KDV of GASTOUDER?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bloem31, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloem31

    bloem31 Actief lid

    10 jul 2007
    388
    0
    0
    Eigenlijk is de titel direct mijn vraag.
    Mijn dochtertje gaat binnenkort naar een KDV, maar we hebben ook een mogelijkheid om haar naar een gastouder te brengen. Mijn gevoel zegt de gastouder, maar wat is jullie mening?
    Ik heb bij een KDV niet zo'n goed gevoel weet ook niet waarom. Ze zal er wel starten omdat we een contract hebben, maar de keus moet wel gemaakt worden.
    Moet ik mijn gevoel volgen of het gewoon zo laten?
    Help!
     
  2. brussie

    brussie Fanatiek lid

    22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Als jouw kindje toch gaat starten op een kdv kan je gelijk zien of het wel of niet wat is. Dan kan je alsnog kiezen voor een gastouder.
    Mijn dochter vindt haar kdv geweldig! Ze is vanaf 9 maanden gegaan en mijn zoon gaat met ingang van 1 januari ook.
     
  3. Hey Meisje,

    Je moet doen wat goed voelt bij jou! Ik ben blij dat ik de keus niet hoef te maken maar als ik er voor stond zou ik zeker voor een gastouder kiezen. Omdat een gastouder maar een paar kinderen heeft dus jouw kind krijgt volgens mij meer persoonlijke aandacht..Toch anders dan bij het KDV..

    Succes
     
  4. bloem31

    bloem31 Actief lid

    10 jul 2007
    388
    0
    0
    Ja ELine zo denk ik er eigenlijk ook over. Ze groeit dan toch op in een gezin......
     
  5. Littlebird

    6 dec 2006
    55
    0
    0
    Studente en a.s. moeder
    Voor mij was de keuze eigenlijk uit praktische overwegingen heel eenvoudig. Ik heb gekozen vor gastouder omdat daarbij de tijden heel flexibel zijn. En ik betaal alleen maar de uren die ik 'afneem'. Want ik ga straks weer studeren en heb dan een heel wisselend rooster en dat gaat niet met KDV.
     
  6. Setteke

    Setteke Niet meer actief

    Ik heb ook gekozen voor een gastouder, en dan omdat ik niet zo'n voostander van een kdv ben. Ik vind het een prettig idee dat mijn zoon in een gezinssituatie is als ik er niet ben. En ook dat het altijd dezelfde persoon is die hem uit bed haalt, eten geeft enz. vind ik een prettig idee! Ik vind een kdv nogal massaal. Maar als je je als ouder beter voelt bij een kdv dan moet je je kindje gewoon lekker daar naartoe laten gaan!
     
  7. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Bink gaat naar het KDV .... zo leert ie met andere kindjes spelen, op zijn beurt wachten en delen. En hij ziet niet altijd dezelfde gezichten daar dus hij kan niet echt met 1 bepaald iemand een goede band opbouwen... dat vind ik eerlijk gezegd ook wel wat hebben als je begrijpt wat ik bedoel ;)
    Bink heeft het erg naar zijn zin daar (denk ik)...
    Ik weet niet hoeveel kindjes bij een gastouder zitten?
     
  8. bloem31

    bloem31 Actief lid

    10 jul 2007
    388
    0
    0
    Dat verschilt per bureau en wat de gastouder zelf wil geloof ik.
    In mijn geval zou ze alleen in het gezin komen naast de kinderen van de ouder natuurlijk.
     
  9. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt...dat verschilt natuurlijk per persoon. Je kind wegbrengen is natuurlijk nooit leuk.
     
  10. Vennetje

    Vennetje Actief lid

    3 aug 2006
    261
    0
    0
    Wij hebben ook voor een KDV gekozen. Ik vind het ook belangrijk dat ze met andere kindjes om leert gaan en daarmee ook sociale vaardigheden opdoet. Dit zou natuurlijk bij een gastouder ook kunnen, maar onze gevoel ging toch voor een KDV.
    Uiteindelijk gekozen voor een kleinschalige waarbij ons duidelijk werd dat dit verblijf veel oog heeft voor kwaliteit (zoals: wij bepalen welke voeding ze krijgt, ruime openingstijden, op latere leeftijd verse warme maaltijden e.d.). In de babygroep zitten maximaal 8 baby's. Het vervelende is alleen dat we volgend jaar gaan verhuizen. We zullen dan dus weer een ander verblijf moeten gaan zoeken... :cry:

    Maar goed, ze gaat in september pas voor het eerst, dus nog geen idee hoe het gaat bevallen... :(
     
  11. Nynke31

    Nynke31 Fanatiek lid

    7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    ik heb voor het KDV gekozen, omdat ik het fijner vind als er meerdere leidsters zijn die ook nog een beetje op elkaar kunnen letten. Bij een gastouder is die controle er niet.
    En verder hebben ze beiden hun voor en nadelen, maar ik voel me bij het kdv toch het prettigst. Het liefst zou ik zelf voor mijn kind zorgen, maar dat gaat helaas niet.
     
  12. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    KDV:
    - gastouders hebben niet altijd dezelfde manier van opvoeden als ik. Dat is makkelijker te regelen bij het KDV ( bv geen snoep, geen tv)
    - professionele begeleiding, gastouders zijn niet opgeleid

    Maar mijn dochter vond het KDV 9 jaar geleden niet leuk en toen zijn we toch op gastouder overgegaan. Daar had ze het wel naar haar zin.

    We proberne het met ons aankomend ventje ook op het KDV. hij gaat gelijk al met 3 maanden dus dat scheelt ( mijn dochter pas toen ze twee was en ik klaar was met studeren). Als het niet past kun je altijd nog switchen
     
  13. Ecosa

    Ecosa Fanatiek lid

    15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ik heb ons kleintje natuurlijk ook al opgegeven voor de opvang en ik heb om dezelfde reden gekozen voor een kdv. Ik vind een gastouder toch eng op de een of andere manier..
     
  14. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Dit zijn ook een beetje mijn argumenten voor een gastouder, plus de flexibiliteit die je hebt. Zo halen wij onze dochter pas tussen 6 en half 7 op, dat kan. Kinderdagverblijf zit dan al dicht.
    Ook met ruilen van dagen of een extra dag of een dag niet kan allemaal prima geregeld worden.
     
  15. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Iman gaat in het najaar naar het KDV, om een paar redenen.
    Ten eerste omdat ik wil dat ze altijd met een groep kinderen is zodat ze leert sociaal te zijn en te delen (en niet BOOS te worden als ze haar zin niet krijgt), ten tweede omdat ik het een fijner idee vindt dat er meer leidsters zijn, protocollen, en regels van bovenaf nageleefd moeten worden en ten derde, omdat het KDV hier tegenover ligt :)
     
  16. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Ik ook.....
    Enne met die grote groepen valt het wel mee. Maurits komt in een babygroep met 5 baby's in totaal. Met 2 leiders! En als de babygroep groter is zitter er dus ook automatisch meer leiders op zo'n groep! Een prettig idee dus.
     
  17. bloem31

    bloem31 Actief lid

    10 jul 2007
    388
    0
    0
    Ik blijf het moeilijk vinden hoor. Ze gaat bijna 2 keer even wennen, maar ik moet er niet aan denken.....en dat terwijl ik al wel een tijdje gewerkt heb.
    We zullen toch een keus moeten maken binnen 2 weken ofzo. Maar wat ik hier lees is het allebei positief en negatief. Het liefste blijf ik thuis, maar helaas zit dat er niet in.
     
  18. Saraah

    Saraah Fanatiek lid

    6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    noa gaat per 16 augustus naar KDV..
    reden.. op een KDV leert ze sociaal te zijn.. kan ze lekker met kindjes spelen, en ontwikkeld de spraak zich sneller...
    maar ook en zeker omdat ze daar werken met regels en protocollen en overzicht hebben..

    een gastouder heb ik een enge gedachte bij, je weet niet wat zo iemand met je kind doet.. je bent er niet bij... tis zomaar iemand..
    terwijl in zo'n KDV ze regelmatig worden gecontroleerd op alles.. voor mij een vetrouwder gevoel.
     
  19. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    dat valt best wel mee hoor.
    ik vind mezelf aardig normaal ;)

    werk zelf als gastouder, heb dan ruben en 2 andere kindjes.
    gaat allemaal prima hoor! :)
    ik doe geen gekke dingen!
    ja, koekjes bakken....
    (dat doen ze niet he? op het kdv. hahaha)
     
  20. miekje80

    miekje80 Bekend lid

    27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Mijn zoontje gaat sinds hij 12 weken oud is naar een gastouder. Dit bevalt ons erg goed.
    Wij hebben bewust voor een gastouder gekozen, omdat:
    - we per uur betalen;
    - ik flexibele opvang nodig heb i.v.m.
    onregelmatige werktijden en we zo minder geld
    kwijt zijn dan bij een KDV;
    - we houden van een huiselijke sfeer;
    - we een gastouder hebben die meerdere kinderen
    opvangt, dus met het spelen met andere kinderen
    komt het ook goed.
    - we een gastouder hebben die door het
    gastouderbureau wordt gecontroleerd;
    - we eerst meerder gesprekken hebben gehad met
    de gastouder, zodat het van tevoren al klikte.
    Hierdoor breng ik mijn zoon met een goed gevoel
    naar haar toe. Wanneer dit niet het geval was
    geweest had het gastouderbureau verder gezocht
    naar een geschikte gastouder.
    - we van tevoren door hebben gesproken hoe wij
    over de opvoeding denken, wat wij wel willen en
    wat wij helemaal niet willen. Wanneer dit niet
    overeen kwam met haar ideeen hadden we het
    gastouderbureau naar een andere gastouder
    laten zoeken.
    Hopelijk heb jij hier wat aan voor het maken van je keuze!
     

Deel Deze Pagina