Interview (keizersnede)

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Mangoo, 4 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    #1 Mangoo, 4 mei 2010
    Laatst bewerkt: 4 mei 2010
    hi allemaal!

Ik ben bijna klaar met mijn opleiding tot verzorgende IG en mijn laatste periode gaat over kraam!
    Heel erg leuk natuurlijk :D
    Nu moet ik alleen een werkstuk maken over alles en nog wat bij een keizersnede.
    Daarbij moet ik ook een paar interviews doen..

Ik zal hieronder de vragen zetten, en hopelijk wil iemand die invullen?
    Bij voorbaat ben ik je al heel erg dankbaar :D

1.Waarom is besloten een keizersnede uit te voeren?
    2.Hoe is dit verlopen? Heb je er goede of nare ervaringen aan?
    3.Hebben ze je achteraf gezien goed voorgeligt?
    4.Zo nee, wat heb je gemist?
    5.Hoelang heb je in het ziekenhuis gelegen?
    6.Toen je thuis kwam, kreeg je toen kraamzorg?
    7.Hoe is dit bevallen?
    8.Hebben er nog bijzondere situaties gespeeld tijdens de kraamzorg? (afwijkingen, dingen die niet goed gingen)
    9.Heb je nog op en/of aanmerkingen over de kraamzorg?
    10.Wat voor extra controles/handelingen worden uitgevoerd bij een keizersnede door de kraamverzorgende?
    11.Hoe lang duurde het voordat je was hersteld van de keizersnede?
    12.Heb je er nog iets aan over gehouden?
    13.Als je mocht kiezen een volgende keer word het dan natuurlijk of via een keizersnede?

Ik heb dit bericht tevens bij kraamtijd gezet, aangezien ik niet helemaal weet onder welke rubriek hij moet..

2. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Onze baby lag in een onvolkomen stuit. Ik mocht het natuurlijk proberen, maar dat vond ik een ontzettend eng idee. Omdat meer dan 50% van de natuurlijke stuitbevallingen toch nog in een spoedkeizersnede uitmondt, had ik er geen goed gevoel over. Vandaar een geplande keizersnede.

De keizersnede zelf is goed verlopen. Weinig bloed verloren. Wel flink wat napijn gehad, en een blaasontsteking n.a.v. het katheter. Ook lange tijd erg moe geweest en pijnlijke buikspieren en trekkende hechtingen. Maar ik kijk er uiteindelijk toch positief op terug.

3.Hebben ze je achteraf gezien goed voorgelicht?
    Ja; duidelijke uitleg van de gynaecoloog en folders meegekregen.

Drie nachten.

Ja, heb nog 7 dagen kraamzorg gehad. Ik zou eigenlijk vijf dagen krijgen, maar ik kreeg er een blaasontsteking bij én een voorhoofdsholte ontsteking en had een aantal dagen koorts. Ook liep mijn borstvoeding niet, dus daarom twee dagen langer.

7.Hoe is dit bevallen?
    Prima!

8.Hebben er nog bijzondere situaties gespeeld tijdens de kraamzorg? (afwijkingen, dingen die niet goed gingen)
    Nee, de kraamzorg was prima geregeld.

9.Heb je nog op en aanmerkingen over de kraamzorg?
    Nee.

10.Wat voor extra controles/handelingen worden uitgevoerd bij een keizersnede door de kraamverzorgende?
    Ik heb geen vergelijk met een natuurlijke bevalling en de kraamzorg hiervoor, dus vandaar wat ik heb opgemerkt:
    - koorts meten
    - Kijken hoe veel je vloeit
    - Je litteken wordt gecontroleerd
    - de stand van je baarmoeder wordt gecontroleerd

Na vijf weken kon ik weer een half uur flink doorwandelen en kon ik weer licht huishoudelijk werk doen. Na acht weken was ik helemaal hersteld.
    Wel heb ik nog een tijd pijn gehad met plassen i.v.m. een beschadiging van mijn blaas door het katheter. Nog altijd heb ik een beurse plek onderaan op mijn buik. Mijn litteken is mooi geheld, maar is nog wat rood.

Nog regelmatig wat pijn bij het plassen en nog altijd een beurse plek op mijn buik. Ik had vlak na de keizersnede een blauwe plek op mijn buik van heup tot heup en van schaambot tot navel, en die beurse plek is nog altijd wat groen van kleur.
    De huid rondom het litteken is nog ongevoelig, maar dit kan tot een jaar duren.

13.Als je mocht kiezen een volgende keer word het dan natuurlijk of via een keizersnede?
    Als een volgende baby met het hoofd naar beneden zou liggen en alle factoren zijn gunstig, dan wil ik het wel natuurlijk proberen. Ligt hij weer in stuit dan kies ik zonder twijfel weer voor een keizersnede.

Succes!

3. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    ivm stuitligging
    zowel de operatie zelf als het herstel zijn goed verlopen. Het is me erg meegevallen.
    Omdat de keizersnede gepland was, ben ik door het ziekenhuis goed voorgelicht.
    niets.
    3 nachten
    ja, nog een week
    7.Hoe is dit bevallen?
    heel goed!
    8.Hebben er nog bijzondere situaties gespeeld tijdens de kraamzorg?
    (afwijkingen, dingen die niet goed gingen)
    nee helemaal niet.
    9.Heb je nog op en aanmerkingen over de kraamzorg?
    nee al vind ik de fixatie van kraamverzorgenden op borstvoeding nogal vermoeiend. Ik voelde me af en toe een melkfabriek.
    De kraamverzorgende controleerde het litteken en de stand van mijn baarmoeder
    Ik voelde me na een week of 3 weer helemaal prima.
    de huid rond het litteken is wat gevoelig
    Ik neig naar een keizersnede

4. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    ....

suc6 met je opdracht

5. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    Suzanne, Jetje en Annemarie, heel erg bedankt voor het invullen (en zo snel gereageerd!) Super! hier kan ik mee aan de slag :D

6. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Dit omdat mijn zoontje er gewoon niet uit wilde.
    Heel goed. Ik vond het prima. Helemaal geen nare ervaringen, alleen maar goede.
    De voorlichting was prima. Er was een verpleegkundige die me overal doorheen praatte. Zij gaf aan wat er ging gebeuren. Zij was er ook bij op de OK. Was heel geruststellend dat er een aanspreekpunt was, omdat er echt een heel circus in gang gezet wordt.
    Ik kan me niet zoiets bedenken.
    Ik ben op donderdagmorgen bevallen en ik ben zondagmorgen ontslagen uit het ziekenhuis.
    Ja, ik kreeg kraamzorg. Ze was er al toen ik thuis kwam.
    7.Hoe is dit bevallen?
    De kraamzorg was erg goed!
    Er moest extra actie ondernomen worden om de borstvoeding goed op gang te krijgen, maar hiervoor heb ik extra aandacht en kraamzorg gekregen.
    Nee.
    Ze bekeek de wond een beetje. Verder niets bijzonders.
    Ik kon al snel rondlopen (toen ik thuis was eigenlijk al). En na zes weken was het weer helemaal in orde.
    Nee.
    Ik zou graag via de natuurlijke weg bevallen, maar een keizersnee vond ik ook niet vervelend. Het is me heel erg meegevallen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heel veel succes met je afstuderen.

Groetjes Mariska

7. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    Heel erg bedankt voor de reacties dames!
    Hier heb ik meer dan genoeg aan :)

Fijn dat jullie allemaal zo snel reageerden!

Deze kan op slot

8. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    omdat mijn dochtertje in nood was. haar hartslag lag op dat moment boven de 200 en was niet meer variabel. ondertussen ging mijn koorts ook omhoog van 38,3 naar 38,6.
    het ging zo snel. dat ik achteraf pas besefte wat er was gebeurt. heb er ook best moeite mee gehad. maar achteraf ben ik blij dat het gebuerd is en ik een gezonde dochter heb!
    op dat moment niet. want van het moment dat besloten werd tot keizersnede tot geboorte zat maar 25 minuten. dus het ging te snel om goed voor te lichten
    alles voor mijn gevoel! kon niets beslissen werd gewoon maar gedaan. maar op dat moment (midden in een weeenstorm) kon het me niet zoveel schelen als de pijn maar ophield (en dit gebeurde na de ruggeprik hihih)
    maandag bevallen en vrijdagmiddag thuisgekomen! (dit ook ivm dochtertje die antibiotica kreeg
    ja tot dag 10!
    7.Hoe is dit bevallen?
    had het niet zonder gered!
    8.Hebben er nog bijzondere situaties gespeeld tijdens de kraamzorg?
    (afwijkingen, dingen die niet goed gingen)
    nee
    nee
    niets!
    ben nog steeds herstellende!
    een snee in mijn buik en een mooie dochter hahahahahaha
    ik mag niet kiezen want normaal bevallen zit er voor mij niet in. weet niet waarom maar alle bevallingen gaan bij mij niet zoals het hoort. herstel is wel duidelijk beter na een vaginale bevalling . een keizersnede is een stuk ingrijpender voor je lijf. dus als ik mocht kiezen en gewoon zou bevallen zou het vaginaal worden.

ik hoop dat je er wat aan hebt. mocht je nog meer vragen hebben roep je maar!

9. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Er was al voor een keizersnede gekozen, omdat ik een vorm van reuma heb en tijdens de zwangerschap geen medicijnen mocht gebruiken. Dit was erg zwaar en ik was gewoon al helemaal op voordat de bevalling kon beginnen.

Aan de uren voorafgaand aan de keizersnede heb ik hele nare ervaringen. Ik ben met 32+0 opgenomen omdat mijn onderste vlies gebroken was. Eerst aan de weeënremmers en een longrijpingsprik. Toen dit niet bleek te werken (paar uur later) hebben ze me aan de weeënopwekkers gelegd. De dienstdoende gyn besloot dat ik natuurlijk ging bevallen :$ Ik ben om 4 uur 's ochtends binnen gekomen en 's avonds om 23 uur werd besloten dat het een keizersnede werd, omdat het gewoon echt niet ging! Toen ik eenmaal beneden was om de ruggenprik op te toppen, ging het goed. Ik kon tot rust komen, omdat er eindelijk iets ging gebeuren.

Ja en nee. Wel op de keizersnede op zich, maar niet op het feit dat ik een gyn kon treffen die het niet meteen uit zou voeren. Omdat ik pas zover was, stond er nog een vraagteken achter keizersnede in mijn dossier. Dat was omdat ik nog naar de anesthesist moest. Daar was ik inmiddels al geweest, maar ik had pas de afspraak met mijn gyn op de dag dat ik uiteindelijk ben bevallen.

Het onbegrip van sommige gyneacologen

8 dagen. 15e zijn ze geboren, op de 22e naar huis zonder baby's. Die lagen op de couveuse-afdeling.

Nee, er kwamen geen baby's mee. Heb wel couveuse nazorg gehad toen onze tweeling naar huis kwam. Dit was na een maand.

7.Hoe is dit bevallen?
    Goed. Eigenlijk bijna overbodig. We hadden alles op de couveuse afdeling al geleerd en waren daar super opgevangen. We mochten al zo snel het kon alles zelf doen als we er waren. (behalve aan de monitoren zitten) Ze hoefde ons alleen nog uit te leggen hoe we de ledikanten laag op moesten maken. Dat kenden we nog niet. Verder is ze toch die dagen elke keer gekomen. Was wel fijn om dan nog wat vragen te kunnen stellen en zo de eerste keer thuis in bad was het toch fijn dat er iemand was die zei dat we het goed deden.

nee, ze was super!

Misschien is het iets om toch iets voor de moeder te betekenen, ook al komt die alleen thuis. Heb het op zich niet gemist, maar kan me voorstellen dat anderen dat eventueel wel zouden missen.

Geen, kiezersnede was tenslotte al een maand geleden.

Ging eigenlijk best snel... Heb niet precies bij gehouden. De wond was super netjes gehecht en genas ook heel snel. Hij deed al best snel geen pijn meer. Wel 6 weken gevloeid.

Soms jeuk aan het litteken. En angst voor afspraken die met je gemaakt worden. Zelfs al zou die gyn haar eigen gedachten hebben bij een keizersnede, dan had ze op zijn minst met ons moeten komen overleggen waarom dat vraagteken er stond. We hebben de hele dag tegen alle verloskundigen etc verteld dat ik een keizersnede zou krijgen en niemand luisterde of handelde ermee. Pas toen wij het uitschreeuwden dat het echt echt echt niet ging, werd er met veel gebrom "jamaar mevrouwtje, bevallen doet gewoon pijn" terwijl ik al op het maximum van de ruggenprik lag en geen pijn had van de weeën die ik ook gewoon voelde, maar van mijn bekken, wat vergroeid is door mijn reuma. Achteraf bleek dus ook dat ik nooit natuurlijk had kunnen bevallen, dat ze vast waren komen te zitten in mijn bekken, met alle gevolgen van dien.

Keizersnede!!! Is me nu ook al op voorhand beloofd, dat mocht ik nog een keer zwanger worden, dat het dan gegarandeerd een keizersnede wordt...

10. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.266
    2.963
    113
    Ook deze sluit ik dan.

Lotte

Deel Deze Pagina