Kans op een goede zwangerschap na meerdere miskramen

Discussie in 'Miskraam' gestart door neelatje, 2 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. neelatje

    neelatje Bekend lid

    24 jul 2017
    701
    677
    93
    Vrouw
    Dames, ik ben op zoek naar jullie ervaringen m.b.t. goede zwangerschappen na herhaalde miskramen. Ik weet dat de kans op een goede zwangerschap na meerdere miskramen hoger blijkt te zijn dan een miskraam krijgen maar op dit moment vind ik het moeilijk te geloven.
    Hierbij mijn verhaal. In 2015 kreeg ik een gezonde zoon na een goede zwangerschap. Dit was mijn tweede zwangerschap, de eerste, 1 jaar eerder, eindigde in een missed abortion bij ruim 9 weken. Sinds mei 2017 (dus nu ruim 2,5 jaar) ben ik bezig voor 2e kindje. Inmiddels helaas 3 miskramen gehad: de eerste spontane bij 6 weken, de tweede ook rond 6 weken waarbij het vruchtje heel klein bleef en uiteindelijk een curretage gehad en de 3e met een kloppend hartje maar met het vruchtje die niet goed groeide en bleef qua grootte bij 6 weken. De komende week zal ik weer een curretage krijgen.
    Na 2 miskramen heb ik in Nederland een onderzoek naar herhaalde miskramen gehad en daar ik niets uitgekomen. In december 2019 nog een hsg onderzoek met goede resultaat en Ik heb ook duphaston gekregen om een eventuele bevruchting te stimuleren. 3 weken later was ik zwanger. Bij deze laatste zwangerschap dus duphaston gebruikt (vanaf eisprong en een verhoogde dosering na positieve test) en aspirine. Helaas heeft de medicatie niet geholpen en alsnog een miskraam gekregen.
    Ik overweeg nu om naar het buitenland te gaan om meer onderzoek te doen. Ik geloof niet dat de volgende zwangerschap zomaar goed kan gaan.
    Ik ben benieuwd of zijn er hier dames die wel een goede zwangerschap hadden na meerdere miskramen. En zo ja, hebben jullie dan medicatie gebruikt of was het toch gelukt zonder einige hulp?
    Alvast bedankt voor jullie reacties.
     
  2. IT234

    IT234 Actief lid

    16 mrt 2017
    287
    177
    43
    Ik heb na 4 miskramen tussen 8 en 12 weken een gezond kind gekregen , zonder medicatie want daar wilden ze niet aan in ons zkh.
    Heel veel sterkte! Kan wel zeggen, hou de moed er in maar daar heb je niks aan en dat voel je niet op zo'n moment.
     
  3. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier wel een dochter gekregen maar wel na een oorzaak te hebben gevonden. Na mn dochter ook 2 mk gehad en nu weer zwanger
     
  4. Jolo

    Jolo Fanatiek lid

    29 mrt 2017
    2.931
    2.167
    113
    Vrouw
    Hier is ook geen oorzaak gevonden. 'Domme pech' zeg maar.

    Ik heb bij deze zwangerschap utrogestan genomen (maar dat nam ik ook tijdens de MA, dus dat zegt niets), maar ik nam nu ook bloedverdunners. Komt het door de bloedverdunners dat het ditmaal goed gaat? Geen idee. Persoonlijk denk ik dat het puur geluk is dat het dit keer wel goed is gegaan :)

    Ook al staat de wetenschap al heel ver, ik denk dat er nog wel oorzaken zijn die herhaalde miskramen in de hand werken, maar ik denk dat ze die gewoon nog niet gevonden hebben.
     
  5. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik heb 8 miskramen gehad tussen de 4 en 12wk zwangerschap.
    Met onderzoeken geen oorzaak gevonden.
    De 9de zwangerschap ging goed en werd mijn zoontje van nu 2 jaar oud.
     
  6. neelatje

    neelatje Bekend lid

    24 jul 2017
    701
    677
    93
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Het is zeker fijn om te horen dat er na zoveel miskramen toch een goede zwangerschap zonder medicatie mogelijk is. Inderdaad, voor mij voel het alsof het onmogelijk is, en ik weet het niet ik weer durf zwanger te willen worden. Maar het is allemaal nog zo vers, tijd zal het leren.
    Had je na je miskramen onderzoeken gehad?
     
  7. neelatje

    neelatje Bekend lid

    24 jul 2017
    701
    677
    93
    Vrouw
    Bedankt voor je bericht. Gefeliciteerd met je zwangerschap :) Ik zie dat het nog pril is, ik duim voor een plakkertje!
    Mag ik vragen wat voor oorzaak hebben ze gevonden? En was er hetzelfde oorzaak bij die andere miskramen?
     
  8. neelatje

    neelatje Bekend lid

    24 jul 2017
    701
    677
    93
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie en gefeliciteerd met je zwangerschap! Je hebt ook een lange weg gehad naar deze zwangerschap :$
    Heb je onderzoeken in Nederland gehad of ergens in het buitenland? En mag ik vragen welke bloedverdunners je gebruikt? Was er een reden dat je die voorgeschreven heb gekregen?
     
  9. neelatje

    neelatje Bekend lid

    24 jul 2017
    701
    677
    93
    Vrouw
    Bedankt voor je bericht. Jeetje... je lijkt me een onwijs sterke persoon! Je zoontje heeft echt geluk om zulke sterke moeder te hebben :)
    Mag ik vragen waar je de onderzoeken had gedaan? Het is zo moeilijk te geloven dat er na zoveel miskramen toch geen oorzaak is gevonden. Hierbij ben ik met Jolo eens, de wetenschap weet helaas nog zo weinig over de herhaalde miskramen :$
     
  10. IT234

    IT234 Actief lid

    16 mrt 2017
    287
    177
    43
    Je zit er middenin. Geef je zelf de tijd om dit te verwerken. Je gevoel is heel begrijpelijk gezien de omstandigheden. Ik heb nooit getwijfeld om weer zwanger te worden, de wens was zó groot. En de verhoogde kans op weer een miskraam na 3 miskramen is heel nihil hoor, nul komma nog wat meer kans. En ja dat is hoger, maar is die verhoging als je het realistisch bekijkt nou echt zo groot? Probeer dat in perspectief te zien. De kans op een goede zwangerschap is altijd groter. Maar meer onderzoek kan nooit kwaad, als ik de verhalen op zp lees
     
    neelatje vindt dit leuk.
  11. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Een vriendin van mij zit momenteel in de mmm en haar werd verteld dat er een verband is tussen miskramen en de werking van de schildklier. Ik weet niet of ze hier al hebben naar gekeken? Anders kan het wellicht de moeite waard zijn om te laten onderzoeken.
    Heel veel sterkte met alles
     
    neelatje vindt dit leuk.
  12. Jolo

    Jolo Fanatiek lid

    29 mrt 2017
    2.931
    2.167
    113
    Vrouw
    Dankjewel ! :)

    Ik woon in BE, dus ik heb hier alle onderzoeken gekregen (chromosomenonderzoek, stollingsonderzoek, schildklier en hysteroscopie). We gingen ook in UZ Jette nog een extra onderzoek doen waarbij ze echt het dna gingen onderzoeken van de zaadcellen, maar dat is dus niet meer nodig geweest uiteindelijk.

    Ik ben de laatste keer bloedverdunners moeten beginnen nemen van zodra mijn bloed positief testte voor hcg (asa 100 eg, paarse verpakking), meer met het motto van 'schaadt het niet, dan baat het niet en wie weet geeft het net dat extra duwtje in de rug'.
     
    neelatje vindt dit leuk.
  13. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik kreeg na ma 2 en na ma 3 een baarmoederinfectie door restweefsel. Toen bleek uit de hysteroscopie dat ik ik een groot tussenschot in mn baarmoeder nu had. Dat is operatief verwijderd.
    Na mn dochtertje en ma van een tweeling. Hierna en vroege mk. Toen bloedonderzoeken herhaald kwam er een positieve test op test ik uit op aps. Daarvoor gebruik ik nu medicatie.
     
    happy2012 en neelatje vinden dit leuk.
  14. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    De kans op weer een mk na herhaalde mk stijgt best hoor. De kans dat t goed gaat blijft groter.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. IT234

    IT234 Actief lid

    16 mrt 2017
    287
    177
    43
    Dit zijn andere cijfers dan de gynacoloog ons liet zien.
     
  16. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    Wat verdrietig dat het steeds mis gaat!

    Mijn verhaal is iets anders, want ik had nog geen kinderen voor mijn herhaalde miskramen. Na 5 miskramen en meerdere onderzoeken in NL zijn wij naar Gent gegaan en daar testte ik positief op ANF. Toen dus prednison, utrogestan en aspirine vanaf eisprong en dat werkte. Met deze combi bleef ik 2x zwanger!

    Heel veel sterkte!
     
    neelatje vindt dit leuk.
  17. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Hier miskraam, baby, miskraam, miskraam en baby.
    Ons werd ook verteld dat de kans op nog een miskraam zeker fors hoger was, maar nog steeds een goede kans op een doorgaande zwangerschap.
    Er is behalve voor de molazwangerschap geen oorzaak gevonden.
    Houd moed! Het kan nog steeds goed komen.
     
    neelatje vindt dit leuk.
  18. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Dit zijn de cijfers van de nvog. Nederlandse vereniging voor gynaecologen..
     
  19. NonnieMa

    NonnieMa Actief lid

    23 jun 2015
    363
    296
    63
    Ik herken je angst enorm, maar voor mijn gevoel is het gewoon iedere keer 50/50, ook al ken ik de echte cijfers wel. Per zwangerschap gaat het goed of fout en je kunt er niets aan doen. Hier 1x MA en 2x VMK, terwijl bij mijn zoontje ik in 3 maanden meteen goed zwanger was. Hij heeft wel een genetische afwijking, maar dit is puur pech, wij hebben beide geen genetische afwijkingen. Nu weer zwanger 6.2 weken, maar voordat ik hier in ga geloven moet ik toch minimaal 20 weken zijn...
     
    neelatje vindt dit leuk.
  20. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    De onderzoeken zijn in nl gedaan. Bloedonderzoek volgens de gangbare screening, DNA onderzoek, weefsel onderzoek vd miskraam, heb een hysteroscopie gehad en een laparoscopie.

    Uiteindelijk is het dus gelukt, al waren we de moed verloren. We hadden nog 1 embryo in de vriezer en daarna zouden we stoppen met behandelen. We waren op.

    Die allerlaatste embryo werd dus ons zoontje.
     
    neelatje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina