Katheter na bevalling, angst tweede keer

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door TaraS, 17 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TaraS

    TaraS Lid

    2 sep 2020
    7
    3
    3
    Vrouw
    Hoi dames,

    Begin dit jaar ben ik bevallen (heb een dochtertje 9 maanden nu :)) en kort na de bevalling kreeg ik een katheter omdat ik niet kon uit plassen. Dit had te maken omdat ik best lang en hard heb moeten persen (in 2 rondes ivm afname persweeën). Ik heb toen 2 dagen een katheter gehad en gelukkig is het me daarna prima gelukt om uit te plassen (was echt als de dood dat ik iets van blijvende schade zou hebben!).
    Nu heb ik nog een kinderwens voor een tweede maar vroeg me af of er ook vrouwen zijn die na een een keer katheter gehad te hebben, dit nogmaals bij een volgende bevalling ook opnieuw hebben ondergaan?Zo ja, is jullie blaas wel hersteld daarna? Ben zo bang dat als me dit nog een keer overkomt, dat ik dan wel blijvende schade eraan overhoud in de vorm van chronische urine incontinente o.i.d.

    Alvast bedankt !

    Liefs!
     
  2. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een katheter gehad maar hier nog geen minuut bij stilgestaan. Is dat een risico dan? Blijvende schade na katheter? Hier is me verder niks over verteld, alleen dat ik goed de bekkenbodemspieren moet trainen.
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.109
    113
    Vrouw
    Bij nr 1 overloopblaas, ook 2 dagen katheter.bij nr 2 katheter (1 nacht extra gehad ook) maar kon prima zelf plassen.

    Ik heb wel bekkenbodemfysio gehad bij nr 1 omdat mijn bekkenbodemspieren extreem gespannen stonden en plassen hel was. Bij nr 2 wist ik hoe ik dat beter kon doen.
     
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Voor zover ik weet loop je geen hoger risico om dit opnieuw te krijgen omdat je dit bij je eerste bevalling hebt gehad. Je geeft aan dat de oorzaak waarschijnlijk is geweest dat je erg lang hebt moeten persen, dan scheelt het al dat dit bij een volgende bevalling vrijwel altijd (veel) vlotter zal gaan.
     
  5. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113
    Ik heb drie maanden lang na de bevalling niet kunnen plassen. Ook een overloop blaas. Er zat op een gegeven moment 1,4 Liter urine in m'n blaas. Heb me in die tijd zelf moeten kateteriseren , wat een ramp! Is ook één van de eerste handelingen wat op m'n lijstje staat wat betreft volgende bevalling. Er hoeft geen kans op herhaling te zijn. Maar het is wel handig om dit in je achterhoofd mee te nemen naar een volgende bevalling. Ik hoop zo , dat ook ik normaal (uit) kan plassen na de bevalling. Fingers crossed
     
  6. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Niemand kan je zeggen of het je nog een keer kan gebeuren. Het is echt een gok. Hele bevalling is een gok. Er kan, heel lullig gezegd, van alles gebeuren of niks.
    Zou me er niet druk om maken. ALS, dan kunnen ze tegenwoordig veel om het weer te verhelpen.
    Zou daar ene evt kinderwens niet voor laten schieten en me er zeker niet druk om maken. Helpt niks.

    Ik heb een week lang een katheter gehad. Bij mij door een Andere situatie:
    Lange bevalling met veel/lang persen waarbij een vacuumpomp gebruikt is en m'n bekkenbodem aan gort getrokken is.
    Daarbij nog dat de verpleging in het ZH een paar fouten gemaakt hebben. Werd tijdens de aanloop naar de bevalling om de 2 uur gekatheriseerd. Dit ivm ruggenprik/plasdrang niet kunnen voelen. Tijdens de bevalling en daarna hebben ze me niet meer gekatheriseerd of gecheckt of ik uberhaupt moest plassen, dat terwijl de ruggenprik en infuus wel doorliepen. Daarna bleek ik een overloopblaas te hebben waar meer dan 1.5 liter urine uitkwam. Katheter had een paar dagen moeten blijven zitten om m'n blaas rust te gunnen maar door een fout is hij er na 2 uur uitgehaald. Heb er wel blijvende blaasschade aan over gehouden. Als ik moet dan moet ik, en ik kan niet goed voelen dat ik moet plassen. In het begin wat ongelukjes gehad maar dat is normaal.
    Hierna nog een keer bevallen, weer een totaal ruptuur opgelopen maar geen problemen met m'n blaas.
     
  7. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik heb tijdens de bevalling een katheter gekregen omdat mijn blaas zo groot was dat die de uitgang voor de baby blokkeerde.
    Een uur na de bevalling kreeg ik een nieuwe katheter omdat mijn blaas weer zo vol zat dat ie mijn baarmoeder terug omhoog duwde.

    Ik heb een paar maanden geen aandrang gehad om te plassen.
    Pas met een maand of 5 kreeg ik lichte drang als ik (blijkbaar) heel nodig moest.
    En sinds een maand of 3 is mijn hele plasdrang weer terug.
    Het duurde dus even maar is volledig hersteld.
     

Deel Deze Pagina