Scheidingsprocedure

Discussie in 'De lounge' gestart door Purified, 6 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Purified

    Purified Fanatiek lid

    28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Hoe werkt dat nou?

    Mijn man heeft laten weten dat hij wilt scheiden, waarschijnlijk trekt hij vanaf 1 maart in zijn nieuwe woning. Echter dan is de scheiding natuurlijk nog niet rond, we zijn nog bezig met advocaten etc.

    Alleen ik kan geen toeslagen etc aanvragen volgensmij tot we officieel gescheiden zijn, maar hij vind dat zodra hij weg is hij niet meer voor me hoeft te zorgen (behalve de alimentatie wat dan door de advocaat word berekend)

    Volgensmij heeft hij toch te plicht om dat te houden tot de scheiding rond is of niet? Volgensmij kan ik huur, zorg, kgb, uitkering etc pas doen NA de scheiding rond is, of ook al in de procedure?
     
  2. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.294
    477
    83
    near rotterdam
    zodra hij uitgeschreven is in de woning kan je toeslagen aanvragen. Dit is mij toen verteld door de belastingdienst. Heeft niets te maken met je scheiding.
     
  3. Purified

    Purified Fanatiek lid

    28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Toch wel? Dat is handig om te weten. We gaan het sowieso nachecken bij de advocaat alleen we zitten al (bijna) een week te wachten op contact.. ik leef liever niet graag in onzekerheid..
     
  4. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    bellen met de belasting...
     
  5. mamaatjevan5

    mamaatjevan5 VIP lid

    30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    zodra hij uitgeschreven is kun je inderdaad gewoon je toeslagen aanvragen, mijn buurvrouw ligt ook al maanden in scheiding maar zij krijgt gewoon haar toeslagen, wel aangeven dat je in scheiding ligt dus de toeslagen worden tenslotte berekend op je inkomen
     
  6. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.549
    319
    83
    Huurtoeslag kan gelijk als hij weg is. Andere toeslagen niet!
    Dit kan pas als de papieren bij rechter liggen. Ik kreeg destijds op 15 oktober de sleutel en mijn advocaat heeft toen zo snel mogelijk voor die datum alles ingediend. Hou hier goed rekening mee, ik kreeg vorig namelijk een brief van de belasting dat ik terug moest betalen want ik had er geen recht op. Alle papieren opgestuurd met de stempels wanneer de rechtbank alles had ontvangen, toen was het goed en hoefde ik niks terug te betalen.
     
  7. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.549
    319
    83
  8. Boekenwormpje

    Boekenwormpje Bekend lid

    1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij moet uitgeschreven zijn en er moet een verzoek tot echtscheiding bij de rechtbank liggen. Maar je kan je advocaat vragen het verzoek alvast naar de rechtbank te sturen, ivm toeslagen. Dan laat hij de rechtbank weten dat jullie convenant, evt ouderschapsplan etc nog onderweg is.

    Aan deze twee voorwaarden moet voldaan zinn. Dan ben je geen toeslagpartner meer en kun je toeslagen aanvragen.
     
  9. Purified

    Purified Fanatiek lid

    28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Bedankt boekenwormpje, ik dacht al iets lezen over dat de advocaat iets moest aanvragen en was bang het zo lang te duren.

    Gelukkig valt dat mee, thanks iedereen
     
  10. marieke3

    marieke3 Fanatiek lid

    11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Hier kon ik inderdaad ook alle toeslagen en uitkeringen regelen toen mijn ex man uit de woning geschreven was. Mijn ex man was echter wel verantwoordelijk voor alle betalingen zolang mijn inkomsten niet geregeld waren ( ik Was thuisblijf moeder). Ik kan me nog herinneren dat hij nog een mnd de rekeningen en de boodschappen heeft moeten betalen (gesommeerd door de advocaat)
     
  11. Kolovski

    Kolovski Niet meer actief

    Ik zit in het zelfde schuitje.

    Bij de belastingdienst na gevraagd en heb pas recht op kgb zorgtoeslag als we definitief gescheiden zijn.

    Huurtoeslag heb ik sowieso geen recht op.
     
  12. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.827
    164
    63
    En (even een vraag voor iemand in mijn naaste omgeving), hoe zit het dan met bijstand aanvragen? Kan dat pas als de scheiding rond is of wanneer de ander uitgeschreven is?
     
  13. Slaapkop

    Slaapkop Actief lid

    25 aug 2014
    187
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik dacht altijd dat je je (ex)vrouw ook een soort van allementati moest betalen naast het bedrag wat je voor je kinderen betaalt.
    Hoe langer je getrouwd was hoe langer je zoiets moet betalen.
    Dacht dat ik ooit zoiets gelezen had.
     
  14. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.549
    319
    83
    Dat is partner alimentatie. Je hebt daar inderdaad recht op. Maar ik zou dat nooit doen. Neem aan dat je niet financieel afhankelijk wilt blijven van je ex man. Daarnaast ontvang je kinderalimentatie en als je ex dan ook nog alimentatie voor jou moet betalen heeft hij financieel ook geen leven meer.
     
  15. Mirro

    Mirro Fanatiek lid

    27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Ik heb weinig tijd, maar even snel: let op de datum van de scheiding.
    Volgens mij houdt de belastingdienst een datum aan van 30 juni. Als je daarna gaat scheiden ben je voor het hele jaar financieel partner. Check dat even
     
  16. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zolang jullie nog in de echt zijn verbonden, heeft hij zijn wettelijke verplichtingen nog. Maar hoe je dat af kunt dwingen, geen idee.
    Zelfde met alimentatie. Hij is straks verplicht die te betalen, maar geen idee wat je moet doen als hij gewoonweg niet betaalt.
     
  17. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Of je recht hebt op partneralimentatie hangt af van de situatie en je eigen inkomen. De hoogte van de kinderalimentatie hangt tevens af van de afspraken die je maakt. Bijv. co-ouderschap of niet.

    Mocht je bijvoorbeeld in de bijstand terecht komen, dan gaat de overheid de maximale alimentatie vorderen bij je ex-partner en dat aanvullen tot bijstand. Of jij dan wel of geen partner-alimentatie zou willen doet er dan helaas niet toe.
     
  18. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Yeah right. Hij kan mooi een baan voor 40 uur of meer nemen en overwerken wanneer hij wil. Als je met kinderen zit, is dat al een stuk lastiger, of je hebt kosten voor kinderopvang. Die alimentatie is ter compensatie, omdat je als alleenstaande moeder met kinderen altijd een achterstand hebt met financiële onafhankelijkheid verkrijgen. Het is lastiger om werk en privé te combineren dan wanneer je niemand thuis hebt om rekening mee te houden.
     
  19. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Of haar man financieel dan nog een leven heeft weet jij toch niet? Tenminste, ik heb geen idee van zijn inkomen.. ;)

    En als je als stel gezamenlijk besloten hebt dat de ene buitenshuis en de ander thuis werkte, dan is het niet raar om de thuisblijvende partner een tijdje alimentatie te betalen. Wel ben ik helemaal met je eens dat het je streven zou moeten zijn om op je eigen benen te staan en zelf inkomen te genereren.
     
  20. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.549
    319
    83
    Je hebt gelijk ik weet het inkomen van haar man niet. Wat ik wel weet is dat de bedragen wat een man aan kinderalimentatie en partneralimentie moet betalen vaak belachelijk hoog is. Je hoort geregeld dat mannen financieel geen leven meer hebben.
    Als ik kijk naar mijn eigen situatie, mijn ex man zit rond de 2000 netto per maand. Alimentatie voor de kinderen was vastgesteld op 450 euro per maand. Als hij mij partner alimentatie moest betalen was dat ook rond 700 euro per maand terwijl ik zelf 24 uur werk en niet mag klagen over mijn inkomen. Hij had in die zin echt geen leven gehad financieel. Het huis heeft hij namelijk overgenomen en betaald zo'n 800 voor het huis.

    Ik ben van mening dat je hoe dan ook moet zorgen dat je het zelf financieel op de rit moet krijgen. Als je ex man daar de komende tijd bij helpt vind ik wel normaal, maar partner alimentatie kan je 12 jaar lang ontvangen en dat vind ik echt belachelijk.
     

Deel Deze Pagina