken. Dat is ook niet gezond, voor jou niet en voor de baby niet. En als de baby straks geboren is dan is het belangrijk dat je niet compleet uitgeput aan de kraamweek begint.
    Sterkte!
     
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ik heb ook de griep gehad laatst, dat hoesten. Vreselijk. Tip daarvoor: codaine tabletten , kan de huisarts voorschrijven. Ik nam er enkel eentje voor de nacht en dat hielp zeker wat, onderdrukt de hoestprikkel. Beterschap! Het is echt een rot griep!
     
  6. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.390
    2.155
    113
    Jeetje wat een enorme rottijd. Zwanger zijn is zonder covid en griep al zwaar genoeg.

    Ik zou toch alle mogelijkheden die je helpen te laten slapen aangrijpen, want niet slapen is killing voor je gezondheid, zowel fysiek als mentaal.

    Geen ervaring met de injectie of andere dingen die je echt laten slapen maar helaas wel met extreme vermoeidheid tijdens en na de bevalling (met koorts etc), en had gewild dat ik ook een nachtje (of 2) had kunnen slapen want dat had heel erg in mijn herstel gescheeld vermoed ik.

    Veel sterkte en beterschap, hoop hoe dan ook dat je snel opknapt♡
     
  7. Sugarsnap

    Sugarsnap Actief lid

    8 apr 2022
    402
    394
    63
    Vrouw
    Kom je een hart onder de riem steken. Hier ook zware slapeloosheid. We gaan het hier nu ik zelf net van een zware griep / verkoudheid nog 1x met temazepam proberen. Maar ik merk dat ik zelfs dat doodeng vind in de zwangerschap.

    Ik wilde helemaal niks van medicatie, tot mijn omgeving zei.. doe ajb iets want je stort volledig in onder het slaapgebrek. Ik kreeg er vervolgens deze week van de spanning de hele dag door harde buiken bij en toen iig toch voor medicatie overstag.. de baby lijkt het nog ok te doen..

    Maar ik dacht ik kom meteen reageren.. want ik weet helaas exact wat voor hel dat niet slapen is.. take care x
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.107
    113
    Vrouw
    Ik heb die shot in mijn bil gekregen in t ziekenhuis dag voor inleiding. God wat een zegen!!! Heb gesnurkt als een malle zei de verpleegkundige hahaha
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  9. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Soms moet je kiezen uit 2 kwaden. Medicatie heeft altijd wat effect maar slaapgebrek is ook iets wat je serieus moet nemen.

    Heb je naast het slapen ook al het andere ingezet om je rust te pakken? Hulp om je heen, schoonmaakster, oppas etc. Geef jezelf alle rust mogelijk he!
     
  10. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.021
    5.168
    113
    Ik heb ook in het ziekenhuis geslapen na een periode vrijwel geen slaap (en als ik sliep, was het zeer oppervlakkig) - ik sliep 6 uur en het was zo heerlijk! Het gaf me echt even die mentale reset om de laatste weken nog door te kunnen komen (dn na de bevalling kon ik vervolgens gelukkig ook weer heel goed slapen).
    Ik kan het dus alleen maar aanraden :)
     
  11. Sugarsnap

    Sugarsnap Actief lid

    8 apr 2022
    402
    394
    63
    Vrouw
    Ben ik toch even mee nieuwsgierig.. was dat ook na eerst proberen slaapmedicatie?
     
  12. minimee

    minimee Bekend lid

    3 dec 2011
    852
    79
    28
    Bedankt allemaal voor alle tips en adviezen. Ik heb het nog een beetje zelf aangeprobeerd. Ging gisteren per toeval "goed": geslapen van 22:30-02:30 in bed. Toen 2 uur wakker en van 04:30 tot 06:30 nog op de bank. Overdag een paar x gaan liggen en weggedoezeld. Ik begon vol goede hoop aan de nacht. Met wederom een temazepam (moet er echt even mee gaan stoppen maar merk dat het een ding wordt. Ik slik ze nu een week. Zijn ook bijna op dus prima. Wil niet dat beeb er afhankelijk van wordt maar echt mega wanhopig). Eenmaal op bed meega benauwd, mn draai niet kunnen vinden, pijn in mn lijf. Hoesten als een malle.. dus weer eruit. Toch maar weer proberen op de bank. 3x mn onderbroek vol geplast vanwege de ongekende hoestaanvallen waar ik nog net niet in stik. Uiteindelijk maar met een handdoek tussen mn benen gaan liggen. Pijn aan mn lijf, ribben, rug. Niet kunnen liggen, niet kunnen zitten. Beeb hyper door dat continue gehoest. Vervolgens ieder uur op de klok voorbij zien komen en zitten janken van pijn en ellende. Ik zie het zó niet meer zitten...
     
  13. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    @minimee ik zou maandag echt bellen om via de gyn een injectie te krijgen zodat je een nacht goed kan slapen.

    Ik heb tijdens mijn zwangerschap 4 weken om de dag slaapmedicatie gehad en zelf de nacht voor de bevalling ook. Dus toen 2 dagen achter elkaar en dat was geen probleem op het ziekenhuis.
     
  14. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.021
    5.168
    113
    Ja, daar sliep ik goed mee in, maar werd dan na een uur weer wakker. Mijn probleem was ook vooral effectief doorslapen - indommelen lukte op zich wel goed. Bij mij kwam het waarschijnlijk door een combinatie van hormonen en zwangerschapscholestase. Door slaaptekort zat ik er mentaal ook echt doorheen (en die cholestase was gewoon een continue nachtmerrie), ik kikkerde mentaal echt op van 1 goede nacht.
     
    Sugarsnap vindt dit leuk.
  15. Sugarsnap

    Sugarsnap Actief lid

    8 apr 2022
    402
    394
    63
    Vrouw
    Dankjewel. Ik ga het morgen eens mee voorleggen. Want hier zelfde effect temazepam. Val in slaap even en lig vervolgens rest vd nacht plafond te bewonderen. Ijzertekort krijg ik nog een infuus ook al voor (speelt mogelijk mee) maar ik ben al enorm gevoelig voor depressies en psyche achtige "rommel", plus mn gezondheid vliegt onderuitz dus mijn omgeving vind mijn instorten hier omwille van geen slaap ook welletjes geweest....

    Echt bedankt voor je extra info.. eens zien wat ze hier gaan besluiten dan...
     

Deel Deze Pagina