KDV van de baby's naar de peuters

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door RoIn, 30 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is sinds 1 maand over van de babygroep naar de peuters.
    Ik merk dat ze het best moeilijk vindt.
    Ze is niet meer blij bij het wegbrengen en huilt als ik wegga.

    De juffies geven aan dat ze moet wennen maar dat het best goed gaat verder.

    Ik vind de verschillen in leeftijd zo groot! Het kdv hier hanteert van 0-1,5 jaar en de peuters van 1,5 Tot 4 jaar. Uiteraard geven ze aan naar het kind te kijken en niet naar leeftijd. Volgens het kdv was ze er echt aan toe.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hier in.
     
  2. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Het zal inderdaad wel even wennen zijn, nieuwe kindjes nieuwe leidsters, bedenk maar eens hoe het voor jezelf is als je nieuw werk hebt ofzo, allemaal nieuwe mensen om je heen. daar moet je ook aan wennen. je kleintje dus ook.
    verder is het vaak juist leuk als je kleintje met wat grotere kindjes kan spelen, ze kunnen nieuwe dingen gaan ontdekken, en met andere speeltjes spelen, ook het knutselwerk kunnen ze anders aanbieden aan een groep met een mix van wat oudere kindjes.

    Overigens is dat huilen bij weggaan vaak al binnen een minuut als je weg bent over.
     
  3. Veera

    Veera Niet meer actief

    Is ze daar al niet eerder wezen wennen dan?
    Hier waren groepen van 0-1, 1-2 en 2-4 maar overgang naar dreumesgroep gaf totaal geen problemen. Ze speelde daar al vaak, kende de leidsters.. Soms gingen ze met zn allen door elkaar spelen
    Lijkt me ook wel zo logisch. Zelfse geldt met overgang naar de peuters
     
  4. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste genoot er juist van.. Bij de baby's was hij best huilerig nog. Maar eenmaal bij de 1,5+ groep was het een stuk beter. Hij is de laatste weken af en toe even een uurtje wezen wennen. Eigenlijk mocht hij ook nog niet over omdat hij niet kon lopen. Maar met een loopwagentje hebben ze hem toch overgedaan, omdat er veel leuker speelgoed voor hem was. Binnen 2 weken kon hij ook los lopen gelukkig..
     
  5. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.636
    1.193
    113
    Mijn oudste heeft twee weken lang bijna non-stop gehuild- ook wanneer wij allang weg waren. Op een gegeven moment heb ik echt getwijfeld of ze niet nog even terugmoest naar de babygroep of of we een andere oplossing moesten gaan zoeken. Maar na twee weken ging ze het letterlijk van de ene op de andere dag leuk vinden. Het was bijna alsof ze het had geaccepteerd en er maar het beste van probeerde te maken. Daarna vond ze het al heel gauw heel erg leuk, zo leuk soms dat ze op vrije dagen zeurde dat ze naar de opvang wilde. Dat is zo gebleven tot ze naar school ging :). Kijk het dus nog even aan zou ik zeggen!

    O ja, bij ons gaan ze officieel van 2 over na de peutergroep, maar omdat dochter vroeg was met praten en er verder vooral baby's op haar groep zaten is ze met 20 maanden over gegaan.
     
  6. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Tuurlijk is ze gaan wennen van te voren. Maar ik merk gewoon dat ze niet meer graag gaat. En juist dat vind ik erg lastig. Ze is de jongste op dit moment. Er zijn heel veel grotere kindjes. thuis vindt ze dat juist leuk maar ik heb de indruk dat het allemaal wat overweldigend is voor haar.

    Uiteraard is het huilen snel over maar ze deed dit vrijwel nooit. Pas sinds ze bij de peuters zit. Het verschil in leeftijd vind ik ook wel erg groot.

    Dank voor de reacties.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    J. ging met net 2 van de babygroep naar de peutergroep (t/m 3 of 3,5 jaar was dat), ze vond er niets aan. Maand of twee later ging ze ivm een verhuizing naar een ander KDV met verticale groepen, dus met een groter leeftijdsverschil. En ze vond het geweldig! Speelde ook juist veel met de veel oudere kinderen. Er was, volgens mij, veel meer structuur en meer rust, wat voor J. goed werkte.

    Misschien kun je vragen of er een tussenoplossing mogelijk is? Halve dag babygroep en halve dag peutergroep en als dat goed gaat peutergroep uitbreiden? Zodat ze wat geleidelijker kan wennen.
     
  8. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ja zou een optie zijn maar volgens de leidsters is dat juist verwarrend en moet ze hier even doorheen.

    Van de week nam een ouder kindje haar aan de hand om mee te gaan spelen. Hopelijk gaat ze dat vaker doen en wendt ze vanzelf.
     
  9. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Kan ook zijn dat ze net in een lastige fase zit die samenvalt met de overstap naar de peutergroep.
    Hier met twee jaar overgegaan naar de peuters en dat voelde meteen goed. Hij was heel lang de oudste bij de babies en leek ook wat stil te staan qua ontwikkeling. Bij de peuters kon hij zich meteen optrekken aan de oudere kindjes. Hij ging ook meteen veel meer praten! Nu moet ik zeggen dat ons zoontje sowieso meer heeft met oudere kindjes dan met kleintjes. Je ziet exht dat hij een voorbeeld aan ze neemt (wat inhoudt dat hij soms ook wat minder wenselijk gedrag kopieert ;)).
     
  10. Kaat1984

    Kaat1984 Actief lid

    9 mrt 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Bij ons KDV ook peutergroep, deze is echter voor kindjes van 2,5 - 4 jaar. Ze gaan van te voren eerste een heel aantal keer wennen door op de groep mee te spelen. Dit wordt uitgebouwd van 1 uurtje naar een hele dag. Moet zeggen dat dit bij ons erg goed ging. Weet niet of ze dit bij jullie ook zo doen. Als ze van de ene op de andere dag ineens naar de peuters gaan snap ik dat dit helemaal niet leuk is.
     
  11. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Nou het gaat inmiddels goed. Net als bij jouw kind humpty, alsof ze het ineens Door had!

    Dank voor de reacties!

    Blijkbaar vinden ze het verschil tussen de kindjes op ons kdv toch ook vrij groot want er gaat per sept een nieuwe verdeling komen.
    Een baby- dreumes- en peutergroep.
    Meer leeftijdgenootjes bij elkaar en de peuters gaan iets meer voorbereid worden op de kleuterschool
     

Deel Deze Pagina