Juli 2010 mama's Deel 3

Discussie in 'De mama's' gestart door pippo, 28 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pippo

    pippo VIP lid

    17 okt 2007
    9.795
    0
    0
    Belgium
    #1 pippo, 28 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2010
    Hihi we zitten in deel 3!!!!:D
     
  2. Es09

    Es09 VIP lid

    10 aug 2009
    5.336
    0
    0
    Honselersdijk
    Ik ben er!!!:D
     
  3. pippo

    pippo VIP lid

    17 okt 2007
    9.795
    0
    0
    Belgium
    Es, Welkom :)! En sorry meid!
     
  4. Sam8

    Sam8 VIP lid

    15 aug 2007
    29.371
    0
    0
    Lerares
    Friesland
    Ik ook!:p
     
  5. pippo

    pippo VIP lid

    17 okt 2007
    9.795
    0
    0
    Belgium
    Sam, hihi!!!!
     
  6. goldy

    goldy Fanatiek lid

    1 sep 2009
    2.253
    0
    36
    NULL
    NULL
    deel 3 alweer :)

    Ik heb vandaag de babycook binnen gekregen dus ik maak het daar in klaar maar ik bedoel moet je er iets aan toe voegen? Want ik lees overal weer wat anders dus weet nu niet wat het beste is om te doen?
     
  7. diaan1982

    diaan1982 Fanatiek lid

    8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    ik ben er ook,goldy kookvocht toedienen tijdens mixen,en na het opwarmen 2 theelepeltjes zonnebloemolie
     
  8. diaan1982

    diaan1982 Fanatiek lid

    8 okt 2009
    3.212
    1
    0
  9. Sam8

    Sam8 VIP lid

    15 aug 2007
    29.371
    0
    0
    Lerares
    Friesland
    Leuke foto Diaan :D
     
  10. pippo

    pippo VIP lid

    17 okt 2007
    9.795
    0
    0
    Belgium
    Goldy, hier is het dan weer anders... gewoon mixen en dan vetstof aan toevoegen...(ik gebruik olijfolie)...dat is dan mijn methode :p
     
  11. pippo

    pippo VIP lid

    17 okt 2007
    9.795
    0
    0
    Belgium
    Goldy,
    Koop de groenten zo vers mogelijk.
    Verwerk ze zo snel mogelijk.
    Reinig de groenten en aardappelen eerst. Snij of schil ze pas daarna. Zo gaan er minder vitamines verloren.
    Kook de groenten en aardappelen in een beetje water of stoom ze. Zo heb je maximaal behoud van vitamines. Een snelkookpan of microgolfoven is aan te bevelen. Sommige groenten bevatten veel vocht. Je hoeft er geen water meer aan toe te voegen (bv. witloof).
    Kook nitraatrijke groenten wel in veel water. Gooi het kookwater weg.
    Plet alles of maak het fijn met een roerzeef. Mix je de groenten, dan komt er veel lucht in de pap en gaan de vitamines snel verloren, doe dit dus best niet.
    Voeg - afhankelijk van de hoeveelheid pap - altijd een koffielepel tot een eetlepel vetstof toe. Dit maakt het hapje smeuïger en geeft je baby voldoende energie om te groeien en zich te ontwikkelen. Kies bij voorkeur voor een olie (bv. maïs-, olijf-, arachide-, koolzaad- of zonnebloemolie), een zachte plantaardige margarine of bak- en braadvet rijk aan onverzadigde vetzuren.
    Geef de groentepap zo snel mogelijk na de bereiding. Hou de pap dus niet onnodig warm. Warm ze ook niet meer op.
     
  12. Dithje

    Dithje VIP lid

    19 sep 2009
    5.506
    0
    0
    HR Adviseur
    Overijssel
    Jeeh Pippo eindelijk je deel 3 ;)
    Ik zag in deel 2 jouw opsomming van geschikte groenten voor Goldy, maar volgens mij is het zo dat groenten zoals andijvie nitraat bevatten en worden afgeraden tot 6 maanden.
    Of zijn de 'regels' daaromtrent in Belgie afwijkend?

    In groenten en in drinkwater komt van nature nitraat voor. Op zich is dat een onschuldige stof. Bij het bewaren en opwarmen van nitraatrijke groenten en bij het combineren van deze groenten met vis wordt het nitraat omgezet in nitriet. Nitriet is wél schadelijk voor het lichaam, het kan namelijk het zuurstofgehalte in het bloed verminderen.
    Wees dus zuinig met nitraatrijke groenten. Begin hier op zijn vroegst pas mee met zes maanden. Zet het niet vaker dan twee keer per week op het menu en combineer het niet met vis. Gebruik ook geen kookvocht van deze groenten voor soep of saus (of om het babyhapje smeuïger te maken).
    Nitraatrijke groenten zijn: andijvie, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, rode bietjes, sla, spinazie, spitskool, waterkers en venkel.
    Voor diepvriesgroenten en babyvoeding wordt doorgaans gebruik gemaakt van nitraatarme rassen.

    Leuke foto Diaan!

    Jeetje Laetitia wat naar dat de echo zo afwijkend was qua zwangerschapsduur met je eigen berekening.
    Collin ook nog zo ziek, beterschap voor het kleine mannetje en sterkte!
     
  13. pippo

    pippo VIP lid

    17 okt 2007
    9.795
    0
    0
    Belgium
    Dithje, ik heb nog nooit andijvie gegeven eigenlijk...maar er staat in deel 3 ;)! Dat je nitraatrijke voeding in heel veel water moet koken en het kookvocht ook moet weggooien...misschien dit een verklaring?
     
  14. pippo

    pippo VIP lid

    17 okt 2007
    9.795
    0
    0
    Belgium
    Dithje,
    Welke groenten zijn nitraatrijk?


    Sla (alle soorten), postelein, rode biet, kervel, spinazie, snijbiet, radijs, bleekselderij, spitskool, koolrabi, andijvie, watertuinkers, venkel en Chinese kool.
    Je baby mag wel nitraatrijke groenten eten, maar je wisselt ze het best af met nitraatarme groenten.
     
  15. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    @Leatitia, ik hoop op goed nieuws voor je! Er zijn genoeg verhalen over dat het goed afloopt, dus verlies de moed niet voordat het echt slecht nieuws is!

    @Diaan, sorry ik ben een betwetertje, maar ik kan het niet laten om te zeggen; je weet dat met gezicht naar voren dragen afgedragen wordt? is een on-ergonomische houding, google het maar eens!

    Vigo inmiddels ook hoge koorts, bah! Behalve dat ik het heel vervelend vindt dat ze allebei ziek zijn (en Vigo helemaal, een baby zie ik liever niet ziek, en zeker de mijne niet!) vind ik het echt onwijs balen dat ons dagje samen in het water valt. 1 dagje samen op een heel jaar, en voorlopig zit die kans er echt niet meer in. Het is ons niet gegund :(
     
  16. Dithje

    Dithje VIP lid

    19 sep 2009
    5.506
    0
    0
    HR Adviseur
    Overijssel
    Had zeker in deel 3 het stukje gelezen over veeeel kookvocht Pippo. Volgens mij maakt dat niets uit mbt het nitraat in de groente of je veel of weinig vocht gebruikt...

    Ik zag dat ze bij Kind & Gezin zeggen dat het wel mag, mits je het afwisseld met niet nitraatrijke groente. Maar hier zeggen ze dat je baby's onder de 6 maanden geen nitraatrijke groente mag geven. Zo zie je maar weer dat er wederom verschillen zijn tussen NL en Belgie ;)
     
  17. pippo

    pippo VIP lid

    17 okt 2007
    9.795
    0
    0
    Belgium
    Guppie, ach meid wat jammer...hopelijk zijn ze snel beter...dikke knuffel!
     
  18. pippo

    pippo VIP lid

    17 okt 2007
    9.795
    0
    0
    Belgium
    Dithje, ok ja idd...maar goed, hier heb ik andijvie nooit gegeven aan beebje...laat staan nu bij kids....dus daar maak ik me geen zorgen over..maar het mag wel...;)! In België dan ;)!
     
  19. Dithje

    Dithje VIP lid

    19 sep 2009
    5.506
    0
    0
    HR Adviseur
    Overijssel
    Heel veel beterschap voor Ymke en Vigo Guppie. Logisch dat je baalt dat jullie dag in het water valt. Dat de kindjes ziek zijn is al erg genoeg... Knuffel!
     
  20. Dithje

    Dithje VIP lid

    19 sep 2009
    5.506
    0
    0
    HR Adviseur
    Overijssel
    Tot morgen dames! Ga mijn bedje opzoeken...
     

Deel Deze Pagina