Inleiding en dwarsligger

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lappies, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lappies

    Lappies Actief lid

    21 aug 2018
    278
    167
    43
    Hallo allemaal, over 1,5 week staat de inleiding gepland. Nu bleek van de week dat we een dwarsligger hebben en is er een versiepoging gedaan. Dat is deels gelukt, baby ligt nu wel met hoofd naar beneden maar scheef boven mijn bekken en is dus niet ingedaald. Komende week krijg ik weer een controle of ze de baby toch niet nog goed mijn bekken in kunnen duwen of misschien zelf al is ingedaald. Zo niet dan gaan ze dit bij de inleiding doen. Ze breken dan de vliezen en duwen het hoofd naar beneden. Omdat mijn familiegeschiedenis bol staat met overleden kindjes en ernstig zuurstoftekort tijdens de bevalling door navelomstrengeling/verkeerde (hoofd)ligging (en artsen die laconiek zijn hierover, zo van komt heel veel voor en komt wel goed) ben ik hier helemaal niet gerust op. Een van de risico’s van het indalen tijdens vliezen breken is bv een uitgezakte navelstreng en dan een spoed KS, maar goed ook een spoed KS kost tijd en het is maar hopen dat het dan op tijd zonder gevolgen lukt. Heeft iemand ervaring met verkeerde ligging en een inleiding? Is het wel verstandig hier uberhaupt aan te beginnen?
     
  2. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Heb jij jouw zorgen uitgesproken bij de arts ? Het is niet niks wat je noemt in je familie. Lijkt me slim als je in dit geval geen risico's neemt.

    Mijn baby lag enkele weken geleden ook iets dwars, maar is inmiddels wel gewoon ingedaald.
     
  3. Lappies

    Lappies Actief lid

    21 aug 2018
    278
    167
    43
    Ja ik heb dit aangegeven maar zien het als dikke pech. Er is geen aanwijsbare erfelijke oorzaak oid maar maakt natuurlijk wel dat ik wat extra bagage en twijfel heb bij dit soort ingrepen. Zij geven nu aan dat er maar een hele kleine kans is op complicaties wat vast zo is maar ik ben er niet gerust op. Ik kan er ook online niet veel over vinden vandaar hier mijn vraag om hopelijk wat ervaringen te horen.
     
  4. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ik zou een keizersnede willen met jouw verhaal en familieproblemen. En de spreekkamer niet verlaten tot ik een dag en tijd van de keizersnede zou hebben.
     
  5. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Poeh, ik heb hier geen ervaring mee maar ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt en dat je er niet gerust op bent.

    Kan je geen second opinion aanvragen?
     
  6. Lappies

    Lappies Actief lid

    21 aug 2018
    278
    167
    43
    Tja ik weet niet zo goed hoe? Bel je dan ‘gewoon’ even een ander ziekenhuis?
     
  7. Lappies

    Lappies Actief lid

    21 aug 2018
    278
    167
    43
    Ja dat gevoel heb ik ook wel. Anderzijds heb ik thuis ook nog kleintjes om voor te zorgen dus als het veilig kan zou ik liever gewoon bevallen, dus ik hou wat twijfel.
     
  8. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Je behandelend arts kan dat regelen, en hij/zij is verplicht daaraan mee te helpen. Maar gezien jouw termijn zou ik de poli even bellen, een telefonisch consult aanvragen voor vandaag of morgen en nogmaals je zorgen uiten.
     
  9. Penny123

    Penny123 Actief lid

    2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Mijn kindje was ook nog niet ingedaald, toen kreeg ik tips van de vk om de oefeningen op www.spinningbabies.com te doen. Daarmee zou je je bekken in de optimale stand brengen om t kindje goed te laten liggen. Als je straks ingeleid bent, niet blijven zitten of liggen maar actief proberen te zijn zodat de baby met de zwaarte kracht geholpen wordt om naar beneden te zakken. (Ben bij de eerste bevalling zelf ingeleid en was mij er niet van bewust dat ik zelf ook een bijdrage kon leveren aan het bevorderen van het proces.) Verder wil ik je wel meegeven dat als je een keizersnee wil dat je dan misschien gewoon je poot stijf moet houden en dat moet eisen. Op internet kan je vast wel argumenten vinden die reden zijn voor een keizersnee, desnoods psychische redenen. Veel succes.
     
  10. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik had een dwarsligger bij de eerste (dit is overigens zeer uitzonderlijk bij een eerste). Ik heb een versie geweigerd en gekozen voor een keizersnede. Ben heel heel duidelijke geweest.
    Na de keizersnede was iedere arts overtuigd dat ik de juiste keuze (op gevoel) had gemaakt. Zal je details besparen.

    Luister naar je gevoel en kom voor jezelf op.
     
    Monopoly vindt dit leuk.
  11. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    #11 kleineM, 16 nov 2020
    Laatst bewerkt: 16 nov 2020
    Hoe is het afgelopen!?
    Ik had een stuit en ook een versie maar die lukte niet dus werd t een keizersnee.
    Hoop dat goed gaat, zou mij ook niet lekker zitten ook al is t niet erfelijk..

    edit: heb je even opgezocht. Wat een rollarcoaster! Maar gefeliciteerd met je dochter!
     
    Lappies vindt dit leuk.
  12. priscilla1987

    priscilla1987 Fanatiek lid

    14 jul 2008
    3.370
    522
    113
    Vrouw
    thuiszorg medewerkster
    BRABANT
    hoi ik heb ervaring er mee eerst lag me zoontje stuit toen weer dwars toen weer stuit mij hebben ze een versie gegeven en zijn gelijk begonnen met inleidenen dat is super goed gegaan
     
  13. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik twijfel een beetje of ik dit moet posten, want ik wil je ook niet onnodig bang maken en mijn ervaring hoeft niet de jouwe te zijn.

    Tijdens mijn bevalling kwamen ze erachter dat mijn zoontje verkeerd lag, hij wilde niet indalen ondanks dat mijn vliezen gebroken waren. Hij lag met zijn rug in mijn zij, schreef boven mijn bekken. Ik heb van 3:00 snachts tot 9:15 persweeen op moeten vangen omdat hij verkeerd lag, hij er niet uit kon en het dan gevaarlijk voor hem zou zijn. Ze hebben die uren tig pogingen gedaan om hem te draaien. Ook inwendig met hun handen. Dit deed echt zoveel pijn dat ik daar herbelevingen aan over heb gehouden. Ondanks pijnstilling. (Remifentinyl, was te laat voor ruggenprik). Op een gegeven moment werd de toestand kritieker omdat zijn hartje steeds onregelmatigheden lieten zien. Toen ze nog een poging waagde om hem te draaien voordat ze hem met een spoedkeizersnede wilde halen, draaide hij mee. Ik mocht toen eindelijk persen.

    Als ik de keuze had gehad, en zeker terugkijkend op mijn bevalling, zou ik voor een keizersnede gaan. Ik heb echt in de hel geleefd die uren en heb een flinke klap mentaal van de molen gehad. Nog naast alle fysieke toestanden en gevaarlijkheden.
     
  14. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Jeetje wat heftig om te lezen. Lijkt me vreselijk om zo te moeten bevallen. Ik zelf heb gelukkig tijdig besloten om een keizersnede te doen. Was gepland dus ging heel relax en erg blij mee!
     
    Chechi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina