IUI ervaring?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Laura29, 12 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laura29

    Laura29 Lid

    12 jan 2019
    15
    10
    3
    Vrouw
    Hi all,

    Ik ben nieuw hier en al een aantal jaren een kinderwens. Momenteel zijn we bezig met IUI poging 3. En ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

    Mijn verhaal:
    Ik ben 29 jaar en weet nu zo'n 10 jaar dat mijn baarmoeder en eierstokken niet altijd even goed werken. PCOS en endometriose zijn vastgesteld en er bestaat een vermoeden van adenomyse. Vanaf mijn 25e zijn we actief bezig gegaan om natuurlijk zwanger te raken. Uiteraard is dit niet gelukt en zijn we (ruim een jaar geleden) doorverwezen naar de fertiliteitskliniek.

    Tijdens onze intake was het voor mij een verrassing dat de arts best positief was. Alleen de PCOS zou een probleem zijn, maar de eisprong kon eenvoudig opgewekt worden met hormonen. Echter na onderzoeken kregen we het nieuws dat de zaadkwaliteit van mijn vriend ook niet best is. In de diverse onderzoeken werden metingen gedaan tussen 500.000 en 6,5 miljoen. Er werd besloten om toch eerst te starten met IUI.

    Poging 1 (aug 2018):
    Clomid 50mg en Pregnyl.
    Ik had, volgens de arts, één mooi eitje/follikel van 20mm geproduceerd. Helaas bleek de kwaliteit van het zaad van mijn vriend (550.000) echt te weinig. Poging mislukt.

    Poging 2 (sept 2018):
    Clomid 50mg en Pregnyl
    Wederom had ik weer één groot eitje/follikel van 22mm. De zaadkwaliteit was verrassend goed: 6,5 miljoen. De arts had goede hoop op slagen, maar helaas...

    Na mijn tweede poging waren mijn baarmoeder en eierstokken van slag. Ik had cystes en het slijmvlies was veel te dik. Daarbij vlogen mijn kilo's eraan tijdens de eerste pogingen. In overleg met de arts besloten we een pauze in te lassen om mijn lichaam rust te geven en om de kilo's kwijt te raken.

    In november 2018 hebben we opnieuw een evaluatie gesprek. Ik was inmiddels 6 kg afgevallen en voor mijn gevoel geestelijk en lichamelijk weer toe aan de volgende poging. Tijdens de echo bleek er nog een cyste op mijn eierstok te zitten en het baarmoederslijmvlies was abnormaal dik. Ik kreeg een Duphaston kuur om het slijmvlies weer naar normaal niveau te krijgen. Begin december bleek dat de kuur wel iets had gewerkt, maar nog onvoldoende. Daarna volgde nog een Duphaston kuur. Welke wel voldoende aansloeg, ook de cyste was verdwenen.

    Poging 3 (jan 2019):
    Clomid 50mg en Pregnyl
    Vandaag op dag 11, de eerste meting gehad. Er blijken 3(!) eitjes/follikels te groeien, alleen zijn ze nog niet 'rijp'. Er zijn er 2 van zo'n 14mm en eentje van zo'n 10mm. De arts gaf aan dat ze verwacht dat er zeker 2 eitjes goed zullen gaan, de kleine is even afwachten. Maandag is er opnieuw een echo gepland. Er werd al aangegeven dat een IUI met 3 follikels eigenlijk afgeraden wordt, maar gezien dat het de 3e poging is en het zaad van mijn vriend niet geweldig is, willen ze toch wel proberen.

    Ik weet dat er een kans op een meerling bestaat, als de poging nu wel zou slagen. Een tweeling zou voor ons geen probleem zijn, maar ik vraag me ook af of de slagingskans nou echt hoger is met meer eitjes?!

    Alvast bedankt voor het lezen en reageren! En heel veel succes, geluk en zwangerschappen gewenst voor 2019!

    Liefs,
    Laura
     
  2. P1986

    P1986 Actief lid

    25 feb 2017
    446
    206
    43
    Hoi Laura,

    Welkom :)

    Jullie hebben er al een hele weg opzitten. Fijn dat jullie nu hulp krijgen.
    Ik denk dat de slagingskans wel groter is met 2 (of 3) follikels. Helemaal als er 2 van dezelfde grootte zijn. Hoop dat de IUI sowieso door kan gaan. Stel er zijn wel 3, dan is de kans natuurlijk niet groot dat ze alle 3 bevrucht worden en gaan innestelen. Maar de kans is er wel.

    Spannend maandag! Als ze wel groen licht geven met 3 follikels, weet je dan al wat je gaat doen?
     
  3. Barbara1

    Barbara1 Fanatiek lid

    1 okt 2014
    1.164
    442
    83
    Spannend Laura. Benieuwd hoe ze maandag gegroeid zijn en welke keuze er gemaakt wordt.
     
    Laura29 vindt dit leuk.
  4. Barbara1

    Barbara1 Fanatiek lid

    1 okt 2014
    1.164
    442
    83
    Hier binnenkort 1e iui poging na weer bijna 2 jaar in het ziekenhuis met miskraam tussendoor.

    Jij zit op 't wachtbankje? Toch weer spannend iedere x.
     
  5. miniVosje

    miniVosje Fanatiek lid

    13 apr 2017
    2.538
    1.685
    113
    Ik kreeg hormonen om mijn slagingspercentage iets hoger te krijgen. (Door 2 of 3 eitjes te creëren)

    Dus ik denk dat de kans wel iets groter is.
    Ook met de sperma kwaliteit heb ik ervaring.
    Ik ben zwanger geraakt met 0,3 milj na opwerking. (Zat ook rond de 6 denk ik voor opwerking)

    Heel veel succes.
     
  6. es89

    es89 Bekend lid

    17 feb 2015
    519
    447
    63
    NULL
    NULL
    Hoop dat je door wat meer eitjes inderdaad ook meer kans hebt op bevruchting! Dat zou toch super zijn! En tjah... mogelijk een meerling. Dat had ook op een natuurlijke wijze kunnen gebeuren denk ik dan altijd maar. :) hier deze cyclus onze eerste IUI in een natuurlijke cyclus. Eerste onderzoeken laten zien dat kwaliteit van zaad niet best is en ook sinds onze vorige zwangerschap drastisch achteruit is gegaan. Maar meer ei is meer kans lijkt me!
     
    Laura29 vindt dit leuk.
  7. Laura29

    Laura29 Lid

    12 jan 2019
    15
    10
    3
    Vrouw

    Dank je wel!
    Morgen even de echo afwachten inderdaad. We hebben besloten om de poging wel door te zetten.
     
    P1986 vindt dit leuk.
  8. Laura29

    Laura29 Lid

    12 jan 2019
    15
    10
    3
    Vrouw
    Ja, heel spannend inderdaad! Wat jammer van de miskraam, maar 2 jaar in het ziekenhuis? Heel veel succes alvast met de 1e poging!
     
  9. Laura29

    Laura29 Lid

    12 jan 2019
    15
    10
    3
    Vrouw
    Ja, heel spannend inderdaad! Wat jammer van de miskraam, maar 2 jaar in het ziekenhuis? Heel veel succes alvast met de 1e poging!
     
  10. Laura29

    Laura29 Lid

    12 jan 2019
    15
    10
    3
    Vrouw

    Bedankt voor je bericht. Ik zal morgen even laten weten hoe of wat :)
     
  11. Laura29

    Laura29 Lid

    12 jan 2019
    15
    10
    3
    Vrouw
    Ben ik helemaal met je eens. Ik vraag me dan ook echt af of er daadwerkelijk een hogere kans is met meer eitjes....

    Veel succes deze poging! Hoop dat de kwaliteit voldoende is. Ik denk altijd maar zo: je hebt maar 1 zaadje nodig!
     
    es89 vindt dit leuk.
  12. Laura29

    Laura29 Lid

    12 jan 2019
    15
    10
    3
    Vrouw

    Dat geeft weer meer hoop bij een lage kwaliteit. Ik denk ook dat alles gewoon ineens precies moet kloppen. Gefeliciteerd met je zwangerschap! Loopt als goed?
     
    miniVosje vindt dit leuk.
  13. Laura29

    Laura29 Lid

    12 jan 2019
    15
    10
    3
    Vrouw
    Allemaal bedankt voor jullie leuke en lieve berichtjes!

    Het zal fijn zijn om af en toe updates te krijgen. Ben ook erg benieuwd hoe het verder gaat bij jullie :)
     
    es89 vindt dit leuk.
  14. miniVosje

    miniVosje Fanatiek lid

    13 apr 2017
    2.538
    1.685
    113
    Ja ik heb echt een geweldige zwangerschap. Dus dat is super fijn, daardoor kan ik er heerlijk van genieten. Hopelijk is het voor jou ook snel raak
     
    Laura29 vindt dit leuk.
  15. es89

    es89 Bekend lid

    17 feb 2015
    519
    447
    63
    NULL
    NULL
    Ja, vind ik ook leuk! Hier wachten op een positieve ovulatietest. Verwacht over een week. Ben zo benieuwd hoe zoiets in zn werk gaat en hoeveel goede zaadjes er ingebracht kunnen worden...!
     
    Laura29 vindt dit leuk.
  16. Barbara1

    Barbara1 Fanatiek lid

    1 okt 2014
    1.164
    442
    83
    Sorry
    En vertel
     
    Laura29 vindt dit leuk.
  17. Barbara1

    Barbara1 Fanatiek lid

    1 okt 2014
    1.164
    442
    83
    Sorry schreef t misschien niet zo duidelijk. Bedoel dat we al 2 jaar in t zkh lopen op de afdeling fertiliteit.
     
  18. Ninaatjuh

    Ninaatjuh Bekend lid

    16 dec 2017
    799
    1.087
    93
    Vrouw
    Hoi Dames zal mij ook even voorstellen ben Nina en ben in Janauri dit jaar gestart met IUI
    Hiervoor eerst een lange periode met clomid geprobeerd dit gaf niet voldoende resultaat dus kreeg ik injecties door de injecties werd mijn buik erg gevoelig en was de lol er wel even van af dus weer over op andere hormoon medicatie in tablet vorm genaamd letrozol dit nog weer een halfjaar geprobeerd maar helaas nog geen wondertje dus nu in januari gestart met IUI heb nu dus mijn eerste iui gehad en zit nu op dag 13 na de inseminatie.

    Nu vraag ik mij af wanneer ik dan ongeveer ongesteld zou moeten worden na iui hou je dan je normale cyclus aan of moet je dan eerder ongesteld worden.

    alvast bedankt voor jullie reactie

    En iedereen op het wachtbankje duim voor jullie :roflmao:
     
    Laura29 vindt dit leuk.
  19. Laura29

    Laura29 Lid

    12 jan 2019
    15
    10
    3
    Vrouw
    @Barbara1 :
    Mijn laptop was er plotseling mee opgehouden, dus ik kon helaas niet eerder reageren...
    Maandag waren de follikels nog te klein (11, 15 en 16 mm). Woensdag heb ik opnieuw een echo gehad. Hieruit bleek definitief dat de 3e kleine follikel niet ging mee tellen, omdat hij begon te krimpen. Ze waren inmiddels 8, 17 en 17 mm.
    In overleg met de arts besloten om toch de Pregnyl te gaan spuiten, want ik had het gevoel dat er anders een natuurlijke sprong aan zat te komen.
    Vanochtend de insemenatie gehad en opnieuw had mijn vriend een mooie uitslag: 6,6 miljoen. Dus nu worden de komende 2 weken weer erg spannend!
    Wanneer start jij met de poging?


    @es89 :
    Is het de eerste poging voor jou? Je krijgt een soort eendenbek ingebracht, daardoor gaat het slangetje de baarmoeder in. Het is wat gevoelig, maar opzich niet heel erg pijnlijk. Probeer zoveel mogelijk te ontspannen. Dat helpt echt! Succes alvast!


    @Ninaatjuh:
    Voor jou dus ook heel erg spannend! Ik zie dat je dinsdag mag testen, alvast heel veel geluk gewenst :). Wat mag je trouwens pas laat testen? Mijn arts zegt altijd 14 dagen na de insementie. Laat je even weten hoe het afloopt?
    Mijn menstruatie begint toevallig steeds de dag na de test (dag 15 na insemenatie).
     
    Ninaatjuh vindt dit leuk.
  20. Barbara1

    Barbara1 Fanatiek lid

    1 okt 2014
    1.164
    442
    83
    Spannend Laura. Ik zit op dat 6. Maandag op dag 9 de eerste echo. Hopelijk groeit er wat..
     

Deel Deze Pagina