IS kinderen terughalen of niet?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door momwithcamera, 14 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    De afgelopen dagen weer volop in het nieuws: Westerse kinderen die door hun ouders zijn meegenomen naar IS gebied en daar na de val van het kalifaat nu verblijven in slechte omstandigheden. Recent zijn 2 Nederlandse kinderen waarvan de moeder in een vluchtelingenkamp is overleden naar Nederland gehaald, zij verblijven nu bij een voogd. Deze week heeft de Belgische overheid ook 6 (deels verweesde) kinderen teruggehaald.
    Wat is jullie standpunt? Moeten deze kinderen actief teruggehaald worden, of daar blijven?
     
  2. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik vind dit erg dubbel... Enerzijds snap ik als beide ouders niet meer leven. Maar als de moeder er nog is, dan vind ik het al lastiger om hier een standpunt over in te nemen.

    Dubbel...
     
  3. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    100% terug halen.
    De kinderen zijn de dupe van de keuzes van hun ouders. Hopelijk kunnen we ze hier hulp bieden om hun trauma's een plek te geven. En kunnen ze hier opgroeien in liefhebbend gezin.
     
    spruitje80, English, PieterKonijn en 14 anderen vinden dit leuk.
  4. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Precies mijn gedachte. Ik ben erg voor terughalen van kinderen, maar ik vind het lastig wat je dan met de nog levende ouders van deze kinderen moet doen. Daar opgroeien is traumatisch, maar een kind van z'n moeder scheiden en laten opgroeien in een pleeggezin is dat ook.
     
  5. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Bij terughalen hebben ouders recht op terugkomst in het kader van gezinshereniging. Daarnaast worden die jonge kinderen al vanaf het begin klaargestoomd als strijders/onderdanige vrouw/broedmachine.bij de teruggehaalde weeskinderen heb ik al mijn twijfels al snap ik wel de overweging is genomen. Al hoop ik wel dat deze kinderen actief begeleiding krijgen in het leren van normale normen en waarden.Bij oudere kinderen lijkt mij dit nóg lastiger aan te leren dus ik weet niet goed hoe ik daar in sta, ze hebben namelijk al heel wat verknipte ideeën in hun hooft gestopt gekregen. Dus waarmee zijn ze meer gebaad, hulp daar waar ze zijn geboren en opgegroeid of verplichte "terugkeer" naar een voor hun onbekend land waarvan ze niks van weten en daar bij vreemden moeten leren dat alles wat ze kennen onzin is?
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Zeker voor weeskinderen absoluut voor terugkeer. Arme kindjes kunnen er in elk geval niks aan doen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Als je ze daar laat is de kans nog veel groter dat de ideeën zich tot dingen ontwikkelen die je niet wil.
     
    Huismuisie en Oona vinden dit leuk.
  8. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Daar zijn de meningen over verdeeld.
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Is daar ook echt onderzoek naar gedaan?
     
  10. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Vandeweek luisterde ik naar een item.op radio 1 waar Steven Pont zei dat ze traumatische ervaringen van kinderen goed te behandelen zijn. Zijn ze 18 en komen ze naar Nederland (ze kunnen immers een Nederlands pasoort aanvragen als ze Nederlandse ouders hebben) dan zijn ze volwassen voor de wet en is er geen gezag of instantie die meekijkt naar de ontwikkeling. Ik denk dat dat een situatie is die veel lastiger is
     
  11. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Geen idee, maar de "experts" verschillen van mening. Tijd zal leren wat beter is.
     
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit is natuurlijk niet uniek in de geschiedenis. Er zijn elke eeuw zulke (en ergere) genocideplegende groepen geweest die ten val zijn gebracht.

    Na de val van Nazies waren er ook hordes kinderen van ouders die gruwelijke daden hebben gepleegd, en hun kinderen opgevoed hebben met hun gedachtengoed. Wat denk je dat van al die kinderen is geworden na de WO2?
     
  13. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    Ik ben 100% voor terugkeer van deze Belgische/Nederlandse kinderen. Ik vind het onze plicht om deze kinderen kans te geven op een normaal en gelukkig leven! Liefst met hun moeders erbij (die uiteraard hun (eerder opgelegde) straf moeten krijgen en uitzitten) .
    Dit artikel (https://www.bruzz.be/samenleving/gerrit-loots-vub-kinderen-van-strijders-niet-terughalen-pas-gevaarlijk-2019-01-24) weerspiegelt vrij goed mijn gevoel/idee.
    Het is voor mij ook wezenlijk om te laten zien dat wij staan voor vrede en niet voor haat! Is het complex? ja! Is het moeilijk? Ja! Zal het veel vragen om deze kinderen (en vrouwen) een normaal en gelukkig leven te laten leiden? Ja! Maar angst en haat mogen geen argument zijn om mensen/kinderen over te laten aan deze wreedheid!
     
    Zara75 en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  14. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Laat ik even voorop stellen dat angst en haat geen ene reet met mijn twijfel te maken heeft. Ik haat geen mensen (zelfs zijn narcistiscje ex niet, die vind ik enkel sneu en zielig).
    Maar ik vind het een lastig iets. Van mij mag moeders daar gewoon blijven. Dat is de consequentie van haar keuze. En haar terughalen met het vooruitzicht van de gevangenis vind ik een te makkelijk iets.

    Maar een kind van een nog levende ouder scheiden vind ik ook geen fijn idee.

    Vandaar... Dubbel. Maar ik kan niet zeggen dat ik er 100% achter sta..
     
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Hier net zo. Laat ze daar en ze zullen vergiftigt opgroeien, als ze op zullen groeien.
    Er zijn vaak wel familieleden die geen isil ondersteuners zijn zodat het kind wel bij familie kan wonen.
     
  16. Oona

    Oona Actief lid

    2 jul 2018
    436
    518
    93
    Kinderen terughalen en de beste zorg bieden. En die ouders zoeken het maar zelf uit.
     
  17. catlady

    catlady Bekend lid

    26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    #17 catlady, 14 jun 2019
    Laatst bewerkt: 14 jun 2019
    De kinderbescherming heeft twee uit het kalifaat teruggekeerde kinderen geplaatst bij hun grootouders in Ede die zelf te boek staan als IS-aanhangers. De gemeente heeft vooraf tevergeefs gewaarschuwd, blijkt uit onderzoek van NRC
    https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/14/opa-was-zelf-ook-in-het-kalifaat-a3963787

    Oftewel dat gaat helemaal fout met die 2 kindje. Is niet raar dat dochter naar het kalifaat was vertrokken.

    Wat leven we in een absurde wereld.

    Ik lees ontzettend veel media uit verschillende landen in verschillende talen.
    Het is een schande! We moeten die mensen en kinderen niet terug halen..
     
  18. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.616
    113
    Vrouw
    Thuis
    Er was gisteren een item over op Nieuwsuur.

    6 Belgische kinderen teruggehaald, maar een dodelijk zieke Belgische peuter daar gelaten, want haar moeder leeft nog.

    Persoonlijk vind ik dat de peuter gered had moeten worden, maar ik zou haar moeder dan beslist niet willen terug halen. Maar ja, moet zo'n kleine zieke hummel het dan zonder haar moeder doen?

    Ik denk dat er in deze en vergelijkbare gevallen geen goede keuze is. Alleen maar een minst slechte. En ik ben heel blij dat ik niet diegene ben die met die keuze moet leven.
     
  19. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Uiteindelijk zal de IND beslissen in het kader van gezinshereniging en het zal mij verbazen als dit wordt goedgekeurd door hen...
    Ja, als je een vergunning asiel krijgt in Nederland mag je hereniging aanvragen, maar nee, het gebeurt ook dat het wordt afgewezen en in dit geval lijkt mij dat waarschijnlijk.
     
  20. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het blijft een heel dilemma.

    Het is wel zo dat nu IS opgedoekt is het op den duur wel weer gemakkelijker wordt om europa binnen te reizen.
    Ik denk dat die mensen sowieso wel terug kunnen komen op den duur en dat je er dan beter voor kan zorgen dat ze nu terugkomen in een situatie dat ze nog te ‘helpen’ zijn.

    Er zit wel een verschil in het terughalen van een kind van 2 of een kind van 12.

    Des al niet te min hebben wel heel veel mensen een trauma. Dat is ook best een tijd een probleem geweest met Somalische vluchtelingen. Die hebben dingen gezien die het daglicht niet kunnen verdragen. En daar moet je wel echt heel erg goed op inspelen om te zorgen dat dat op den duur beter gaat.
     
    DQueen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina