Hoi Hoi, Je hoort constant op dit forum en ook in mijn omgeving dat kleintjes van 10,5 maand al los kunnen staan,kruipen,lopen,zelf eten enz: Mijn zoontje beweegt heel veel (rollen)en kan ook los aan de tafel staan als hij zin heeft, ook loopt hij door de kamer als ik zijn handjes vast heb en kan hij zelf zitten,maar hij kruipt niet,pak niet zelf zijn boterham en heeft ook geen behoefte om los te staan of te lopen. Moet ik me nu zorgen gaan maken, of is dit normaal voor 10,5 mnd oud? Groetjes Sabrina
Dat is prima voor een kindje van 10 maanden. Je moet niet vergelijken met het forum. Ik vind dat er gauw overdreven word en opgeschept. Een moeder deelt sneller mee dat haar kindje al loopt blabla dan dat het kindje "gewoon" gemiddeld is. Kijk eens op deze site Motorische Ontwikkeling - Wat kan 'n kind op welke leeftijd? | Mens en gezondheid: Kinderen daar staat op wat een kindje gemiddeld kan. Het geeft je een idee wat wel en niet normaal is. Maar een kind heeft lang hoor om echt te ontwikkelen en de een is nou eenmaal wat sneller
Is een normale ontwikkeling voor een kindje van 10 maanden hoor. Je hoeft je geen zorgen te maken. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en zijn eigen tempo. Geniet er nog maar even van dat je niet de hele tijd achter hem aan hoeft omdat hij overal naar toe kruipt en geen troep van het zelf eten.
Klinkt allemaal prima hoor en niet ieder kind is even snel. Wij volwassenen zijn toch ook niet allemaal hetzelfde in wat we kunnen. Ik heb hier thuis een meisje wat haar ontwikkeling gezien haar leeftijd ver vooruit ligt (@ilona85, dit is niet overdreven ) heeft ook zijn charmes maar ze was wel snel baby af, dus ik zou zeggen geniet er lekker van.
hoi, hier ook geen vlotte baby hoor, met 10.5 maand kon ze buiten rollen alleen zitten. Verder kwam het pas na die tijd. In die periode heeft ze wel veel geleerd ineens. Met 13 maanden had ze alles ingehaald en liep ze zelfs. Zo zie je maar, het kan snel gaan.
Maak je inderdaad geen zorgen! Ieder kindje heeft zijn egen tempo, de een is wat sneller met "kletsen", de ander weer met kruipen/ lopen/zitten en weer een ander kindje met bijv. eten. Onze dochter is ongeveer even oud en aan de hand lopen door de kamer kan ze nog niet hoor, optrekken doet ze ook nog niet en ze heeft er tot nu aan toe ook geen interesse in. Combi van kruipen/teigeren kan ze wel, maar alleen als het echt "moet". Ze kan wel weer heel goed eten en ze drinkt al uit een beker (tuit is te min voor madam ).
Klinkt bekend hoor. Mijn zoon doet precies hetzelfde. Met kruipen heeft hij helemaal niks. Hij vind het niks aan op zijn buik. Het liefst staat hij heel de dag. maak me er niet druk om. Is wel handig om niet heel de tijd achter hem aan te rennen. Geniet er nog van zal ik zeggen
Hier ook zoontje van 10maanden en die staat ook niet los. Wel aan meubels staan en kruipt al wel. 'lopen' aan de handen van papa en mama doet ie ook wel maar gaat al snel weer zitten. Zelf eten doet hij ook niet hoor. Zo nu en dan pakt ie een stukje brood maar dat is zelden dat dat voor komt. Zoals iemand al zei, je moet absoluut niet gaan vergelijken met de gemiddelde moeder op dit forum. Vaak overdrijven ze heel erg. Was 1 iemand die vond dat haar dochtertje al los kon zitten met 3 of 4maanden. Maar bleek dus dat ze even 2sec zonder hulp kon blijven zitten maar viel dan (natuurlijk!) weer gewoon om. Dat is níet los zitten maarja, sommige vinden van wel Je kindje gaat zo snel als hij zelf wilt. Maak je geen druk meid Komt echt wel goed
Je verwacht van je zoontje dat hij met 10,5 maand los kan lopen? Dat lijkt me niet echt een eerlijke verwachting Maak je dus geen zorgen!
Gewoon niet vergelijken met andere mensen. Je zoontje doet het prima hoor! En ieder kind ontwikkeld zich anders. De een wat langzamer en de ander wat sneller!! En wie bepaalt wat goed of slecht is???? Lekker van je zoontje genieten, zo te lezen gaat het super met hem!!
mijn zoontje kan zich zelf optrekken tot staan lopen langs tafel en aan 2 handen van papa of mama hij kruipt hij kan zitten hij kan zelf brood eten maar gooit het net zo lief ook regelmatig op de grond kan 3 woordjes (mama, papa en eten) daarintegen kan hij niet rollen, heeft dit wel is perongeluk gedaan maar deed het daarna nooit meer. mijn nichtje kon al erg vroeg zich optrekken, kruipen en rondlopen aan tafel etc (6 mnd) maar nu met 14 maanden loopt ze nog niet los. mijn dochter deed met 9 maanden enkel draaien verder niks bijzonder. ineens ging het erg snel en nog voor der 1e verjaardag liep ze los\ wat een kind doet of kan op dit moment wil dus niks zeggen. hij kan het zo inhalen of neemt juist even een pauze in de ontwikkeling
mijn dochter was heel snel met optrekken en staan waardoor iedereen zei dat ze voor haar 1e verjaardag zeker zou lopen. Nou madam is morgen 1 jaar en 1 maand maar lopen doet ze nog niet. Ze zet af en toe 2 stapjes tussen tafel en stoel en staat steeds vaker even los (10 seconden). Elk kindje doet zijn ding in zijn/haar tempo...
haha ja zag er inderdaad schattig uit. kopje kwam niet eens boven de tafel uit enkel wat haartjes. ze scheelt 3 maanden met zijn zoontje en liep ver voor op de ontwikkeling. nu loopt ze gewoon op schema
Ik heb trouwens ook wel eens gedacht dat mijn zoontje misschien niet zo'n ster in gym zal worden omdat ie op dit moment nog niet loopt. Totdat ik er achter kwam dat ik zelf ook pas met 16 maanden liep terwijl ik op hoog niveau heb gesport (en sowieso altijd goed was met gym, ongeacht welke sport). Maakte in mijn geval dus niets uit hoe snel ik was met die ontwikkeling, mijn motoriek is uiteindelijk veel meer dan gemiddeld ontwikkeld
Fay is nu 9 maanden en kan heel goed zitten, en rolt pas sinds kort om. Verder doet ze nog niet veel. Ze maakt zeker geen aanstalten tot staan en al helemaal geen stapjes als ik haar zo vasthoudt. Dus volgens mij gaat het prima met jouw kindje!