Kat op dieet, hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door KleineLai, 16 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    Wij hebben twee htk-katten van 5 jaar oud, een kater en een poes. De kater had altijd wel de aanleg om dikker te worden maar hij kreeg tot 2 jaar geleden heel veel beweging dus het ging wel goed. De poes heeft geen problemen.
    Nu wonen we echter al 2 jaar in een appartement en krijgen ze veel minder beweging. De poes doet het nog steeds goed maar de kater begint nu echt wel dik te worden. Hij is een luie donder en eet meer dan zijn zusje. Ik vul de bakjes 1x in de 24 uur. Ze nemen af en toe een paar hapjes maar eten voornamelijk 's nachts. Ze doseren beide goed, alleen eet de kater vaker.

    Hoe kan ik de onze kat op dieet zetten? We hebben niet de mogelijkheid om aparte eetplekken te maken. Ze krijgen (in principe) enkel brokjes, merk verschilt. Op dit moment krijgen ze Beyond van Purina (da's zonder granen)

    Tips?
    Is het bijv. erg als de poes ook dieetvoer krijgt ook al is zij niet op dieet?
     
  2. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Ik geef onze poes Royal Canin light weight care, (is geen speciaal dieetvoer) omdat zij ook aanleg heeft om dik te worden en zo af en toe eten onze Maine Coons er ook van ook al krijgen ze hun eigen brokken.

    Of het erg is dat jouw poes ook dieetvoer eet, zou ik anders aan de dierenarts vragen.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  3. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.362
    1.763
    113
    Ik ben even zo vrij geweest om de ingrediënten te bekijken van je huidige voer en dat zit toch echt vol met granen en vulmiddel? Staat stijf van de koolhydraten, iets wat voor een kat echt niet gezond is. Daarnaast maar 20% kip.. Vleesgehalte moet echt veel hoger zijn..
    Screenshot_20210116_192622_com.android.chrome.jpg
    Mijn vorige kat heb ik overgenomen van mijn overleden zus en hij kreeg Purina One. Ook de neiging om te dik te worden en ik heb hem overgezet op Purizon. Dit is écht zonder graan mét een hoog vlees percentage. Hij knapte hier enorm van op en ik kon dit voer ook gewoon onbeperkt geven. Is ook erg belangrijk voor een kat, onbeperkt toegang tot voedsel en water.. Jax kwam strakker in zijn vel te zitten en zijn vacht, die al best mooi was, begon er steeds beter uit te zien.. Helaas is hij er door een naar ongeluk niet meer...

    Op deze site kun je heel veel informatie vinden over de juiste voeding voor je kat;
    www.catmoneo.nl

    Wij hebben nu een Siberische kitten. Hij krijgt Orijen kitten and cat en Purizon kitten. Na zijn castratie ga ik over op Power of Nature Meadowland mix en Fees Favorite.

    Zachtvoer wissel ik merken met een hoog vlees/vis/eiwitgehalte af.

    En regelmatig een hapje rauw..
     
    NiekeKris en Ysabella vinden dit leuk.
  4. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.362
    1.763
    113
    Een kat op dieet dmv minder voer of dieetvoer met nog meer troep ingrediënten ben ik persoonlijk geen voorstander van.. Liever gewoon goed voer wat echt geschikt is voor een kat, dan smelten de extra kilootjes er vanzelf af..
     
  5. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.420
    4.330
    113
    Vrouw
    Je zou eens kunnen kijken naar een activity board, dan moeten ze meer moeite doen voor hun eten.
     
  6. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    Dat is niet de ingrediëntenlijst van de mijne. Dat bevat ook geen kip maar zalm.
    Ik ben verder ook niet merkvast of zo hoor.. ik koop waar ik op dat moment zin in heb.

    Ik ga de website strakjes even doorlezen, bedankt voor de tip :)
     
  7. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.362
    1.763
    113
    Is het deze dan?
    Screenshot_20210116_195520_com.android.chrome.jpg
     
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    Dat is een andere samenstelling dan de mijne. De mijne bevat geen rijst en geen gerst.

    Samenstelling: Zalm ♥ (19,5%) (inclusief kop, bot, vruchtvlees), Gedehydrateerde kippeneiwit, Gedehydrateerde cassave ♥ (14%), Erwtenzetmeel, Erwtenproteïne, Gedehydrateerde kalkoenproteïne, Reuzel, Pulp van Gedehydrateerde rode biet (2,5%), Mineralen, Hydrolysaat, Gisten, Gedehydrateerde rode biet ♥ (0,5%). ♥ Natuurlijke ingrediënten.
     
  9. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.701
    2.346
    113
    Limburg
    Voer geven met een laag koolhydraatgehalte zou je kunnen doen. Dat krijgen de harige heren hier ook omdat er een diabetes heeft. Ik geef power of nature natural cat, hier zit geloof ik maar iets van 5% in.
    Heel veel merken kattenvoer zitten vol met koolhydraten.
    Ik gaf eerst iams, want dat zou gezond zijn, maar dat staat dus ook stijf van de koolhydraten.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    Ik ga idd opzoek naar voer met minder koolhydraten. Ik ga de jouwe eens Googlen :)
     
  11. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.314
    6.898
    113
    Vrouw
    Wij hebben voor onze kat dieetvoer via de dierenarts maar dat is ook tegen blaasgruis... dus wel wat duurder. Maar het werkt top!
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  12. MissBlue

    MissBlue Niet meer actief

    Kunnen ze niet meer beweging krijgen? Of is dat lastig gezien je woonplek?
     
  13. Pompoen

    Pompoen Actief lid

    25 okt 2015
    445
    120
    43
    Er zijn van die voerbakken die open gaan op de chip van je kat (er vanuit gaande dat je katten gechipt zijn)

    Check it out: #zooplus https://zooplus.page.link/AAnh

    Heel handig als ze beide ander voer krijgen of de een minder mag eten.

    Ik geef Eden Holistic aan mijn ragdolls 85% vlees en vis, volledig graan en aardappel vrij.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    Nee helaas niet. We hadden eerst een appartement op de begane grond met een tuintje aan een gemeenschappelijke tuin welke aan een park lag. Katten hemel. Maar nu wonen we 4 hoog met een klein terras.
     
  15. MissBlue

    MissBlue Niet meer actief

    Lastig.. dat gaat niet lukken dus!
    Uitlaten aan een riempje dan maar? :roflmao:
     
  16. Claprose

    Claprose Actief lid

    9 jun 2020
    289
    490
    63
    Vrouw
    Geen tips. Wel twee vette hufterkatten die zo op voedsel gefixeerd zijn dat we denken dat het de reïncarnaties van Rupsje Nooitgenoeg en Sugar Lee Hooper zijn.
    Ik lees vooral mee dus in dit topic :)
     
    Zoe123, Ysabella, Jessi79 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    Ik gok dat hij dan wel zal afvallen ja.. al dan niet door de extreme stress van een tuigje en langsrijdend verkeer :roflmao:
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    #18 NiekeKris, 16 jan 2021
    Laatst bewerkt: 16 jan 2021
    Krijgen ze enkel brokjes?

    Hier krijgen ze naast brokjes (Purizon) ook rauw vlees. Ik heb het idee dat dat laatste best redelijk vult en het bevat 'niets', behalve vlees. Nu hebben wij ook één kat met een normaal postuur en één behoorlijk stevige...het is ze niet aan te zien dat ze familie zijn (broertjes zelfs). :eek:
     
  19. MissBlue

    MissBlue Niet meer actief

  20. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Hier ook Purizon en Animonda Carny natvoer (gemiddeld 2 x per dag) Een paar keer per week krijgen ze ook wel rauwe kip/rundvlees en/of een eendagskuiken. Ik heb ook binnenkatten, geen tuin.

    Purina is is het algemeen gewoon geen goed voer, zelfs de samenstelling in die zonder granen is helaas niet oke. Er moeten veel meer dierlijke eiwitten in zitten en inderdaad minder koolhydraten. Ik heb het al vaker op dit forum gezegd maar misschien vind je het leuk om eens te kijken op FB naar de groep Natuurlijke Katten. Heeeeeel veel trics en tips! En hele lijsten met perfect voer voor jouw poezenkindjes. :D
     
    Shay25 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina