Is mijn dochter gevoelig voor personen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Deedee91, 24 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Dochter is over het algemeen een vrolijk kind, er zit wel een pittig karakter in haar. Ze weet wat ze wil en hoe en laat dat ook flink weten tot brutale af.

    Nu zit ik met het volgende, ik word er wanhopig van. Het was bij het kdv al licht aanwezig, afscheid nemen was moeilijk. Soms ging het goed vaak ook niet. Het was dan huilen, schreeuwen mij niet meer loslaten. Leidsters moesten haar van mij afhalen en overstuur meenemen. Hoe langer ik bleef hoe meer strijd. Het was daarna direct over .Daarna ging ze naar de BSO, dit ging best wel goed in het begin. Tot ze steeds dit gedrag ging vertonen bij een bepaalde leider. Daar wilde ze niet heen. Reden, ik mocht niet lang op de bank zitten. De leidsters gingen nog wel maar op de weg heen vraagt ze steeds meester b is er niet toch. En nam er een leidster de telefoon op was ze opgelucht maar was hij er was het bal. Met de BSO ben ik al in gesprek gegaan, maar hij was op vakantie dus dat heeft nog een vervolg. Ze werd daar ook wat vergeten, ze is groot en lijkt wijs in dien en laten maar het is dus niet altijd zo.Maar nu begint het zelfde op school. Ze vraagt is juf die er op de woensdag? Zo ja dan is het drama. Maar nu had ze afgelopen maandag dat ze door de directie naar binnen werd getild, huilend/ overstuur terwijl toen haar andere juf er was. Gisteren was de woensdag juf er en ze raakte weer overstuur. Wederom naar binnen getild. Vanochtend was de gewone juf er en het ging met heeeel veel moeite. Tijd rekken bij het hek, uitrekken, tas expres laten vallen. Ze ging maar dingen verzinnen om niet heen te hoeven. Nu net heeft ze zwemles, weer dikke drama. Het is zo triest om te zien. Wederom naar binnen overstuur getild.

    Overigs is het daarna ook direct over, vooral op school als haar vriendjes er zijn.

    Ze zit steeds overal tegen op, zegt laatst meester b is toch wel lief, of gisteren vandaag is de juf wel lief.

    Ik denk dat ze erg gevoelig is als iemand steng tegen haar is. Dat associeert en daarna een bepaald beeld heeft van iemand. Maar dit is een gedachte. Ze zit ergens tegen op maar waar? Ze zegt ook wel eens ... Deed niet leuk tegen mij vandaag ( vaak zelfde kindje valt op)

    Wat kan ik hier mee? Iemand tips. Dit kan niet zo op deze manier. Ik sta al erg onder stress en nu zit ik er constant tegen op haar weg te brengen op. Ik ben boos geworden, heb het gedrag genegeerd, ik ben super lief. Niks werkt als ze eenmaal haar hoofd verkeerd heeft. Het was eerst alleen bij de BSO maar nu dus ook op school en zwemlessen..
     
  2. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    En dit is dus 1 van de redenen dat wij voor een vrije school hebben gekozen
    Die het kind volgt
    Ik zou mijn kind nooit overstuur achter laten
    Hier zit meer achter kan ze dit aangeven?
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Herkenbaar (peuterspeelzaal was ook drama) wij blijven herhalen dat je niet iedereen aardig hoeft te vinden maar je er wel mee om moet kunnen gaan. Het is natuurlijk ook de leeftijd dat ze alles zo uitten. Ik zie het als een grote les in het leven. Nee het is niet leuk, ook wij vinden het echt niet leuk als hij zoveel moeit heeft omdat juf Y er is omdat juf Z liever en leuker is.
    Net als met bepaalde kindjes, als hij klaagt over X dan luister ik maar vraag ook: hoe heb je zelf tegen X gedaan? X noemde hem laatst een rotkind, bleek dat ons kind hem per ongeluk in het spel pijn had gedaan.
    (En eerlijk is eerlijk X is ook geen aardig ventje, de ouders zijn ook eh typisch...)

    Maar hij heeft t leuk op school en dat is het belangrijkste. Het gedrag is iig hier ook vlot over als hij eenmaal op het plein is en lekker speelt.

    Wij hebben duidelijke afspraken nu samen met hem gemaakt: 1 kus en 1 knuffel en dan hop t plein op. (Al dan niet met een vriendje of hulp van juf) en merken dat dat wel dat het beter werkt. Niet te lang t afscheid rekken zeg maar.

    Wij zien dat er meer kleuters zijn die dit zo hebben, zal ook wel een leeftijdsding zijn denk ik. (4 kleuterklassen dus we zien veel kleuters)
     
  4. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Dit doe ik inderdaad ook, want ze vind de juf wel aardig of de meester van de BSO. Dat zegt ze ook vaak na de tijd dus daar ga ik dan verder op in de volgende keer. Alleen er is waarschijnlijk iets geweest wat ze minder leuk vind en dat blijft zo hangen.

    Zo ook met zwemmen, ze kwam afgelopen donderdag zo bij terug. En dat is het gelukkig altijd, want het is zo over en ze heeft het altijd erg naar haar zin.

    Rekken deed ik idd al niet. Ik ben niet zo uitgebreid, nooit geweest. Want hoe langer ik bleef hoe erger alles word.
     
  5. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Ik snap je reactie, alleen dochter word alleen maar nog meer overstuur hoe langer ik blijf. Ze wil ook steeds kusjes en knuffels maar dan zegt ze nog 1 maar dat is er niet nog een want het is puur rekken. Is ze binnen en ik uit het zicht is het ook gelijk over. Als de juf dan vraagt waarom doe je zo krijg je rare antwoorden zoals ik wilde uitslapen ( terwijl ze allang wakker is en nooit uitslaapt) dus ze heeft ook geen reden dan atans ze kan het niet vertellen
     
  6. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    916
    213
    43
    Vrouw
    Als ik je onderschrift goed snap is ze nu 4. En nog niet heel erg lang naar school geweest ivm Corona?
    Wij hebben dit bij onze oudste ook heel erg gehad. En nog vindt hij nu ‘nieuwe’ situaties spannend en best lastig. (Hij is nu bijna 8) inderdaad afscheid zo kort mogelijk houden en elke dag op dezelfde manier. Dus op het plein, kus, knuffel, zwaai en weg. Leuk is het niet en ik vond het ook hartverscheurend om hem echt maanden, bijna elke dag, van mezelf af te moeten pellen en aan juf te geven.
    Het is bij ons ook een stukje karakter denk ik, de oudste, dus je moet alles als eerste uitvinden. Ik probeer het vooral positief te benaderen en vooral ook niet overal iets achter te zoeken. Ja, afscheid nemen is moeilijk, maar 1 tel in de klas/ zwembad/ bos etc en het is over. Ik kan me niet voorstellen dat er dan echt wat aan de hand is waardoor hij een probleem met afscheid nemen heeft. Het is ook een stukje zelfstandig worden, niet steeds aan de hand van mama, zelf de wereld ontdekken etc.
    wellicht elke dag even bespreken wat ze het leukste vond die dag. Was er ook iets wat ze niet zo leuk vond? Heeft ze ook wat geleerd? Heeft er iemand in de klas ook iets geks gedaan ofzo. En altijd de dag afsluiten met positieve gedachten. Zo proberen wij een beetje uit te vinden wat er op school etc gebeurt aangezien de meeste kids niet verder komen dan, was leuk, goed, weet ik niet meer.. succes!
     
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Mijn middelste is een erg gevoelige dame, waarbij afscheid langere tijd niet soepel ging. Ze kon slecht tegen drukte, stemverheffing, harde geluiden etc. Als iemand boos was, dan voelde ze dat als een mokerslag... Geheugen ook van een olifant, vooral voor de niet-leuke dingen, die hebben echt impact.
    Hier heeft het geholpen om veel te praten over dingen die gebeuren in de klas, haar gevoel hierbij, etc. (en dan heel concrete, sturende vragen zoals: was er vandaag een kindje in de klas die iets vervelend deed? Is de juf vandaag boos geweest? Op wie was ze boos? Voelde jij je fijn bij het kringgesprek? Ben je vandaag verdrietig geweest? Wat was je toen aan het doen? Heb je fijn gespeeld in de pauze? Met wie heb je in de poppenhoek gezeten?) Zelf meedenken en 'oplossingen' vinden, hielp ook. Het was soms verbazingwekkend hoe makkelijk dingen met een kleine aanpassing 'opgelost' konden worden. Knuffelbeest uit de poppenhoek een tijdje op schoot bij zich mogen houden, naast de juf aan het handje mogen blijven staan, voor het overblijven nog even in de klas 'alleen' afschakelen in de poppenhoek voor ze de drukte van overblijfruimte in moest etc.

    Ik zou ook in gesprek gaan met de juf, misschien dat je vanuit jouw expertise van jouw kind kunt herkennen of er zaken zijn die voor jouw kind moeilijk zijn en door verandering van aanpak door juf verbeterd kunnen worden. Gezamenlijk kijken hoe ze zich prettiger gaat voelen.

    Je kunt ook overwegen (maar misschien is ze wat jong daarvoor) om samen met bijvoorbeeld een kindercoach, creatief therapeut oid haar handvaten te leren om beter om te gaan met de 'gewone' zaken op school (dat heb ik bij mijn middelste gedaan, in groep 3 en in groep 5).
     
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Dit hadden mijn beide dochters. Hingen als aapjes aan mij. De overgang van 'rustig bij mama thuis' naar 'drukke klas vol kleuters en allemaal dingen moeten' vonden ze pittig en zagen er altijd tegenop. Ik ben heel 'zakelijk' geworden met wegbrengen. Een kus, een knuffel, dan in handen van juf geven, vrolijk zwaaien en weglopen. Juffen moesten haar echt vasthouden om te voorkomen dat ze huilend achter mij aan kwam.

    Naarmate ze ouder werden ging het wegbrengen langzaam beter, maar de jongste heeft (vooral op maandagochtend) nog steeds wel eens moeite met de overgang. Als het echt drama is, dan komt de IB-er haar halen en laat haar even een slokje water drinken op kantoor ('rustig landen') en dan gaat ze verder zonder problemen naar de klas.
     
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Een gevoelig kindje lees ik hier, en veel herkenbaarheid. Mijn zoontje wordt bijna 6 en in de kleuterklas en peuterspeelzaal was het afscheid nemen altijd al moeilijk. Daar kon hij nog lekker bij de juf zitten. Nu in groep 3 moet ik hem buiten het schoolhek gedag zeggen en moet hij zelf de school en zijn klas inlopen.
    Dit gaf de eerste weken behoorlijk wat tranen, maar dankzij de juffen en hard werken van zijn kant (en een moeder met buikpijn ;)) gaat het nu veel beter.
    Hij schrijft dagelijks op wat hij goed heeft gedaan op school. Je kunt dit ook toepassen op het gebied van afscheid nemen.
    Hij komt altijd vrolijk uit school. Wij helpen hem herinneren dat het uiteindelijk altijd een leuke dag was.
    Niet pedagogisch verantwoord, maar van opa en oma kreeg hij een cadeau als hij een paar keer zonder tranen was gegaan en bij ons moest hij 10 stickers verdienen voor een cadeau.
    Dat laatste zou ik nooit doen als hij het niet naar zijn zin heeft of gepest wordt. Maar mijn zoontje heeft hierdoor een zetje in de rug, dit maakt dat ervaart dat het niet spannend hoeft te zijn. Na deze positieve ervaring kan hij dat ook zo toepassen.

    misschien heb je er iets aan, veel succes!
     
  10. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    beetje onnodige reactie dit. Voegt niet echt wat toe behalve ts een vervelend gevoel te geven.

    ik heb hier ervaring mee. Begon al bij t kdv. Dochter is nu 9,5. Als je wil, je mag pb sturen.
     
    Roos12, Theezeefje, linkiepinkie en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Bedankt voor jullie reacties!

    @Kache Ik ben vandaag naar de juf gegaan, heb uitgelegd wat er speelt en vooral hoeveel energie het kost voor haar en voor ons. Dochter zat gisteren avond aan tafel te vertellen dat ze donderdag het hulpje is en dat ze dat niet wil want ze moet dan dit of dat kunnen. Kortom heel onzeker. En zo merken wij dat met heel veel dingen. De juf zegt ook dat ze sociaal emotioneel achterloopt maar op cognitief gebied weer heel erg voorloopt. Dat zal haar waarschijnlijk ook erg dwars zitten. Het moet ook erg gaan hoe zij het wil, vooral speelafspraken nog al een probleem. Dus daar hoop ik ook handvaten voor te krijgen. De interne begeleider van de school neemt binnenkort contact met mij op om verdere stappen te ondernemen.
     
  12. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    @Dubbelgeluk, wat fijn dat het met het sticker systeem wel werkt, geeft ook motivatie. De positieve dingen benadruk ik idd ook altijd, het nare hebben wij het dan eigenlijk niet meer over maar meer over wat goed is gegaan.
     
  13. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Vanuit mijn eigen ervaring zou ik ook zeggen dat er meer achter zit. Je geeft aan dat het eerst bij een leerkracht is en vervolgens uitbreid naar anderen, zelfs naar de zwemles. Ik zou het wel zien als een teken dat ze haar vertrouwen in volwassenen een beetje kwijtraakt. Ik zou in eerste instantie de negatieve gevoelens voor die ene leerkracht waar het mee begonnen is serieus nemen. Is daar iets voorgevallen? Als dat (voor haar gevoel) niet serieus genomen wordt door jou en door andere leerkrachten, dan kan dat nare gevolgen hebben. Nogmaals, ik zeg dit vanuit mijn ervaringen met mijn eigen dochter. Iedereen roept dan dat ze gewoon moeten wennen, moeite hebben met afscheid en zodra je uit het zicht bent is het goed, maar houd je kind heel goed in de gaten en volg jouw en vooral haar gevoel hierin. Zoek naar manieren om haar gerust te stellen en niet om haar te pushen over haar eigen gevoel heen te stappen.
     

Deel Deze Pagina