Kan slecht zaad weer beter zaad worden?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nancydierengek, 30 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nancydierengek

    Nancydierengek Fanatiek lid

    1 mrt 2017
    2.256
    1.507
    113
    Vrouw
    Misschien is de vraag hier al gesteld.
    Maar nu in deze Corona tijd ben ik toch stiekem benieuwd er naar.

    Mijn vriend zijn zaadkwaliteit was voor nu dik een jaar geleden slecht.
    Het waren er veel te weinig en slechte zwemmers.
    Uiteindelijk zijn we zwanger geworden door een icsi behandeling.

    Nou was ik benieuwd.
    Kan het zo zijn dat zijn zaad nu wel van goede kwaliteit is?
    Of is het zo als het slecht is blijft het ook altijd slecht.

    Zal natuurlijk ook aan liggen of iemand rookt en drinkt enz.

    Maar in het algemeen ben benieuwd of het toch kan verbeteren.
     
  2. Nancydierengek

    Nancydierengek Fanatiek lid

    1 mrt 2017
    2.256
    1.507
    113
    Vrouw
    Met corona tijd bedoel ik omdat wij voor een tweede willen gaan.
    En onze behandeling stop is gezet.
    We blijven ook altijd nog op de natuurlijke manier proberen zeg maar.
    :oops:;)
     
  3. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Goh
    Als er al ICSI nodig was vrees ik er eerlijk voor
    Kan wel een beetje verbeteren maar niet ineens super zaad worden
    Heeft je vriend zijn levensstijl dan enorm omgegooit
    Hebben ze ooit oorzaak van slecht zaad gevonden?
     
  4. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb een vriendin die eerst 9 icsi’s deed voor de eerste vanwege slechte zaad kwaliteit en spontaan zwanger raakte van de tweede.

    Haar man heeft nooit gerookt, gedronken of overgewicht gehad. Mocht jouw partner van deze drie wel hebben kun je dat altijd proberen aan te passen.
     
  5. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.780
    5.545
    113
    Vrouw
    Mijn arts heeft aangegeven dat het best iets kan verbeteren, maar niet zo goed kan worden dat de MMM ineens afgezworen kan worden. Het ligt ook wel aan de kwaliteit zoals deze nu is. Zijn het vooral veel B zwemmers of veel dood zaad? Daar zit ook nog wel wat verschil in namelijk. Je geeft ook aan dat er "weinig" zwemmers zijn, dit worden er niet ineens heel veel meer.

    De kwaliteit kan best iets verbeterd worden door het slikken van zink & selenium en Ubiquinol bijvoorbeeld. Maar wat bij de een werkt hoeft bij de ander niet te werken helaas.

    Uiteraard kan je met weinig zaad of slechte kwaliteit ook zwanger worden, je hebt er uiteindelijk maar 1 nodig. Ben zelf ook natuurlijk zwanger geworden, voordat we in de MMM raakte.
     
  6. LiefZonneschijntje

    27 nov 2017
    73
    16
    8
    Vrouw
    Bij mijn partner is het d.m.v. supplementen wel behoorlijk verbeterd. Hij slikt een multivitamine, Zink (25 mg), Ubiquinol (100 mg), Foliumzuur (800), Vitamine D (2000 IE) en Omega 3(1000 mg DHA).
     
  7. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Punalpin of proxeed plus (of de ingrediënten hieruit los kopen) kan echt wel helpen, naast leefstijl. Maar sowieso weet ik van iemand die vaak heeft lat e n testen dat kwaliteit per week en waarschijnlijk dag, kan verschillen. Die had ene dag echt slechter dan slecht (zeer weinig en maar 8% bewegend ofzo) en week later eigenlijk iui acceptabel. Paar mnd later weer heel slecht en daarna nog 2 of 3x getest en die waren weer normaal (net binnen richtlijnen WHO ) dus soms is het ook momentopname.
     
  8. Nancydierengek

    Nancydierengek Fanatiek lid

    1 mrt 2017
    2.256
    1.507
    113
    Vrouw
    WoW wat een reacties al!
    Bedankt meiden!

    Mijn vriend is nu al een half jaar gestopt met roken.
    En met alcohol drinken vanaf het nieuwe jaar.
    Hopelijk help het iets.

    Maar snap al dat ik niet teveel hoop erop moet zetten.
    Maar dat de mogelijkheid er kan zijn maar heel erg klein dus is.

    Mijn vriend had gen dode zaadjes.
    Waren er te weinig toen der tijd voor een normale manier van zwanger raken. En ze zwommen slecht zodat ze nooit op de plek van bestemming zouden komen.
     
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Oh dan kan het heel goed zijn dat het volgende keer al stukken beter is hoor. Roken en alcohol zijn echt funest :(
     
  10. Groen

    Groen Actief lid

    12 apr 2013
    427
    387
    63
    Mijn man heeft nooit gedronken/gerookt etc. Toen we in de MMM zaten voor onze derde was de kwaliteit elke keer max een miljoen na bewerking (zelfs een iui gedaan met maar 200.000, wat 'geen enkel nut had' volgens de arts). Ben zwanger geraakt van de laatste cryo van de eerste ivfbehandeling.

    Ruim 3 jaar later raakte ik spontaan zwanger van onze dochter. We hadden wel weer een zaadtest uit laten voeren en een afspraak gemaakt om het traject weer in te gaan. Zaadkwaliteit leek toen iets beter (rond de 3miljoen na bewerking), maar zeker niet genoeg om spontaan zwanger te raken werd er gezegd. Toch testte ik een week voor de afspraak in t zhuis positief.

    Nu 2 jaar na dochterlief ben ik weer spontaan zwanger geraakt van ons derde wondertje. Hoe het kan kan het, het blijft heel bizar allemaal.
     
  11. khloe877

    khloe877 Fanatiek lid

    18 nov 2013
    1.453
    565
    113
    Vrouw
    NULL
    noord Holland
    Ja dat kan wel verbeteren.

    Wij zijn 2x spontaan zwanger worden. En nu 2jaar proberen lukte het niet.
    2x lui gehad maar zaad was minimaal
    Toen zoude we icsi doen.
    (Onder tussen meer gezonder gaan leven en sporten)
    En toen bij icsi werd het ivf omdat zaad van mooie kwaliteit was.
    En de1e terug plaatsing raak.

    Hou hoop het kan altijd.
     
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Off topic: gefeliciteerd meis, heel blij voor jullie!! Bijna op d e helft..
     
    khloe877 vindt dit leuk.
  13. khloe877

    khloe877 Fanatiek lid

    18 nov 2013
    1.453
    565
    113
    Vrouw
    NULL
    noord Holland
    Zo lief, Dankje!
    Voelt nog steeds onwerkelijk.
    Vind moeilijk genieten, maar probeer het.
    We krijgen een dochter
     
  14. Groen

    Groen Actief lid

    12 apr 2013
    427
    387
    63
    Mmm voor onze eerste moest het natuurlijk zijn, kan het niet meer aanpassen.

    @Nancydierengek als hij gestopt is met roken en drinken is er sowieso wel een grote kans op verbetering. Balen dat nu alles stilstaat ivm corona!
     
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Oh wat mooi! Ja ik ken het gevoel ook wel, nu 26w maar geloof t pas als ie gezond en wel in mn armen ligt.

    Sorry voor de inbreuk op topic
     
  16. khloe877

    khloe877 Fanatiek lid

    18 nov 2013
    1.453
    565
    113
    Vrouw
    NULL
    noord Holland
    Ja he, belangrijkste is gezond en wel in je armen en thuis .
    Hoop dat je zwangerschap verder goed gaat verlopen wijffie.
    Zo gegunt
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  17. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    Jaaa! Mijn vriend had toen we begonnen met de mmm 8 jaar terug echt ellendige kwaliteit. ICSI was ook echt de enige mogelijkheid voor ons. Door de jaren heen 24+ terugplaatsingen gehad maar op de een of andere manier pakte ze niet. Een jaar terug opnieuw getest nadat hij langere tijd gestopt was met roken, alcohol (ondanks dat hij niet veel dronk), zink slikken, multivitamine slikken EN hij heeft op eigen houtje HCG geïnjecteerd een tijdje. Er is twijfel of die hcg werkt waardoor artsen dit niet snel doen maar wij hadden zoiets van.. kunnen het na al deze ellende op zn minst proberen. Zn zaad was zo verbeterd dat we iui weer mochten proberen. Van extreem slecht zaad waren we naar een gemiddelde kwaliteit gegaan. Dit 2 x gedaan maar omdat er telkens maar 1 eitje groeide zag ik de meerwaarde er niet van in aangezien ik zelf ook gewoon een goede cyclus heb. Daarna ovulatietesten gepakt en de 2e ronde natuurlijk zwanger geraakt. Iets wat voorheen volstrekt onmogelijk was. Inmiddels al bijna 33 weken zwanger
     
  18. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.780
    5.545
    113
    Vrouw
    Wat een succesverhaal!!

    Zaad van mijn man is door het slikken van bepaalde vitamine (zink&selenium, foliumzuur en Ubiquinol Q10) ook wat beter geworden bleek gisteren na de evaluatie van onze ICSI poging. Waar hij de afgelopen jaren na opwerken steeds rond de 500.000 zaadjes zat, had hij er nu 1.350.000. Heel fijn want dat bied perspectief! HCG voor mannen ken ik niet. Wat injecteerde hij dan..? Pregnyl..? En hoe werkt dat dan... dagelijks, etc...? Ben wel benieuwd.

    En uiteraard gefeliciteerd met je zwangerschap!
     
  19. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    Ja ik weet niet wat precies maar het is HCG. Hier zijn wat onderzoeken over gedaan maar het is niet duidelijk genoeg bewezen effectief dat artsen in NL dit ook echt toepassen. Wij hebben dit ook een x gevraagd. Maar we hadden niets te verliezen dus hebben het gewoon geprobeerd. Hij is waar hij ooit 200.000 zaadcellen had, had hij de laatste paar controles 10.000.000-12.000.000 na opwerking dus gewoon een normale kwaliteit.
     
  20. xxLinn

    xxLinn Actief lid

    10 mrt 2016
    400
    165
    43
    Jongens met achterblijvend puberteit kunnen ook HCG toegediend krijgen
    HCG heeft hetzelfde effect als sommige hormonen van de hypofyse. Het stimuleert op die manier de ontwikkeling van mannelijke kenmerken.
    Dus in die zin klinkt het best logisch dat het bij jouw man de zaadkwaliteit verbeterd heeft als de oorzaak wellicht in de hormoonaanmaak gezeten heeft.
     

Deel Deze Pagina