IVF-traject: Domme pech of toch iets aan de hand.

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door prinses, 30 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    6 jaar geleden hebben we een zoon gekregen. Zwanger worden ging niet snel, maar na 14 maanden was het dan toch raak. Een probleemloze zwangerschap gehad. Inmiddels zijn we 5 jaar verder, en al een heel traject doorlopen. Afgelopen december ben ik zwanger geweest, maar helaas liep dit al vrij snel uit op een miskraam.

    Daarna zijn we het ivf-traject ingegaan. 8 eitjes aangeprikt, waarbij er uiteindelijk 4 van erg goede kwaliteit overbleven. 1 werd teruggeplaatst, de andere in de vriezer. Helaas niet zwanger. Morgen zou ik een eventuele cryo terugplaatsing hebben, maar helaas hebbe alle cryo's het proces niet overleefd. Op de site staat echter dat 90% van het ontdooien lukt. Dus hebben we echt domme pech of wat zou er anders aan de hand kunnen zijn? Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt? Het is voor ons onverklaarbaar, we hebben een gezonde zoon rondlopen, hoe wonderlijk is dit wel niet beginnen we ons af te vragen....
     
  2. Logan

    Logan Niet meer actief

    Ik heb geen antwoord op je vraag maar wil je wel sterkte wensen.
     
  3. Sandrabk

    Sandrabk Actief lid

    9 mrt 2014
    349
    1
    16
    zuid holland
    Hoi Prinses,

    wat ontzettend rot allemaal! Het vervelende is dat je weer opnieuw moet beginnen...
    en dan ook nog dat wachten he...pff...
    Wij hebben een zoon waarvan ik na 1 maand met de pil te zijn gestopt zwanger was. Bijna 2 jaar geleden wilde we nog een kleintje, na een jaar, nog niets. Lang verhaal kort...waren we aangewezen op ivf als we nog een kindje wilde, later werd ivf, icsi..
    inmiddels 1e verse tp gehad, mislukt. Over 2,5 week hoop ik op een cryo tp. We hebben er nog 4 in de diepvries. Ik lees hier op het forum wel vaak dat veel cryo's het niet overleven. In het ziekenhuis gaven ze aan dat mijn lichaam een voordeel heeft omdat ik al zwanger ben geweest en volgens hen hadden we hele GOEDE kansen....


    Heel veel succes, en veel met sterkte met jullie nieuwe poging!
     
  4. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Succes Sandra! Ik hoop op een goede ontdooiing en een mooie zwangerschap!

    Dankjewel Logan!
     
  5. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Dit zeiden ze bij ons ook. Inmiddels vervliegt mijn hoop en ben ik mijn vertrouwen kwijt.
     
  6. Pien15

    Pien15 VIP lid

    12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Wat vervelend Prinses dat het zo moeizaam gaat om een tweede kindje te krijgen. Wat betreft cryo's gaf mijn ziekenhuis ook aan dat 90% goed ontdooid, hoe hard was dan ook de klap dat onze enige cryo het niet overleefd had (bij IVF1)! Ik ben regelmatig tegengekomen hier op het forum dat het ontdooien niet goed gaat, dus volgens mij is 90% echt overtrokken.... Bij IVF2 hadden we weer een cryo en die ontdooide wel goed. Als je het niet verwacht...
    Maar goed die sloeg niet aan. Cryo's hebben hier in NL ook niet zo heel veel kans, iets van 10-15% ofzo. Er spelen zoveel factoren mee waarom het wel of niet lukt. Bij ons weten ze ook niet waar het aan ligt, het is zogenaamd pech, maar ja, dat is moeilijk te geloven na zoveel mislukkingen he? En toch is het misschien wel gewoon waar. Moet je doorzetten tot het een keertje lukken mag. Statisch gezien meer dan de helft zwanger na 3 IVF cycli (weet ff niet meer precies hoeveel). Dus ja soms is het kennelijk een kwestie van een hele lange adem hebben EN een hele grote portie geluk!
    Wil je heel veel succes wensen met je verdere traject, dat het de volgende keer eindelijk mag lukken!!
     
  7. Lieverd2012

    Lieverd2012 Niet meer actief

    Tegen ons zeiden ze toen ook dat we gewoon domme pech hadden. Toen waren er twee cryo's niet goed ontdooid. Daarna nooit meer cryo's gehad. Dat van die 90% wist ik niet.
     
  8. kissi

    kissi Actief lid

    13 jul 2011
    271
    0
    0
  9. Betty Barclay

    Betty Barclay Fanatiek lid

    29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Wat erg voor je prinses! Weer opnieuw de hormoonellende in :(

    Hoe oud waren je cryo's? want de ene cryo is natuurlijk de andere niet. Zolang ziekenhuizen in heel nederland en de rest van de wereld er totaal verschillende invriesdagen op nahouden, kun je nooit spreken van een gemiddelde qua ontdooien. Ik ken een ziekenhuis dat embryo's invriest zodra ze bevrucht zijn (laten de embryo's pas delen na ontdooiing), er zijn ziekenhuizen die ze met 4 cellen invriezen, ziekenhuizen die het met 8 cellen doen en ziekenhuizen die wachten tot embryo's de blastocyst-fase bereikt hebben. Bij die laatste groep is de kans op overleving na ontdooiing het grootst. De embryo's hebben dan al minimaal 60 cellen en zijn de sterkst mogelijke embryo's. Daarvan is bekend dat >90% het overleeft.

    ALS jij dus 3 blastocysten in de vriezer had en die hebben het alle 3 niet overleefd dan zou ik durven zeggen dat er iets anders aan de hand is dan "botte pech". Dan zou ik eens aan de bel trekken!
    Mochten het 2, 4 of 8 cellige zijn... tja, slechts 1 op de 5 embryo's haalt het tot de blastocystfase (natuurlijke selectie). Dan kun je het net rot treffen met 3...

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt en heel veel sterkte toegewenst!

    Liefs BB
     
  10. Sandrabk

    Sandrabk Actief lid

    9 mrt 2014
    349
    1
    16
    zuid holland
    Prinses, wanneer gaan jullie voor ivf 2? Blijf hoop houden meid! Hopenlijk geluk met een 2e verse embryo!
     
  11. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Wij hadden twee 8 cellige en 1 10-cellige in de vriezer.

    Ik denk dat we wel voor ivf 2 gaan. Voor mijn gevoel is het nog niet klaar. Wanneer? Ik denk wanneer het weer kan. Ik moet het ziekenhuis daar nog even over bellen.

    Een dag na het bericht voelt het leeg. Het gevoel dat drie eventuele pogingen, zo de prullenbak in zijn gegaan. En natuurlijk hoe je er rekening mee dat het niet goed gaat met ontdooien, en toch komt de klap hard aan.

    Bedankt voor jullie woorden. Dat doet me goed, een sprankje hoop is er, toch nog ergens.....
     
  12. Sandrabk

    Sandrabk Actief lid

    9 mrt 2014
    349
    1
    16
    zuid holland
    Prinses, begrijpelijk dat je je leeg voelt. Je gaat er vantevoren niet vanuit dat het zo loopt. Hoop dat je het snel een plekje kunt geven en weer vol goede moed verder kunt. Ik hoop over twee weken een cryo tp te krijgen. Door jouw verhaal ben ik wel realistischer gaan denken. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat er bij onze vier cryo's wel een goed ontdooit zou worden. Jouw bericht heeft me wel in laten zien dat er een grote kans is dat het ook niet zo kan gaan :(.
     
  13. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Maar ook een grote kans dat het wel goed gaat. Vertrouwen! Het traject loopt voor iedereen anders. Ik duim voor jullie.
     
  14. Sandrabk

    Sandrabk Actief lid

    9 mrt 2014
    349
    1
    16
    zuid holland
    Dank je!
    Ben jij ook zo erg bezig met het hele traject? Zou het graag van me af willen zetten maar ben er veel mee bezig in mijn hoofd..of ik nu ontspan of niet, super irritant!
     
  15. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik vind van mezelf dat ik er wonderbaarlijk goed mee omga. Daar verbaas ik mezelf wel eens over. Het helpt ook dat mijn man zo nuchter is eigenlijk. Ik heb echt momenten dat ik heel verdrietig en teleurgesteld ben, maar kan me zelf wel aardig goed weer oppakken en naar de toekomst kijken.

    Toen we voor onze zoon bezig waren, had ik dat juist niet. Toen was ik echt geobsedeerd door zwanger worden. Ik heb mezelf voor genomen dit niet meer te willen, want het heeft me niks gebracht. Het helpt namelijk niet. Maar ik snap dus ook heel goed, dat je dat heel moeilijk vind. Geen tips eigenlijk.
     
  16. Sandrabk

    Sandrabk Actief lid

    9 mrt 2014
    349
    1
    16
    zuid holland
    Ik had juist het omgekeerde. Was er bij onze zoon niet mee bezig, en ben ook vrij nuchter! Misschien omdat het nu niet lukt en zolang duurt voor mijn gevoel, ben ik er zo mee bezig. Ga om te beginnen maar iets minder op het forum zitten haha.
     
  17. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Dat helpt soms wel....:D
     
  18. Chybou

    Chybou Fanatiek lid

    27 jan 2011
    2.211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Dat is wel enorm veel pech hebben.
    Ik heb 7 TP's gehad waaronder 4 cryo TP's. 3 van de 4 TP's waren dubbel, dus twee embryo's.
    Wij hebben twee keer meegemaakt dat het ontdooiproces niet doed verliep.
    Dat is dus 2 van de 9 cryo's.
    Statistisch gezien zou je je bijna afvragen waarom het bij jou is fout gegaan. Het is wel heel erg veel pech hebben.
    Maar aan de andere kant, wat schiet je er mee op? Blijft dat jullie IVF 2 in moeten. Gelukkig ga je er zelf al heel nuchter mee om.
    Wij zijn bij mijn dochter 1,5 jaar bezig geweest met IVF en ik later ICSI. 6 terugplaatsingen, waarvan de laatste 3 dubbel... statistisch had ik allang een keer zwanger moeten zijn. Maar het bleef uit.
    Kan je je de verbazing hier in huis en in het ziekenhuis voorstellen toen wij in februari meteen na de eerste TP een positieve zwangerschapstest in handen hadden. Bleek een aantal weken later dat beide 4 cellige cryo's waren blijven plakken. Dan kan je er heel veel kansberekeningen op los laten, deze kans was erg klein.
    Wat ik met mij verhaal wil zeggen is dat er altijd iemand aan de goede en aan de slechte kant van de cijfers zit. Jij hebt mega veel pech gehad met de cryo's en dat is echt super rot. Maar wie weet vallen de kansen bij IVF 2 wel in jullie voordeel uit.

    Ik wil je heeeel veel sterkte wensen!
     
  19. Dopey

    Dopey Bekend lid

    21 nov 2008
    893
    1
    0
    Ik vind 90% wel erg veel...voorlopig zou ik het wel op pech houden.
    Als ik bij mezelf kijk: 1e IVF 5 embryo's van A-klasse, 1 verse tp, 4 ingevroren, 1 goed ontdooid (niet zwanger). 2e IVF 4 embryo's van A-klasse, 2 verse tp (zwanger, vroege mk), 2 ingevroren, 1 goed ontdooid (zwanger, geboorte van onze dochter). Dus van 6 ingevroren embryo's 2 goed ontdooid...maar wel een baby uiteindelijk!
     
  20. Elvira

    Elvira VIP lid

    6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Wat vervelend mop! Laat het inzinken en hou je hoofd hoog.

    In het Emc geven ze geen 90% daar zeggen ze 50% en een flinke dosis geluk bij het ontdooien.
     

Deel Deze Pagina