Kattengrid en restafval

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamafiets, 28 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.776
    25.852
    113
    Vrouw
    Beetje vage titel. Maar hier is het verhaal. (Beetje lang... dat wel)

    Restafval wordt hier nog maar 1 keer per maand opgehaald. En is gelimiteerd kwa gewicht.
    Nu hebben we twee katten en dus ook twee kattenbakken. Deze vullen we met de korrels van welkoop (biokat). Steengruis wat bij restafval mag. Dit beviel erg goed.
    Echter... dit is heel zwaar en zo zitten we elke maand tegen de limiet van afval. Zelfs een keer er overheen. Hadden ze het niet meegenomen en konden we de troep zelf gaan wegbrengen (geen fijne klus)

    Dus nu ander grid gekocht. Op basis van maïs wat veel lichter is en in de biobak mag.
    Gaan die stomme beesten weigeren daarop te gaan. En dus wel in de plantenbak graven en op de bank pissen.
    Geen optie dus.

    Nu zoek ik tips voor lichter/biologisch kattengrid. En andere manieren om minder restafval te krijgen (we scheiden sl biologisch, pmt, papier en glas)
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Ik ken eigenlijk alleen maar Green Cat..
    De rest moet allemaal in de restbak.

    Ik dacht toen ik een paar jaar geleden over was gestapt op houtkorrels
    dat ik van het probleem dat jij beschrijft af was, maar hoewel natuurlijk veel beter voor het milieu,
    moeten die ook in de restbak :confused: Dus ik loop hier tegen hetzelfde aan.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  3. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.253
    7.820
    113
    Gelderland
    #3 Luna86, 28 dec 2021
    Laatst bewerkt: 28 dec 2021
    Wij gebruiken Tigerino Crystals. Online zie ik bij verschillende aanbieders dat het bij het gft mag omdat het afbreekbaar is. Nu zijn de reacties daar wel wisselend over dus je moet het even goed uitzoeken.
    Ik doe het zelf altijd in de restcontainer maar vanaf komend jaar gaan ze die minder vaak legen, dus denk er ook over om het In de gft bak te doen.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  4. Glitterhartje

    Glitterhartje Fanatiek lid

    30 jan 2021
    2.110
    1.780
    113
    Wij hebben toevallig vorige week met de hvc gebeld voor de kattenbak, omdat wij ook hout korrels gebruiken of dat dan niet bij de groen afval mag, maar geen enkele kattenbak afval mag ergens anders in, het moet allemaal bij de rest afval omdat ze zeggen dat het nooit zeker is of het product echt 100% natuurlijk is en op een natuurlijke manier kan afgebroken worden. Dus kwa producten wat je voor je bak zou halen maakt het toch niet uit, het moet ten alle tijden bij de rest afval. Wij zitten zelf ook nog te kijken hoe we dit het beste kunnen oplossen. Ja dumpen in de natuur haha maar dat is toch wel een tikje aso :p dus we kijken nog ff verder:)
     
  5. liset22

    liset22 Actief lid

    21 jul 2007
    210
    99
    28
    Hier ook geen idee qua korrels, volgens mij moet alles bij restafval. Maar mag je niet bijbetalen als je boven het aantal kilo zit? Is toch ook raar, zo werk je toch juist het afval dumpen in de hand?
     
  6. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik gebruikte altijd hydrokorrels. Daar kun je heel lang mee, hoefde maar 1x per 2 wk te verschonen. Nu ging mijn kat ook naar buiten dus met binnen katten moet je mss wel wat vaker.
    Wel elke dag de drollen eruit halen, die gingen in de gft bak.
    De hydrokorrels gingen wel in de kliko. Maar minder vaak verschonen en de hydrokorrels nemen de plas echt goed op.
     
  7. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Silica gel korrels heet het
     
  8. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Wij hadden zo’n peewee bak, daar schep je alleen de drolletjes uit, de korrels die nat worden, vallen uit elkaar en zakken door het rooster en dan gooi je de inhoud van de onderbak in de gft bak.

    Had je bij de overstap naar nieuw korrels wel eerst een klein beetje bij de oude korrels gemengd en zo langzaam aan overstappen? Dat wordt meestal aangeraden bij kieskeurige katten.
     

Deel Deze Pagina