Katten buiten verboden

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door goblins, 27 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Dus.... Katten buiten geven niet allen poep in je tuin, ze vermoorden ook nog veel dieren in de buurt.
    Vele babyvogels zijn al vermoord door ze. Ook vlinders vinden ze geweldig om te vangen.

    Maar katten horen buiten.... want dat is zo fijn voor ze.
    Neem je verantwoordelijkheid en maak een mooie ren in je tuin voor de kat, z i jn ze toch buiten, maar roeien niet allerlei dieren in je buurt uit.

    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4935661/huiskat-bedreiging-diersoorten-europese-regelgeving
     
  2. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ohh maar dit wordt een eindeloze discussie op zp vrees ik.

    Hier ook voorstander van je kat in je eigen tuin houden. Zo veroorzaken ze geen overlast en lopen ze zelf ook minder risico iets te overkomen.

    nu toevallig op fb ook weer zoveel katten die vermist worden. Dat moet je niet willen toch. Mijn hond zou ook wel los door de buurt willen lopen, gebeurd alleen niet.
     
  3. MissFluffy

    MissFluffy Fanatiek lid

    25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Onze kat is een binnenkat, precies om de reden dat het een huisdier is en geen straatdier. En nee, dat is niet zielig. Wij hebben in het asiel expres een poesje uitgekozen die geen behoefte had om naar buiten te gaan. Ze hadden daar de mogelijkheid om naar buiten te gaan wanneer ze wilden, en deze koos ervoor om de hele dag in een mandje binnen te liggen. Deze was van de straat geplukt voor ze in het asiel kwam, het is dus ook niet zo dat ze niet beter weet. Ik geloof dus niet dat katten per definitie buitendieren zijn. En ik denk ook dat opvoeding er een hoop mee te maken heeft.
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.494
    24.369
    113
    Sinds een buurtkat een paar keer via ons slaapkamerraam naar binnen is geslopen (ook een keer toen ik net in bed lag en me dus wezenloos schrok van de ritselende gordijnen), ben ik helemaal voor :roflmao:

    Nu heb ik spike strips op mijn vensterbank. Ik denk dat thuishouden door zijn baas diervriendelijker is, maar voor nu zie ik geen andere oplossing...
     
  5. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Wij houden onze katten bewust binnen. Ik heb zelf namelijk een hekel aan overlast van de buurt katten. Denk aan poepen in onze tuin en over de auto heen lopen.
    Nee het zijn onze katten, iemand anders hoort daar geen (over)last van te hebben
     
    Bellybell, KakieLakie en Anouk2005 vinden dit leuk.
  6. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Hier ook katten in afgeschermde tuin
    Ik zie echt alleen maar voordelen:
    - ze kunnen niet weglopen/zoek raken
    - niet vechten met andere katten en wonden oplopen
    - niet plat gereden worden.
    - niet gevoerd of binnen gehaald worden door andere mensen
    - geen overlast bij andere mensen bezorgen zoals poepen/plassen/spullen slopen/naar binnen sluipen enz.
    - niet voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgen
    - geen vlooien van andere katten
    - geen ziektes oplopen via andere katten
    - niet ten prooi vallen aan kattenhaters

    Serieus: ik heb de mensen die hun katten bewust naar buiten gooien nooit echt begrepen. Je bent verantwoordelijk voor je dier. Hoort ervoor te bezorgen dat hij geen overlast in de buurt bezorgd en dat hem niks overkomt. Dat kan je niet onder controle houden als je hem naar buiten gooit.
    Ik begrijp echt echt niet dat je van een dier kan houden en dan zulke risico's op gaat zoeken. Ach, kat dood maar hé, hij heeft wel een leuk leven gehad door lekker over straat te mogen struinen. En we hebben er niks van geleerd. We halen een nieuwe en verhaal begint van voren af aan want tja, leven bestaat uit risico's, ook voor de kat :confused:
     
    PoefToef, Typicalme, Maslov en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Wij hebben ook binnenkatten. Toen we ze als kitten uit het asiel haalden woonden we nog in een appartement. Later naar huizen met tuin maar ze komen alleen even buiten kijken als wij zelf in de tuin zitten, lopen een rondje en gaan weer naar binnen. Ik zou ook niet anders willen. De buurtkat poept steeds in onze voortuin, vind ik niet zo fijn, dus zou niet willen dat mijn katten dat bij anderen zouden doen.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Lastig; vanuit het grote plaatje bekeken horen katten inderdaad niet rond te zwerven, net zoals wij het in NL niet goed vinden als honden rondzwerven en verwilderen. Anderzijds, vanuit de kat gezien, snap ik ook dat mensen met katten er soms heel anders over denken en zo’n beestje de vrijheid gunnen. Dus ik weet niet goed wat ik vind eigenlijk? Maar ik denk dat ik in principe tegen rondzwervende katten ben...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een keer meegemaakt dat er een kat door ons slaapkamerraam naar binnen was geslopen zonder dat ik het in de gaten had. Ik ben me rot geschrokken. :confused: Ik lag net op bed om te gaan slapen, het licht was al uit. Ik doezelde weg en plotseling voelde ik dat er 'iemand' op mijn bed sprong. Ik heb werkelijk waar alles bij elkaar gegild van de schrik. Mijn man stond onder de douche, hoorde mijn geschreeuw en kwam nat en naakt de slaapkamer inrennen om te kijken wat er was gebeurd. Hij plopt het licht aan en.... we zien allebei een kat. :D (Die zich overigens ook wezenloos was geschrokken.)

    Ook heb ik jaren geleden een keer meegemaakt dat er in de woonkamer een kat door het raam naar binnen sprong, bovenop een tafel waarop keramieken (kunst)objecten stonden. Deze tafel stond voor het raam. De kat schrok zo, dat hij ook direct weer naar buiten sprong. Weg wassie. En weg (kapot) was mijn kunstverzameling. :cry: Schade: een paar honderd euro. Geen idee van wie die kat was, dus ik heb de schade nooit kunnen verhalen.

    Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor jouw huisdier, maar ik denk dat kattenbezitters (die hun kat buiten laten) er geen idee van hebben wat hun huisdier allemaal uitspookt (kapot of vies maakt) bij een ander en op die manier nemen ze dus niet hun verantwoordelijkheid. ;)
     
    Maslov en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Oh katteneigenaren die denken dat ze alles weten hoor. Want de buurt heeft geen overlast, die vinden hun katten juist ze leuk. En wanneer ze wel overlast bezorgen dan hoef je dit alleen even te melden, dan wordt het opgelost/opgeruimd. En ze zitten niet op auto's en maken er geen krassen op. En zo ja, dan had je ende auto maar moeten beschermen en niet zo dom moeten zijn om hem daar neer te zetten. Want hé, er vliegen ook vogels die overlast bezorgen, muizen, ratten honden lopen er rondp dus dan mogen de katten dat ook. En ze plassen en poepen niet bij anderen in de tuin want ze komen altijd netjes naar huis om het op de bak te doen. En nee, ze zwerven echt niet de hele wijk door maar blijven altijd netjes in de straat/voor in de tuin, tot einde van steegje.:confused:
     
    tuc vindt dit leuk.
  11. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.990
    113
    Geen huisdieren is nog beter! :D;)
     
    Maslov, Nellie4 en Evanesco vinden dit leuk.
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.494
    24.369
    113
    Jeetje... Dat is helemaal erg... Best bizar eigenlijk.
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    #13 GroeneBomen, 27 nov 2019
    Laatst bewerkt: 27 nov 2019
    En gelijk alle losloopgebieden voor honden afschaffen. Honden ook verplicht aanlijnen. Te vaak honden meegemaakt die in ons weiland liepen en de baas maar roepen terwijl bello achter de paarden, eenden en andere dieren aangaat.

    Ik ben voor verplicht chippen, kun je zo zien welke kat wel een eigenaar heeft en de wilde katten afmaken (en als je niet chipt en poekie zit in de vangkooi en gaat ook hemelen: eigen schuld). Ik denk ook dat een troep wilde katten in natuurgebied meer buit maakt dan de bolle huiskat die thuis ook eten krijgt.
    Al klaagt niemand als t om een rat of muis gaat. Als ik de jagers om mij heen zie is dat de hoofdbuit waarmee ze thuiskomen. En ratten en muizen zijn er genoeg. Is nog vriendelijker dan hoe ik t doe, ik zet gif neer namelijk omdat die beestjes niet in de val lopen.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik logeerde een keer bij mijn ouders, zij waren zelf op vakantie dus ik was alleen. ‘s Avonds in bed nog lekker liggen lezen, ‘s ochtends werd ik wakker met een kat naast me op het kussen... mijn ouders hebben geen kat! Die had dus op de slaapkamer verstopt gezeten en is maar gewoon bij me gaan liggen toen ik sliep?! Leuk verhaal, maar natuurlijk niet echt de bedoeling ;)
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  15. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Eens hiermee.

    Ik heb zelf ook een kat en die komt ook buiten. Hij krijgt van ons een tracker om en daarop zien we dat hij alleen een rondje om het blok maakt en verder zit hij of in de voortuin of onder de overkapping achter.
    Ooit gaan we de tuin wel afzetten maar rnu nog niet omdat deze zo dichtbij blijft.
     
  16. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik zou er blij van worden als men de kat eens in eigen tuin/huis hield. Geen stront meer in de tuin, daarnaast jagen ze de konijnen op (die netjes in een ren zitten).
     
  17. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.260
    1.090
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    (Ik ben zelf voorstander van verantwoordelijkheid voor eigen huisdier (buiten tuin dus aangelijnd tenzij andere regels gelden, met verantwoordelijkheid voor uitwerpselen etc.. )

    Maar ik ken het argument van muizen en ratten die in woonwijken vrij spel zouden hebben zonder loslopende katten. Is dat echt waar in deze meer hygiënische tijd? Wie weet dat?
     
  18. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.260
    1.090
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Dat gezegd hebbende, als loslopende huisdier-katten echt een bedreiging zijn voor beschermde diersoorten, begrijp ik de Europese regelgeving goed.
     
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Ja. Zijn echt heel veel muizen en ratten. Maar omdat het nachtdieren zijn, zie je ze niet. Wij hebben kippen in de tuin, dus daarmee trekken we ze al aan. Hoe goed wel alles afsluiten qua voer, t helpt niet. Katten wel, menig buurtkat die er 1 pakt. Bij elke sloot kun je ratten verwachten ook. Juist in woonwijken waar iedereen knus op elkaar leeft, eten genoeg is (vogelzaad in tuin trekt ze ook aan bv) en schuilplaatsen zat, terwijl er minder natuurlijke vijanden zijn doet de populatie groeien. Supermarkten, verzorgingstehuizen hebben er allemaal hinder van (op t werk meerdere plagen gehad omdat ze heerlijk in t systeemplafond zitten)
    In de binnenstad is t zelfs een veel groter probleem. Kunnen ze zo lekker in de muren zitten van oude panden.

    Maar.... Zelfs met al die katten blijft de populatie enorm groeien omdat ze zo snel doorfokken grrr. Al blijft t vangst nr 1 als ik eigenaren hoor van jagende katten. Muizen komen ze graag thuis showen die katten.
     
    Waterlelies en Louise11110 vinden dit leuk.
  20. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Heftig.

    En wat nou als jou paard om welke reden dan ook ontsnapt.
    Vindt je dan ook dat die afgemaakt mag worden?
     
    maartje84 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina