kan het ook té goed gaan?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Chantalleke, 3 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantalleke

    Chantalleke Bekend lid

    6 feb 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    Mijn lieve kleine Fay is nu 8 dagen oud en weegt ruim 4 kilo. Slaaaaapen slaaaapen en slapen. We moeten haar écht wakker maken voor een voeding. Met als gevolg dat het drama-sessies zijn. Constant wakker maken.
    We zijn vandaag eens aan het kijken hoe het gaat als we op afroep doen. Ze kan zo 5 uur slapen...wel lekker 's nachts maar toch...kan het zijn dat zó perfect is ??
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Met hoeveel weken is ze geboren en wat is het verloop van haar gewicht geweest de eerste week?
    Hoe gaat plassen, poepen? Hoe lang drinkt ze (effectief) en aan 1 kant of beide borsten?

    Het kan hoor, dat kindjes echt hun eigen ritme volgen, als alle andere dingen in orde zijn kan dat prima. Meestal zie je een soort van "ontwaken" zo tussen 8e en 12e dag...dus wie weet :)
     
  3. Chantalleke

    Chantalleke Bekend lid

    6 feb 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    Fay is geboren met 41+2 met 4260 gram. Al op dag 3 was ze het maximum afvallen. Met een keer bijvoeding en afkolven kwam ze wel weer keurig aan. Van 15 tot wel 85 gram per dag.
    Plassen gaat goed. Poep is er ook wel, mosterdgeel.
    Ik probeer overdag elke drie uur één borst te geven. Effectief varieert van 3 tot 15 min. ...en dan valt ze in slaap. Als ik haar wegleg kan ze met een kwartier weer wakker zijn waarna ik haar weer aanleg....zelfde resultaat.
    Nu merk ik sinds twee dagen dat ze in slaap schokt met armen en benen. Heeft dat te maken met te weinig vocht?
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Probeer je kindje meer bij de les te houden: probeer het in diepe slaap vallen voor te zijn. Let op je kindje als het drinkt. Effectief drinken is slokken nemen, pauze. wee opnieuw slokken nemen, pauze. Na verloop van tijd kun je zien dat de pauzes langer duren, of sneller komen (al na 1 of 2 keer slikken) Spoor haar dan aan: praat tegen haar, vraag of ze nog wil drinken, helpt dat niet, dan een aai over de bol, ruggetje. Kijk of het aanzet tot opnieuw drinken. Is het alleen een reactie op wat jij doet, dan geef je borstcompressie: neem borstweefsel in je vrije hand en houd vast. (geef lichte druk) je hoeft niet naar de tepel te masseren, gewoon druk geven is goed. Kijk of je kindje nu gaat slikken. Houd compressie vast tot ze stopt met slikken. Laat nu los. Vaak zie je dan opnieuw dat kindjes gaan drinken.

    Helpt dat allemaal niet (3 stappen: praten, aaien, compressie) dan haal je haar af, en laat even bijkomen. Neem haar op schoot en kijk haar aan. Wil ze binnen een paar minuten toch nog drinken, dan leg je haar opnieuw aan. Dit herhaal je gedurende 15-20 minuten.

    Aan de borst wegtutten en in slaap vallen mag best, maar jij neemt de leiding door te zorgen dat ze eerst drinkt!

    Succes!
     
  5. Chantalleke

    Chantalleke Bekend lid

    6 feb 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    dankjewel ! Ik ga er mee aan de slag !
     

Deel Deze Pagina