Intelligentie-test: wie heeft ervaring?

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Jatobe, 3 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Apgar is ook maar een momentopname en gebaseerd op een mening.
     
  2. Jatobe

    Jatobe Fanatiek lid

    9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Helemaal mee eens en blijkt wel uit ons voorbeeld: de gyn, die hem (te laat) haalde, gaf een 9/9/10. De kinderarts die hem hierna direct onderzocht gaf hem een 6/8/(laatste keer is niet gescoord ivm dat 8 voldoende was voor na vijf minuten, maar ze dacht een 9 na tien minuten)
     
  3. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Bij mij was het beide keren 10/10. De eerste keer had ik nog geen idee wat het allemaal was. Maar toen deden ze inderdaad allemaal testjes. Loopreflex en dergelijke.

    Maar bij de tweede. Tijdens het naar de buik brengen was hij aan de wandel. Hoppa, een 10. 5 minuten later wilde hij de loopreflex niet nog eens doen. Met een beetje twijfel, ach een 10 want we hadden m toch net ook al gezien. Ze zei tegen mij dat 10/10 een zeldzaamheid was. Ik weet niet beter, maar de beoordeling is ook niet dat je zegt wauw.

    Het is maar net welke kant de wind waait.
     
  4. Debbie81

    Debbie81 Fanatiek lid

    13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    #24 Debbie81, 24 jan 2014
    Laatst bewerkt: 24 jan 2014
    ik ben het deels niet echt met jullie eens hoor!
    Het is idd deels een momend opname maar ook gebaseerd op harde feiten en niet alleen een mening.
    Geen hartslag, is geen hartslag --- geen punten
    geen ademhaling is geen ademhaling ----geen punten
    en zo kan ik nog wel eff doorgaan. Daar kan geen mening in gepaard gaan
    Wat ik wel raar vind dat het wel al punten krijgt als deze bovenstaande punten kunstmatig verzorgd worden.
    Mijn zoontje werd gelijk beademd, kreeg 1 punt ipv 2
    reanimatie hetzelfde verhaal---hartmasage --- 1 punt en ook geen 2.
    dus na 5 minuten had ie toch nog 2 punten te pakken.
    Heb het namelijk helemaal nagevraagd omdat ik het nogal raar vond dat ie niks uit zichzelf deed en toch een paar puntjes kreeg na 5 minuten. Bij 10 minuten hadden ze pas hartactie namelijk
    daarvoor kreeg hij er 1 punt bij
    en werd ie toen pas mooi roze waarvoor ook 2 punten dat maakte dus samen 5.
    Vanwege zijn toestand werd de rest niet eens gecontroleerd---Dat liet zn toestand eff niet toe en dus op dat momend eff niet het belangrijkste..
    een uurtje later andemde hij gelukkig wel zelstandig en had dan weer 1 extra punt opgeleverd maar de scores geven, houd nu eenmaal op met 10 minuten.
     
  5. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    hier wil ik graag even op reageren..........ik werk op een kinderdienstencentrum waar vaak kinderen door een gedragsdeskundige worden getest op hun iq. Dus ik weet een beetje waar ik over praat.
    een uitslag van een IQ test is een moment opname, zeker bij kinderen tot 8 jaar! Dat betekent dat je kinderen onder de 8 jaar wel degelijk goed kunt testen maar dat de uitslag variabel kan zijn. Zoals jezelf schrijft.....je kletste heel veel tijdens de test, logisch vervolg van een kind van 5 jaar kan je nog niet verwachten dat het zich altijd even goed kan concentreren. Dit beinvloed dus het testresultaat en dit hoort ook in het verslag te staan. Dus als uit de test komt dat je kind met 5 jaar oud een IQ heeft van bv 80 dan kan het wel zo zijn dat het IQ bv twee jaar later hoger kan zijn. Als het kind ouder is dan 8 jaar dan mag je aannemen dat het verkregen IQ uit de test gelijk zal blijven in de toekomst.
    Daarnaast is een test maar 1 jaar geldig, daarna mag je aannemen dat je kind alweer zoveel verder ontwikkeld is dat het test resultaat niet meer klopt! Dus een test legt echt niet de hele toekomst van je kind vast!
    om op Ts terug te komen, ik denk dat het heel raadzaam is om je kind te laten testen. De uitslag zal namelijk laten zien op welk nivo je kind zit en hoe makkelijk je kind zal kunnen leren. Soms blijkt dat een kind langzamer leert, maar dan kun je daar nu gelijk rekening mee houden!
     
  6. adi

    adi Niet meer actief

    Ik zou een gesprek aangaan met de school, en uitgebreid alles bespreken. Ook de rapporten meenemen van uitgevoerde testen en de brieven van zijn behandelaars.
    En dan ook samen met de school kijken waarvoor een rugzakje dan nodig zou zijn.

    Als ik naar onze situatie kijk, ik heb 3 extreem premature kinderen. Mijn zoon krijgt logopedie sinds zijn 3de verjaardag, hij heeft enige taalachterstand. Logopedie is nog steeds nodig, maar hij kan wel meekomen op school, kinderen zijn heel flexibel wat dat betreft.
    En in hun klas krijgen best wat kinderen logopedie, buiten de schooltijden. De een voor de uitspraak, ander voor zinsvorming, de derde voor taalachterstand enz.

    Qua grove motoriek denk ik zelf (maar ik ben een leek), dat hij beste gebaat is met langdurige fysiobehandeling (met goede oefeningen), en dan een beetje gym op school. Als ze daar weten dat hij motorische beperkingen heeft zullen ze daar rekening mee houden met gym. In de klas is vooral zijn fijne motoriek belangrijk.

    Ik zou dus persoonlijk een goed gesprek voeren met school, en kijken hoe zij er tegenaan kijken. Op basis van je openingspost maak ik niet op dat je zoon per definitie niet kan meekomen op school. Maar dat kan de school zelf het beste beoordelen.
     
  7. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ten eerste rugzakjes gaan ze volgend jaar afschaffen, dus de vraag is nog of je het krijgt. En ten tweede, mijn dochter heeft een gemiddeld iq en motorische problemen, ook heeft ze een verwerkings achterstand zoals ik het noem. Het duurt allemaal net wat langer als andere kinderen. We hebben het er over gehad met de school waar ze naartoe zou gaan (daar liep ze stage) maar die zeiden, ze kost teveel moeite zonder rugzakje en ze gaat hier echt niet op haar plek zijn. Dus zonder rugzak geen toegang tot school....

    Dan aanvraag voor informatie voor een rugzakje...dat kreeg ze niet! Omdat haar iq te hoog was, en haar motorische problemen zo minimaal...ze belemmerden haar niet in school dingen. Ze zijn zo streng daarin....

    Daarom gekozen voor een sbo school, gewoon onderwijs op een niveau en tempo wat dochter aan kan, en we hebben nog nooit zo een fijne beslissing genomen! sociaal lukt het beter, ze speelt nu ipv dat ze toekijkt, omdat ze niet mee kon komen op de andere school (klimmen, rennen, springen, fietsen dat ging allemaal niet goed)

    En ze leert ook meer! De andere school gaf de juf aan ik moet zoveel voordoen en herhalen....euh ja je weet dat het niet makkelijk gaat ;)

    Dus werd het 1x gezegd en voorgedaan (bijv...we gaan schilderen! Kinderen rennen naar schorten en placemats en pakken papier en een kwastenbakje en gaan netjes zitten totdat juf de verf uit deeld) Maar als het dan na een week weer werd gezegd wist mijn dochter dus niet meer precies wat te doen....en dan stond ze vaak toe te kijken wat de anderen kinderen deden.

    Nu doet ze het voor aan veel kindjes zegt de juf in haar klas...en leukste is. Op de gewone school startte ze in groep 1 (was een 1/2 combinatie klas) en mocht ze waarschijnlijk na een jaar niet naar groep 2...omdat ze nu pas het routine en alles door kreeg........

    Maar nu werd er na 3 maanden al gesproken dat ze straks gewoon naar groep 3 mag!!!! Dus ze doet het super goed! En krijgt normaal onderwijs...gewoon letterles, schrijven en alles wat andere kleuters ook doen.

    Kijk goed naar je kindje...als je ook maar iets twijfeld of hij het aan kan of niet....doe het dan niet, het is een waarheid als een koe. Maar kinderen zijn hard voor elkaar...... Mijn dochter begreep niet waarom de kindjes niet met haar in de zandbak wilden spelen maar wilden rennen enz..... En waarom ze haar vriendenboekje niet in wilden vullen.......werd gewoon terug gegeven met dat wil ik niet als antwoord van een ander kindje.....:( terwijl ik thuis maar bleef zeggen dat ze alles kan en dat ze het zo goed doet....werd op school niet echt bevestigd...want daar was ze moeilijk en werd er gezucht als het nog eens uit moest worden gelegd.

    Of dat echt gebeurde weet ik niet maar juf kwam nogal geirriteerd over toen ze tegen ons vertelde dat ze veel moest herhalen.... En dochter vertelde wel eens dat juf niet lief was....want ze wist dus iets niet en juf zei dat ze dan maar iets anders moest doen terwijl ze zo graag dat wou doen wat de andere ook deden......
     
  8. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    even verder gelezen als alleen begin post..

    apgar is een moment opname en zegt niets over de latere ontwikkeling...mijn dochter was compleet gezond net na de bevalling...9/10/10 (9 alleen ivm blauwe handjes en voetjes)

    Maar ze heeft toch echt een hersenbeschadiging opgelopen, dan wel neit door zuurstof tekort maar een bacterie die ze op heeft gelopen ergens binnen 2a3 weken na de bevalling.(deze tijdspannen omdat de hersens na de bevalling nog ontwikkelen en de schade in een gedeelte zat dat dan ontwikkeld en erna niet meer ofzoiets..)

    En iq test uitslagen....hmm die kunnen zo verschillend zijn. Zo sprak mijn dochter niet goed (nu nog soms verkeerde letters enz) maar de 1e test was eentje zonder spreken en daar scoorde ze super goed...de 2de test was met spreken en zou ze zwak begaafd zijn......

    Moment opnames dus...de afnemer schreef er ook bij, de spraak beinvloed de test dusdanig dat ik geen verantwoording afneem voor de uitslag en het er niet mee eens ben dat ze zwakbegaafd scoord....
     
  9. Jatobe

    Jatobe Fanatiek lid

    9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    #29 Jatobe, 26 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2014
    hier drie filmpjes van ons zoontje: ik haal ze morgenavond weer weg ivm privacy. (heb al vaker gezien dat mensen gewoon onder je nickname je opzoeken en zo je berichtjes vinden en dan niets zeggen, gewoon willen zien wat je schrijft;););)) Wat voor indruk geeft hij jullie?

    De rugzakjes verdwijnen per augustus 2014 en L. gaat per 1 sept. in principe naar de basisschool. Op de filmpjes is L. 3 jaar en 4 maanden ongecorrigeerd.
     
  10. laravelk

    laravelk Fanatiek lid

    8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Als ik het zo bekijk, zie ik niets verontrustends. Ik zie alleen een lief mannetje dat goed "bij de les" is, ondernemend en vrolijk. Zo op het eerste zicht zou ik niet zeggen dat hij problemen krijgt in de kleuterklas (over meer dan een half jaar!). Qua spraak lijkt hij iets minder ver dan mijn zoon op het vlak van zinsbouw, verstaanbaarheid is vergelijkbaar. Ik zou gewoon afwachten wat het komende half jaar brengt en hem dan lekker naar school laten gaan. Mochten jullie of de juf dan twijfels hebben, lijkt het mij vroeg genoeg om iets te ondernemen. Mij lijken de problemen iig niet zo groot dat ze de start in de kleuterklas in de weg zouden moeten staan.
     
  11. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik zie ook een heel normaal jongetje! Inderdaad is de spraak nog niet helemaal duidelijk, maar dat pikken ze razendsnel op zodra ze naar school gaan. Het is in elk geval naar mijn idee niet 'slecht' te noemen. Hij heeft nog even de tijd voordat hij naar school gaat, dan heeft hij ook alweer wat geleerd. Ik zou het normaal noemen.
     
  12. Jatobe

    Jatobe Fanatiek lid

    9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    He meiden, wat fijn te horen! En ik wil natuurlijk eerlijkheid, maar ik weet dat jullie eerlijk tegen me zijn.

    Laravelk, L. is inderdaad een heel lief, maar ook heel bijdehand jongetje! Dat heb je heel goed gezien. Inmiddels speelt hij wel een rollenspelletje (simpel) en maakt grapjes en denkt continu, dat merk je aan hem. Vraagt veel. Maar ik zie natuurlijk ook wel dat hij minder gearticuleerd (is dat een woord eigenlijk??) praat (aansturing in de hersenen) en dat hij dus niet goed kan rennen en springen.

    Ik kan als moeder zijnde natuurlijk niet objectief meer kijken, dus vind t heel fijn dat jullie dat wilden doen. Bedankt!
     
  13. Jatobe

    Jatobe Fanatiek lid

    9 jun 2013
    1.868
    2
    38
  14. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hij oogt wat jong in zijn doen en laten, maar iets mis zie ik niet. Hij reageert op je en herhaalt ook wat je doet en zegt. Hij praat, soms niet helemaal duidelijk maar hij praat wel.

    Grof motorisch zie ik wel dat hij een beetje 'lomp' is...wat ik daarmee bedoel is ongecontroleerd. Maar hij is ook pas 3,5 jaar op die filmpjes.

    Wat zie je zelf of wat denk je zelf ervan?
     
  15. Jatobe

    Jatobe Fanatiek lid

    9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Antares, jij ook bedankt voor het kijken! Ik zie ook een jongetje dat nog vrij jong is, en ook er nog zo uitziet. Echt een babyface ook nog. Ik weet dat hij zich enorm wil optrekken aan oudere kinderen, zelfs toen hij nog niet kon lopen met 2 jaar (deed hij los met 2 jaar en 2 maanden) heb ik ongeveer gesmeekt of hij naar de psz mocht. Maar ze hadden al een zorgenkindje zeiden ze. Toen zei ik dat L. geen zorgenkindje was, hij redt zich wel. En hij mocht komen! En het is gelukt, hij gaat gewoon tussen de andere kindjes, rent alleen niet van hot naar her, ondanks dat hij wel rent op zijn manier, maar is druk doende in de speeltuin, zandbak, graafmachine en speelt met het oudste kindje daar, hij is bijna vier.

    Wat ik merk is dat hij heel, heel graag wil. Hij snapt ook heel veel, eigenlijk alles, kan het alleen moeilijker misschien uitdrukken. Ik heb het idee dat alles bij hem te maken heeft met coordinatie, zoals ze in het ziekenhuis ook wel zeiden. Je handen vouwen in een kommetje om de zeep in te doen is razend moeilijk, maar tot twintig tellen draait hij zijn hand niet voor om. Aan- en uitkleden is razend moeilijk (en absoluut ook nog eens niet zijn hobby) maar puzzels van 35 stukjes maakt hij in een handomdraai......
     
  16. Jatobe

    Jatobe Fanatiek lid

    9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    maar natuurlijk: ik maak me druk om 'hoe moet dat met gym' en ook 'vinden de andere kindjes hem wel leuk straks'. Hij heeft vriendjes genoeg op de psz maar tuurlijk, kinderen kunnen hard zijn. En hij is zo'n lieverd, echt. Ik zou t niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem zijn vrolijkheid te zien verliezen als hij gepest zou gaan worden om zijn motoriek.
     
  17. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    mocht het een probleem worden kan je altijd nog gaan kijken wat en hoe verder....je weet het niet totdat je het probeert.

    Wij hebben het ook geprobeerd en het maakte haar doodongelukkig. Dus was de keuze heel makkelijk naar het sbo toe, waar ze nu echt helemaal in haar nopjes is!

    Komt echt goed hoor!
     
  18. adi

    adi Niet meer actief

    Ik heb je filmpjes gekeken en zie een lief heerlijk jochie. Hij oogt inderdaad jong en articuleert nog moeilijk. In dansen/ springen vind ik hem wat houterig, maar niet heel opvallend.

    Ik denk dat hij echt prima naar school kan straks hoor, na deze filmpjes heeft ie nog 13 mnd tot school, dat is zo lang op hun leeftijd!

    Ik zou wel logopedie aanvragen voor hem, dat kan gewoon via de huisarts. Een goede logopedist kan hem echt vooruit helpen, want taalbegrip heeft hij wel.
    Mijn zoontje sprak ook niet veel beter met 3,5 jaar, en nu is het een heel ander kind. Door eigen groei, logopedie en school.

    Voor zijn motoriek Zou ik een gesprek hebben met school. Als hij intensief fysio krijgt is het een idee dat ie niet meegymt voorlopig? Voor andere kindjes hoef je je echt geen zorgen te maken. Kleuters denken meestal heel eenvoudig, hij speelt niet mee in de gymzaal maar speelt in de klas oid.
     
  19. adi

    adi Niet meer actief

    Overigens had ik deze twijfels en zorgen ook hoor. Vooral om mij zoon met zijn taalachterstand, maar ook mijn dochter die nog best klein is.
    Uiteindelijk kwamen ze beide prima terecht en hadden vrij snel vriendjes en vinden school elke dag een feest. Mijn tweede dochter, een volkomen gemiddeld kind, had de grootste moeite in het begin. Ze is erg verlegen en vindt het eng om initiatief te nemen met contacten. Uiteindelijk was dit een veel grotere obstakel dan taalachterstand.
     
  20. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Oh joh, dat aan en uitkleden is hier ook nog feest hoor met 8 jaar oud. Haha

    En de gym en dergelijke, kinderen kijken er helemaal niet naar. Dat is iets wat volwassenen doen. (En diezelfde volwassenen die er soms een probleem van maken.. Net als zwart-wit, kinderen zien dat niet van zichzelf.)

    Zeker in de kleine kinderen kijken nog nergens naar. Ik zou me daar ook niet druk om maken.
     

Deel Deze Pagina