Hallo, Ik heb op een "mens en gezondheid" pagina op Internet een stuk gelezen over het beinvloeden van geslacht baby. Daar stond dat je een paar dagen voor de eisprong geslachtsgemeenschap moet hebben voor een meisje te krijgen. De meeste mannelijke zaadcellen zijn dan tegen de tijd van de eisprong al gestorven. En voor een jongen heb je de meeste kans wanneer je de dag voor en van de eisprong geslachtsgemeenschap heb. De mannelijke zaadcellen zijn immers sneller bij de eicel als de vrouwelijke, waardoor de kans op een jongetje groter is. Probeer zo dicht mogelijk bij de eisprong aan te zitten, zodat de vrouwelijke eicellen minder lang de tijd krijgen om alsnog eerder de eicel te bereiken. Wat denken jullie hiervan? :
Volgens mij kun je op geen enkele manier beïnvloeden of je een jongetje of een meisje krijgt. Dus ook niet op deze manier.....
Ik heb al vaker gelezen / gehoord dat de zaadcellen voor een meisje langer 'goed blijven' dan die voor een jongen. Maar het lijkt me sterk dat je je daar echt mee kunt bezighouden om te plannen
ik vroeg me na het lezen van dit onderzoek af hoe het dan zit bij tweelingen die jongen-meisje zijn ...
Het blijft een 50% kans. De chinees hier had ook een theorie, als pa en ma veel zoet eten van te voren wordt het een meisje en veel pittig een jongen. Altijd leuk die bakerpraatjes
Wij hebben 3 dochters waarvan er 2 zijn "ontstaan" van klussen óp de dag van de eisprong, hadden dus eigenlijk jongens moeten zijn. Nu krijgen we volgens de geslachtskalender een jongen, maar dit kan ik na 3 meiden nog niet echt geloven hoor.
Het is wel echt zo dat 'jongens-zaadjes' sneller zwemmen dan 'meisjes-zaadjes' (vanwege het lichtere y-chromosoom), maar er zal maar net een supersnelle dame tussen zitten En ik kan geen reden bedenken waarom 'meisjes-zaadjes' langer zouden blijven leven dan 'jongens-zaadjes'. Ik kan me best voorstellen dat er natuurlijk vele uitzonderingen mogelijk zijn, maar dat er statistisch gezien toch meer jongens worden geboren bij vrijen vlak voor de eisprong. Andersom niet echt dat er meer meisjes worden geboren bij vrijen langer voor de eisprong. Dat zou dan ook weer kunnen kloppen met dat er volgens mij gemiddeld 51% jongens en 49% meisjes worden geboren in NL.
Ik kon het me eigenlijk ook al niet voorstellen dat je het geslacht op zo'n manier kan beinvloeden. Zelf maakt het me ook niet veel uit of we een meisje of jongen krijgen, alsh et maar gezond is, maar ik was gewoon nieuwschierig naar de verhalen van anderen
Het is wel degelijk zo dat het mannelijke zaad minder sterk is dan het vrouwelijke zaad om het maar zo even te noemen.... Waarom dat zo is... geen idee... maar je hebt het ook als je een prematuurtje hebt.... Artsen zeggen dan ook dat je dan beter een meisje kan hebben omdat die veel meer vechten... Jongentjes geven sneller op... Misschien begint dat al bij het zaad
mannenzaad is niet minder sterk, maar omdat een meisje xx chromosomen heeft en een jongen yx zal bij een meisje een afwijking in een chromosoom door de andere x worden opgevuld, terwijl het bij een jongen ook echt een afwijking blijft. Want geen andere x om op te vullen. Dus het zaad is niet slechter, de chromosoomafwijking (die ook op het eitje kan zitte) kan niet worden verholpen. Bij de geboorte van onze dochter wist de vk ook al dat het een meisje was omdat het hartje minder terugviel bij een perswee. Meisjes zijn nu eenmaal het sterke geslacht, maar dat komt omdat er minder chromosomale fouten in zitten. Over de verdeling 51/49 is natuurlijk ook nagedacht, het is uit evolutieoogpunt beter iets meer jongens te maken dan meisjes, want jongens zijn minder sterk. Hoe deze verhouding rijmt met het voor of na de eisprong, dat is mij nog niet helemaal helder ...
Je hebt helemaal gelijk, maar ik kan nog niet helemaal uitdokteren wat dat voor effect zou kunnen hebben op een y-zaadje. In een zaadcel is geen sprake van xx of xy en dus gaat het argument van het compenseren van afwijkingen voor een zaadcel niet op. De afwijkingen komen pas aan het licht na de samensmelting en celdeling lijkt me, wanneer bij het embryo bepaalde lichaamsfuncties niet gezond blijken te zijn.
zaad heeft of een x of een y. Als er ergens in die chromosomen een foutje zit kan dat - in geval van een meisje - door het andere x-je worden verholpen. bij een jongetje is dat niet zo. Afwijkingen kunnen direct na de samensmelting ontstaan. Maar deze hebben niet noodzakelijkerwijs met de x of y chromosoom te maken, er zijn ik-weet-niet-hoeveel afwijkingen. met andere woorden, als de zaadcel gewoon goed is (beweegt, staartje etc.) dan maakt volgens mij een x of y zaadje niet veel verschil. gemiddeld genomen dan.
Het zou theoretisch misschien wel zo zijn dat je het kan beinvloeden, maar je weet nooit echt precies wanneer je eisprong plaatsvindt. Als je een jongeteje wilt en rond de eisprong gaat sexen omdat die zaadjes sneller zijn. Misschien is er nog wel een zaadje met xx dat nog aan het wachten was op het eitje in de uterus, dat op het moment van de eisprong dan toch eerder is dan de xy. Dan krijg je dus toch een meisje. Het ligt er gewoon aan welk zaadje toegang krijgt tot het eitje toch? We kunnen tegenwoordig enorm veel te weten komen over het hoe en wat met alle details... maar 100% zekerheid hebben we nog niet. Afwachten dus! (maar wel leuk om er over na te denken. Best ingewikkeld zo'n menselijk lichaam en conceptie!) Groeten, Aleida
Ach en zo weet ik precies wanneer ik mijn eisprong heb.. en dan word ik ook geinsemineerd met donorzaad en dat is ingevroren geweest... Dus de kans dat het dan meer xx zaadjes zijn is is wel heel groot... Zo hebben we allemaal wel weer iets... Maar ja... aan het eind van de streep: Maakt het echt iets uit of het een jongen of een meisje wordt? Je kan een lichte voorkeur hebben, heb ik ook wel, maar dat wil niet zeggen dat je met de ander niet gelukkig zou zijn...
Hmm... en dit vind ik dan weer niet helemaal logisch... Voor de voortplanting zou het 'beter' zijn als er meer vrouwen waren dan mannen. Vrouwen kunnen zich maar 1 keer per jaar (ongeveer) voortplanten, mannen elke dag!
Dat verhaal over vrouwelijk sperma dat langer leeft dan mannelijk sperma heb ik eerder gehoord, maar laatst las ik ook dit: het schijnt dat de zuurgraad (ph-waarde) van je vagina ook iets te maken heeft met of je een jongen of een meisje krijgt. Als de zuurgraad goed is, of aan de hoge kant, heb je meer kans op een meisje. Bij een (te) lage zuurgraad krijg je eerder een jongen (hoop dat ik het goed uitleg). Op een andere site heb ik een topic gelezen van een groep meiden die hier echt in gelooft. Die willen bijna allemaal het liefst een meisje, dus zijn ze allemaal dingen aan het slikken om de zuurgraad te verhogen, cranberry pillen enzo. Er is er zelfs eentje die al een jaar lang een bepaald dieet volgt om de kans op een meisje te verhogen Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik ook een lichte voorkeur voor een meisje heb, maar ik zou mezelf daar nooit zoveel op gaan focussen en er zoveel moeite voor doen. Want als je dan toch een jongetje krijgt ben je misschien teleurgesteld, en dat zou ik nooit willen. Het is gewoon een 50/50 kans...en ik ben al blij als ik uberhaupt moeder mág worden
Dat de verhouding jongens/meisjes bij de geboorte 51/49 is, heeft te maken met dat jongens vaker erfelijke afwijkingen hebben (vanwege het y chromosoom dat eventuele afwijkingen op het x chromosoom niet kan compenseren). Omdat sommige daarvan ernstige afwijkingen zijn, sterven er meer jongens voordat ze de vruchtbare leeftijd hebben bereikt. Tegen die tijd is de verhouding geloof ik al meer gelijk. En mannen waren traditioneel ook vaker de pineut wat betreft gevaarlijke activiteiten, zoals jagen en oorlog voeren. Een overschot aan mannen (waarvan de sterksten overleven) is ook om die reden gunstig. In de vruchtbare leeftijd kan je inderdaad net zo goed 1 man op 10 vrouwen hebben, maar ja, dat vond de evolutie blijkbaar ook geen optimale situatie, gelukkig