Kan iemand mijn informatie over vruchtbaarheidsbehandelingen controleren?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door MarevanNierop, 27 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MarevanNierop

    23 sep 2021
    12
    2
    3
    Vrouw
    Hallo!

    Ik ben Mare van Nierop en ik houd mijn profielwerkstuk onder andere over vruchtbaarheidsbehandelingen. Het volgende stuk tekst is een fragment uit mijn profielwerkstuk waar ik het traject van de vruchtbaarheidsbehandelingen specificeer (ik heb de betekenis al eerder beschreven). Ik zou het erg op prijs stellen als de personen die door het IUI, IVF en ICSI traject heen zijn gegaan mij kunnen vertellen of het ongeveer klopt en dat ik niets belangrijks ben vergeten! Maar ik weet dat elk traject anders is en de cyclusdagen zijn daarom ook vooral een schatting.

    "1. IUI

    IUI kan worden gedaan in een natuurlijke cyclus en in een cyclus die gestimuleerd is door hormonen. Er is geen wachtlijst voor IUI en de behandeling duurt ongeveer een maand. De eerste stap is anders in een gestimuleerde cyclus dan in een natuurlijke cyclus:​

    · Er kan op cyclus dag 3 worden begonnen met FSH-injecties (OI) van het merk Menopur, Fostimon, Puregon, Gonal-F, Bemfola of Elonva of met Clomid-tabletten. De vrouw moet zichzelf twee keer per dag op een vaste tijd injecteren met FSH en Clomid-tabletten moeten twee keer per dag genomen worden. Beide stimuleren de ontwikkeling van de follikels. Er wordt gestopt met de FSH-injecties als de follikels groot genoeg zijn, en met Clomid wordt op cyclusdag 7 gestopt.
    De volgende stappen gelden zowel voor de gestimuleerde cyclus als de natuurlijke cyclus:

    · Er wordt vanaf cyclusdag 10 door middel van een echo gekeken naar de follikels. Het doel is dat de grootste follikel 17-18 mm is of groter. Als de follikels niet groot genoeg zijn, gaan de wensouders elke een tot vier dagen terug om onderzocht te worden.

    · Als de follikels groot genoeg zijn, moet er meestal een ovulatietest gedaan worden. Bij een positieve ovulatietest wordt de inseminatie een dag later gedaan. Bij een negatieve test moet de vrouw 36 uur voor de inseminatie een HCG-injectie toedienen, meestal van het merk Pregnyl, of een soortgelijk product zoals Ovitrelle: dit zet de eisprong in gang. Ook kan ervoor gekozen worden om een HCG-injectie toe te dienen zonder eerst een ovulatietest te doen.

    · Op de dag van de inseminatie kan de man sperma opvangen in een potje door middel van masturbatie, tenzij het sperma al is verkregen door MESA, PESA of TESE. De sperma wordt dan ‘opgewerkt’; de bewegende zaadcellen worden gescheiden van de minder goede zaadcellen. Als er genoeg bewegende zaadcellen zijn, kan de inseminatie doorgaan. Tijdens de inseminatie wordt het sperma door middel van een slangetje in de vagina langzaamaan boven de baarmoedermond ingespoten.

    · Vanaf de veertiende tot zestiende dag na de inseminatie mag er een zwangerschapstest gedaan worden. Bij IUI is de kans op een zwangerschap 10 procent. Na drie tot zes pogingen is ongeveer een kwart van de wensouders zwanger. Als de zwangerschapstest negatief is en dat na meerdere dagen blijft, kan er minimaal een maand later worden begonnen aan een nieuwe behandeling. In een natuurlijke cyclus hoeft geen rustperiode gehouden te worden.
    2. IVF en ICSI

    Er worden meestal drie tot zes pogingen IUI gedaan voordat de wensouders IVF gaan doen. IVF en ICSI worden in deze paragraaf samengenomen omdat het proces voor de wensouders hetzelfde is; alleen de handeling die in het laboratorium plaatsvindt is anders. IVF en ICSI worden niet gedaan in een natuurlijke cyclus; er worden altijd hormonen toegediend. De wachttijd voor IVF en ICSI is enkele maanden.

    Er zijn twee verschillende behandelplannen; het lange schema, dat twee maanden duurt, en het korte schema, dat een maand duurt. Alleen de eerste stappen die worden genomen verschillen. Bij het lange schema volgen eerst de volgende stappen:​

    · Op cyclus dag 1 tot 3 gaat de vrouw de anticonceptiepil slikken, meestal van het merk Microgynon 30 of Ethinyl/lev. Hiermee begint ze de maand voor de maand waarin de IVF-behandeling is ingepland. De pil zorgt voor een regelmatige cyclus, dun baarmoederslijmvlies en voorkomt cysten in de eierstokken.

    · Meestal op cyclus dag 21, maar tussen de twee en drie weken later, kan worden begonnen met GnRH-agonist injecties, meestal van het merk Decapeptyl of Lucrin. GnRH-agonisten zorgen ervoor dat de hypofyse geen FSH en LH meer produceren; de cyclus van de vrouw is dan stilgelegd om een voortijdige eisprong te voorkomen. De vrouw moet de injecties zelf onderhuids toedienen in de buik.

    · Op cyclus dag 28 stopt de vrouw meestal met de pil. De anticonceptiepil en de GnRH-agonist injecties overlappen dus enkele dagen tot een week. Na het stoppen van de pil krijgt de vrouw binnen een week een onttrekkingsbloeding. De GnRh-agonist injecties moeten dan nog steeds worden toegediend.

    · Op cyclus dag 7-9 van de nieuwe cyclus kan echter ook pas worden gestart met GnRH-injecties; namelijk met voor GnRH-antagonisten, zoals Cetrotide. Dit is een korter alternatief voor GnRH-agonisten waarbij alleen de productie van LH op dagen wanneer een LH-piek wordt verwacht wordt geremd. Ook heeft het minder bijwerkingen.
    Bij het korte schema is dit de eerste stap:

    · Op cyclus dag 1 tot 3 van de natuurlijke cyclus van de vrouw kan worden begonnen met GnRh-agonist injecties of op cyclusdag 7 tot 9 met GnRH-antagonist injecties. GnRh-agonist injecties moeten 10 tot 18 dagen worden toegediend en de GnRh-antagonist injecties 10 tot 12 dagen.
    Daarna is er geen verschil meer in het traject. De volgende stappen gelden zowel voor het korte schema als het lange schema:

    · Rond cyclus dag 3 wordt de eicelstimulatie (OI) gestart door middel van FSH-injecties. Hierdoor groeien er meerdere follikels tegelijk. De vrouw moet zichzelf gemiddeld 10 tot 16 dagen FSH-injecties toedienen.

    · Gemiddeld op cyclus dag 13 tot 19, als er voldoende follikels zijn die groter zijn dan 18 mm, wordt de eicelpunctie ingepland. De vrouw mag dan stoppen met de FSH-injecties en de GnRh-injecties.

    · 36 uur voor de eicelpunctie dient de vrouw zichzelf een eenmalige HCG-injectie toe. HCG boost namelijk de werking van LH na; het zorgt ervoor dat de eicel los komt van de wand van de follikel en dus geoogst kan worden.

    · Daarna volgt de eicelpunctie zelf. De man (eventueel een donor) moet op de dag van de eicelpunctie sperma produceren door middel van masturbatie, of MESA, PESA of TESE. De vrouw krijgt voorafgaand aan de punctie pijnstillers toegediend. De arts prikt vervolgens door middel van een naaldbegeleider met een holle naald door de wand van de vagina om de eierstok te bereiken en zo de follikels aan te prikken en de eicel eruit te zuigen en in reageerbuis te plaatsen. De punctie zelf duurt rond de vijf tot tien minuten, en ondanks de verdoving kan het pijnlijk zijn.

    · Als de vrouw zich goed voelt, mag ze naar huis. Op de dag van de punctie moet zij beginnen met het vaginaal inbrengen van Utrogestan-tabletten; dit bevat progesteron en help het baarmoederslijmvlies te groeien, waardoor de kans op innesteling wordt vergroot. De tabletten worden drie keer per dag ingebracht en er mag pas gestopt mee worden na de zwangerschapstest.
    De dag na de punctie krijgen de wensouders het nieuws of de bevruchting van de eicel en de zaadcel in het laboratorium door middel van IVF of ICSI heeft plaatsgevonden. Als dit niet het geval is, wordt de behandeling gestopt en het traject als niet succesvol geïdentificeerd. Als er een of meerdere bevruchting zijn opgetreden, kan de behandeling doorgaan. Voor de terugplaatsing vindt eventueel PGD plaats.​

    · Drie dagen na de punctie volgt de terugplaatsing van de embryo. Via een dunne katheter worden er dan een of twee embryo’s in de baarmoeder geplaatst. Dit is een behandeling die slechts enkele minuten duurt en pijnloos is, hoewel het ongemakkelijk kan zijn.

    · Vanaf de veertiende dag na de terugplaatsing mag er een zwangerschapstest gedaan worden. De kans op een zwangerschap bij IVF en ICSI is na elke poging zo’n 30 procent. Na drie pogingen van IUI of ICSI is ongeveer de helft van de wensouders zwanger. Als de zwangerschapstest positief is, dan is de behandeling succesvol geweest en is de wensmoeder zwanger. Als de zwangerschapstest negatief is en dat na meerdere dagen blijft, dan was de behandeling niet succesvol. Er kan dan minimaal een maand later worden begonnen aan een nieuwe behandeling, eventueel een cryo-behandeling."

     
  2. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    De tekst moet nog wel even grondig worden doorgelopen. Ik heb al wat aanvullingen gedaan, maar er zitten vast meer foutjes in. Succes!
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  3. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Daarna volgt de eicelpunctie zelf. De man (eventueel een donor) moet op de dag van de eicelpunctie sperma produceren door middel van masturbatie, of MESA, PESA of TESE. De vrouw krijgt voorafgaand aan de punctie pijnstillers toegediend. De arts prikt vervolgens door middel van een naaldbegeleider met een holle naald door de wand van de vagina om de eierstok te bereiken en zo de follikels aan te prikken en de eicel eruit te zuigen en in reageerbuis te plaatsen. De punctie zelf duurt rond de vijf tot tien minuten, en ondanks de verdoving kan het pijnlijk zijn.

    · Als de vrouw zich goed voelt, mag ze naar huis. Op de dag van de punctie moet zij beginnen met het vaginaal inbrengen van Utrogestan-tabletten; HIER WORDT OOK ANDERE MEDICATIE VOOR GEBRUIKT dit bevat progesteron en help het baarmoederslijmvlies te groeien, waardoor de kans op innesteling wordt vergroot. De tabletten worden drie keer per dag ingebracht en er mag pas gestopt mee worden na de zwangerschapstest.
    De dag na de punctie krijgen de wensouders het nieuws of de bevruchting van de eicel en de zaadcel in het laboratorium door middel van IVF of ICSI heeft plaatsgevonden. DIT KRIJG JE NIET IN IEDER ZIEKENHUIS DE VOLGENDE DAG TE HOREN Als dit niet het geval is, wordt de behandeling gestopt en het traject als niet succesvol geïdentificeerd. Als er een of meerdere bevruchting zijn opgetreden, kan de behandeling doorgaan. Voor de terugplaatsing vindt eventueel PGD plaats. DAT IS ALTIJD NA INVRIEZEN

    · Drie dagen na de punctie OF 5 dagen, MEESTAL 5 volgt de terugplaatsing van de embryo. Via een dunne katheter worden er dan een of twee embryo’sMEESTAL 1 in de baarmoeder geplaatst. Dit is een behandeling die slechts enkele minuten duurt en pijnloos is, hoewel het ongemakkelijk kan zijn.

    · Vanaf de veertiende dag na de terugplaatsing mag er een zwangerschapstest gedaan worden DIT IS PER ZIEKENHUIS VERSCHILLEND, VAAK IS DIT EERDER. De kans op een zwangerschap bij IVF en ICSI is na elke poging zo’n 30 procent. Na drie pogingen SPECIFICEREN WAT EEN POGING IS, PUNCTIE OF TERUGPLAATSING van IUI of ICSI is ongeveer de helft van de wensouders zwanger. Als de zwangerschapstest positief is, dan is de behandeling succesvol geweest en is de wensmoeder zwanger. Als de zwangerschapstest negatief is en dat na meerdere dagen blijft, dan was de behandeling niet succesvol. Er kan dan minimaal een maand later worden begonnen aan een nieuwe behandeling, eventueel een cryo-behandeling." DIT IS NA EEN PUNCTIE WEL VAAK ZO, MAAR NA EEN CRYO BEHANDELING KUN JE DE VOLGENDE MAAND VERDER. Als er cryo’s zijn
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  4. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik heb de tekst gesplitst omdat het teveel tekens waren. Aanvullingen zoveel mogelijk in hoofdletters om het onderscheid goed te maken
     
  5. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    Wat betreft iui heb ik geen feedback,aar wat betreft ivf/icsi. Over het algemeen wordt icsi direct gestart zonder iui. Daar zit wel een verschil in. Het woordje meestal zou ik veranderen in vaak.

    Klinieken kunnen verschillen van lange en korte protocollen. Sommige starten zelfs met de pil, sommige alleen op dag 21 met decapeptyl. Sommige starten op de dag van de menstruatie met de deca en een aantal dagen later met gonal of menopur. Eicelpunctie = follikel punctie. Een follikel hoeft niet perse een eicel te bevatten. Duur van een poging verschilt ook hoeft dus niet perse 1 of 2 maanden te duren. Bv, mijn lange protocol startte ik op dag 21 met deca en met de start van de menstruatie (na een uitgangsecho) met de gonal. Tussen start gonal en punctie zat vaak 2 weken. Maar door de deca startte mijn menstruatie vaak later. Traject duurde dan 4 weken. Korte protocol duurde voor mij maar 2 weken. Ik zou ik dat stuk wat nuance proberen aan te brengen dmv het woordje gemiddeld.

    Het toedienen van de gonal f oid hangt af van de groei van de follikels, dat zou ik toevoegen, dat bepaald de duur van het stimuleren.
    Terugplaatsing altijd met volle blaas.

    Kan je hier wat mee?
     
  6. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.437
    4.342
    113
    Vrouw
    In plaats van utrogestan tabletten kan je ook crinonegel gebruiken, de kosten hiervan zijn hoger maar prettiger in gebruik (1 x per dag). Soms wordt er gekozen voor extra hcg injecties in plaats van utrogestan. Naast ivf in gestimuleerde cyclus (bijna altijd), kan je ook ivf in je eigen cyclus doen. Dan gelden 6 pogingen als 1 vergoede ivf poging.

    En ik vind het stukje over dat een behandeling succesvol is geweest na een positieve test ook niet helemaal kloppen, helaas komen miskramen regelmatig voor. Misschien daar ook nog wat nuance in aanbrengen? Misschien kan je nog iets toevoegen over positieve zwangerschapstesten versus levendgeboren baby's? En wellicht ook interessant om iets over de slagingskansen van een verse vs cryo terugplaatsingen mee te nemen. Vanuit eigen ervaring: de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is verhoogd door een ivf/ICSI behandeling. Hier wordt ook weinig aandacht aan besteed.

    Echt tof dat je dit doet! Ik vind dat er op de middelbare school vooral veel gefocust wordt op het voorkomen van een zwangerschap, ik was als de dood om een pil te missen want oh, stel je voor, tienermoeder. Terwijl in werkelijkheid 1 op de 6 vrouwen moeite heeft met zwanger worden. Heel veel succes!
     
  7. MarevanNierop

    23 sep 2021
    12
    2
    3
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor uw reactie! Ik heb de meeste dingen die u heeft aangevuld verwerkt, maar de volgende dingen waren een beetje verwarrend voor mij:

    1. Ik vond het moeilijk om het duidelijk te krijgen of ovulatie-inductie alleen werd gebruikt met natuurlijke bevruchting of ook met IUI, IVF en ICSI. De FSH-injecties en Clomid-tabletten die worden toegediend met IUI, IVF of ICSI gelden dus niet als ovulatie inductie, ook al zijn het dezelfde medicijnen die toegediend kunnen worden met OI?

    2. Op de website van Freya staat dit over GnRh-antagonisten: "Vrouwen die gebruik maakten van een schema met een GnRH-antagonist hebben het middel in de regel als zeer gebruikersvriendelijk ervaren (minder injecties en minder bijwerkingen dan bij een agonist)." Ik neem dus aan dat dit wel zo is.

    3. Ik kan niet zoveel vinden over de alternatieven van de HCG-injectie bij IUI, IVF en ICSI. Zou u mij hiervan een voorbeeld kunnen geven?

    4. Bij de bronnen die ik heb raadgepleegd over PGD is er niets gezegd over dat het alleen kan na het invriezen. Kent u toevallig een website waar ik hier meer over kan lezen?
     
  8. MarevanNierop

    23 sep 2021
    12
    2
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor uw antwoord, hier kan ik zeker wat mee!
     
  9. MarevanNierop

    23 sep 2021
    12
    2
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor uw bericht! Ik heb IVF en ICSI in een natuurlijke cyclus inderdaad weggelaten omdat ik het gevoel had dat het erg zeldzaam was. Ik ga wat nuance aanbrengen in mijn zin dat het altijd in een gestimuleerde cyclus is maar ik denk niet dat ik het uitgebreid ga beschrijven zoals de behandeling in de gestimuleerde cyclus.

    U heeft zeker gelijk over dat het belangrijk is om ook de miskramen in acht te nemen, ik had dit eerder al even genoemd maar ik moet hier nog wat extra over gaan schrijven.
     
    Krv vindt dit leuk.
  10. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
     
  11. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    weet ook dat ivf in natuurlijke cyclus geen standaard procedure is. Volgens mij alleen (ihkv onderzoek?) in enkele ziekenhuizen
     
  12. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Wat ben je hier serieus mee bezig, complimenten!

    Mss is het goed om nog iets over de emotionele impact te zeggen. Je bschrijft het fysieke deel helemaal terwijl juist het emotionele aspect het zo'n rollercoaster maakt. De grote hoeveelheden hormonen zorgen voor nou ja, instabiliteit, geirriteerdheid, overgangsklachten zoals opvliegers, vermoeidheid, zere buik etc. Maar ook het wachten, de onzekerheid, het leven van mijlpaal naar mijlpaal (genoeg follikels, punctie, aantal bevruchtingen, aantal doorgedeeld, terugplaatsing, evt cryo's en dan dé test.. elke dag biddend dat je geen bloed in je onderbroek vindt)... dat dus..
     
  13. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.114
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik weet niet wat je er aan hebt, ik ben een geval apart, maar:
     
  14. MarevanNierop

    23 sep 2021
    12
    2
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor uw reactie! Nu ik zie dat er nog mensen actief zijn op mijn topic zal ik mijn bijgewerkte stuk tekst even delen in het bericht hieronder.
     
  15. MarevanNierop

    23 sep 2021
    12
    2
    3
    Vrouw
    Erg bedankt dat jullie mij hierbij hebben geholpen, dit is het verbeterde hoofdstuk:

    " 1. Intra Uteriene Inseminatie (IUI)

    IUI kan worden gedaan in een natuurlijke cyclus en in een cyclus die gestimuleerd is door hormonen. De behandeling duurt inclusief de eventuele hormoonbehandelingen gemiddeld een maand. De eerste stap is anders in een gestimuleerde cyclus dan in een natuurlijke cyclus:

    ● Er kan rond cyclus dag 3 worden begonnen met FSH-injecties van het merk Menopur, Fostimon, Puregon, Gonal-F, Bemfola en Elonva, of met Clomifeen-tabletten, ook wel Clomid genoemd. De vrouw moet zichzelf meestal een keer per dag op een vaste tijd injecteren met FSH en Clomid-tabletten moeten een of meerdere keren per dag genomen worden. Beide stimuleren de ontwikkeling van de follikels. Er wordt gestopt met de FSH-injecties als een of meerdere follikels groot genoeg zijn, en met Clomid wordt op cyclusdag 7 gestopt.

    De volgende stappen gelden zowel voor de gestimuleerde cyclus als de natuurlijke cyclus:

    ● Er wordt meestal vanaf cyclusdag 10 door middel van een echo gekeken naar de follikels. Het doel is vaak dat de grootste follikel 17-18 mm is of groter. Als de follikels niet groot genoeg zijn, gaan de wensouders ongeveer elke een tot vier dagen terug om onderzocht te worden. Wanneer de eerste echo plaatsvindt en hoe vaak de wensouders terugkomen op controle hangt af van de grootte en groei van de follikels.

    ● Als een of meerdere follikels groot genoeg zijn, dan moet de vrouw 36 uur voor de inseminatie een HCG-injectie van het merk Pregnyl of Ovitrelle of een soortgelijk medicijn toedienen. Dit zet namelijk de eisprong in gang, doordat HCG de werking van LH nabootst; het zorgt ervoor dat de eicel los komt van de wand van de follikel en dus geoogst kan worden.

    ● In sommige gevallen kan ook eerst een ovulatietest gedaan worden. Bij een positieve ovulatietest wordt de inseminatie een dag later gedaan. Bij een negatieve test wordt de HCG-injectie alsnog toegediend.

    ● Op de dag van de inseminatie kan de man sperma opvangen in een potje door middel van masturbatie, tenzij het sperma al is verkregen door MESA, PESA of TESE. De sperma wordt dan ‘opgewerkt’; de bewegende zaadcellen worden gescheiden van de minder goede zaadcellen. Als er genoeg bewegende zaadcellen zijn, kan de inseminatie doorgaan. Tijdens de inseminatie wordt het sperma door middel van een slangetje in de vagina langzaamaan boven de baarmoedermond ingespoten.

    ● Rond de veertiende dag na de inseminatie, of soms later, mag er een zwangerschapstest gedaan worden. Bij IUI is de kans op zwangerschap 10 procent. Na drie tot zes IUI-behandelingen is ongeveer een kwart van de wensouders zwanger. Als de vrouw eenmaal zwanger is, moet er echter ook nog rekening worden gehouden met de kans op een miskraam. Het risico op een miskraam is bij IUI niet groter dan bij een spontane zwangerschap, maar toch eindigt 15 procent van de zwangerschappen met een miskraam. Een positieve zwangerschapstest betekent dus nog niet dat de behandeling succesvol is geweest.

    ● Als de zwangerschapstest negatief is en dat na meerdere dagen blijft, dan is de embryo helaas niet ingenesteld en volgt er meestal een rustperiode van een maand. In een natuurlijke cyclus hoeft nooit een rustperiode gehouden te worden."
     
  16. MarevanNierop

    23 sep 2021
    12
    2
    3
    Vrouw
    #16 MarevanNierop, 30 sep 2021
    Laatst bewerkt: 30 sep 2021
    Vervolging i.v.m teveel tekens:

    " 2. IVF en ICSI

    Er worden meestal drie tot zes IUI-behandelingen gedaan voordat de wensouders IVF of ICSI gaan doen, maar er kan ook worden begonnen met IVF of zelfs ICSI. IVF en ICSI worden in deze paragraaf samengenomen omdat het proces voor de wensouders hetzelfde is; alleen de handeling die in het laboratorium plaatsvindt is anders. IVF en ICSI worden zelden gedaan in een natuurlijke cyclus; de vrouw moet hormoonbehandelingen ondergaan. Er zijn grofweg twee verschillende behandelplannen; het lange schema, dat gemiddeld twee maanden duurt, en het korte schema, dat gemiddeld een maand duurt. Alleen de eerste stappen die worden genomen verschillen. Bij het lange schema volgen eerst de volgende stappen:

    ● Op cyclus dag 1 tot 3 gaat de vrouw de anticonceptiepil slikken, meestal van het merk Microgynon 30 of Ethinyl/lev. Hiermee begint ze de maand voor de maand waarin de IVF-behandeling is ingepland. De pil zorgt voor een regelmatige cyclus, dun baarmoederslijmvlies en voorkomt cysten in de eierstokken. Ovariumcysten zijn met vocht gevulde holtes die zich ontwikkelen in de eierstokken die de eicelpunctie kunnen belemmeren.

    ● Rond cyclus dag 21, maar tussen de twee en drie weken later, kan worden begonnen met GnRH-agonist injecties, meestal van het merk Decapeptyl of Lucrin. GnRH-agonisten zorgen ervoor dat de hypofyse geen FSH en LH meer produceren; de cyclus van de vrouw is dan stilgelegd om een voortijdige eisprong te voorkomen. De vrouw moet de injecties zelf onderhuids toedienen in de buik.

    ● Rond cyclus dag 28 stopt de vrouw meestal met de pil. De anticonceptiepil en de GnRH-agonist injecties overlappen dus enkele dagen tot een week. Na het stoppen van de pil krijgt de vrouw binnen een week een onttrekkingsbloeding. De GnRh-agonist injecties moeten dan nog steeds worden toegediend.

    ● Op cyclus dag 7-9 van de nieuwe cyclus kan echter ook pas worden gestart met GnRH-injecties; namelijk met GnRH-antagonisten, zoals Cetrotide. Dit is een korter alternatief voor GnRH-agonisten waarbij alleen de productie van LH op dagen wanneer een LH-piek wordt verwacht wordt geremd. Ook heeft het minder bijwerkingen dan de GnRH-agonisten.

    Bij het korte schema is dit de eerste stap:

    ● Op cyclus dag 1 tot 3 van de natuurlijke cyclus van de vrouw kan worden begonnen met GnRh-agonist injecties of op cyclusdag 7 tot 9 met GnRH-antagonist injecties. GnRh-agonist injecties moeten gemiddeld 10 tot 18 dagen worden toegediend en de GnRh-antagonist injecties gemiddeld 10 tot 12 dagen.

    Daarna is er geen verschil meer in het traject. De volgende stappen gelden zowel voor het korte schema als het lange schema:

    ● Rond cyclus dag 3 wordt de eicelstimulatie gestart door middel van FSH-injecties. Hierdoor groeien er meerdere follikels tegelijk. De vrouw moet zichzelf ongeveer 10 tot 16 dagen FSH-injecties toedienen, afhankelijk van de groei van de follikels.

    ● Gemiddeld op cyclus dag 13 tot 19, als er voldoende follikels zijn die groter zijn dan 18 mm, wordt de eicelpunctie ingepland. De vrouw mag dan stoppen met de FSH-injecties en de GnRh-injecties.

    36 uur voor de eicelpunctie dient de vrouw zichzelf een eenmalige HCG-injectie of een injectie van een soortgelijk medicijn toe.

    ● Daarna volgt de eicelpunctie zelf. De man (eventueel een donor) moet op de dag van de eicelpunctie sperma produceren door middel van masturbatie, of MESA, PESA of TESE. De vrouw krijgt voorafgaand aan de punctie pijnstillers toegediend. De arts prikt vervolgens door middel van een naaldbegeleider met een holle naald door de wand van de vagina om zo de eierstok te bereiken en de follikels aan te prikken. De eicel wordt dan uit de follikel gezogen en in een reageerbuis geplaatst. De meeste fertiliteitscentra richten zich op de 8 tot 10 follikels. De punctie zelf duurt rond de vijf tot tien minuten, en ondanks de verdoving kan het pijnlijk zijn.

    ● Als de vrouw zich goed voelt, mag ze naar huis. Op de dag van de punctie moet zij beginnen met het vaginaal inbrengen van Utrogestan-tabletten of een soortgelijk medicijn: dit bevat progesteron en helpt het baarmoederslijmvlies te groeien, waardoor de kans op innesteling wordt vergroot. Er mag pas mee gestopt worden na de zwangerschapstest.

    De dag na de punctie krijgen de wensouders meestal het nieuws of de bevruchting van de eicel en de zaadcel in het laboratorium door middel van IVF of ICSI heeft plaatsgevonden. Als dit niet het geval is, wordt er gestopt met de behandeling. Als er een of meerdere bevruchtingen zijn opgetreden, dan kan de behandeling doorgaan.

    Rond drie dagen na de punctie volgt de terugplaatsing van de embryo. Via een dunne katheter worden dan een, of soms twee embryo’s in de baarmoeder geplaatst. Deze behandeling is pijnloos en duurt slechts enkele minuten, maar het kan ongemakkelijk zijn.

    ● Vanaf de veertiende dag na de terugplaatsing mag er een zwangerschapstest gedaan worden. Als de zwangerschapstest positief is, dan is de wensmoeder zwanger. De kans op een miskraam is bij IVF en ICSI hoger dan bij een spontane zwangerschap; ongeveer 15 tot 25 procent. Dit komt onder andere doordat er eerder een zwangerschapstest gedaan wordt dan bij een spontane zwangerschap, maar ook de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is iets groter. De kans op een doorgaande zwangerschap (een zwangerschap die minimaal 12 weken heeft geduurd) bij IVF en ICSI is na één behandeling (dit omvat het terugplaatsen van overige embryo’s via een cryo-behandeling) ongeveer 20 tot 25 procent[1]. Per cryo-terugplaatsing is de kans op een doorgaande zwangerschap rond de 10 procent3. Na drie IUI of ICSI-behandelingen wordt er bij 40 tot 50 procent[2] van de wensouders een kind geboren.


    ● Als de zwangerschapstest negatief is en dat na meerdere dagen blijft, dan is de embryo niet ingenesteld. Er kan dan vaak minimaal een maand later worden begonnen aan een nieuwe behandeling. Als de volgende behandeling een cryo-behandeling is, dan kan de verplichte rustperiode korter zijn of niet gelden. De cryo-behandeling kan namelijk zowel in een gestimuleerde cyclus als een natuurlijke cyclus; het laatste is lichamelijk minder invasief voor de vrouw.



    [1] Onbekende schrijver, ‘IVF- In Vitro Fertilisatie’, Freya, datum: november 2017, (internet), freya.nl/brochures/ivf-in-vitro-fertilisatie/.

    [2] Onbekende schrijver, ‘Bijlage van het PID Vruchtbaarheidsbehandeling’, Isala, datum: 3 december 2019, (internet), isala.nl/patientenfolders/6078-vruchtbaarheidsbehandeling-ivf-en-icsi/. "
     
  17. MarevanNierop

    23 sep 2021
    12
    2
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor uw reactie! Ik ben bezig om dat in een ander hoofdstuk te beschrijven.
     
    Sophy vindt dit leuk.
  18. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Bij iui in natuurlijke cyclus hoef je niet altijd rond dag 10 voor een echo. De eerste 6 pogingen hebben wij dat niet gehad. Ovulatietesten gedaan, bij positief binnen 24 uur naar de kliniek voor de inseminatie. Soms dus al op dezelfde dag als de positieve test.
    Ons donorzaad was al in de kliniek, die rietjes hadden wij al eerder besteld vanuit denemarken.
     

Deel Deze Pagina