Het is nog niet zover maar we willen ons vast oriënteren. Wie heeft er ervaring met Jenaplan? Hoe doet je kind het? Wat is nu precies het verschil met regulier? Een jenaplanschool zit nl heel dicht bij ons, nu is dat niet het belangrijkst maar gemak dient de mens uiteraard, hoor wel graag ervaringen! Dank!
Ik heb er zelf op gezeten. Ik vond het geweldig. We kregen behoorlijk veel vrijheid (weektaak en dan zelf plannen, zeg maar). Verder veel projecten, veel mogelijkheden tot eigen initiatief mbt werkstukken ed, veel samenwerken en regelmatig vieringen (waarbij je toneel kon spelen, muziek kon maken, kon zingen, enz.) en ook veel ruimte voor crea (naast handvaardigheid en tekenen ed, hadden we ook een paar keer per jaar keuzecursus en dan kon je dingen als schmincken en emailleren kiezen ofzo). Ander voordeel vond en vind ik de stamgroepen, waardoor je soms de jongste en soms de oudste bent en je positie ieder jaar verandert/kan veranderen (ook mbt andere dingen dan jongste of oudste zijn). Meer jaar achtereen zelfde leerkracht kan een voordeel of een nadeel zijn, net of het klikt of niet. Wat ik een nadeel vond, is dat ik nooit heb leren leren en dat ik op bepaalde dingen qua basiskennis wel iets miste. Natuurlijk is dat ook erg leerkrachtafhankelijk, maar dat is wel iets wat ik vaker hoor van kinderen die van een Jenaplanschool afkomen. En een ander 'nadeel' vond ik dat ik toen ik van de basisschool afkwam heel zelfstandig was en prima kon plannen ed en dat ik op het VO weer als 'klein kind' behandeld werd, waarvoor alles bepaald en gepland werd.
Ja al 5 jaar ervaring, heel positief. De kinderen hebben een eigen werkplan, een kind dat slecht is in rekenen maakt wat meer sommen en een kind dat slecht is in taal krijgt meer taal. Een kind dat erg uitblinkt in een vak krijgt extra stof of verrijking zodat het zich niet verveeld. En een kind wat moeite heeft krijgt extra hulp. Bij instructie mogen sommige kindern meteen beginnen, sommige kinderen gaan na een stuk uitleg aan de slag en de minder goede kinderen in een vak luisteren naar de hele uitleg. Gewoon waar een kind behoefte aan heeft. Vond het altijd dodelijk saai dat klasgenootjes het 5 keer uitleggen nog niet snapte terwijl ik meteen zou kunnen beginnen. Mijn kinderen hebben dat gelukkig niet. Ze werken met projecten en leren daar dan erg veel over. Het werk wordt dan aangepast aan het thema. Bijv bij kleuters thema kasteel: plakwerk/knipwerk ze maken dan een kasteel en gr3 moet uitrekenen hoeveel ridders er zijn en hoeveel ridders er nodig zijn. Rekenwerk dus. Verder zijn de vieringen erg belangrijk. Kinderen uit een stamgroep (1-2/ 3,4,5 / 6,7,8 laten dan de rest van de school zien wat ze gedaan of geleerd hebben. De kindern werken veel samen, maar wel met controle zodat ze wel werken. Ze houden vertelkrijngen voor de andrere klasgenootjes zodat ze vanaf gr1 al leren presenteren. Verschillen gewoon en Jenaplan hangt af wat de gewone school van Jenaplan heeft overgenomen. Hier neemt de gewone school heel veel over en is het verschil minder groot dan bij een hele traditionele school.
Ik heb zelf op een jenaplan school gezeten. Het is vooral veel vrijheid om alles zelf te plannen. Het werkt denk ik niet voor alle kinderen. Ik vond het heel leuk maar de overstap naar de middelbare school vond ik erg groot. Ik had nog nooit huiswerk gehad, hoeven leren of een proefwerk gehad. Dus ik zou even navragen hoe ze de kinderen voorbereiden op de middelbare school.
Mijn kinderen zijn overgestapt van regulier naar Jenaplan. Mijn oudste vindt het echt veel fijner werken, zelfstandig plannen, veel samenwerken, discussiëren en praten in de groep over vanalles, meer tijd en vrijheid voor creatieve vakken, schoolkamp, combigroepen etc. Ze krijgt nog pluswerk, maar dat is op zoveel scholen zo. Overigens is het niet allemaal vrijheid blijheid, want je moet je werk wel door de leraar af laten tekenen en als je steeds niet uitkomt met je weekplanning gaan ze kijken wat ze kunnen veranderen of je krijgt je werk mee naar huis. Bij mijn zoon past het minder, die werkt niet graag samen, vindt al die kringgesprekken saai, vindt weeksluitingen niet leuk etc. Erg passend werk op niveau is er ook niet op een levelwerkboekje na en een klein beetje compacten. Ze zeggen heel sociaal te zijn op die school, maar dat verschilt erg per groep, er wordt toch nog best veel gepest, maar dat gebeurde op zijn vorige school ook. Mijn zoon heeft daar wel last van, mijn dochter niet echt. Het verschilt erg per (Jenaplan)school, in een andere plaats kan dat weer anders zijn, al komen sommige punten natuurlijk sterker naar voren binnen Jenaplan t.o.v. bijv. regulier onderwijs. Of het bij je kind past, verschilt dus ook.
Zelf geen ervaring. Maar ik hoor veel goede, en ookminder goede verhalen. Ik denk dat het systeem staat of valt met de invulling, en die kan per school verschillen. Ik zou dus zeker een kijkje nemen, veel vragen stellen en de sfeer proeven. En het systeem moet natuurlijk ook bij jullie en jullie kinderen passen. Succes met je keuze
Dat is op onze Jenaplan dus niet zo. Juist om de overgang naar middelbaar niet zo groot te laten zijn.
Wat leuk om te lezen! Mijn kinderen zitten op een 'traditionele' reguliere katholieke school, maar letterlijk alles wat hier staat is hier ook een normaal onderdeel van het lesprogramma. Incl optredens voor andere groepen, gezamenlijke projecten, kerngroepen, weektaken die ze zelf moeten plannen, kindgebonden leerplan ed.. Is dat juist niet onwijs schoolgebonden?
De punten die ze noemt horen over het algemeen wel bij Jenaplan, maar natuurlijk zijn er ook andere scholen die daar ook mee werken. Al is het bij mijn kinderen wel een groot verschil met hun reguliere basisschool. Sommige dingen misten volledig, andere dingen daar deden ze wel wat mee, maar minder frequent en op een ander niveau. Daarom, ik zou overal kijken en natuurlijk kun je ook prima een reguliere basisschool treffen die met elementen werkt die jou aanspreken. De ene Jenaplan is de andere niet, net zoals Montessori of regulier.