IVF met hoge bmi

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door artie, 3 sep 2024.

1. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.199
    3.571
    113
    Vrouw
    Vandaag zijn we aan ronde 6 van de iui begonnen.
    Zowel degene die de echo deed als die de bloedname deed begonnen over IVF. En vermits dit de laatste poging op huidige manier is, is de kans wel bestaande dat IVF dus de volgende stap wordt. Als deze poging niet lukt moet ik begin oktober weer op gesprek met de arts.

Nu is mij al gezegd dat je om te mogen starten een BMI van minder dan 30 moet hebben.
    Nu weeg ik hiervoor net 4kg teveel, maar door een heleboel medische omstandigheden krijg ik die er niet af.
    En ja ik heb diëtisten geprobeerd, (Die stuk voor stuk zeggen dat ik normaal eet trouwens en eigenlijk nooit iets veranderen aan mijn eetpatroon) sporten, diëten (keto vb), enz. Been there done that. Ik heb een extreem traag metabolisme, door mijn ziek zijn dus. Dingen zoals ozempic mag ik niet krijgen. Maagverkleining is voor mezelf geen optie, ik heb ook al geen dikke darm meer en zou graag nog wel iets van voedingsstoffen en vitaminen opnemen. Plus na 2 grote buikoperaties zit mijn buik waarschijnlijk al met genoeg verklevingen . Artsen zelf staan hier wisselend in qua opereren.

De fertiliteitsarts weet dit, en zou dat willen voorleggen aan het team eventueel zodat we toch mogen starten bij uitzondering. Ook omdat ik er niet extreem veel boven zit, en ze weet wat ik al allemaal geprobeerd heb.

Mijn vraag dus, zijn er hier nog vrouwen met een hoog bmi, bij wie IVF succesvol is geweest?
    Ik heb een beetje nood aan positieve verhalen en weet goed genoeg wat de risico's van overgewicht zijn, ben zelf verloskundige en verpleegkundige van opleiding.

2. Shj

Shj Lid

24 feb 2023
    37
    11
    8
    Vrouw
    Hoi,
    Ik weeg ook net te veel en ook dit komt door het hele hormoon traject van het afgelopen jaar met iui. Ik ben 10 kilo aangekomen door de stemmingswisselen, teleurstellingen, stress,onvoorspelbaarheid, maag/darmproblemen wat dus allemaal ontstaan is door de hormonen.

Ik heb hier echt veel moeite mee gehad. Mijn bmi ligt nu dus ook net wat hoger, maar ze hebben er niets over gezegd. Als ze tegen mij bovenop deze moeilijke tijd hadden gezegd dat ik eerst moest afvallen zou ik dat echt zo erg vinden…

Ik ben begonnen met IVF rone 1 en ben bezig met de injecties.

3. Treezebees

Treezebees Actief lid

4 mrt 2023
    262
    356
    63
    Vrouw
    Ik weet dat ze over hoog BMI in België niet moeilijk doen. Maar eerlijk. Een hoog BMI is niet optimaal om op te starten. Met al de extra hormonen kom je nog kilo's (en ja echt in meervoud bij). Persoonlijk lukt het bij mij niet meer om zwanger te blijven sinds ik een BMI van 40 had.
    Als ik kijk naar mijn situatie. In 2018 gestart met iui 6maal Startgewicht was toen 80 voor 157 allemaal gefaald maar ondertussen wel goed vermagerd. Gestart met IVF had toen 68kg eerste poging maar 1 bevruchting geen topper en was een biochemische. Nadien icsi gedaan en was blijvend zwanger. Nadien opgestart met een gewicht van 90kg had nog 2cryo's beide biochemische nieuwe icsi poging met 1verse poging en 3tp hieruit nog 1 biochemische nog een nieuwe icsi gedaan was 1biochemische en zitten er nog 5te wachten in de vriezer. Ondertussen stond mijn gewicht op 100. Ben nu gestart sinds 3maand met WW ben ben ondertussen op 81. Zullen we ooit herstarten met de eskimo's, geen flauw idee maar voor mij ben ik zeker dat mijn gewicht de oorzaak was voor het vele falen.

4. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.199
    3.571
    113
    Vrouw
    Ik weet echt wel dat de kansen groter zijn bij een lager BMI, maar door mijn nogal belabberde gezondheid is afvallen gewoon echt precies een onmogelijke opgave geworden. En echt, ik heb al vanalles geprobeerd. Sinds ik mijn stoma heb lijkt het alsof mijn lijf elk voedingsdeeltje wat er binnen komt aanklampt en vasthoudt. Ervoor had ik licht overgewicht maar sinds mijn operatie is het heel snel omhoog gegaan, maar nu ook al weer 2 jaar stabiel. Ik heb een aantal maanden strikt keto gegeten icm beweging onder begeleiding van de fysio en diëtist, en zelfs daarmee viel ik niks af. Geen gram dus he. En nu mag ik ook niet meer teveel eiwitten eten door mijn nieren. Ik moet dan weer net meer zetmeel en zout eten voor mijn stoma anders verlies ik nog meer vocht(ik drink met gemak 3 a 4 liter op een dag ook). Maar ik heb ook diabetes dus koolhydraten moet ik ook weer mee opletten. Mijn eetsituatie is nogal ingewikkeld en stresserend geworden de laatste jaren.
    Mijn cortisol is trouwens ook verhoogd en ik heb een aangeboren verstoorde hormoonhuishouding. Dat speelt ook niet echt in mijn voordeel natuurlijk.

Ik hoor al een paar jaar minstens maandelijks dat ik moet afvallen, maar als iemand nu eens kon zeggen hoe dan deed ik het direct. Maar dat weten ze in het ziekenhuis dan ook niet blijkbaar.

Ik zou het gewoon echt verschrikkelijk vinden als ze mij nu op die 4kg zo hard zouden afstraffen. Eerst heb ik jaren moeten vechten om zwanger te mogen worden door mijn ziektes, en nu mag het wel maar lukt het niet. Het is al een dagelijkse struggle om in zo'n goed mogelijke staat te blijven om überhaupt zwanger te mogen worden.

Begin oktober moet ik op consultatie, ik hoop gewoon echt dat er nog opties zijn.

5. Treezebees

Treezebees Actief lid

4 mrt 2023
    262
    356
    63
    Vrouw
    Nu blijf je haperen op het gedeelte gewichtsverlies maar ik schrijf je ook dat ze in België niet moeilijk doen over hoog BMI. Heb 2 ziekenhuizen gedaan en ja ze zeggen dat het best is dat je afvalt maar ze starten de extra onderzoeken en laten je toch beginnen.

6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.691
    17.535
    113
    Vrouw
    Als je maar 4 kg te veel gewicht hebt om aan een bmi van 30 te zitten, lijkt de kans mij klein dat ze moeilijk gaan doen.
    Niet omdat ikzelf ervaring heb maar wel omdat ik 2 dames ken die echt wel meer overgewicht hadden en geholpen werden.
    1tje UZ Gent en 1tje Sint Lucas Gent

7. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.547
    4.419
    113
    Vrouw
    Geen ervaring of tips maar ik wil je wel even een digitale knuffel geven. Je hebt al zoveel meegemaakt op medisch gebied en alles geprobeerd om af te vallen. Ik hoop met je mee dat je mag starten en het eindelijk eens mag lukken. Heel veel sterkte en succes. Het is pittig allemaal. Liefs.

Ekstertje, Asil en Milena92 vinden dit leuk.
  8. Cupmix93

Cupmix93 Bekend lid

4 okt 2023
    566
    470
    63
    Je schrijft over een bmi van 30, ik weet dat er ook in Nederland ziekenhuizen zijn met een bmi grens van 35, 40 of zelfs geen grens. Voor zover ik weet zijn er weinig met een grens van 30. Indien afvallen voor jou echt geen optie is en ze willen je nu niet behandelen, dan kun je altijd opzoek naar een andere behandelaar met een hogere bmi grens.

Ik kan me niet voorstellen dat het verschil van 4kg bepalend is of je een kindje krijgt ja of nee. Je leefstijl daarachter zegt veel meer.

9. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.199
    3.571
    113
    Vrouw
    In Leuven dus wel, wordt me echt elke keer duidelijk gemaakt.
    Als ik verder moet voor IVF wordt mijn casus eerst in team overlegd en dan moet het door heel het team goedgekeurd worden, is hoe ze het me al meermaals hebben gezegd. Want eigenlijk doen ze het niet.

10. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.199
    3.571
    113
    Vrouw
    Het geeft wel moed om te lezen dat er andere ziekenhuizen zijn die hier niet zo moeilijk over doen. Geeft me misschien wat 'onderhandelruimte'
    Want door mijn geschiedenis hebben ze me wel graag in een universitair ziekenhuis, en dan is Leuven het dichtste vermits we ergens in een Limburgs boerengat wonen :p

Maar nu heb ik even alle duimen en kaarsjes nodig dat deze poging gewoon lukt en we binnen een maand of 9 heel deze stress vergeten zijn :thumup:

Shj, Krv en Neuzeke vinden dit leuk.
  11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.691
    17.535
    113
    Vrouw
    Maar is het op gewicht zitten en blijven niet belangrijker ?
    Als het om maar 4 kg gaat en je zit altijd rond dat gewicht denk ik dat het beter is dan iemand die door te crashen plots het "geschikte" bmi heeft.

12. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.199
    3.571
    113
    Vrouw
    Ja inderdaad, het is wel echt super stabiel al een tijd. Beter dat dan heel de tijd jojoen lijkt me.

Ik merk ook gewoon dat het even mentaal en fysiek allemaal wat moeilijker gaat de laatste tijd en dan schiet ik misschien een beetje te snel in de negatieve en paniekmodus. En til ik nogal zwaar aan alles wat ze zeggen in het ziekenhuis.
    Een een dipje, k zal er wel weer bovenop geraken zeker.

13. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.691
    17.535
    113
    Vrouw
    Dipjes mogen e.
    Zolang je snel terug de moed en kracht vind om het positief te zien ....
    Dat is ook een beetje het nadeel van thuis zijn e, veel tijd om na te denken e (herkenbaar).

14. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.199
    3.571
    113
    Vrouw
    Ja inderdaad, ik probeer me wel bezig te houden maar mijn energie is momenteel ook zo laag dat er maar weinig uit m'n handen komt.
    Normaal ben ik wel altijd positief, nu gewoon tijdelijk wat minder.
    En ik heb m'n menstruatie dus hormonen helpen ook niet mee haha

15. Essie95

Essie95 Nieuw lid

2 feb 2022
    1
    1
    3
    Vrouw
    Hey, ik ben wat laat maar ik wilde toch mijn verhaal delen.
    Ik mocht in eerste instantie ook niet beginnen aan ivf nadat we al 5 iui pogingen hadden gedaan ivm mijn gewicht. Ik moest eerst 16 kilo afvallen van de arts. We hebben uiteindelijk tussen november vorig jaar en april dit jaar helemaal niks gedaan in het ziekenhuis, omdat ik dus eerst moest afvallen. Ik vond het zo moeilijk, en meer dan een aantal kilo lukte me echt niet. Ik heb uiteindelijk huilend bij de arts gezeten in februari, omdat ik het zo frustrerend vond dat we maar niet mochten beginnen steeds. De arts leek het echt vervelend te vinden voor me, dus we hebben toen afgesproken dat ik zou mogen beginnen, op voorwaarde dat ik me aan ging melden voor GLI. Dat is een soort lifestyle coaching, gericht op voeding en beweging. Na dat gedaan te hebben, mocht ik gelukkig uiteindelijk eind april beginnen, ondanks mijn gewicht. De arts was alsnog bang dat ik niet goed genoeg zou reageren op de medicijnen en dat alles moeilijk te zien zou zijn op de echo. Tijdens mijn punctie hebben ze 29(!) eitjes kunnen prikken, ze konden dus alles prima zien op de echo. Uiteindelijk zijn we geëindigd met 5 embryo's. En momenteel ben ik 11 weken zwanger van de eerste terugplaatsing. :)
    Ik wil daarmee zeggen dat gewicht echt niet alles is. En dat artsen soms ook erg zwart-wit naar alles kijken. Kom voor jezelf op en wissel eventueel van ziekenhuis. Er zijn echt ziekenhuizen die niet moeilijk doen over gewicht!

Ekstertje vindt dit leuk.
  16. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.199
    3.571
    113
    Vrouw
    Dankjewel voor je verhaal! Wat goed dat het gelukt is. Zo veel eitjes ook.

Ik heb nu net mijn laatste iui gehad. 3 oktober weet ik of die gelukt is.
    4 oktober naar de arts, wel spannend maar mijn arts is denk ik wel iemand die echt ziet dat ik wel m'n best doe. Ze moet dat alleen verkocht krijgen aan de rest van het team.

17. Milena92

Milena92 Fanatiek lid

13 nov 2019
    2.610
    2.012
    113
    Vrouw
    Wat een lastige situatie zit je in qua gezondheid.
    Ik wilde je heel veel succes en moed toewensen, en hopelijk snel succes :)

18. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.199
    3.571
    113
    Vrouw
    Dankjewel!

Ik was een beetje afgevallen en zit nu nog 1kg erboven. Daar deden ze echt helemaal niet meer moeilijk over. Volgende maand intake voor ivf/icsi.
    Ze hebben me nu ook uitgelegd waarom ze het niet doen bij een te hoog bmi. Blijkbaar wordt die medicatie door vet opgenomen waardoor die geen werking meer heeft op de eierstokken ofzoiets. Dan zouden ze echt veel te hoge dosissen moeten gaan geven.

19. Milena92

Milena92 Fanatiek lid

13 nov 2019
    2.610
    2.012
    113
    Vrouw
    Wat super dat je mag starten!! Al had je überhaupt niet op dit punt willen komen.
    Fijn ook dat je er uitleg over hebt gehad.
    Nu duimen voor heel snel raak :)

artie vindt dit leuk.
  20. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.513
    2.811
    113
    Vrouw
    Ik mocht starten met een bmi van 38. Verder dan stabiel blijven lukt mij ook niet. Al 2x zwanger maar helaas missed abortion. Helaas bekend met herhaalde miskramen. Wel al 2 kinderen zonder ivf gekregen. Op freya staat een lijst met bmi grenzen. 30 is heel streng. De meeste hanteren 35. Maar ik heb zelf een lichamelijke handicap en mocht dus ook gewoon starten.

Deel Deze Pagina