Inleiding tweede kindje

Discussie in 'De bevalling' gestart door Bloempje19, 21 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempje19

    18 aug 2018
    51
    29
    18
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Vanwege langdurige extreme slapeloosheid (lees: vanaf 10 weken zwangerschap) zal ik over een paar dagen ingeleid gaan worden met 39 weken zwangerschap. Ik ben zwanger van mijn tweede kindje.

    Ik word ingeleid dmv een ballonnetje. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat zijn jullie ervaringen met een inleiding bij een tweede kindje (mijn eerste kindje is met 39+1 uit zichzelf geboren, deze bevalling was ontzettend heftig en duurde erg lang)? Nog tips? :D

    Dankjewel alvast!
     
  2. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Oh vreselijk die slapeloosheid. Bij mij begon het wat later maar evengoed afschuwelijk. Hou vol, je bent er bijna ;) ik vond de newborn tijd een verademing omdat ik veel meer sliep dan zwanger, dat was dan weer een voordeel haha!

    Ik ben twee keer ingeleid. Ik heb allebei de keren twee ballonnetjes nodig gehad voor ze de vliezen konden breken, dus hou er rekening mee dat het nog een paar dagen kan duren. Je kan ook vrij snel al om een ruggenprik vragen als je dat wil, dan kun je misschien ook nog even slapen. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk zou ik zeggen.. het resultaat zal hetzelfde zijn :)

    Mij is aangeboden een nacht met pethidine in het ziekenhuis te slapen, zodat ik iets uitgeruster zou bevallen. Ik heb dat afgeslagen want ik wou thuis blijven, maar misschien is dat nog een idee.

    Verder heb ik twee mooie en voorspoedige bevallingen gehad :)

    Succes!!
     
  3. Bloempje19

    18 aug 2018
    51
    29
    18
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie! Pfff ja het is echt vreselijk… maar wat je zegt: einde is in zicht. Zoals de planning is moet ik mij om 14 u melden eind deze week en dan ctg en ballonnetje plaatsen en dan verwachten ze de volgende ochtend de vliezen te kunnen breken. Die nacht zou ik dan nog inderdaad een injectie kunnen krijgen om te slapen (heb het eerder ook afgeslagen omdat ik het fijner vind om thuis te zijn) en ik ga daar wel gebruik van maken zodat ik iets meer energie heb voor de bevalling zelf. o_O

    Hoe lang duurde het bij jouw tweede inleiding voordat het ballonnetje eruit viel?
     
  4. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Oké, klinkt als een goed plan! En misschien heb je al ontsluiting en is het allemaal al wat rijper dan bij mij. Mijn ballon is er nooit uitgevallen, maar na 2 dagen kon ze met moeite de vliezen breken.
     
  5. Bloempje19

    18 aug 2018
    51
    29
    18
    Vrouw
    Mijn baarmoedermond was vorige week maandag half verweekt en ze kon er met een vingertopje bij. Geen idee of dit wat zegt. :p
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Duurde bij mij 5 dagen voordat ze 2 cm ontsluiting had weten te krijgen. Ik behoorde tot de zeldzame groep waarbij de tweede inleiding extreem veel moeizamer verliep. 2 ballonen en 2x gel en toen was t dus nog niet goed genoeg maar moesten ze wel vliezen breken want het was onhoudbaar voor mij. Ik zat al 5 dagen in de weeen voor jan l#l :|
     
  7. Bloempje19

    18 aug 2018
    51
    29
    18
    Vrouw

    Oh noooooo :o: Wat een drama.. vooral ook die 5 dagen weeen zonder resultaat!
     
  8. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.361
    113
    Ik ben drie keer ingeleid ;) Een ballonnetje is bij mij geen van de drie keer nodig geweest. Misschien bij jou tegen die tijd ook niet? Ze zullen vlak voor de datum van inleiding nog wel een check doen, vermoed ik? :)

    Het protocol bij mijn eerste twee bevallingen was direct vliezen prikken bij 3cm of meer ontsluiting. Bij mijn derde zwangerschap liep ik in een ander ziekenhuis waren het protocol was om de vliezen te prikken bij 1 of meer cm ontsluiting.

    Ik ben uiteindelijk bevallen in (gerekend vanaf eerste weeën):
    1e: 3u50min (start: 3cm, bij 38+0)
    2e: 47min (start: 4cm, bij 37+6)
    3e: 1u20min (start: 2cm, bij 37+5)
     
  9. Bloempje19

    18 aug 2018
    51
    29
    18
    Vrouw
    Ik denk dat ze voor het plaatsen van het ballontje wel even checken hoe het ervoor staat :o:. In ‘mijn’ ziekenhuis is het inderdaad vanaf 3 cm ontsluiting vliezen breken.

    Maar jeetje meid wat heb jij snelle bevallingen gehad! Had je een weeenstorm? Daar ben ik een beetje bang voor. Mijn eerste kwam uit zichzelf en heb toen super veel moeten overgeven waardoor ik de weeen niet kon opvangen. Bevalling duurde ruim 18 uur waarvan 2 uur moeten persen omdat hij als sterrenkijker lag. Dus ik heb een klein bevaltrauma. :p
     
    Sado vindt dit leuk.
  10. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.361
    113
    Misschien dan een positief bericht: mijn jongste was ook een sterrenkijker, dus het kan alsnog vlot gaan :)

    Mijn eerste bevalling had ik een behoorlijke weeënstorm, ja. Er zat letterlijk géén pauze tussen de weeën. Achteraf gezien zijn weeën bij mij minder goed zichtbaar op de monitor. Waarschijnlijk door een licht gekantelde baarmoeder (daardoor ken ik ook geen buikweeën, alleen rugweeën). Dat wisten we niet bij mijn eerste bevalling, dus die opwekkers bleven maar omhoog gezet worden, waardoor de weeën maar bleven komen.
    Ondanks dat bevalling 2 en 3 nog vlotter waren, heb ik toen geen weeënstorm gehad. Bij de 2e ging alles zo snel, ik heb geen opwekkers gekregen. Het pompje werd aangezet, maar ging na enkele minuten alweer uit omdat het direct op gang kwam allemaal.
    Bij de 3e kreeg ik wel weer wat opwekkers, maar ik heb vooraf afgesproken dat ze - omdat de weeën niet goed zichtbaar worden op de monitor - het eventuele ophogen zouden overleggen met mij én (vooral) zouden baseren op mijn gedrag. Daarom een lage dosering gehad en, ondanks sterrenkijkerligging, een fijne, relaxte en vlotte bevalling gehad:thumup:

    Ik kijk op al mijn bevallingen hartstikke goed en positief terug hoor, maar 2 en 3 waren wel wat prettiger dan de 1e.
    Dus om op je vraag om tips terug te komen: bespreek vooraf het plan mbt de opwekkers en laat het vooral wat tijd geven. Je mag prima lang(er) afwachten voor de opwekkers aangezet worden als dat voor jou fijner voelt! Of langer wachten tussen ophogen :)
     
  11. Bloempje19

    18 aug 2018
    51
    29
    18
    Vrouw
    Dankjewel voor de tip, ga ik zeker aangeven! Super fijn om de ervaringen te lezen. :)
     
    Sado vindt dit leuk.
  12. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Hier 2x natuurlijk en 2x ingeleid. De 2 ingeleide bevallingen gingen echt snel:thumup:
     
  13. Bloempje19

    18 aug 2018
    51
    29
    18
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie! Ingeleid met ballon? :rolleyes:
     
  14. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Yes bij de eerste inleiding wel! Begin van de middag geplaatst. S avonds na het eten viel hij uit. Er gebeurde niks. Dus ik was niet super hoopvol. Volgende ochtend gemeld om 7u. Vliezen gebroken maar weer niks.. infuus ging aan om 9 en 2u later was meneer er:rolleyes:

    2e inleiding was ballon niet nodig. Had al 2cm.. dus kreeg pillen. Zou 3x 2 pillen zijn om de 4uur en daarna vliezen breken enzo. Na 1x pillen en 4u zeiden ze dat ik ook nu mocht bevallen.. nou doe maar! 3,5u nadat het infuus aan ging was ze er.

    Je kan het! Heel veel succes. Zo'n eerste bevalling zegt echt niet alles! Mn eerste bevalling duurde 18uur..
     
  15. Bloempje19

    18 aug 2018
    51
    29
    18
    Vrouw
    Dankjewel meis! Ik ben denk ik vooral bang voor de weeenopwekkers en een eventuele weeenstorm. :rolleyes:
     
    Kleinbeginnen vindt dit leuk.
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Ja en je wel elke dag melden in t ziekenhuis. Ik was doodop. Ben uiteindelijk maar opgenomen, flinke spuit morfine in mijn bil ivm weeen en ik heb prima geslapen.

    Moeder natuur laat zich niet zomaar dwingen heb ik gemerkt. Hij was er écht niet klaar voor :(
     
  17. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Ja die zijn heel heftig! Maar wat ik er wel positief aan vond is dat het dan ook weer snel klaar was. Ik was een stuk fitter na de snelle bevallingen ondanks dat ze meer pijn deden!
     
  18. Bloempje19

    18 aug 2018
    51
    29
    18
    Vrouw
    Nou meiden ballon zit er sinds eind vd middag in.. lukte pas na 4 pogingen o_O Hoop niet dat dit een voorbode is voor de rest vd bevalling…
     
    Cobon vindt dit leuk.
  19. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.361
    113
    Weinig ontsluiting dus nog, denk ik? Zet ‘m op! :)
     
  20. Bloempje19

    18 aug 2018
    51
    29
    18
    Vrouw
    Klopt, 1 cm pas o_O Ik hoop wel echt dat dit iets gaat doen! Dankjewel :)
     

Deel Deze Pagina