jongere kinderen pijn doen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mama 2 meisjes, 4 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama 2 meisjes

mama 2 meisjes Actief lid

4 mei 2010
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter van net 3 jaar is de laatste tijd onaardig tegen kinderen die jonger zijn dan haar.
    Zo heeft ze 3 verschillende kinderen van 1 en 2 jaar meerdere keren omgeduwd. 2 kindjes kende ze, en 1 had ze nog nooit eerder gezien.
    Bij die laatste moest ze zelfs eerst een eind omlopen om haar om te duwen.
    Ook doet ze soms haar babyzusje pijn. Ze heeft een paar keer in haar hand geknepen en gebeten. Ze is supertrots op haar zusje, ze is er heel lief voor etc, en toch heeft ze dit een paar keer gedaan.
    Ik weet niet goed hoe hier mee om te gaan. Toen dit gebeurde hebben we gevraagd waarom ze dit doet, maar daar kan ze geen duidelijke uitleg over geven. Dan zegt ze bv omdat ze dat leuk vindt. Verder hebben we elke keer uitgelegd dat ze dit niet mag doen, en waarom dat niet mag.
    Ook straffen hebben we geprobeert, door haar op de trap te laten zitten.
    Tot nu toe dus zonder resultaat.

Bij kinderen van dezelfde leeftijd, of die ouder zijn is er geen enkel probleem. Dan is erg sociaal en lief voor de andere kindjes.

Heeft iemand hier ervaringen mee, of tips om dit aan te pakken?

2. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik denk dat je consequent moet straffen met iets wat bij haar indruk maakt.
    Hoe vervelend t ook is...het is wel 'normaal' dat kindjes dit doen; recht van de sterkste.
    Soms is t wat gemenigheid maar soms ook omdat kleintjes irritant in de weg lopen.
    Mijn dochter van bijna 2 is degene die soms geduwd wordt (want kleiner dan de meeste andere kinderen op t kdv), maar ik zag haar pas weer iets afpakken van een jonger kindje terwijl ze bij die oudere echt niks durft te doen...

3. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik zou haar streng en consequent straffen en duidelijk maken dat dit echt niet mag en waarom niet. Als op de trap zetten o.i.d. niet effectief is, bij mijn zoontje werkt dit ook niet, dan zou ik wat van haar lievelingsspeelgoed afpakken en voor iedere dag/week (?) dat ze wèl lief is geweest weer iets terug geven. En als ze uiteindelijk helemaal gestopt is een leuk kadootje geven of een leuk uitje als beloning! Succes!

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Consequent zijn is het beste. Uit je stukje tekst vind ik eerlijk gezegd al doorklinken dat je dat tot nu toe niet hebt gedaan. Hier is 'iemand anders pijn doen' echt not done. Dus als ze dat doet dan moet ze op de gang zitten.

Misschien lijkt het alsof het geen indruk maakt, maar als je consequent bent en blijft dan geef je wel een duidelijk signaal.

Speelgoed afpakken vind ik eerlijk gezegd een vreemde aanpak. Het één (slaan) heeft toch geen duidelijk verband met het ander (speelgoed)? En belonen omdat ze niet slaat ... ik zou zelf niet belonen voor 'normaal' gedrag ... wel prijzen trouwens ;) (goed gedaan!).

Je kindje is al 3 dus zou wel moeten inzien dat wat ze doet ook pijn doet. Een kort gesprekje daarover + uitleg dat kindjes die slaan niet aardig gevonden worden, werkt misschien ook.

Verder moet je je afvragen waarom je dochter dit gedrag vertoont: misschien probeert ze op deze negatieve manier aandacht te vragen. Dus ook niet te veel aandacht aan geven en proberen haar op andere manieren wel aandacht te geven?

Succes!

5. DaniqueS

DaniqueS Nieuw lid

7 mei 2010
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje heeft dit 1 keer gedaan en ik vond het zo erg. Ik heb met haar gepraat en uitgelegd dat het niet lief is en dat het andere kindje dan pijn heeft. Ik zou inderdaad consequent zijn.

6. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Moeilijk, want dit is iets wat niet kan voor mij! Ik weet ook wel dat het zal gebeuren, maar zal er ook boos om worden. Ik wil ook niet dat ze mijn kinderen pijn doen.

Deze week nog op school kreeg mijn oudste voor mijn ogen een klets op z'n gezicht van een ouder kind, nou, ik verzker je dat ik het kind maar al te graag een klets terug had gegeven!! :x Wat ik overigens niet gedaan heb, mag natuurlijk niet en Keld moet zich leren verdedigen. Heb hem wel bij mij geroepen en gezegd dat hij zich niet mag laten doen, maar nooit zelf beginnen slaan.

Dit is een moeilijk onderwerp, hopelijk leert ze het al je consequent blijft reageren!

7. mama 2 meisjes

mama 2 meisjes Actief lid

4 mei 2010
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Als ze haar zusje pijn doet (dit is overigens niet iets wat ze dagelijks doet), ben ik ook altijd consequent. Ik zet haar elke keer op de trap, en vertel ook elke keer waarom. Na ± 2 minuten mag ze weer komen, en zegt ze sorry tegen haar.
    Op dat moment lijkt ze het te begrijpen, maar als ze het een andere dag gewoon weer doet lijkt het haar toch weinig te doen. Want ze weet wel dat ze dan naar de gang moet.

De keren dat ze die 3 andere kindjes heeft omgeduwd waren we niet thuis.
    De 1e keer dacht ik dat er geen opzet was, en zei ik dat ze voorzichtig moest zijn. Toen ze het 5 min later weer deed, heb ik haar bij mijn vriendin thuis ook op de trap gezet.
    De andere 2 kindjes was beide keren in een speeltuin. Daar heb ik haar er op aangesproken en sorry laten zeggen... Ik weet ook niet goed hoe ik het anders zou moeten doen in een speeltuin. Behalve om weer naar huis te gaan.

Ik vind het erg vervelend dat mijn dochter de andere onschuldige kindjes uit het niets omduwd. Ik hoop dan ook dat het niet nog vaker gaat gebeuren....

Deel Deze Pagina