IUI en werk...

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Flexi, 4 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flexi

    Flexi Actief lid

    12 apr 2016
    302
    294
    63
    Vrouw
    Hallo dames,

    Ik zit echt best wel in de stress. Deze maand zal ik voor het eerst beginnen met IUI met donorzaad voor een eerste kindje en ik wil dit geheim proberen te houden op het werk. Eén collega die al een kind heeft weet ervan, maar verder niemand.

    Ik en benieuwd naar jullie ervaringen, hoe je behandelingen geheim hebt kunnen houden op het werk en hoe dat is bevallen. De inseminaties zullen tussen 10 en 12 uur ingepland worden en ik werk fulltime van 8 / 9 tot 16:30 / 17:30.

    De reden dat ik het geheim wil houden is dat mijn teamleidster een ontzettende empathieloze *** is die totaal gefocust is op (net)werken en carrière. Het is echt zo'n type die ontzettend op regeltjes hamert en al moeilijk doet over een keer een minuut te laat komen. Daar komt nog bij dat we in een reorganisatie zitten en ik nu op basis van een uitzendcontract werk bij die opdrachtgever. Mijn contract loopt tot februari maar ik ben bang dat een zwangerschap of het bekend worden van een kinderwens de kans op verlenging verpest, ondanks dat ik tot dusver hele goede beoordelingen heb gehad.

    Vanwege het feit dat ik bij een positieve ovulatietest de volgende dag plotseling naar het ziekenhuis zal moeten heb ik geen idee hoe ik het zal aanpakken. Ik word al verdrietig van het idee dat ik moet gaan liegen en dat ik misschien wel genoodzaakt ben mensen bij het voortraject te betrekken die ik daar helemaal niet bij wil betrekken. Je weet immers nooit hoe lang het duurt voordat het raak is...
     
  2. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Gezien je fulltime werkt heb je recht op doktersafspraken onder werktijd.
    Je bent als werknemer NIET verplicht de reden van deze afspraak te vermelden, maar de werkgever is wel verplicht je de gelegenheid te geven om naar je afspraak te gaan.

    Mocht je meerdere maanden behandelingen nodig hebben, kan dit mogelijk wel opvallen en gaan ze misschien zelf de link leggen (zeker bij regelmatige cyclus).
    Hoewel ik lijk op te maken dat je bam/bom-moeder wil worden (dat je geen partner benoemd in je situatie, maar dit is uiteraard een aanname van mij)dan leggen ze de link misschien minder snel.

    Je kunt je ook ziekmelding, een werkgever mag nooit vragen wat je hebt. Bij frequent verzuim mag de werkgever hooguit je doorverwijzen naar een bedrijfsarts.

    In beide situaties is er wel duidelijk “iets” aan de hand. En dat werkt mogelijk ook in de hand dat ze je geen vaste aanstelling geven.

    Maar bovenal mogen ze je niet discrimineren vanwege je kinderwens.

    Je kunt overwegen om eens een gesprek aan te gaan en te kijken of je een intentieverklaring kunt krijgen; of ze de intentie hebben jouw aan te nemen na deze lopende periode?

    Verder is er nog de optie om een vrije dag op te nemen. Alleen jammer genoeg weet je dit pas een dag van te voren en de vraag is hoe makkelijk Kun je vrij krijgen en red je dit met je uren?

    Openheid geven is ook mogelijk, maar zoals ik lijk op te maken is dat sowieso niet wenselijk voor je...

    Laten we hopen dat de eerste x direct raak is... succes met het traject! Spannend!
     
    Flexi en Fennec vinden dit leuk.
  3. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.923
    1.698
    113
    Ik betwijfel echt of je het geheim kan houden. Je zal toch ook voor de follikel metingen een echo moeten krijgen. Bij ons deze ze dit wel al vanaf 7.00 uur ochtends. Maar ja...al met al blijft het een onrustig traject.
    Zelf ben ik altijd wel open geweest over het traject. Niet fijn enerzijds, maar het gaf wel veel rust.
     
  4. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Ook ik ben bang dat je het niet geheim kan houden. Ik heb het ook aan mijn leidinggevende verteld ivm de afspraken een dag later. Openheid is in mijn ogen altijd belangrijk. Mocht je je baan hierdoor verliezen dan is dat zo. Ik heb altijd mijn kinderwens voorop gesteld en wat een ander er van vond boeide me niet. Gelukkig was mijn leidinggevende super aardig en heb ik nu ook een vast contract gekregen. Maar ik was niet als uitzendkracht, ik was gewoon in dienst.
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  5. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik heb een collega die ons wel op de hoogte bracht, handig want ik hou dan rekening met haar planning (af en toe wat later afspraken inplannen,, voor haar invallen /inspringen) super dapper om te vertellen.
    Het heeft haar wel enorm geholpen om "geheim" boot te leggen.

    Vissen hoe het ervoor staat doen we allemaal niet. We horen vanzelf wel bericht.

    Hoop zo dat ze spoedig met een big smile groot nieuws mag brengen. :D
     
  6. Flexi

    Flexi Actief lid

    12 apr 2016
    302
    294
    63
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties alvast. Ik heb wel een vriendin, dus ik zal geen bam worden. Ik vraag me ook af of ze snel de link zullen leggen met een cyclus, aangezien ik toch ergens denk dat ze niet op het idee zullen komen dat een lesbisch stel misschien met zulke dingen bezig is. :p

    Ik heb zelf ook de indruk dat het lastig geheim te houden is, juist omdat er dus altijd heel moeilijk wordt gedaan over vrije dagen (zit echt aan strenge regels gebonden). Intentieverklaring heeft ook geen zin op dit moment aangezien ik officieel in dienst ben bij een uitzendbureau en het mij nu juist gaat km het verlengd of overgenomen worden door de opdrachtgever.

    Ik sta er wel zo in dat werk mijn kinderwens niet in de weg mag zitten maar voor het mooie zou een aantal maanden 'uitstel' wel beter uitkomen. Wat betreft follikel; hier is bij mij (nog) niets over gezegd. De eerste fase van het traject is gewoonweg ovulatietesten gebruiken en bij een positieve test de volgende dag komen opdraven. Als het niet lukt in het eerste deel zal er inderdaad wel wat meer bij komen kijken, dan ontkom je er denk ik niet meer aan om iets te zeggen...
     
  7. Gewoonsamen

    Gewoonsamen Actief lid

    29 sep 2012
    477
    235
    43
    Ik zou het persoonlijk toch tegen je leidinggevende vertellen. Of degene die normaal verlof moet goedkeuren. Voor dit soort trajecten hoor je vrij te krijgen, valt onder kortdurend zorgverlof of calamiteitenverlof. Hier moet een wg aan meewerken, maar moet dus wel op de hoogte zijn van de situatie.
    Een collega van mij zit ook in zo’n traject en is redelijk vaak weg. Dus niet zo maar even een doktersbezoek wat eens in de zoveel tijd voorkomt.
     
  8. B3ngel

    B3ngel Actief lid

    2 sep 2013
    433
    161
    43
    NULL
    NULL
    Ik kan uit ervaring zeggen dat het onmogelijk is om IUI traject geheim te houden, zeker niet als je fulltime werkt. Juist omdat je heel adhoc naar het ziekenhuis zult moeten en je het niet van te voren kunt inplannen.
    Hebben jullie een 'bekende' donor? Of wordt er donorzaad 'uit voorraad/vries' gebruikt?
     
  9. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Als je IUI krijgt in natuurlijke cylus met ovulatietesten, is het de eerste paar keer prima geheim te houden. Kan ik je uit eigen ervaring zeggen :)

    Ik werkte toen ook fulltime, En bij positieve ovulatie test, hoorde ik vrij snel hoe laat ik moest en gaf ik aan mijn werk door dat ik de dag erna een onverwachtse afspraak had in het ziekenhuis. Er is nooit verder nagevraagd. Dat mogen ze niet. En had zelf bedacht, als ze iets zouden vragen, dat ik zou zeggen "vanwege buikpijn". Niet gelogen ook, want ik heb altijd buikpijn rond mijn ovulatie!

    Toen na een aantal IUI niet lukte, en er echo's bij kwamen, toen heb ik het pas verteld, aangezien ik wel erg vaak weg moest.

    Voor hetzelfde geld ben je in 1x of 2x zwanger, of vallen je IUI's in het weekend. Vertellen kan altijd nog.
     
    famofthree en Flexi vinden dit leuk.
  10. Flexi

    Flexi Actief lid

    12 apr 2016
    302
    294
    63
    Vrouw
    Ik heb inmiddels de eerste IUI gehad, en inderdaad gezegd dat ik een doktersbezoek had. Ik heb gezorgd dat ik snel heen en weer was, en er werd gelukkig niet verder doorgevraagd naar de reden. Wij hebben een donor uit het ziekenhuis, de afspraak wordt gewoon doorgegeven (er is geen keuze in tijdstip).

    Ik ben nu aan het hopen dat het de eerste keer raak is. Mocht het langer duren en gaan 'opvallen' dat ik vaak weg ben, dan zou ik misschien toch de leidinggevende in vertrouwen moeten gaan nemen.

    Ik wil eigenlijk liever gewoon zeggen dat ik om medische redenen af en toe naar het ziekenhuis zal moeten, zonder in te gaan op details. Het klopt dat je er natuurlijk gewoon recht op hebt, maar in de praktijk kom je er niet onderuit dat er 'uit interesse' altijd wel iets wordt gevraagd over waarom je moet gaan. Daarnaast kan het misschien wel irritatie opwekken als je elke maand zo'n vage afspraak hebt. Ik stel dit het liefst zo lang mogelijk uit, in ieder geval...
     

Deel Deze Pagina