Jesse Klaver vindt dat kabinet moet aftreden ivm toeslagen affaire

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 10 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Zie hieronder de tekst, maar dan denk ik man-o-man, doe even realistisch, we zitten midden in een corona crisis, en ja, het is heel erg wat die mensen is aangedaan, maar wat verwacht je dan van de aanpak van de corona crisis (waar je ook telkens tegenaan loopt te schoppen).
    Denk ook dat de gedupeerden meer baat hebben bij compensatie en hulp in alle vormen zo snel mogelijk.
    Als het kabinet aftreedt duurt dat waarschijnlijk alleen maar langer :rolleyes:

    GroenLinks-leider Klaver: kabinet moet aftreden vanwege toeslagenaffaire

    GroenLinks wil dat het kabinet aftreedt naar aanleiding van de toeslagenaffaire. Partijleider Klaver deed die oproep in het tv-programma Buitenhof. Als als het kabinet niet uit zichzelf opstapt, zal hij een motie van wantrouwen indienen.

    Aftreden is ook schuld bekennen en dat is belangrijk in de richting van gedupeerden, zegt Klaver:

    GroenLinks-leider Klaver: kabinet moet aftreden
    Kern van de toeslagenaffaire is dat veel mensen ten onrechte van fraude zijn beschuldigd en daarom grote bedragen aan de Belastingdienst moesten terugbetalen. Een maand geleden presenteerde een parlementaire onderzoekscommissie een rapport met vernietigende conclusies. De commissie sprak van ongekend onrecht, waarbij de beginselen van de rechtsstaat zijn geschonden.

    Klaver vindt dat de Nederlandse overheid de levens van 20.000 gezinnen heeft verwoest. Volgens hem vraagt GroenLinks niet snel om het opstappen van een heel kabinet. "Maar als je voor zo'n hard rapport al geen politieke verantwoordelijkheid neemt en aftreedt, waarvoor dan nog wel? Aftreden is ook schuld bekennen."

    Volgens GroenLinks moet het hele kabinet opstappen vanwege de omvang van de affaire en omdat de zaak breder is dan het functioneren van één minister. Klaver vindt ook dat de toeslagenaffaire een gevolg is van een jarenlange afbraak van de verzorgingsstaat. Volgens hem is aftreden van het kabinet een erkenning dat het gevoerde beleid niet langer kan doorgaan. Een volgend kabinet moet een "hersteloperatie" uitvoeren om de verzorgingsstaat weer op te bouwen, vindt Klaver.

    Uitsluiten
    Klaver zei in Buitenhof dat hij er in de verkiezingscampagne alles aan wil doen om te voorkomen dat VVD-leider Rutte weer een kabinet gaat leiden. Volgens Klaver is Rutte verantwoordelijk voor de "grote chaos die is ontstaan". Maar hij wil toetreding tot een kabinet onder leiding van Rutte ook niet helemaal uitsluiten. De enige partijen met wie hij absoluut niet in een kabinet wil, zijn de PVV en Forum voor Democratie.

    Het kabinet moet nog met een officiële reactie komen op het rapport van de Kamercommissie, maar heeft al wel aangekondigd dat de gedupeerden allemaal 30.000 euro compensatie krijgen. Waarschijnlijk komt het kabinet komende vrijdag met een standpunt over het rapport.

    https://nos.nl/artikel/2363774-groenlinks-leider-klaver-kabinet-moet-aftreden-vanwege-toeslagenaffaire.html
     
    Dubbelgeluk en cowgirl80 vinden dit leuk.
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Ja ik ben het helemaal met je eens, ook mijn gedachte. Niet zo’n sterke zet van Jesse vind ik, veel mensen zweven een beetje tussen de linkse partijen en op deze manier wordt zijn partij voor mij in elk geval weinig aantrekkelijk.
     
  3. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Heb je denk ik wel gelijk in ja. Net als het idee om 18 jarigen gratis € 10.000 te geven :confused:
     
    Huismuisie en cowgirl80 vinden dit leuk.
  4. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Ja precies dat vond ik ook zo apart.

    Dat gezegd hebbende vind ik het allemaal wel heel beschamend en die mensen moeten ook zo snel mogelijk gecompenseerd worden... en alle gedupeerden 30.000 euro geven vind ik ook vreemd. Je moet toch gewoon uitzoeken wat je onterecht in rekening hebt gebracht en dat geld teruggeven, hebben ze daar dan zo weinig personeel of is dat zo megamega complex dat dat maaanden moet duren. Ik snap Jesse zn gevoel wel dat er echt actie moet komen, maar ik denk niet dat opstappen de juiste vorm van actie is.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  5. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Ben ik met je eens hoor! Daar kan hij ook beter op hameren, dat er actie ondernomen wordt. Dat is verantwoordelijkheid nemen, niet met de staart tussen de benen afdruipen.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  6. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Beetje bizar. Vooral omdat deze toeslagen affaire aan het licht is gekomen door CDA (kabinetspartij) en de SP. Had GroenLinks niets mee te maken dus. Eerder hulde aan CDA dat ze hier werk van hebben gemaakt ipv wegstoppen.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  7. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant

    Ik geloof dat dit bedrag een eerste voorschot is. Omdat de mensen vrijwel allemaal meer dan 30.000 euro terug moeten krijgen. Het gaat ook niet alleen om het geld dat onterecht weer is gevorderd. Maar ook om mensen die hun huis onder de hamer hebben zien gaan. Die niet meer konden werken omdat de kinderopvang niet meer betaald kon worden.
    Ook dat moet dus schijnbaar allemaal gecompenseerd worden.
     
  8. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    We zullen het morgen horen wat er gaat gebeuren!
     
  9. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.305
    5.921
    113
    Vrouw
    Precies, je hele toekomst ineens door de grond zien zakken door een onterechte melding. Daar zijn mensen echt ziek door geworden, huizen door kwijtgeraakt etc.
     
  10. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    En dat is in en in triest, een schande zelfs!
    Maar ik blijf er bij dat die mensen zo snel mogelijk hulp moeten krijgen, met een kabinet dat aftreedt schiet je ook niets op.
    Laat ze verantwoordelijkheid nemen en die mensen gaan helpen.

    Zie trouwens net op NOS dat Asscher het licht heeft gezien en zich terugtrekt als partijvoorzitter.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik vind dit ook geen goed moment. Daarbij vind ik het eigenaardig dat hij wil dat Rutte aftreedt maar dat hij wel open staat voor een nieuwe formatie onder leiding van Rutte.
     
    linkiepinkie en Felice vinden dit leuk.
  12. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    #12 Huismuisie, 14 jan 2021
    Laatst bewerkt: 14 jan 2021
    Nee absoluut. Ik denk dat dit het slechtste moment is om het aftreden te eisen. Er zijn fouten gemaakt. Die moeten opgelost worden.
     
    Felice vindt dit leuk.
  13. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.600
    3.848
    113
    Ik denk ook dateen vallend kabinet nu echt mega ongunstig is midden een grote crisis. Aftreden van Asscher is een goede stap denk ik. Hij neemt zijn verantwoordelijkheid nu.
    Verder zo snel mogelijk hulp voor de slachtoffers gaan realiseren, zodat er voor hen weer een perspectief is en licht aan het einde van de tunnel.
     
  14. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Ik denk eerder dat hij de PVDA probeert te redden voor de a.s. verkiezingen :|
     
    Syane en GroeneBomen vinden dit leuk.
  15. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.600
    3.848
    113
    Dat ook waarschijnlijk ja, maar iemand moet toch zijn verantwoordelijkheid nu nemen en hij was toch best belangrijk in die affaire..
     
  16. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Dan zal ik het houden op een combinatie van :D

    Ik vind dat aftreden altijd wel bijzonder in de politiek, je treedt af en that's it. Ik bedoel, hij zit nu niet meer op die positie, kan er nu ook niets meer aan veranderen.
    Verantwoordelijkheid nemen is in mijn ogen er voor zorgen dat er actie ondernomen wordt om iets te doen aan de schade die je hebt aangericht :oops:
     
    cowgirl80, citroenrasp, Huismuisie en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ongelooflijk dit. Ik hoop maar dat het kabinet blijft zitten. Dit kunnen we er echt niet bijhebben nu. Snappen die mensen dat niet? Landsbelang?
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  18. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Nope ... :rolleyes: snappen ze niet.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  19. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Mag toch hopen dat er straks geen links kabinet komt. Dan zitten we straks ook nog eens met een economische crisis.
     
    Butchke vindt dit leuk.
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Klaver (niet mijn vriend) heeft in deze groot gelijk. Aftreden die handel. Ook in deze crisis ja.
    Demissionair kunnen ze helaas nog gewoon doorgaan met hun wanbeleid wat betreft Corona.
    Het liefst zou ik een impeachment zien zoals in de VS. Aftreden betekend echt weg en ook niet meer herkiesbaar.
     
    femkes en MyMiracle vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina