Iqtest en doortesten cito?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 18 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik heb een gesprek gehad op school over onze oudste in groep 4. Hij is slim, heeft rekenplus en taalplus en zit nog in een ander projectje op school voor wat extra uitdaging. Volgens mij gaat dat allemaal best goed.
    Maar nu kreeg ik de vraag van school of wij toestemming willen geven om hem een iq-test te laten doen en om de cito's door te testen om te bepalen wat zijn niveau is.
    Ik dacht eerst meteen "tuurlijk prima als jullie dat nodig vinden". Het is om toelating te krijgen voor nog traject met nog meer uitdaging.

    Maar nu denk ik, wat houden die testen dan in? Zijn dat momentopnames? Moeten we hem voorbereiden of juist niet? Waarom is dat zo bijzonder dat we toestemming moeten geven?

    Hij heeft vriendjes die zitten qua schoolwerk op hetzelfde niveau, ik vind hem dan echt niet slimmer ofzo.
    Gewoon wat vragen die ik niet zo met ouders uit de klas kan bespreken. Ik wil niet opscheppen ofzo.
    Er zijn vast wel ouders hier met ervaring neem ik aan??
     
  2. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.290
    11.983
    113
    Vrouw
    Voorbereiden hoeft niet. Hoogstens vertellen dat hij een extra toets mag maken. Het is puur om zijn niveau te bepalen.
    Cito is inderdaad wel deels een momentopname, maar het kan ook heel goed laten zien wat het kind al beheerst. Dat is voor school handig om goed aan te kunnen sluiten met het werk voor hem.
    Voor zover ik weet gaan ze dan gewoon de Cito toetsen van hogere groepen pakken om te testen. IQ test weet ik niet.
    Voor zo'n traject moet je altijd toestemming hebben van de ouders.
    Dat moet volgens mij met alles wat buiten het normale leerprogramma valt.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zodra een school bij een leerling afwijkt van het normale programma, is het normaal gesproken zo dat het even wordt doorgesproken met ouders. Voor vooruittoetsen of terugtoetsen met CITO of andere toetsen, hoeft dat trouwens niet per se. Daar heeft een school in principe ook geen toestemming voor nodig. Maar het is natuurlijk wel zo prettig om elkaar goed op de hoogte te houden.
    Het afnemen van een IQ test kan de school meestal niet zelf doen. De meeste reguliere basisscholen hebben daar zelf niet de juiste mensen voor in dienst. Dus dat moet extern gebeuren. En daarvoor is wel toestemming van ouders nodig.

    Op een IQ-test hoef je je niet voor te bereiden. Wel zou ik persoonlijk liefst zelf kiezen waar en door wie mijn kind getest wordt. En met welke test. Maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik er 'in' zit en er wat meer vanaf weet. Over het algemeen geldt dat voor een Nederlandstalig kind van die leeftijd de WISC V (of eventueel IV) prima is. Dat is ook de toets die het meest wordt gebruikt. Wel zou ik je willen adviseren om, als je akkoord gaat met het afnemen van de IQ-test, de test wordt afgenomen door iemand die ervaring heeft met het testen van (mogelijk) meer- en hoogbegaafde leerlingen. Naast de testuitslag zelf, zijn namelijk observaties over hoe het kind werkt ook belangrijk.

    Ik vind het goed om te lezen dat de school alert is op een (mogelijke) voorsprong. Fijn dat ze hem al werk op zijn niveau geven. Schrappen ze dan ook in de basisstof?
    Ik vind het ook prima dat de school zijn voorsprong beter in beeld wil brengen. Klinkt als een school die al goede stappen heeft gezet in de begeleiding van meer- en hoofbegaafde kinderen. Fijn!

    Ik begrijp uit jouw verhaal dat ze op basis van de uitslag willen bepalen of het verstandig is om hem nog verder uit te dagen. Als ouder zou ik daar meer over willen weten: is dat in de eigen klas? Of een aparte groep op school? Of zelfs bovenschools, op een andere locatie? Wat voor soort projecten doen ze?
    Daarnaast zou ik benieuwd zijn of ze naast de uitslagen van toetsen en testen, ook naar andere zaken kijken. Dus welbevinden, werkhouding, doorzettingsvermogen etc. Hoe zien zij die kenmerken van je kind?
     
    Baileyy en suus1983 vinden dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Fijn dat de school oplettend is. Je zou deze vraag ook kunnen stellen in het HB topic. Daar zijn mensen die ook veel ervaring hebben.

    Fijn dat ze overleggen, het door toetsen is niks anders dan verder gaan met de cito tot hij onder het gemiddelde niveau zit. Dat zou dan het punt zijn waar hij weer leert.

    We zitten ook in dat traject op school alleen dan niet voortvarend.

    Als het goed is zijn ze bij hem op school aan het door toetsen en maakt hij voor het reguliere stof eerst de toets voor dat hij aan het nieuwe hoofdstuk begint.

    IQ test doen ze nog niet omdat het nog geen meerwaarde was. Er zou geen extra geld of begeleiding vrij komen.

    Wat zou hun doel zijn voor de IQ test? Loopt hij tegen dingen aan, boos gedrag thuis of op school, verveling, frustratie etc?
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Hier wordt op school ook toestemming gevraagd voor doortoetsen, of eigenlijk medegedeeld dat ze het graag willen en dan kun je het nog aangeven als je niet wil.
    Hier alleen ervaring met doortoetsen op AVI lezen, de kinderen krijgen een steeds "lastiger" verhaaltje. Maar het zijn natuurlijk vaak de kinderen die lezen leuk vinden dus dat zien ze vaak echt niet als toets.
    Iq test is hier buiten school om gedaan voor beide kinderen. Bij 1 van de 2 door iemand die ervaring heeft met mb/hb kinderen, dat wist ik niet van te voren, ik wist ook niet dat dat belangrijk zou zijn, maar zij benoemde dat zelf specifiek.
    Die test vonden ze beiden leuk, wel heel vermoeiend, maar dat kwam omdat er hier meer speelt en de iq test onderdeel was van een veel breder onderzoek.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  6. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.290
    11.983
    113
    Vrouw
    Wat bedoel je met doortoetsen op AVI niveau? Zijn er dan scholen die bijv eind groep 5 alleen maar kijken of het kind AVI E5 beheerst?
    Ik heb nooit anders gedaan dan doorgaan tot ze het niet meer haalden.
     
    MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Hoe het vanaf groep 3 is weet ik eerlijk gezegd niet;)
    Hier zat betreffende kind bij de kleuters en daar wordt doorgaans helemaal geen Avi afgenomen.
     
  8. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.290
    11.983
    113
    Vrouw
    Oh zo, nee dat is hier ook niet. Vanaf groep 3 wordt hier getest tot het niveau niet gehaald wordt. Dus teveel fouten of te lang gedaan over het verhaaltje van E4 betekent dat het kind M4 beheerst. Daardoor weet je van elk kind op welk niveau je het leesboeken moet aanbieden
     
  9. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Nu je dit zo kort uiteenzet, vraag ik me ineens af waarom dat doorroesten niet standaard wordt gedaan voor de andere vakken. Dan kun je een kind namelijk bieden waar hij behoefte aan heeft, en niet alleen met lezen.
     
  10. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier hebben ze dochter met rekenen cito's doorgetoetst. Ze zit op eind groep 6 en had na toets midden 7 nu toets eind 7 gedaan en daar scoorde ze een B . Dus ver genoeg getoetst.
    De cito spelling wordt nu ook nog doorgetoetst. Daar was ik wel verrast om, ik weet dat ze met rekenen wel verder is, maar spelling hoor ik voor het eerst. Wel fijn. Ze is niet extreem slim ofzo, doet het gewoon goed en op deze manier kunnen ze haar aanbieden wat ze nodig heeft en aankan.
    Dit doortoetsen wordt wél verteld, maar geen toestemming voor gevraagd.

    Voor een 'lees arrangement' in groep 3 of 4 bij de oudste, werd indertijd wel toestemming gevraagd.
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bedoel je standaard doortoetsen voor alle kinderen? In principe pak je pas een andere toets als een kind bij CITO méér dan 2 jaar voor of achter loopt. Dan is de toets namelijk niet meer volledig valide.

    Wij doen het trouwens bij technisch lezen juist niet, doortoetsen. Dat heeft in onze ogen weinig meerwaarde. Adaptief werken is met technisch lezen niet zo heel ingewikkeld. Terugtoetsen doen we wel, al vind ik dat ook al dubieus. Maar dat is nu eenmaal verplicht voor dossiervorming, stel dat er ooit een onderzoek aangevraagd wordt. Dat doen we dus niet voor het kind, maar voor de administratie.

    Bij andere vakken doen we het wel geregeld, zowel vooruittoetsen als terugtoetsen dus. Maar we zijn wel kritisch wanneer we het inzetten. Er is namelijk maar één toets per toetsmoment. Er zijn ook wel toetsen die tussen 2 momenten invallen. Maar dan nog zijn er met name bij het terugtoetsen nogal eens kinderen die meerdere keren dezelfde toets zitten te maken. Wij kijken dus niet alleen naar die 2 jaar, maar vragen ons ook af of het voor het kind iets gaat opleveren. Als wij (school, ouders èn kind) het idee hebben dat we nog op het juiste spoor zitten qua lesstof, gaan we dus niet extra toetsen afnemen. De tijd die het kind besteed aan het maken van een toets, leert hij niet. Dan laat hij alleen maar zien wat hij al geleerd heeft. Die investering doen we dus pas, als een toets ook echt antwoord gaat geven op een vraag die we gesteld hebben. Is er geen vraag, dan hoeft er dus ook niet getoetst te worden.
     
    gitta en NiekeKris vinden dit leuk.
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Omdat het ook best een werk is. Als een kind goed functioneert en gewoon een toets goed doet is het wat anders dan dat je constant onder je niveau werkt en niks leert.

    Of bedoel je wanneer ze taal vooruit gaan toetsen waarom niet de andere vakken.

    Scholen moeten trouwens ook maar net de onderwijs behoefte van je kind kunnen begeleiden. We krijgen nu extra gesprekken om te kijken wat het probleem nu is en hoe het verder moet.

    We zien nu al dat het testen veel werk is, ze gaan er van uit dat ze het voor de zomervakantie rond hebben.
     
  13. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Mijn zoon is (beperkt) doorgetoetst en het duurde 1,5 maand. Voor de leerkracht is het niet heel veel werk om na te kijken (ze hebben hem digitaal doorgetoetst) maar voor het kind is het toch wel een klus en niet echt leuk om te doen. En dan ging het hier om maar 2 Cito-toetsen waar hij niet uitviel. Normaal zou hij dus nog (minimaal) een toets moeten doen om te kijken wat het niveau is en ik wil niet weten hoe lang het allemaal nog zou duren. Wat tupp hier ook terecht zegt al die tijd leert het kind niet. Ik blijf het lastig vinden wat uiteindelijk het beste voor het kind is. Meestal is het wijsheid achteraf, he.
     
  14. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Ik zou dan wel willen weten waarom ze ook een IQ test willen laten afnemen bij je kind.

    Bij mijn dochter heeft school hier nog nooit om gevraagd. Dit was ook geen must om voor de plusklas in aanmerking te komen, het feit dat ze steeds hoge scores haalt met de Cito en (op 1 leerkracht na) al haar juffen tot nu toe erkennen dat het haar allemaal wel heel makkelijk afgaat was genoeg om voor de plusklas in aanmerking te komen.

    Een IQ test heeft dus voor haar geen meerwaarde.

    Bij mijn zoon is in groep 8 wel een IQ test afgenomen, was standaard op zijn school ( speciaal onderwijs)
    Bij hem had het wel meerwaarde omdat het nu heel duidelijk zichtbaar was waarom hij heel sterk is in theoretische dingen ( verbaal IQ) terwijl hij dit bijna niet in de praktijk kan brengen (performaal IQ). Het verschil tussen deze twee was zelfs zo groot dat ze er geen totaal IQ van konden maken.

    Dit was 3 jaar geleden.
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Ligt denk ik ook echt aan de situatie, onze zoon geeft nu zelf aan dat hij niet meer naar school wil, hij wil thuis blijven, op school leer ik niks.
    Er is nu een minimale inspanning omdat hij anders toch weer meer werk krijgt.
    Zijn gedrag gaat niet beter en voor ons is dat een roep om hulp.

    Vandaar dat door toetsen voor ons noodzakelijk is omdat hij nu toch al weinig leert. Misschien dat ze nu een beter beeld krijgen. Zelf willen ze het nu ook weten omdat hij nu dwars ligt.
     
  16. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Wat een super fijne reacties!! Zet me aan het denken en ik heb ook meteen vragen opgeschreven om te stellen op school.

    Al het extra werk doet hij al, rekenen, taal en algemene kennis, schaken. Dan worden er dingen in het basisprogramma geschrapt. Lezen doet hij ook op eigen niveau.
    De iqtest willen ze laten doen voor een toelating voor een bepaald programma. Dat is een samenwerking van meerdere scholen en anders komt hij daarvoor niet in aanmerking.
     
  17. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik heb deze vraag niet gesteld in het HB topic omdat ik niet denk dat hij HB is eigenlijk.

    Het doel van school voor de test is toelating tot een bepaald programma als er uit dat doortoetsen en iqtest inderdaad blijkt dat hij slim is. Minimaal iq is er vereist geloof ik dat we leerkracht zei. Daarnaast werkhouding etc, maar dat zien ze al bij hem.

    Hij loopt wel aan tegen verveling, niet willen leren omdat hij het een makkie vind. In de corona tijd thuis viel het me zelfs tegen hoe zijn houding was. Ik heb dat ook gezegd tegen de leerkracht maar dat vond hij juist typerend weer..
     
  18. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    In de plusklas op school zit hij al. Daar moesten we gewoon toestemming voor geven. Dit toetsen etc. Is voor weer een ander programma onder schooltijd op een andere school.
     
  19. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Heel fijn wat je schrijft! Heb ik veel aan! Hij krijgt al extra werk in eigen klas. Daarna 1 keer een plusklas binnen school. En nu gaat het om weer iets anders. De plusklas zou daarmee vervallen.
    Ik vind het allemaal wel lastig, ik zie het zelf ook niet zo. Maar goed, ik ben wel blij met een alerte school hoor! Dat is in het verleden anders geweest.
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Misschien dat ik het verkeerd opgevat heb. Maar dat topic is niet enkel voor hb. Dit valt toch onder verrijking etc? Het niet genoeg hebben aan de normale lessen die bepaald zijn voor de huidige groep.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina