IVF in het buitenland: UZ Gent of C&C (vanwege herhaalde miskramen)

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Hopelijkeenkeer, 13 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopelijkeenkeer

    13 jan 2022
    6
    5
    3
    Vrouw
    Beste allemaal,

    ik ben nieuw op dit forum, maar met twee IVF-ronden zonder resultaat helaas al redelijk ervaren op het gebied van vruchtbaarheidsbehandelingen. Wij staan nu op het punt om een derde IVF-ronde te starten in het buitenland, om toch eens iets anders te proberen dan de Nederlandse aanpak, en hebben momenteel intake-gesprekken bij Cuypers & Cuypers in Heinsberg en bij het UZ-Gent. Ik ben op zoek naar pro's en contra's van beide instellingen en zoek specifiek advies als het gaat om herhaalde miskramen en welke aanpak daar het beste bij zou passen.

    Even samengevat ons dossier:
    - sinds 2014 kinderwens
    - in 2108 natuurlijke zwangerschap -> miskraam bij 6 weken
    - vruchtbaarheidsonderzoeken: geen indicatie gevonden
    - 6 keer IUI -> geen zwangerschappen
    - in 2020: eerste IVF-ronde. 5 embryo's. Derde terugplaatsing een zwangerschap -> miskraam bij 6 weken
    - via ziekenhuis in NL onderzoek naar herhaalde miskramen (oa stollingsonderzoek, chromosomenonderzoek): geen oorzaak gevonden.
    - in 2021: tweede IVF-ronde. 4 embryo's. Tweede terugplaatsing een zwangerschap -> miskraam bij 8 weken. Vierde terugplaatsing biochemische zwangerschap.

    Daarnaast ook een aantal second opinions laten doen:
    - second opinion Cuypers&Cuypers: verhoogde hoeveelheid NK-cellen in baarmoeder gevonden. Daardoor bij tweede zwangerschap lipid-infusen genomen. Helaas toch weer een miskraam.
    - second opinion België (Life expert centre): onderzoek naar DNA - fragmentatie zaad en MRI en hysteroscopie bij mij. Geen bijzonderheden.

    Het probleem is dus herhaalde miskramen (drie) en dat wij niet op natuurlijke wijze zwanger worden (op een keer na). Ook is de kwaliteit van onze embryo’s niet mega, maar de embryo’s groeien wel door tot blastocystes. Door alle miskramen heb ik zelf het vermoeden van een probleem met de eicelkwaliteit, omdat de overige factoren zijn uitgesloten en gezien mijn leeftijd (bijna 39 jaar). De zaadkwaliteit van mijn partner is goed. Daar lijkt dus geen probleem te zitten.

    De intake bij Cuypers & Cuypers hebben we al gehad. Zij adviseren om een derde IVF-poging te doen en daarin een poollichaamonderzoek te doen, waarmee je de eicellen onderzoekt op DNA-afwijkingen en eicellen met afwijkingen niet verder laat doorontwikkelen na bevruchting. Verder zien zij geen mogelijkheden voor extra onderzoek. Ook adviseren zij lipid-infusen vanwege de verhoogde NK-cellen. Ik heb begrepen dat ze in België niet geloven in de lipid-infusen en ook geen poollichaamonderzoek doen.

    De intake bij Gent staat eind januari gepland. Maar omdat we in Duitsland snel kunnen starten, twijfel ik of we dat niet gewoon moeten doen en UZGent laten voor wat het is.

    Ik ben dus benieuwd naar ervaringen bij Cuypers & Cuypers of UZ-Gent. Bij C&C kunnen we dus al snel starten. Ze zijn ook erg flexibel, wat mij wel aanspreekt. Ook het poollichaamonderzoek en de eventuele duidelijkheid die dat geeft spreekt mij aan. Liever duidelijkheid dan weer een miskraam. Bij UZ-Gent ben ik bang wat meer in een bureaucratische molen terecht te komen, maar ik hoor er ook goede verhalen over en uiteindelijk gaat het om het eindresultaat.

    Kortom:
    1. Wie heeft ervaring bij Cuypers & Cuypers of UZ-Gent en zo ja, welke ervaringen en eventuele tips?
    2. Wie heeft informatie over poollichaamonderzoek? Wat zijn de voor- en nadelen? Bij Cuypers &Cuypers zijn ze overtuigd van deze aanpak, maar ik vind er zo weinig informatie over op internet.
    3. Heeft iemand tips bij herhaalde miskramen en wat zou je ons adviseren?
    Alle input en adviezen zijn welkom! Alvast bedankt!
     
  2. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.952
    1.712
    113
    Wat een verdrietig verhaal. Heftig!

    Het is een beetjenof ik mijn eigen verhaal lees. Met het verschil dat ik inmiddels wel 1 kindje heb. Maar zowel voor mijn zoon als nuninde weg naar een 2e kindje al meerdere miskramen, biochemische zwangerschappen en missed abortion gehad (7 keer zwanger, 1 kindje)

    Sinds sept 2020 loop ik bij C&C. Ondanks lipid infusen en prednison nog niet blijvens zwanger. Sinds die tijd wel 3x zwanger geweest maar 3x misgegaan. Nu gaan we ook voor onze laatst IVF poging. Net als jij met het advies voor poollichamennonderzoek. Wij volgens hierin hun advies op. En zijn ook toe aan duidelijkheid. Heb nu voor een 2e kindje 15 TP van (meestal blasto's) gehad. En dus steeds gaat het niet goed. Ben nu aan het spuiten. Over enkele weken kan ik je dus vertellen hoe het voor ons is verlopen.
     
  3. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.127
    431
    83
    Wat een lange weg hebben jullie al gehad.. heftig hoor!
    Ik heb ervaring met C&C. Hier verlaagde NK cellen en moest toen een bepaalde spuit nemen voor en na de terugplaatsing. Uit de eerste poging is mijn zoon geboren (maar ik had daarvoor nog geen ivf pogingen in NL gedaan).
    Een tweede kindje lukte daar niet. 1 keer zwanger geweest maar een miskraam. Ik ben voor de laatste (4e) poging naar België gegaan. Het leek bij mij aan de eicelkwaliteit te liggen. Ik had in Duitsland wel blastocystes maar van zeer slechte kwaliteit. In België gaven ze aan dat ze het raar vonden dat ze deze in Duitsland terug hadden geplaatst, omdat de kans met die kwaliteit echt 1 procent was. Ook geloofden ze idd niet in een behandeling voor NK cellen. Ik vond het dus best wel spannend om een terugplaatsing zonder die spuit te doen. Ik ben niet naar Gent gegaan maar naar Brussel/Jette, omdat het aan mijn eicellen leek te liggen en ze daar een heel goed lab hebben. Daar dus de gok op gewaagd. En dit keer 3 blastocystes van zeer goede kwaliteit (AA). Nog nooit gehad. De eerste verse terugplaatsing was biochemisch en de tweede terugplaatsing is onze dochter. We hebben dus nog 1 goede cryo.
    Dit keer dus niets extra’s gedaan en ik denk echt dat het aan verandering van zkh/lab heeft gelegen. Wie weet heb je er wat aan; heel veel succes iig!
     
  4. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    Wij hebben ons ingeschreven bij Cuypers en Cuypers en we hebben begin maart de intake. Ik kan je dus verder nog niets vertellen maar hopelijk brengt het ons allebei wat we hopen!
     
  5. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Wij hebben zowel in het UZ Gent gelopen als bij C&C Duitsland. Beide erg goed. Testen wel weer op andere zaken en kijken ook weer naar andere dingen. Ook bij ons kwam er niks uit de onderzoeken. Alles was goed, maar toch 2 missed abortions (met 11 weken en 9,5 week) en 2 vroege miskramen met 5 weken. Ook zaad van mijn man was goed, maar ik had ook de leeftijd tegen (40). Na 7 IVF ICSI pogingen zijn wij gestopt met het traject met eigen eicellen. Zowel UZ Gent als C&C gaven aan nog zeker een poging te zien zitten maar dat we wel moesten realiseren dat de eicelkwaliteit mogelijk slecht was en we dat we dus < 5% kans hadden op een vitale zwangerschap. Wij zijn daarop overgestapt voor een 2nd opinion maar Spanje en kregen daar hetzelfde verhaal. Daarop zijn we een eiceldonatie traject gestart. In april een terugplaatsing en direct zwanger en gelukkig deze keer een vitale zwangerschap, want op 12-12 zijn wij trotste ouders geworden van een kerngezonde zoon.

    Naar welke kliniek/ziekenhuis je ook gaat, mijn inziens zit je bij beide goed. Is het echt eicelkwaliteit, ben ik bang dat het ook een moeilijk verhaal wordt.

    Wens jullie veel succes en hoop dat jullie snel een vitale zwangerschap mogen hebben.
     
  6. Hopelijkeenkeer

    13 jan 2022
    6
    5
    3
    Vrouw
    Dank voor jullie reacties! Veel herkenning, dat is fijn. Inmiddels hebben wij de knoop doorgehakt. We gaan voor een behandeling bij Cuypers en Cuypers, en die start eind van deze week al! En met een kort schema, dus de punctie is dan ook best snel! De reden is dat bij Gent, en ook bij Brussel waar ik meteen heb gecheckt, de wachttijd na de intake ook nog een paar maanden is, en de behandeling pas over zo'n 5 maanden zou starten. En bij Cuypers en Cuypers kunnen we meteen terecht, dus voor ons was de keuze snel gemaakt.

    @blij83, bij mij hebben ze geen prednison opgenomen in het behandelplan. Heb jij dat vanwege miskramen? Is dat toevallig neusspray? Ik zal het onder de aandacht brengen, misschien ook wel op mij van toepassing. Misschien komen we elkaar wel tegen bij C&C! Ik verwacht eind van deze week te starten met de stimulatiehormonen.

    @DR87, ik vind de suggestie van Brussel/Jette heel interessant, maar voor nu dus een te lange wachttijd en de klok tikt ook door. We gaan ons wel vast inschrijven in Brussel, dank voor de tip!

    @Narcisje, jij ook veel succes!

    @Kramertje , dank dat je deze ervaring deelt. Het feit dat ook anderen zo'n lange weg hebben afgelegd, en dat eiceldonatie daarbij een optie is, geeft wel wat ruimte voor andere scenario's. Ik snak naar duidelijkheid en perspectief. Een half jaar geleden heeft mijn psycholoog (zij is ook ervaringsdeskundige) dat scenario ook geopperd, en toen was het - na net een miskraam - echt een no go voor mij. Maar ik merk dus dat dat aan het veranderen is. Het helft echt om ervaringen van anderen te horen. Ik heb het al met mijn vriend besproken. Wij zouden het allebei jammer vinden maar zeker wel een optie. En dat geeft lucht.
     
    Leraje, DR87 en Kramertje vinden dit leuk.
  7. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    @Hopelijkeenkeer hoe veel tijd zat er bij jullie tussen de intake en het starten met de behandeling?
     
  8. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Bij ons was ecd ook echt een no go toen wij aan het ICSI traject startte. Maar na 4 jaar, 7 pogingen en een hoop verdriet, zijn we er toch langzaam over gaan nadenken, zeker omdat het % dat het zou gaan lukken met eigen eicellen zo laag was. De kinderwens werd alleen maar groter. Blij dat we toch die stap hebben genomen. Zo intens gelukkig met onze zoon ❤️ Hij voelt 100% eigen. Die eicel is maar een klein bouwsteentje en een klein stukje van het geheel. Onze jongen is echt mijn zoon, hij lijkt zelfs op me! Mocht je in de toekomst toch nog vragen hebben over dit traject dan weet jd nectar vinden.

    Heel veel succes met jullie traject bij C&C en ik duim heel hard dat jullie wondertje snel mag komen!
     
  9. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.952
    1.712
    113
    Vanwege herhaaldd miskramen en heel veel mislukte terugplaatsingen. Ik blijk te hoge plasma cellen te hebben in de baarmoeder en daarvoor heb ik die prednisolon. En dan 10 mg ipv 5 omdat ik ook schildklierafwijking heb en de antistoffen tegen schildklier torenhoog blijven. Dus de prednison is om de over actieve afweer ietsje in te dammen.

    En heb dan nog lipid infusen 2 dagen voor de tp en 2 dagen erna. ivp te hoge nk cellen (ook een afweer probleem).

    Dan nog ascal ivm stollingsprobleem bij mijn moeder. Ik heb dat niet maar was meer voor de zekerheid.

    Al met al dus een hele pillen pot.

    Jij heeeeeel veel succes gewenst. Fijn dat je snel mag starten!

    Ik heb vandaag 2e echo controle gehad die er goed uit zag. Donderdag de punctie. Erg spannend! Dn dan dinsdag de 25e hopelijl een TP. Vermoedelijk krijgen we de 24e de uitslag vd PKD te horen. Het worden dus rete spannende dagen.
     
  10. AliceW32

    AliceW32 Lid

    18 jan 2022
    6
    1
    3
    Vrouw
    Morgen allemaal,

    Ik ben nieuw hier, maar was tweede opinies/andere opties aan het googlen. Wij zijn ruim twee jaar bezig en tot nu tu alleen twee biochemische zwangerschappen (binnen wat dagen van een positieve zwangerschapstest, ongesteld geworden). Verder zijn we voor zover dat we weten gezond en zijn dus "onbegrepen verminderd vruchtbaat". Wij zouden met mijn volgende menstruatie beginnen met IUI (met een gestimuleerde cyclus), maar ik vrees dat we onze tijd verspillen. Ik ben zelf 32, maar mijn partner is ouder dan ik waardoor wij niet te land willen wachten op heel veel IUI trajecten (het ziekenhuis stelde 6 voor...). Ik vraag me af of we in parallel moeten inschrijven voor iets in Belgie of in Duitsland, of nog even moeten wachten in onze huidige traject.... Hoor graag hoe lang het duurt om in Belgie/Duitsland gezien de worden en te beginnen met behandelingen. Ik zie hier wat positieve uitkomsten met het naar het buitenland gaan.

    Groeten en success allemaal.
     
  11. MED123

    MED123 Lid

    30 nov 2021
    67
    35
    18
    Vrouw
    In september 2021 ingeschreven voor UZ Gent...4,5 maand wachttijd tot intake

    Dusseldorf gaf 8 tot 12 weken wachten tot intake aan in het najaar hoe het nu is we weet ik niet

    Toch voor Gent gekozen...vraag me niet exact waarom...misschien omdat het een ziekenhuis is, voelt veiliger voor mij
     
  12. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.437
    4.342
    113
    Vrouw
    Ik heb me in juni aangemeld in Gent en kon eind december terecht voor de intake.

    Ook hier herhaalde miskramen en een baarmoederafwijking (niche, litteken na keizersnede).

    Ik mocht dezelfde dag van de intake bloed laten prikken, afgelopen woensdag hysteroscopie gehad en 3 februari krijgen we alle uitslagen. Ze gaven aan dat we in principe meteen mogen beginnen met ivf na de afspraak van 3 februari. Helaas heb ik een operatie met lange hersteltijd nodig aan mijn baarmoeder. Ze denken wel goed mee en we mogen eerst ivf doen, alle embryo's invriezen en daarna de operatie. Dan herstellen van de operatie en hopelijk verder met het terugplaatsen van de cryo's. Gelukkig dus na de intake geen wachttijd meer, anders dan ik hierboven lees.

    Heel veel succes allemaal!
     
  13. AliceW32

    AliceW32 Lid

    18 jan 2022
    6
    1
    3
    Vrouw
    Dank en heel veel success in Gent.
     
    Krv vindt dit leuk.
  14. Anne1984

    Anne1984 Lid

    24 jan 2022
    31
    12
    8
    Vrouw
    Wat een lange weg hebben jullie al gehad @Hopelijkeenkeer. Wij overwegen ook Gent. Dus ik lees met je mee.

    Hoe was jouw ervaring bij Life Expert Center? Wij hebben daar binnenkort een afspraak voor een second opinion.

    Veel sterkte!!
     
  15. neelatje

    neelatje Bekend lid

    24 jul 2017
    701
    677
    93
    Vrouw
    Hi, ik vind je verhaal heel interessant. Vooral wat deden ze anders in Jette/Brussel dan bij C&C dat het toch gelukt was. Ik ben namelijk al ruim 4 jaar bezig voor een 2e en 5 miskramen verder. In UZ Gent onderzoeken gehad en behalve lichte afwijking van factor XIII niets gevonden. Nu loop ik bij C&C en heb net mijn eerste icsi poging achter de rug. Als resultaat 11 eitjes en slechts 2 bevruchtingen waarvan 1 met chromosoomafwijking en 2e die uiteindelijk niet goed doorgroeide. Dus geen terugplaatsing. Ik denk dat het bij mij ook een probleem is met de kwaliteit van de eitjes. Daarom ben ik benieuwd naar Jette/Brussel.
     
    DR87 vindt dit leuk.
  16. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.127
    431
    83
    Ik zal je een PB sturen.
     
    neelatje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina