inwendige echo of buik echo?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Yes2019, 7 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yes2019

    Yes2019 Lid

    30 jun 2019
    51
    18
    8
    Vrouw
    Hoihoi,

    Ik heb begrepen dat er een inwendige echo mogelijk is bij 7 weken of een echo via de buik na 10 weken.

    Wat zijn de ervaringen met de vroegere inwendige echo? Is dat goed te doen of kan dat pijnlijk zijn?
    En zijn er ook dames die de vroegere inwendige echo hebben overgeslagen en hebben gekozen voor een eerste latere echo op de buik?
     
  2. Lindavvv

    Lindavvv Fanatiek lid

    8 sep 2016
    1.414
    1.272
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bij mij hebben ze bij de vorige zwangerschap bij de eerste echo met 7 weken zowel een buik als inwendig gedaan. Via de buik zagen ze het vruchtje wel, maar wilde nog wat meer zekerheid. Ik vond het wat ongemakkelijk, maar niet pijnlijk. De duidelijkheid over de baby was het me meer dan waard.
     
  3. Smienaatje

    Smienaatje Bekend lid

    21 feb 2019
    771
    881
    93
    Vrouw
    Een inwendige echo is absoluut niet pijnlijk, hooguit wat ongemakkelijk. Ik heb eerlijk gezegd ook nog niet eerder gelezen of gehoord dat iemand een inwendige echo pijnlijk vind. Zou me er niet teveel druk om maken! :thumup:
     
  4. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    Ik heb tientallen inwendige echo’s gehad. Nooit over nagedacht dat het pijnlijk of ongemakkelijk zou zijn. Ook nooit zo ervaren. Vond het spannender wat ze zagen ;)
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Bij een inwendige echo zien ze het veel beter is mijn ervaring. Die staaf is minder dik als een piemel, dus als dat geen probleem is, moet dat ook wel lukken. Alleen het draaien vond ik niet prettig (maar was niet pijnlijk).
    Komt goed!
     
  6. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb alleen inwendig gehad bij de eerste zwangerschap, maar vond het super meevallen. Staaf is niet heel dik en gaat er maar een klein stukje in met veel glijmiddel.
    Maar jij mag zelf bepalen wat je prettig vind he. 7 wkn is niet verplicht, veel vrouwen willen zo vroeg mogelijk zekerheid, maar je mag ook later gaan. Of dat ze alleen uitwendig proberen. Of dat ze wel inwendig proberen maar jij stop zegt als het voor jou niet goed voelt.
    Of uitwendig lukt hangt ook van allerlei dingen af, hoeveelste zwangerschap, hoeveel weken, blaasvulling, je eigen buikomvang...
     
  7. Mb25

    Mb25 Actief lid

    24 jan 2019
    463
    533
    93
    Vrouw
    Mijn eerste echo was ook inwendig, toen ik half ontbloot op de behandeltafel ging liggen pakte ze het apparaat waar best een lange staaf aan zit en ong 2 cm dik is en dacht nog gaat dat helemaal naar binnen :roflmao: maar het gaat ong een kleine 2 cm naar binnen en dan kunnen ze het heel goed zien! Het doet absoluut geen pijn!
     
  8. Cjms

    Cjms Bekend lid

    11 dec 2016
    891
    1.286
    93
    Mijn eerste echo bij mijn zoon was ook inwendig.
    Het is wat ongemakkelijk. Maar in je derde trimester lig je zo vaak met je muts open dat je alle schaamte voorbij bent. ‍;)
     
    Cedi, mxm en Lindavvv vinden dit leuk.
  9. jvsd92

    jvsd92 Fanatiek lid

    12 apr 2019
    4.629
    8.838
    113
    Vrouw
    Oh, de eerste 3 waren inwendig. Doet echt geen zeer hoor. Ook gaat die echokop maar een mini stukje naar binnen. Zolang je je spieren gewoon ontspant. Je krijgt veel beter beeld, dus ook minder twijfels eventueel. Die zijn er namelijk zo rond dat termijn. Gewoon een lange trui oid aantrekken, of een jurkje. Dan lig je minder naakt.
     
  10. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.808
    354
    83
    Doet geen pijn hoor, en leuk is anders maar het is wel veel duidelijker te zien! Na mijn bevallingen maakt het ook allemaal minder uit.
     
  11. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Een beetje tegendruk geven tegen de echokop wil ook wel helpen, bij een inwendige echo. Maar zoals eerder gezegd, je bent zeker geen inwendige echo verplicht! Niet doen als jij je daar niet goed bij voelt. Ze kunnen altijd even via de buik kijken (plaatje zal uiteraard minder mooi zijn), en anders idd rond de 10 weken weer een kans toch :)

    Edit: bij mij in het ziekenhuis was het tot 12 weken wel standaard om inwendig te doen. Maar dat ligt misschien ook aan mijn medische indicatie, volgens mij is dat niet zoals normaal.
     
  12. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    944
    614
    93
    Vrouw
    Ik heb nog nooit een inwendige echo gehad. Al mijn echo's waren vanaf 7 weken gewoon uitwendig. Er was perfect beeld. Het ligt volgens mij helemaal aan de ligging van je baarmoeder en kindje of de echo inwendig of uitwendig is. Het is bij een vroege echo dus niet standaard dat hij inwendig is.
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Ziekenhuis waar ik kwam hanteerde t inderdaad <10 weken inwendige echo. Of er moest sprake zijn van veel buikvet, dan werd t ook langer de inwendige echo aangehouden voor het beste beeld.

    Ik vind de inwendige echo's niet vervelend.
     
  14. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik heb ze regelmatig gehad bij de zwangerschap die in n ma eindigde. Deze zwangerschap niet nodig, was can buitenaf goed te zien met 6 en halve week.
    T kan pijnlijk zijn als degene die m gebruikt er niet goed mee om kan gaan, maar neestal is t hooguit n beetje ongemakkelijk.
     
  15. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Mijn echoscopist probeert het vanaf 8 weken via de buik. Is het beeld niet helder dan probeert ze het inwendig. Het maakt mij niet zoveel uit, ze maken zoveel inwendige echo’s.
    Vaak geeft inwendig een beter beeld in het begin, maar bij mij was het uitwendig juist beter te zien omdat mijn baarmoeder helemaal gekanteld lag. Persoonlijk zou ik geen vroege echo voor de 8 weken laten maken, maar dat is een hele andere discussie.
     
  16. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Door de mmm tientallen inwendige echo’s verder voor ik uberhaupt zwanger was. Zelfs vorige week bij 10+4 nog inwendig gekeken (vrijwillig) omdat het beeld zoveel beter was, blijkbaar ligt mijn baarmoeder naar achteren gekanteld. Het is echt pijnloos hooguit wat ongemakkelijk als ze bijv je eierstokken goed moeten zoeken.
     
  17. Mer

    Mer Actief lid

    25 mei 2011
    390
    394
    63
    Vrouw
    Mijn echo was met 7+3 uitwendig en het beeld was prima. Ligt er denk ik wel ook aan of je slank of wat steviger bent.
     
  18. Boju

    Boju Actief lid

    28 okt 2019
    437
    437
    63
    Vrouw
    Vandaag eerste echo gehad, ben nu 8 weken zwanger. Werd uiteindelijk inwendig gedaan.
    Kon het via de buik niet heel goed zien / opmeten, vandaar. Kwaliteit van beeld was zo echt veel beter!

    Vond het absoluut niet vervelend en verloskundige vertelde vooraf ook wat ze ging doen en liet het eerst zien.
     
  19. Yes2019

    Yes2019 Lid

    30 jun 2019
    51
    18
    8
    Vrouw
    Hartelijk dank voor jullie reacties! top! ik heb vandaag de inwendige echo gedaan en het was inderdaad niet pijnlijk of wat dan ook
     
    Ysabella, Boju en geneeke vinden dit leuk.
  20. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    Hier hetzelfde. Heel veel echo’s gehad en zelfs de 12-13-weken echo’s gingen bij mij nog inwendig omdat ze het anders heel slecht kunnen zien(baarmoeder afwijkend en ligt erg ver naar achteren)
    Ik vind het ook helemaal niet vervelend
     

Deel Deze Pagina