Kan je ook te veel fruit geven aan een baby?

Discussie in 'Voeding' gestart door Micera, 9 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    De vraag: kan je ook te veel fruit geven aan een baby? Ik vraag me dit af omdat mijn zoontje behoefte heeft aan meer eten, dol is op fruit, maar ik het gevoel heb dat hij fruit door kan blijven eten. ;) Zoveel geven "als hij op kan", lijkt me daarom wel erg veel.

    Voorheen kreeg hij 's ochtends ongeveer 1/2e tot 3/4e banaan (of een vergelijkbare portie appel of peer). Maar hij is de laatste dagen zo onrustig en wil meer eten, dat ik een behoorlijk grote portie fruit had gemaakt. Peer en banaan. Uiteindelijk heeft hij zonder problemen 150 gram fruit opgegeten. Toen ik stopte, wilde hij eigenlijk nog meer! Hij heeft zojuist 2x zoveel fruit gegeten als hij normaal op een ochtend krijgt. :D

    Ons kleine mannetje zit duidelijk in een sprongetje, is erg bewegelijk en start een klein beetje met kruipen, en wil waarschijnlijk daarom opeens zoveel meer eten, maar ik vraag me af hoeveel fruit gezond is voor een baby van 7 maanden.

    Zijn groentehap (aardappels+groente) eet hij overigens ook erg goed met veel smaak. Brood vindt hij een stuk lastiger, dat is vooral spelen en sabbelen maar hij krijgt weinig eten binnen. Daarnaast krijgt hij nog altijd borstvoeding. Zuivel als extra portie op zijn dagmenu kan hij niet eten, ivm koemelkallergie.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat je nog wel heel wat marge hebt. Heb het destijds zelf aan de KA gevraagd omdat dochter nogal onverzadigbaar was, en zij hield 300gr groente of fruit per maaltijd aan als maximum. En dat ging hier vlotjes binnen :)
     
  3. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bedankt, dat is handig om te weten!
    Zijn groenteportie (inclusief aardappels) zit nu op 100 gram, dus dan zit ik met 250 gram per dag nog best ruim onder het max van 300.
    Al wilde ik vanmiddag de groentehap ook wat vergroten, en kijken hoe dat gaat.
     
  4. tompoes

    tompoes Bekend lid

    12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Fruitsuikers zijn gezonder alternatief als bijv. koekjes!
     
  5. Jolina

    Jolina Niet meer actief

    Als je kindje duidelijk aangeeft nog honger te hebben gewoon wat meer geven hoor. Ik heb ook zo'n hongerlapje hier...ik geef gewoon wat ik denk dat goed is ;)

    Nog een rijstewafeltje misschien na het fruit?
     
  6. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ja, dat kan maar daarvoor moet je wel heeeel veel geven. En alleen fruit eten is niet gezond. Je hebt ook proteine en koolhydraten ed nodig.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    ik heb het eten van mijn kinderen nooit afgewogen, qua groenten bleef ik gewoon stukken uit de pan halen als ze om meer vroegen. Fruit gaf ik in het begin 1 stuk per keer in meerdere kleine stukken. Toen bleek dat ze daar niet meer genoeg aan hadden gaf ik 2 stukken per keer. Een mandarijntje telt voor een 1/2 stuk fruit. Mijn zoontje eet nu 2x2 stukken fruit, 's ochtends 2 per keer en 's middags 2 per keer. Mijn werd vertelt niet meer dan 4 stukken fruit per dag te geven, want hoe gezond het ook is, dan wordt het echt te veel. Hij vraagt wel eens om meer en dan geef ik idd bv nog een halve rijstewafel erbij.

    Het gaat overigens niet ten koste van andere voeding, want brood, en de avondmaaltijd worden evengoed gegeten.
     
  8. pepe

    pepe Fanatiek lid

    29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Ik heb eigenlijk vanaf het begin al 2 stukken fruit gegeven ( op de oefenhapjes na natuurlijk)
    Een appel en een peer ofzoiets. dus 2 hele stukken.
     
  9. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik denk dat die 150gram dicht in de buurt komt van 2 stuks fruit. Dat is zo te lezen toch gewoon normaal. 4 stuks komen we nog lang niet aan. Goed om wat "vergelijkingsmateriaal" te hebben van andere moeders.

    Koolhydraten zitten natuurlijk ook in fruit. Daarnaast eet hij ook aardappels en groente. Ik geef hem nog geen vlees of vis, dat wordt vanaf de 9/10 maanden aangeraden dus daar is hij nog wat te jong voor. Proteïne zal hij daarom uit de borstvoeding halen op dit moment.

    Rijstwafels heb ik nog niet geprobeerd, dat is wel een goede tip waar ik nog niet mee begonnen was. Geven jullie een hele rijstwafel zo in de hand? Is dit makkelijker eten dan bijvoorbeeld een boterham?

    Koekjes was ik inderdaad niet van plan om te geven. Dat lijkt me niet zo nodig ;)
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    als hij nog geen brood krijgt (begrijp ik dat goed) dan zou ik daar eerst mee beginnen...ipv een rijstwafel..een rijstwafel kun je zien als een "koekje" dus voor die momenten. Na het fruit kan een korstje brood ook goed. Voor die ukken al een traktatie.
     
  11. Jolina

    Jolina Niet meer actief

    Wat is je schema ongeveer ts ?
     
  12. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Hij krijgt wel brood, maar eet daar nauwelijks echt van. Het gaat wel direct naar zijn mond maar knijpt het daarna vooral fijn, sabbelt erop, gooit het op de grond, smeert het in zn haar, etc ;) Ik denk dat hij hooguit een kwart snee per dag echt binnenkrijgt van wat we hem aanbieden. De rest ruimen we na afloop weer op.

    Op werkdagen is dit ons schema, (weekend + vakanties altijd live borstvoeding).
    07.30: Borstvoeding, "live"
    08.30: Fruithap (appel/peer/banaan, gepureerd/geprakt, 150g)
    11.00: Fles borstvoeding, 180 ml
    12.00: Broodkorstje (sabbelen)
    14.30: Groentehap (aardappel + groente, geprakt, 200g)
    15.00: Fles borstvoeding, 180 ml
    17.30: Borstvoeding "live"
    18.00: Broodkorstje (sabbelen)
    20.00: Borstvoeding "live"
    22.15: Borstvoeding "live"

    De hoeveelheden fruit/groente zijn de hoeveelheden van vandaag. Dit is voor het eerst veel meer. Dit at hij vandaag met gemak op (wilde misschien nog meer?). Het is dus nog even zoeken naar de juiste hoeveelheden, zodat hij verzadigd is.
     
  13. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Na een voeding hoef ik ook niet nog meer eten. Tijd om het eea om te gaan draaien. Eerst brood, dan een fles of bv. Waarom zo vroeg in de middag al een warme maaltijd? En dan 200 gram eten en aansluitend ook nog zo'n grote fles bv...
    Ik vind dit helemaal geen logisch schema.

    dit zou mijn voorstel zijn

    ochtend: bv en daarna boterham of cracker
    tussendoor: fruit (niet wegen maar 1-3 stuks, daarna water of live bv
    lunch: boterham en daarna bv of fles bv
    tussendoor: bv of fles
    avondeten: warme maaltijd met water of aansluitend bv
    voor het slapen: bv
    late avond: bv

    de lunch en de warme avond maaltijd kan je ook omdraaien.
    Succes
     
  14. Jolina

    Jolina Niet meer actief

    Idd wat cygnet zegt... ;)
    Hier krijgt mijn zoon smorgens gelijk bv en vrij snel daarna al een boterham.
    Dan een fruithapje .... 12-13 weer brood met een bekertje melk.

    Slapen...

    Tussendoortje rijstewafeltje enz.... Dan zou je daarna nog wat bv kunnen geven.

    En dan rond 17-18 warm eten...
    En rond 20 uur laatste voeding en naar bed.
     
  15. Pepijntje

    Pepijntje Lid

    31 okt 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien kun je een liga door het fruithapje mengen? Dat vult wellicht iets beter.
     
  16. Jolina

    Jolina Niet meer actief

    Opzich prima maar je moet ook luisteren naar je kind als deze duidelijk aangeeft meer te wille eten, snap je;)

    Haar kindje heeft volgens mij gewoon behoefte aan meer eten...meer variatie...

    Als je nu al eens wat meer brood zou geven en fruit en warm en je kindje is nog niet verzadigd kun je dit wel doen.

    Eerst maar eens wat eetmomenten toevoegen denk ik;)
     
  17. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    De reden voor de "vreemde" tijden is het slaapritme van mijn zoontje. Als hij slaapt, eet hij niet ;). Maar we hebben nu wel een aantal dingen veranderd de afgelopen dagen, na aanleiding van dit topic en kijkend naar mijn zoontje. Het is nog te kort om te zeggen of dit zo gaat werken.

    Hij krijgt nu 2x per dag fruit, in de ochtend en in de middag. In plaats van 1x fruit en 1x groente. De groentehap is verschoven naar het avondeet-moment, tegelijk met ons. Dit is in plaats van brood 's avonds.

    Tussen de middag krijgt hij nog steeds brood, maar zoals ik al eerder aangaf: we bieden het aan (of de 5 dagen per week biedt de opvang het aan), maar hij vindt het brood niet echt geweldig. Hij eet zonder problemen al zijn groente en fruit op en zijn borstvoeding-flessen, maar brood gaat moeizaam. Hooguit een kwart sneetje per dag (met moeite).

    Ik lees hier dat moeders schrijven: brood is al een traktatie voor een baby. Dat geldt tot op heden niet voor die van ons ;) Mogelijk dat we het binnenkort proberen met beleg (stroop), mocht het zo moeizaam blijven gaan.

    Vandaar ook de startvraag van dit topic: hij geeft wel aan meer fruit te willen, maar wanneer is het te veel fruit op een dag?. Ik houd nu 4 stuks als max aan. Dat lijkt me een handige richtlijn. Hij zit nu ongeveer op 3 stuks per dag, dus dat zou goed moeten gaan.
     
  18. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    2 stuks fruit is 200 gram. Ik zou het zo geven als hij het op kan.
     
  19. henriette

    henriette Actief lid

    12 okt 2010
    244
    1
    18
    NULL
    NULL
    Mijn dochter ad ook veel fruit brood in het begin deed ik soms alleen boter erop soms deed ik brood met fruit.
     
  20. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik zou er voor zorgen dat hij andere dingen gaat eten
     

Deel Deze Pagina