Kan ik verhuurder aansprakelijk stellen?

Discussie in 'De lounge' gestart door kittysocks, 4 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kittysocks

    5 jan 2014
    83
    1
    6
    zoon
    spijkenisse
    goedenavond allemaal,

    Even een vraagje waar ik mee zit. Misschien heeft iemand goede raad/advies/kennis. Ik woon in een huurhuis, particulier, met mijn man en 3 kinderen. Al een paar jaar hebben wij problemen met de keukengeiser, het is een open toestel. Soms 3x per jaar, vorig jaar zelfs 3x in 2 weken tijd. Als we dan problemen hebben met de geiser kunnen wij niet douchen met warm water.

    Nu heb ik al wat kennis over keukengeisers vergaard in de afgelopen tijd en ben ik te weten gekomen dat sinds wij hier wonen (2008) geen controle is uitgevoerd op dat ding totdat wij er problemen van ondervonden en normaal moet er 1x per jaar onderhoud worden gepleegd. Nu is het zo dat we elke keer ook te horen kregen dat het een best gevaarlijk iets is zo’n geiser. Bij elke reparatie (nu al zo’n 8x reparatie op uitgevoerd) werd er gewaarschuwd door de monteurs en wij hebben natuurlijk een koolmonoxidemelder, brandmelder etc.

    Nu heb ik een tijdje (4 maanden?) geleden al aangegeven bij verhuurder dat ik gas leek te ruiken af en toe, hier is niet echt op ingegaan en aangezien ik het niet meer heb geroken heb ik er ook verder niet meer aan gedacht. (Ja, mijn schuld en voel me ook erg erg stom en zal me nooit meer gebeuren dat ik dat negeer).

    Tijdens wegwerkzaamheden afgelopen week werd het gas afgesloten voor de portieken en in de middag kon alles weer aan, en alles ging aan, alleen bij mij niet. Buurvrouw erbij, gas geprobeerd maar er kwam niks doorheen. Stedin gebeld en als ik alle gaskranen uit zou draaien en na een half uur weer aan dan zou er vast gas uitkomen. Dit lukte niet dus stedin zou langskomen. Na controle door de monteur constateerde hij een gaslek, 9 mbar in 3 minuten. Maar hij wist niet waar. Loodgieter gebeld, gaslek onderzoek. Het lek bleek groter en waarschijnlijk ook in de muur dus ze zouden de volgende ochtend terugkomen en al het gas bleef uit.

    Volgende ochtend kwam een monteur van hetzelfde bedrijf om het gaslek te onderzoeken en toen bleek dat de geiser dus alle gas weglekte in een minuut. Het bleek dus een groter gevaar dan stedin in eerste instantie had gemeten. En de monteur heeft ook gelijk in het rapport gezet dat de gaskachel slang aansluiting sinds 2004 al niet meer mag. Sinds vorig jaar heeft verhuurder pas een onderhoudscontract voor de gaskachel omdat de kachel toen een steekvlam kreeg tijdens aanzetten. Daar een monteur toen ook voor gebeld dus en die zei dat hij de kachel eigenlijk af moet keuren maar heeft dit volgens verhuurder achteraf toch niet gedaan dus volgens monteur van het gaslek mogen we hem gebruiken op eigen risico en verhuurder vindt het niet nodig om nu nieuwe aan te schaffen maar zal over een tijdje kijken naar elektrische kachels om neer te zetten, want ja, we kunnen in principe de kachel gewoon gebruiken al is het op eigen risico. Ik wil hem dus niet gebruiken nu en ik krijg hem niet eens aan op dit moment ook al zou ik het wel willen. Dus nu zitten we, weer zonder warm water en geen kachel.. sinds donderdag, en iedereen is ook nog s aan het overgeven hier dus effe hoppa onder de douche is er ook niet bij . Oja morgen komt er iemand langs van een bedrijf om advies te geven over een elektrische boiler in het keukenkastje. ik vindt dit best heel frustrerend en ik heb er zo een genoeg van op dit moment. Misschien moest ik gewoon even klagen.. geen advies, dan is een warm hart onder de riem (hoe ging het gezegde?) ook fijn. Dankjewel In ieder geval
     
  2. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Oh wat vreselijk vervelend dit! Kan me zo voorstellen dat jullie erdoorheen zitten!

    Wij hadden het in onze vorige (huur) woning. Een boiler die altijd problemen gaf en het uiteindelijk begaf. Via de huisbaas hebben we na wat gedoe een nieuwe gehad. Het lijkt mij dat wanneer je huurt, de verhuurder verantwoordelijk is voor dit soort dingen. De inrichting enz aan de huurder, huiszaken aan de verhuurder.

    Blijf je huisbaas bellen/mailen, wat dan ook. Hou contact over wat gaande is en laat hem ook actie ondernemen. Je mag verwachten dat hij een passende, blijvende oplossing kan regelen. Zijn reactie over dat je hem gewoon kan gebruiken is belachelijk. Het moet veilig zijn in je woning en dat is het dan niet.

    Heel veel succes en ik hoop het ze het snel oplossen voor jullie!
     
  3. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Ik zou contact opnemen met de ombudsman of de rechtswinkel/rechtsbijstand om te vragen wat je rechten zijn. Daarnaast kan je ook contact opnemen met de gemeente.
     
  4. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik zou eens een belletje naar het juridisch loket er aan wagen.
     
  5. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Vreselijk! Ik zou dit heel erg vinden en eisen dat er nu veilige installaties komen. Dit levert gevaar op voor jou en je gezin.

    Neem hierover contact op met de verhuurder en bel het juridisch loket inderdaad wat je opties zijn,
     
  6. kittysocks

    5 jan 2014
    83
    1
    6
    zoon
    spijkenisse
    Dankjewel voor jullie reacties. Ja ik ga zoiezo een belletje plegen naar het juridisch loket want dit duurt al zo lang. Nu mogen ze de geiser natuurlijk niet meer repareren en is hij helemaal afgekeurd, eindelijk, want daar zat ik wel op te wachten zeg maar, het voelt gewoon onveilig als er telkens wordt gewezen op de gevaren en dat er dan ineens toch blijkt dat dat ding ook echt gevaarlijk was. En nu is het afwachten wat er voor in de plaats komt. Waarschijnlijk de aquasafe boiler maar hoelang dat duurt en hoe en wat horen we hopelijk morgen. K ben gewoon een beetje moe, letterlijk moe ook omdat de buikgriep hier flink zijn slag slaat en ik weet gewoon dat ik de volgende ben die boven de toiletpot hangt
     
  7. kittysocks

    5 jan 2014
    83
    1
    6
    zoon
    spijkenisse
    En de kachel.. tja, we hebben nu 2 kleine stopcontact kacheltjes geleend, want dat ding wil ik niet meer aan
     
    Syane vindt dit leuk.
  8. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Jeetje, ik zou ook niet lekker zitten!
    Het weer is gelukkig mild nu, maar zonder warm water is een crime. Ik zou overleggen met een juridisch loket hoe je de verhuurder tot actie kan dwingen. Kachel mag aan op eigen risico, ammehoela. Is het dan jouw risico als de gevel eruit knalt zoals in den haag? En als jullie daar letsel bij oplopen of erger?
     
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113

Deel Deze Pagina