Keizersnede met 37,4 weken zwangerschap

Discussie in 'De bevalling' gestart door Vaasje, 9 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Wie heeft er rond dit termijn een geplande keizersnede gehad?

    Hoe is dit verlopen en heeft je kindje opstart problemen gehad?
     
  2. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Ik, bij de 2e... Toen hij eruit werd gehaald is hij ook niet bij me geweest... Ze moesten hem direct helpen. Hij liep blauw aan, en had het even heel zwaar. Maar het was al heel snel weer goed en ging huilen... Heeft daarna ook gewoon bij mij op de kamer in het wiegje geslapen..
     
  3. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Kwam dat door het termijn of had het achteraf een andere oorzaak?
     
  4. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.178
    113
    Ik weet niet of een keizersnede per definitie zwaarder is voor de baby dan een “gewone” bevalling, maar misschien heb je wat aan mijn ervaring gezien ik drie keer ingeleid ben rond dat termijn (met respectievelijk 38+0, 37+6 en 37+5).
    Alle drie hadden enkel 10en als Apgar-score, dus de start was hartstikke prima.
    Mijn jongste twee hadden de eerste week echter wel wat randprematuur gedrag (moeite met zichzelf warm houden, (te) veel afvallen). Uiteindelijk helemaal goed gekomen ;)
     
    Vaasje vindt dit leuk.
  5. Lievekleine88

    Lievekleine88 Bekend lid

    17 jul 2020
    625
    568
    93
    Vrouw
    Mijn dochter is geboren met 37.4 weken dmv keizersnede. Ze heeft het meteen erg goed gedaan dus geen opstartproblemen!
     
    Vaasje vindt dit leuk.
  6. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Thanks! Ik durf het eigenlijk ook niet te zeggen of dat meer verschil heeft. Maar je verhaal doet me zeker goed hoor. De gynaecoloog gaf aan dat 1% van de baby's die met dit termijn dmv keizersnede geboren worden wat problemen heeft en naar de kinderafdeling moet. Niet veel dus. Maar toch was ik benieuwd of er veel moeders zijn hier waarbij het wel gebeurt is of juist goed gegaan is.
     
    Sado vindt dit leuk.
  7. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Bedankt voor je reactie! En wat fijn dat het gelijk goed is gegaan!
     
    Lievekleine88 vindt dit leuk.
  8. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ik 3 dagen later met 38 weken een geplande inleiding eindigend in een spoedkeizersnede. Mn meisje had gelijk een score van 10 dus ging supergoed. Waarom is het met 37,4 weken als ik vragen mag?
     
  9. oktober91

    oktober91 Fanatiek lid

    22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Hier met 37.5, dan wel geen geplande maar een spoedkeizersnede. Opstart opzich prima maar wel veel randprematuren gedrag, waardoor ze nog een week op de kinderafdeling heeft gelegen, voornamelijk voor het vele afvallen en geel zien, 3 dagen lichttherapie gehad.
     
  10. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Omdat ik lichamelijk te veel klachten heb waardoor het gevaarlijk wordt voor mij om door te lopen.
    Hij stond eerst gepland met 39wk.
     
  11. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ah ok. Bij mij was het 38 weken vanwege mn diabetes. Heel veel succes alvast!
     
  12. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    E is met 37 wkn gehaald en dat was geen succes. Die vraagt midden in de nacht om chips :roflmao:

    Maar oké....nee die was niet af. Om de week groei echo’s en ze zou een kanon zijn, dus voor mijn gezondheid kon ze het beste gewoon gehaald worden. Mijn kanon bleek amper 3kg te wegen en haar darmen waren niet af. Zeker tot 6 mnd mee bij de kinderarts gelopen met een kindje wat veel pijn had. Ik kon niet meer, weer een torenhoge bloeddruk en een buik waar mijn lever en nieren het niet meer trokken...maar ik had het anders gedaan als ik dit geweten had. Dan had ik mezelf laten opnemen en het in het zkh gerekt tot 38 wkn minstens.
     
    Vaasje vindt dit leuk.
  13. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Hahaha sorry ik moest er wel om lachen :roflmao:

    Ik heb zelf twee prematuren (eentje van 35wk en eentje van 27wk) en de geen die het langste bleef zitten had het meeste last van z'n darmen :roflmao: (geboren met 39wk)
    De gynaecoloog gaf aan dat het meer om ademhalingsproblemen ging en dat ongv 1% van de kinderen die rond dit termijn met een keizersnede gehaald werden daar last van konden krijgen. Ik hou er dus wel rekening mee dat er wat dingetjes kunnen zijn of optreden.

    En hier werd ze qua gewicht ietsjes kleiner geschat maar niet zorgwekkend ofzo. Dus ik zie wel wat er uit komt haha
     
    Cindy1977 vindt dit leuk.
  14. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier na inleiding op 36.6 een ks op 37.1
    Geen opstartproblemen. Alleen een hypo bij zoontje tgv mijn zwangerschapsdiabetes.
     
    Vaasje vindt dit leuk.
  15. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Nee, daar was geen oorzaak voor. Gewoon nog niet klaar voor de grote wereld, denk ik...
     
  16. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Ik ben gisteren nog gebeld door de poli, ik krijg vrijdag en zaterdag voor alle zekerheid nog longrijping toegediend.

    Vind het wel een fijne gedachten.
     
    kleineM, Cindy1977 en 1991Mamavanvier vinden dit leuk.
  17. chantalvl

    chantalvl Fanatiek lid

    23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Hey @Vaasje mijn zoon is bij 33+4 geboren dmv spoedkeizersnede onder narcose. Een 9 en na 10 minuten een 10 als APGAR score.
    Wel in de couveuse gelegen, maar dat was puur omdat hij prematuur en dysmatuur was. Hij kwam al huilend mijn buik uit, en heeft geen opstartproblemen gehad.:)
     
  18. chantalvl

    chantalvl Fanatiek lid

    23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Ik zie dat jij over longrijping begint, dat had ik trouwens al wel gehad 3 en 4 dagen voor de geboorte.
     
  19. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Hoi bedankt voor je antwoord!

    Ik ben zelf mama van twee prematuren (35wk en 27wk)

    De jongste heeft uiteraard wel opstart problemen gehad maar de oudste eigenlijk ook niet. En die heeft géén longrijping gehad, de jongste overigens ook niet.

    De reden waarom ik zo benieuwd was,was omdat de gynaecoloog aangaf dat de kans aanwezig was dat ze met dit termijn (37,4) vaak ook opstart problemen hebben dus was benieuwd naar de ervaringen en reacties :D
     
  20. chantalvl

    chantalvl Fanatiek lid

    23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Oh echt? Waarom is dat dan? Je zou toch zeggen, hoe verder hoe beter?
     

Deel Deze Pagina