Katten aanlijnen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door goblins, 13 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
  2. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    De link werkt niet. Maar even Googlen vindt voornamelijk artikelen van een jaar geleden.

    Ik vraag me wel af welke beschermde vogels zich doorgaans in de gemiddelde Nederlandse woonwijk bevinden. Ik kom niet veel verder dan mussen, mezen en een verdwaalde vink...
     
    citroenrasp, Theezeefje, Papaver en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Aanlijnen en hun ontlasting opruimen...ik ben voor :roflmao:
     
  4. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    https://nos.nl/l/2348023


    https://nos.nl/l/2348023

    Het is een citaat, gaat om een proefproces.

    Wat betreft mussen: die zij beschermd. Aantallen zijn nu wel weer stabiel.
    https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/huismus

    verder gaat het dus om beschermde weidevogels.

    Ik ben trouwens ook voor, tenzij de kat een nuttige functie heeft, bijvoorbeeld op een boerderij om muizen te bestrijden ;).
     
    Felice vindt dit leuk.
  5. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik sta er ook achter. Ik heb werkelijk waar nog nooit iets begrepen van de gedachtengang van veel katteneigenaren. Hoeveel musjes de buurkat wekelijks thuis brengt... dure.siervogels van de buren vermoord terwijl ze er alles aan doen om katten te weren. Hier ook veel katten in het natuurgebied. Pas nog ijsvogeltje gegrepen. En ja, dat kan ook.door een roofvogel komen maar vind ik toch anders. Dat is echt de natuur en niemand is voor die roofvogel verqbtwoordelijk. Dat is met een huiskat anders. Die heeft een baasje die verantwoordelijk is en ook de verantwoording voor zn dier moet nemen. Dus, voorkomen dwt dit gebeurd en binnen houden.
    Je neemt een kat in huis als huisdier en vervolgens trap je hem de straat op want " dat hoort/daar heeft een kat recht op " enz.
    Echt, wat bezielt je om dit te doen? Vind het zo egoistisch naar je buren/omgeving maar zeker ook naar je huisdier.
    Je zadelt anderen met jouw huisdieren op. Kattenpis en stront in de tuinen en tegen meubels enz aan, krassen op auto's, vogels/vissen die in de tuinen opgejaagd/verminkt worden. Oh nee, poekie komt niet verder dan einde van de straat/komt terug naar huis om alles op de bak te doen/de buren klagen niet of vinden het leuk enz:|
    Daarnaast neem je bewust!! het risico dat je kat ziektes en verwondingen oploopt door andere katten/gevechten. Risico dat je kat mishandeld, aan of plat gereden wordt. (Maar hé, dat is het risico en hij heeft een leuk.leven gehad):rolleyes:
    Dat het beestje maar 6 jaar geworden is en je kind diep ongelukkig is van verdriet dat doet er even niet toe:confused:
    Daarbij nog het risico dat hij kwijt raakt/weg loopt en ongelukken veroorzaakt. (O.a. Mn collega die blijvend arbeids ongeschikt is vanwege over de kop vliegen met fiets door een kat) de enz.
    Het zijn verdorie huisdieren. Neem je verantwoordelijkheid en hou ze in je eigen tuin. Ik kots gewoon van de berichten dat iemand bewust zn kat buiten laat lopen en vervolgens gaat zitten janken omdat hij dood gereden is. Dan denk ik:" vuile egoist, als jij gewoon je verantwoordelijkheid genomen had dan was dit niet gebeurd"!:mad: (katten die huis ontglipt zijn is natuurlijk een iets ander verhaal).
    En nee, ik ben geen kattenhater en heb zelf 2 katten:) maar deze blijven in eigen huis en tuin. Ik heb al te vaak aangereden en platte katten gezien. 1 voor mn neus aangereden. Zie hem nog kronkelend op de weg liggen:(
    En het baasje was oh zo verdrietig want het was nummer 3 al in 2 jaar tijd. Beestje was nog geen jaar oud. Maar ze was blij dat ik hem.van de weg gehaald had want nu kon dochtertje van 5 iig afscheid nemen. Die anderen hebben ze letterlijk van dr weg af moeten schrapen en kind was weken van slag. Dat soort mensen... onbegrijpelijk....

    En bij zo'n onderwerp kan je er de donder op zeggen dat er iemand zo weer flink offtopic gaat en er loslopende honden en hondenpoep bij gaat halen...:roflmao:
     
    Nightingale, SAARC, Striae en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Ik zou mijn kat, als ik die zou hebben, nooit aanlijnen.
    Vraag me af hoeveel vd mensen die zo vreselijk begaan zijn met de vogeltjes die in het wild gevangem worden door een kat gewoon vlees eten?
     
  7. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Ja, dat ís toch ook gewoon goor?? :roflmao:

    Maar even o.t.: wij hebben een kat die in elk geval in de zomer zo'n 90% van de tijd buiten is. Evenals de katten van de buren (en dat zijn er veel). Maar het is het platteland, er is ruimte (en ratten/muizen) genoeg, en alle beschermde vogels van Nederland zijn inmiddels hier naartoe gevlucht, dus die katten slaan nog geen deuk in een pakje boter wat dat betreft.
    Dat er in Nederland heel veel mensen schijtziek van loslopende katten worden kan ik echt helemaal begrijpen. Wanneer je met duizenden op een kluitje woont zit je niet op Poekie van de buren te wachten die zijn nagels scherpt aan je Intex en je loungeset loopt te besproeien met pis.
    Maar ik denk wel dat men in Nederland ook eens moet nadenken welke impact men zélf eigenlijk heeft op de natuur. Al die betegelde tuinen met kunstgras zijn natuurlijk best makkelijk qua onderhoud, maar neemt wél alle leefruimte weg van insecten/vogels etc. Meer dan de gemiddelde kat ooit zou kunnen bewerkstelligen.
    Dan kan zo'n ecoloog wel denken dat het ongevraagd steriliseren van 'zwerfkatten' het antwoord is, maar ik heb daar zo mijn vraagtekens bij.
     
    Emilie69, bloem82, Aszz en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Wij hebben twee katten en die lopen los buiten. En als dat niet meer zou kunnen, dan moet ik ze laten inslapen. Ze zijn vanaf jong binnen geweest en dat ging gewoon niet. Ik heb ook eerder katten gehad en bij allemaal konden ze er niet tegen om binnen te blijven. Ze gingen overal plassen, maakten meubels kapot, de eerste liep letterlijk tegen de muren op. Dus heel eerlijk, dan houdt het op. En ik kan me voorstellen dat we daar naartoe werken (alle katten die niet binnen kunnen blijven castreren/steriliseren en daardoor voorkomen dat ze zich voortplanten), maar ik vraag me af hoe reëel het is.
     
  9. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Als je de natuur van een dier zo wil veranderen om hem als huisdier te kunnen houden, moet je het dan überhaupt wel willen?
     
    citroenrasp, Nightingale, SAARC en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben ook vóór. En dat zeg ik met toestemming van MaritS en Whysteria, want ik eet geen vlees meer èn onze tuin is 'groen'.
     
  11. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als de kat de vogeltje gewoon zou eten, dan zou ik er niet zo’n probleem mee hebben. Maar de gemiddelde doorsnee kat Speelt er mee tot het beest het loodje legt en brengt de buit enkel naar huis, om voor de deur te laten liggen. Ik had zelf ook zo’n beest dat bij de moord-commando’s zat en dat vond ik echt niet grappig. Aanlijnen zie ik niet zitten, maar mochten wij ooit weer katten krijgen, dan worden het binnenkatten of krijgen ze een ren. Ook omdat ik met de jaren zeker ben gaan erkennen wat voor overlast anderen kunnen hebben van het eeuwige geschijt in tuinen... wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen.
     
    SAARC en tupp vinden dit leuk.
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Helemaal mee eens. Niet alleen voor de vogeltjes, maar vooral omdat katten van die irritante kl*te beesten zijn.
     
    Nightingale, Vaasje, SAARC en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Dit is een van de redenen dat wij geen katten meer hebben. Maar dit is de natuur. Even tov de grote koeienstallen etc.
    Als je een kat neem, dan krijg je kapotte beestjes voor de deur.
     
  14. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    ?? Ik doe mijn best maar ik snap hem niet...
     
  15. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.629
    7.296
    113
    Waarom geef je ze geen belletje? Dit wordt ook als oplossing gegeven in het artikel
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Vanwege het non-argument ‘ja maar de tuinen zijn versteend en dat is nog veel erger’. Of ‘ik vraag me af of al die mensen die hier voor zijn, zelf vlees eten.’

    Ik vind dat altijd een beetje flauw. Alsof je eerst zelf een complete heilige moet zijn voor je ergens een mening over mag geven. Of dat eerst alle andere problemen opgelost moeten zijn voordat mensen iets mogen zeggen over het probleem waar jij een onderdeel van bent.

    Maar goed, in dit geval was ik al goed op weg bij de afleidingen die jullie in de groep probeerden te gooien. Dus dan mag ik blijkbaar wel zeggen dat ik vóór een verbod op loslopende katten ben.
     
    Nellie4, SAARC en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Woon je op een boerderij/ tuinderij of anders met heel veel ruimte om je heen heb ik geen bezwaar tegen buiten katten. Hoort erbij en zijn functioneel.
    In een woonwijk vind ik het nog done! Andere mensen hebben overlast, is het niet vanwege ontlasting, dan staan ze krols onder je raam te gillen...
     
  18. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Maar ik vermoed dat in een gebied met veel buitenruimte het gevaar voor vogels juist veel groter is dan in een woonwijk. In mijn woonwijk wonen vooral duiven en meeuwen, die zijn niet bedreigd. In weilanden wonen veel meer bedreigde vogels, dus juist daar zou het dan niet mogen.
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Wij hebben binnen katten.

    Ik moet zeggen ik zie het al helemaal voorme, mensen met aangelijnde katten. Iemand die naast een boom staat naar poekie te roepen die er hoog boven in is geklommen omdat iemand net met zijn hond voorbij kwam.:roflmao:
     
    Kukido, Orchid24 en Forumnaam vinden dit leuk.
  20. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    ik heb zelf katten en die komen niet buiten. Wanneer je een kat heb die dat wel wilt vind ik een kattenren of omheinde tuin een prima idee.

    Ik vind t vooral vervelend dat de kater van andere in mij tuin staat te sproeien. En ik nooit is normaal kan tuinieren omdat de halve wijk mijn tuin gebruikt als gezamenlijke kattenbak.

    Ik heb geen hekel aan katten maar wel aan de makkelijke eigenaren die die katten maar naar buiten bonjouren.
     
    tupp en SAARC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina