Intern begeleider kdv voor baby?!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door puppy28, 10 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puppy28

    puppy28 Fanatiek lid

    20 jan 2014
    1.218
    603
    113
    Hoi dames,

    Mijn kind gaat sinds december 2x per week naar het kinderdagverblijf. Al eerder hoorde ik natuurlijk weleens dat mijn kind soms nog verdrietige momentjes heeft maar ook vaak werd er mij verteld dat het wel goed ging en kreeg ik leuke foto's van een vrolijke baby doorgestuurd.
    Vandaag kreeg ik tijdens het ophalen ineens te horen dat ie het weer heel moeilijk heeft gehad, vooral veel verdrietige momentjes en dat ze het eigenlijk nog wat in de gaten willen houden en anders de hulp van een intern begeleider willen inschakelen die hem dan kan observeren. Ze hadden dit "nog nooit" meegemaakt en hij zou nu toch al wel gewend moeten zijn. Ze vroeg hoe hij het thuis deed en of ie wel eens op de grond speelde, waarop ik antwoorde dat hij vaak in de box speelt en af en toe op het speelkleed maar dat het lastig is in ons appartement momenteel (te klein, daarom gaan we ook verhuizen einde deze maand). Daar keek ze een beetje van op en sloot het gesprek af dat de intern begeleider gaat kijken naar het 'welbevinden' en hoe zij deze kunnen vergroten.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet een heel fijn gevoel heb nu. Vanmiddag bij het ophalen was ik eigenlijk een beetje flabbergasted maar nu ik er langer over nadenk heb ik een beetje het gevoel alsof ze hem de tijd niet geven. Kan ook gewoon bij mij liggen en dat ik er helemaal naast zit qua gevoel, vandaar dat ik dit hier even post.

    Ik heb in het begin ook vaak gevraagd hoelang duurt het wennen, waarop altijd werd geantwoord dat dat per kind verschillend is, en nu is er ineens een grens.. best apart vind ik.
    Daarentegen is hij door de feestdagen natuurlijk ook niet de gehele maand december op het kinderdagverblijf geweest en hebben er wat meer dagen tussen gezeten steeds.

    Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt en is het niet een beetje te snel dat ze nu al hulp willen inschakelen omdat ze het "nog nooit" hebben meegemaakt dat een kindje van 9 maanden nu-nog-niet gewend is (na 1 maand en een week)?
     
  2. puppy28

    puppy28 Fanatiek lid

    20 jan 2014
    1.218
    603
    113
    Misschien heb ik het ook wel verkeerd geïnterpreteerd net tijdens het gesprek.. maar toch even op zoek naar ervaringen..
     
  3. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.740
    113
    Vrouw
    Bedoelt ze niet gewoon dat het eerst goed ging en nu weer minder?
    Een intern begeleider heb ik nog niet eerder gehoord. Wij werken wel met pedagogisch coaches die ingezet worden om ons als pm’ers te observeren en tips te geven hoe we met bepaalde situaties/kindjes om kunnen gaan. Ben je daar niet mee in de war wellicht?
     
    puppy28 vindt dit leuk.
  4. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.201
    1.033
    113
    Ik denk inderdaad dat het hetzelfde is. Ze noemen het overal anders en de term 'intern begeleider' is nu volgens mij hip ;)

    Maar TS, ik snap je vervelende gevoel heel goed hoor maar ik denk echt dat ze het ook goed bedoelen en dat de leidsters geholpen kunnen worden om dingen anders aan te pakken. Als iemand even van een afstandje mee kijkt, zien ze vaak andere dingen dan dat je er middenin zit. Misschien kun je vragen of je de intern begeleider even van te voren kunt bellen ofzo zodat je even gevoel bij diegene hebt?
     
    puppy28 vindt dit leuk.
  5. puppy28

    puppy28 Fanatiek lid

    20 jan 2014
    1.218
    603
    113
    @Malbec het zou kunnen dat ze dat bedoelde, het ging ook allemaal erg snel (het was buiten en er stonden ook andere ouders bij, maakte het voor mij ook best vervelend maar goed dat liep nu eenmaal zo). Voor mij kwam het alleen niet over in het gesprek dat ze bedoelde dat het eerst goed ging en nu ineens niet meer. Ze had het meer over dat hij nu toch al wel gewend zou moeten zijn. Waarbij ze ook aangaf dat dit niet vaak voorkomt na deze periode. Toen ze daarna ook begon over een interne begeleider, kreeg ik achteraf het gevoel alsof er iets “mis” zou moeten zijn met mijn kind. Mijn associatie met een interne begeleider was dan ook dat ze mijn kind zouden gaan observeren en kijken wat er met hém aan de hand zou zijn. Maar nu jij en @Vinexkindje aangeven dat het om een pedagogische coach gaat en die er juíst is voor de pedagogische medewerkers uiteindelijk ten goede van het kind, maakt dat het voor mij al minder zwaar. Ik ga het deze week dan toch maar eens opnieuw vragen wat ze nu precies bedoelde..
    Dankjewel voor jullie reacties!
     
    Malbec vindt dit leuk.
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Alleen maar fijn toch, dat er meegekeken wordt met hoe ze het voor je kindje zo prettig mogelijk kunnen maken.
    Wellicht dat er met enkele tips voor de pm’ers veel meer rust gegeven wordt en hij ook met plezier er naar toe kan gaan.
     
  7. puppy28

    puppy28 Fanatiek lid

    20 jan 2014
    1.218
    603
    113
    Ja dat is zeker fijn! Lag denk ik ook meer bij mij, dat ik het zo anders interpreteerde. Is mijn eerste kindje en blijkbaar schiet ik dan meteen in de verdediging ofzoo_O, haha.
    Maar nu met meer context erbij door de reacties hierboven is dat zeer waarschijnlijk helemaal niet nodig. Hoop haar morgen nog even te kunnen spreken zodat ze het misschien wat beter kan uitleggen.
     
  8. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.740
    113
    Vrouw
    Wees niet te streng voor jezelf hè! Misschien heeft zij het ook niet helemaal duidelijk gecommuniceerd. Buiten dat vind ik dat je dit soort dingen niet moet bespreken met andere ouders erbij, even apart nemen was wenselijker geweest.
     
    puppy28 vindt dit leuk.
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Wat vervelend dat je zo'n ervaring hebt gehad! Ik kan me voorstellen dat je er niet zo'n fijn gevoel aan hebt overgehouden maar het klinkt voor mij alsof hun intenties helemaal goed zijn. Ik ben het met je eens dat het normaal is dat een baby nog niet helemaal op zijn gemak is op een kinderdagverblijf na 5 weken. Maar aangezien zij daar al honderden kinderen hebben gehad zien zij dus wel iets wat hen opvalt en ik zou daar persoonlijk wel dan vertrouwen in hebben.

    Ik begrijp trouwens niet helemaal waarom je kindje bij jullie thuis niet veel buiten de box speelt. Onze baby van 9 maanden oud kruipt het hele huis door. Lijkt mij persoonlijk wel belangrijk dat je kindje op die leeftijd verschillende plekken kan ontdekken. Buiten de box rondkruipen kan toch ook gewoon in een klein appartement?
    Misschien zien ze daar dat je kindje het moeilijk heeft als hij in grote ruimtes alleen aan het spelen is en dat ze daarom daarnaar vroegen?
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  10. puppy28

    puppy28 Fanatiek lid

    20 jan 2014
    1.218
    603
    113
    Ik twijfel ook absoluut niet aan de kennis en kunde van het kinderdagverblijf (anders zou ik mijn kind daar ook niet naartoe brengen), had alleen geen fijn gevoel aan het gesprek over gehouden maar dat is nu wel redelijk verdwenen. Heb morgen (in mijn eerdere post verkeerd opgeschreven) een gesprek dus zal dan wel wat meer uitleg en context krijgen.
     
  11. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.360
    1.743
    113
    nee hoor, een pedagogisch coach en intern begeleider zijn 2 verschillende dingen.
    De coach kijkt naar de pm-ers en hoe ze pm-ers kunnen helpen in bepaalde situaties. Dus de coach coacht de pm-er.
    De ib-er kijkt naar een kind en regelt daar de hulp voor. De ib-er helpt het kind ook met de hulp die het kind nodig heeft. Daarnaast kan de ib-er ook een pm-er handvatten geven in situaties.

    Bij mijn vorige werkgever hadden we een ib-ers maar nu werken we met een pedagogische coach.
     
  12. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.360
    1.743
    113
    Jouw kind is in december begonnen en is 9 maand. En dan willen ze nu al een ib-er inschakelen omdat het nog niet gewend is? Dat vind ik best bijzonder. Een kind van die leeftijd heeft echt wel de tijd nodig om te wennen.
    Ik ben benieuwd wat ze zeggen in het gesprek.
     
  13. Burb1988

    Burb1988 Fanatiek lid

    5 mei 2014
    1.971
    1.599
    113
    Hoi

    Hier valt mijn mond van open...tis net januari...en zo'n uk moet nu al helemaal gewend zijn?

    T kan ook verlatingsangst zijn...en hoe is de sfeer daar? Mijn peuter van 2 kon ook niet wennen toen ze op de psz zat...waar veel kindjes een andere taal spraken. Toen overgegaan op een psz die bij haar school zat en de tranen waren verdwenen.

    Wat ik wil zeggen....vertrouw op je gevoel...laat je niet gek maken en vergeet niet dat het een rare tijd is waarin we leven...ook voor de kleintjes. En geef hem de tijd om te wennen...5/6 weken is echt niet lang.
     
  14. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Hoe is het gesprek gegaan?
     
  15. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Intern begeleider is geen beschermde titel en mag iedereen voeren. Als je er wel voor op cursus bent geweest is het dacht ik 16u max. Dus ik zou er niet te zwaar aan tillen.

    Ik zou het positief bekijken. De juffen weten even niet hoe ze met iets om moeten gaan en vragen aan iemand om ff mee te kijken.
     
    puppy28 vindt dit leuk.
  16. puppy28

    puppy28 Fanatiek lid

    20 jan 2014
    1.218
    603
    113
    Hoi dames, ik heb het gesprek gehad. Waar het uiteindelijk op neer komt is dat ze voor zichzelf tips willen vragen om ervoor te zorgen dat mijn kleine zichzelf wat prettiger voelt. Ze gaven ook wel aan dat het idd gaat om een combinatie van verschillende factoren zoals, gewenning, eenkennigheid (begint nu een beetje te komen), weinig slapen op kdv en ook de tandjes die door aan het komen zijn. De juf heeft in het eerste gesprek (waarop ik dit bericht schreef) in alle vluchtigheid wat verkeerde woordkeuzes gebruikt waardoor ik er een minder fijn gevoel aan over hield. Gelukkig is dat nu wel weg genomen en ga ik er vanuit dat zij net als ik het beste met hem voor hebben.
     
    toch3, Mapje, Burb1988 en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.360
    1.743
    113
    Oh fijn om te lezen dat je een goed gesprek hebt gehad en dat je gevoel ook goed is
     
    puppy28 vindt dit leuk.
  18. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.036
    15.045
    113
    Wel andere setting maar na 16 maanden krijst C nog steeds als de oppas er is.

    Ik vind dat ze te snel zeggen dat hij gewend moet zijn. 5 weken is echt nog niet lang

    Edit: ik reageerde te snel.
    Deze vorm van hulp is wel fijn lijkt me
     
    puppy28 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina