Vitamine B12 tekort...Wie weet daar meer vanaf?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kiki, 15 nov 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hallo allemaal,

    Ik heb gister een telefoontje van de gyn gehad over mijn bloedwaarden:
    Ik heb een B12 tekort, niet dramatisch, maar wel een reden om of tabletten te slikken of injecties te krijgen.
    Ik vind het allemaal erg vaag en ik heb ook geen idee wat voor oorzaak het heeft, laat staan de gevolgen. Wel heb ik gelezen dat het tekort niet ontstaat door te weinig B12 in de voeding, maar dat het een opnameprobleem is. Blijkbaar is mijn lijf niet goed in staat om B12 op te nemen. Ook op internet vind ik vanalles maar geen eenduidige antwoorden. Zo heeft de ene site het over ernstige gevolgen als ik met een B12 tekort straks borstvoeding wil geven, en een andere site noemt alleen dat het tekort lastig is om weer aan te vullen.

    Wie heeft er verstand van? Ik zit met onduidelijkheid.
    - wat is de functie van B12?
    - wat zijn de gevolgen voor mij?
    - wat zijn de gevolgen voor ons kindje?
    - is het erfelijk?
    - is het een zwangerschapskwaaltje?
    - is het misschien een modeverschijnsel?

    Allemaal vragen waar ik zo 1-2-3 geen antwoord op kan vinden...
    Dus HELP!

    Groetjes van Kiki
     
  2. liselotje

    liselotje Bekend lid

    17 sep 2005
    548
    0
    0
    limburg
    Hoi hoi...
    Heb eens voor je gekeken ik hoop niet dat je het al gelezen hebt maar dit vond ik heel informatief misschien heb je er wat aan????

    liefs liselotje ;)

    Vitamine B12
    De B vitamines behoren allen tot dezelfde familie, hebben echter ieder bepaalde eigenschappen. Samen zorgen ze voor de stofwisseling, het zenuwstelsel en het gedrag van de mens. De vitamines uit het B complex werken het beste als de hele familie bij elkaar is. Het zijn echte "samenwerkers". Als ze er alleen voor staan komt er niet veel van terecht, ze hebben hun broers en zussen echt nodig om de processen in het lichaam harmonisch te laten verlopen.

    Vitamine B12 of Cobalamine zorgt samen met vitamine B6 en B11 voor de opname van ijzer door het lichaam en het is betrokken bij de vorming van rode bloedcellen. Een tekort aan deze vitaminen kan lijden tot bloedarmoede. Deze drie vitaminen zorgen ook voor een goede werking van het zenuwstelsel en zijn betrokken bij het aminozuur metabolisme.

    Symptomen bij een tekort
    - Pernicieuze anemie
    - Menstruatieklachten
    - Bleke slijmvliezen (bijvoorbeeld onder het ooglid)
    - Vermoeidheid en bleekheid
    - Trage, slepende gang
    - Geestelijke aftakeling
    - Trillen
    Therapeutisch gebruik
    - Noodzakelijk voor het in stand houden van het zenuwstelsel
    - Verbetert geheugen en concentratie
    - Nodig om vetten koolhydraten en eiwitten te kunnen gebruiken
    - Geeft meer energie
    - Bevorderd gezonde groei bij kinderen
    - Kan bescherming geven tegen kanker
    - Beschermt tegen allergenen en giftige elementen

    Bijzonderheden
    Vitamine B12 wordt als niet giftig beschouwd. Toch wordt aangeraden niet meer dan 200 mg per dag te gebruiken. Voor de opname van vitamine B12 is de zogenaamde intrinsieke factor nodig. De IF wordt in de maagwand aangemaakt. Bij een onvoldoende aanmaak van de IF is de vitamine B12 opname in de dunne darm gestoord. Daarom wordt vaak aangeraden om vitamine B12 tabletten te zuigen om opname via het mondslijmvlies mogelijk te maken.
    Aangezien vitamine B12 vrijwel uitsluitend te vinden is in dierlijk materiaal dreigt met name voor veganisten op den duur een vitamine B12 tekort. Er zijn veganistische supplementen in de handel. Het lichaam heeft echter een buffer die bij een streng veganistische leefstijl pas na 2-3 jaar is uitgeput.

    Dosering
    De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine B12 is 0,001 mg (= 1 microgram). Doseringen van 5 - 50 microgram zijn voor de meeste mensen voldoende, neem hogere doseringen alleen op advies van een deskundige. De maximale aanbevolen veilige dosis is 200 mg per dag.

    Factoren voor verhoogd gebruik
    Pilgebruik, maagaandoeningen en geopereerde maag, trage schildklier.

    Natuurlijke bronnen
    Belangrijke bronnen aan vitamine B12 zijn onder andere: eieren, kaas, kwark, melk, vis, vlees en smeerwortelblad.
     
  3. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    haha dat is al behoorlijk wat informatie.

    Vitamine b12 tekort, heb je als ik het goed duidelijk word uit je topic nog niet eerder gehad?
    Dit kan te maken hebben met je zwangerschap.
    Een vitamine B12 tekort onstaat namelijk vaak in de zwangerschap.
    Hier kan je niks aan doen, het gebeurd gewoon.
    Met een beetje geluk heb je het alleen in je zwangerschap, en straks na die tijd niet meer, maar daar kom je pas na je bevalling achter.

    Ik heb die vitamine b12 tekort ook, en ik krijg elke 8 weken een injectie.
    De allereersten zijn echter niet prettig, want je hebt een tekort die in een keer aangevult word, en dat voel je.
    Wanneer je vitaminen op peil zijn dan heb je daar geen last meer van, of in ieder geval minder.
    Wanneer je lichaam helemaal geen vitamine b12 opneemd dan ga je over op de injecties ( gegeven in je bovenarm) wanneer je tekort niet zo ernstig is dan krijg je vaak tabletjes om het op peil te houden.
    Deze tabletten of injecties kunnen dus geen kwaad wanneer je zwanger bent.

    Bij mij is het begonnen na de zwangerschap van onze dochter, en niet tijdens, wat het gevolg is dat ik niet zonder de injecties kan en er de rest van mijn leven aanvast zit.
    Doe ik dit niet , dan voel ik me slap en moe, de vitamine b12 tekort kan namelijk zorgen voor allerlei vage klachtjes.

    Een tekort aan vitamine b12 is niet een erfelijk gegeven, dus daar zal ik mij als ik jou was geen zorgen over gaan maken.
    Je kindje neemt op dit moment gewoon alles van jou af, dus ook die vitamine.
    Dus heel waarschijnlijk is het in jou situate gewoon idd een zwangerschaps kwaal.

    Hopelijk heb je er wat aan?
    En ik hoop dat het naar de zwangerschap weer net zosnel verdwijnt als dat het gekomen is.

    Groetjes
     
  4. liselotje

    liselotje Bekend lid

    17 sep 2005
    548
    0
    0
    limburg
    Denk dat ze aan jou meer heeft Jolan :)

    maar goed alle beetjes helpen he ;)

    liefs liselotje ;)
     
  5. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Bedankt voor de info Jolanda en Liselotje, of ik het eerder had? geen idee, nu tijdens de zwangerschap is er voor het eerst in 3 jaar weer eens bloed afgenomen en onderzocht.

    Ik heb nu eerst tabletten gekregen en dan moet ik over een paar weken weer testen of het is toegenomen, is dat niet het geval, dan krijg ik alsnog injecties waar ik mijn hele leven aan vast zal zitten (heeft de HA vanmiddag besproken) :cry: ik haat injecties!!!.
    De huisarts heeft me verzekerd dat het geen zwangerschapskwaal is, het is alleen nu aan het licht gekomen door het bloedonderzoek.

    De combi van Hb-gehalte, ijzer en B12 is inderdaad nodig voor je rode bloedcellen, als er van alle 3 een tekort ontstaat krijg je echt het lusteloze zoals bij bloedarmoede. In mijn geval heb ik een prima Hb en een hoog ijzer in het bloed. Ook dit duidt er dan weer op dat mijn lijf maar weinig B12 kan opnemen. Nou goed, over een paar weekjes maar weer testen.

    Groetjes van Kiki.
     
  6. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Mijn huisarts heeft me van de week verteld dat het wel een zwangerschaps kwaal kan zijn en dat je alleen maar in de zwangerschap extra vit b12 nodig bent. ( is mogelijk)

    Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, ik zit er ook de rest van mijn leven aan vast.
    En leuk vind ik het niet maar ik neem altijd mijn dochtertje mee, waardoor zij ziet dat een prikje krijgen helemaal niet zo erg is.
    Ze staat er altijd met haar neusje bovenop om te kijken.
    ( ennuh ikke maar een andere kant opkijken want een held ben ik er niet in)

    Ik denk dat je het even zou moeten afwachten.
    Zo zie je maar weer, wat een verschil wat huisartsen betreft, en wat moet je nou geloven he!

    Groetjes
     
  7. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Auw auw auw,
    Ik heb vanochtend mijn 3e injectie B12 gehad. En nu op naar de wekelijkse dosis de komende 12 weken.
    De gyn vond het nodig om te injecteren want die tabletten die ik had zijn ongeveer net zo goed als 3 glazen melk en een hamburger. Zet geen zoden aan de dijk dus.

    Eind december word er gecheckt of ik al op peil ben met de B12.

    Tot die tijd maar afwisselend op de linker of de rechter bil zitten.

    Groetjes van Kiki
     
  8. stamper

    stamper Bekend lid

    12 apr 2005
    739
    0
    0
    Vrouw
    huismoeder
    alkmaar
    auw het is te hopen dat je vitamine b12 snel op peil zijn .
    sterkte

    yvonne
     
  9. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Maar hoe willen ze dat checken dan?
    Want als je vit b12 injecties krijgt valt dat niet aan je bloed te zien, omdat je door al die injecties op peil zit.
    Tenminste dat werd mij gezegt toen ik er om vroeg, daarom vraag ik het

    Groetjes,

    Ja ze doen au he!
     
  10. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    En toch gaan ze bloed afnemen om te kijken hoeveel B12 er in zit. Tegelijk gaan ze dan kijken of ik genoeg Hb en ijzer heb want vaak heeft het wel met elkaar te maken. Bovendien gaan ze kijken of ik niet een te hoog suiker heb.

    En ja, die prikdingen zijn niet fijn :(
    Volgende keer maar en vork meenemen, kan ik terugsteken, haha ;)
     
  11. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Hahaha
    Gelijk heb je!!!
    Terug steken met die handel!!
    Rotdingen...maar de pijn word minder hoor als je B12 weer wat meer op peil is.

    Hmm misschien moet ik ook maar eens vragen of ze willen bloedprikken om te kijken of mijn B12 op peil is, soms merk ik echt dat ik die spuit heel hard nodig ben.
    Tja kan het eens vragen.

    Ennuh vergeet die vork niet he de volgende keer hihi!!

    Groetjes
     
  12. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Tot nu toe hebben ze ook telkens gevraagd of ik me al wat beter voelde.... maar ik voelde me helemaal niet slecht en ik kan ook echt niet aangeven dat ik me nu fitter voel :( . Wie weet voelt mijn omgeving wel dat het nodig is ;)

    Groetjes van Kiki
     

Deel Deze Pagina