Keizersnede of vaginaal bevallen.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 2009lisanne, 23 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2009lisanne

    2009lisanne Fanatiek lid

    19 feb 2010
    1.403
    1.439
    113
    Vrouw
    twente
    Goedemorgen dames.

    Ik krijg donderdag de uitslag van mijn endo echo en dan wordt er besproken hoe ik mag bevallen(ja ik heb daar ook nog een eigen stem in)
    Deze heb ik gehad in mei omdat ik bij allebei mijn dochters ben uitgescheurd, de jongste zelfs totaal.
    Nu gaven ze aan ook rekening te houden met een keizersnede.
    Aangezien allebei de meiden niet heel groot en zwaar waren, maar ik toch uitscheurde.
    Ze kunnen niet precies aangeven wat de gevolgen kunnen zijn van weer uitscheurde op korte termijn of langere termijn.

    Een keizersnede vindt ik ook eng, het maakt me bang. Ook daar zitten nadelen aan.
    Maar normaal bevallen bij mij dus ook.

    Wie herkent dit of heeft ook voor deze keuze gestaan?
    En wil je daar iets van delen. Zodat ik donderdag een bewuste keuze maak. En niet mijn angsten de boventoon laat zijn
     
  2. Yunaaatje

    Yunaaatje Actief lid

    19 nov 2017
    160
    173
    43
    Vrouw
    Leerkracht PO
    Ik heb zelf niet voor deze keuze gestaan. Wel denk ik dat je rekening moet houden met het herstelproces. Een keizersnede lijkt mij toch langer herstellen dan uitscheuren.

    Daarnaast is een natuurlijke bevalling volgens mij ‘beter’ voor het kindje, de hechting en de start van borstvoeding.
     
    Bloem2310 en 2009lisanne vinden dit leuk.
  3. Doublemom

    Doublemom Fanatiek lid

    5 mrt 2012
    1.410
    1.190
    113
    Ik heb geen ervaring, maar wel iets wat ik me afvraag. Wellicht helpt dat je nog in vragen stellen/de keuze maken. Scheur je door je oude litteken heen of om het litteken heen? In het laatste geval zou nogmaals inscheuren kunnen betekenen dat je nog meer littekenweefsel krijgt down under, wat natuurlijk ook weer gevolgen kan hebben.
    Succes met het maken van deze lastige beslissing!!!
     
    2009lisanne en Yunaaatje vinden dit leuk.
  4. 2009lisanne

    2009lisanne Fanatiek lid

    19 feb 2010
    1.403
    1.439
    113
    Vrouw
    twente
    Dit ga ik zeker even vragen.

    Bij de oudste ben ik ingeknipt en uitgescheurd. Sub totaal.
    3120gram en 49cn

    Bij de jongste totaal uitgescheurd bij een gewicht van 2695 gram en 47 cm.
    Ze denken dat het te nauw is.
     
  5. Doublemom

    Doublemom Fanatiek lid

    5 mrt 2012
    1.410
    1.190
    113
    Pfoei wat heftig zeg! Ik heb jaren geleden een ander forumlid gesproken in een groepje die zo heftig uitgescheurd was, dat ze tijdelijk een stoma nodig had om haar darm te laten genezen. Natuurlijk zijn dat incidenten dat het zó heftig is. Maar met betrekkelijk kleine kindjes en dan toch zo uitscheuren.. Dan is het herstel van een ks wel gecontroleerder denk ik. Je weet nooit wat er gaat gebeuren. Al kan het aan de andere kant natuurlijk nu ook gewoon goed gaan. Heb je zelf enig idee of het weefsel daar 'strakker' is geworden door stug littekenweefsel?
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  6. 2009lisanne

    2009lisanne Fanatiek lid

    19 feb 2010
    1.403
    1.439
    113
    Vrouw
    twente
    Het voelt soms wel wat strakker, maar ervaar er geen problemen mee.

    Ze hebben nu gekeken met een echo of de kringspier en de spieren er om heen nog goed intact zijn. Dat krijg ik donderdag dus te horen.
     
  7. Kaaat

    Kaaat Fanatiek lid

    5 nov 2010
    4.034
    924
    113
    Vrouw
    Wauw heftig, ik denk dat ik zou kiezen voor een keizersnee. Ik ben echt van natuurlijk bevallen en tuurlijk is dat het beste voor het kind. Maar het feit dat je niet weet hoeveel schade het bij jou op kan leveren lijkt het mij toch een hele enge keus.

    Hoe was je herstel na je twee vorige bevallingen?
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  8. 2009lisanne

    2009lisanne Fanatiek lid

    19 feb 2010
    1.403
    1.439
    113
    Vrouw
    twente
    De eerste heb ik kantje boord gelegen, doordat ze een bloeding van binnenuit over het hoofd hebben gezien, en dus zo dicht hebben gemaakt.

    De tweede dus totaal, liep ik als een kieviet het ziekenhuis weer uit, en heb ik eigenlijk nergens last van gehad.

    Ik vindt het daarom ook erg lastig.
    Want allebei zitten risico's aan.

    Risico bij weer uitscheuren kan dus zijn dat ik mijn hele leven of op latere leeftijd incontinent wordt. En dat wil ik ook weer niet.
     
  9. Kaaat

    Kaaat Fanatiek lid

    5 nov 2010
    4.034
    924
    113
    Vrouw

    Bizar 2 zulke verschillende ervaringen!
    Ja dat zou ik navragen bij de gync hoe groot is de kans op incontinentie wat dat zou toch verschrikkelijk zijn. Keizersnee is voor hen dagelijks werk en ik denk dat daardoor de risico's lager liggen.
     
    2009lisanne vindt dit leuk.
  10. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.126
    15.189
    113
    Ik ben echt wel voorstander van vaginaal maar in deze situatie bij de minste twijfel denk ik toch voor een ks gaan. Als je bij zulke ukkies al zo scheurt zou ik het niet aandurven en misschien ook door (onbewuste) angst de bevalling tegen werjrn
     
    Ysabella en 2009lisanne vinden dit leuk.
  11. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Een gynaecoloog heeft mij ooit uitgelegd dat het risico van een keizersnede voor een gedeelte in de volgende zwangerschap zit. Want je hebt dan een litteken/zwakke plek in je baarmoeder.

    Ik zou in je beslissing laten meewegen of je hoopt hierna nog een keer zwanger te worden of niet.
     
  12. 2009lisanne

    2009lisanne Fanatiek lid

    19 feb 2010
    1.403
    1.439
    113
    Vrouw
    twente
    Nee dit is de laatste.
    Ga me sowieso nog even verder in lezen
     
  13. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Wat vervelend, ik had bij de eerste hetzelfde totaal uitgescheurd en het littekenweefsel was ook niet goed geheeld dus moest ik een aantal weken later worden geholpen (branden) de tweede ook iets uitgescheurd maar dan net voor de andere kant dus geen totaal ruptuur. Ik heb geen tips wat beter is! Ik zou het laten beslissen door het ziekenhuis/ verloskundige:thumup:
     
    2009lisanne vindt dit leuk.
  14. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    #14 Lieverding, 23 jun 2020
    Laatst bewerkt: 23 jun 2020
    Absoluut keizersnede zou ik kiezen. Ik kan niet eens die horror verhalen lezen krijg ik gelijk an rillingen haha. Ik heb een spoed ks gehad en geplande natuurlijke. Beide enorm bevallen ik zou niets anders willen, lekker gewoon mijzelf zijn gelijk en geen complicaties met baby zoals zuurstof tekort of wat dan ook..
    ik heb vriendinnen die echt nog 4/5 jaar later geen kind willen door traumatische natuurlijke bevalling. Ks is een appeltje eitje. Nou ja mijn ervaring dus in normale uitvoering etc is niets anders dan een kleine operatie zonder narcose voor de vrouw. Soms worden er spieren en zenuw geraakt en dan heb je bij litteken en soort van gevoelloos huid maar is zelden bijwerking.
    Je litteken is niet echt een litteken. Her is dichtgebrand en je mag eigenlijk gelijk alles ook dus je kind en boodschappen en maxicosi optillen (dat allenaam vanuit de hoogte van de litteken dus vanuit de tafel bijvoorbeeld) en oefeningen doen ze geven bij ontslag je wen papiertje met simpelen sport oefeningen die je gelijk mag doen en sporten intensief week 4-5 na ks.
    na een tijdje zie je litteken helemaal niets. Ik heb twee op elkaar en dus enige wat je zit is een afdruk van de slip. Ik heb 2-3 wk licht gevloeid en erna na 6wk kwam mijn menstruatie opgang.

    natuurlijke ks gaat in weet 39 en je baby blijft altijd bij je ook bij dichtnaaien en in verkoeverkamer en bij verplaatsen naar hotel. Je wordt bijvoorbeeld geopereerd 15.00 en dan mag je die avond en hele dag blijven en dus dag daarop meestaal naar huis. Borstvoeding is een dingetje die moet op gang komen etc maar ik geen flesvoeding dus dat is dan prima te combineren met ks.

    met keizersnede mag je volledig 3x zwangerschappen uitdragen dus 3x ks doen. Erna risico's groot voor uitschuren van de baarmoeder etc. Maar is dus enkel toepasselijk voor je als je erna nog meer dan 2x zwanger wil worden.
    * ik ben 5e keer zwanger na ks. Twee keer tot maar 15wk maar was geen probleem

    Succes!
     
    Claudia88 en 2009lisanne vinden dit leuk.
  15. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Ben bij alle 3 mijn bevallingen uitgescheurd.
    Bij de eerste sub totaal ruptuur.
    Bij de 2e ook weer vrij fors doordat ze een handje naast het hoofdje hield. Toen een hoge vagina wand ruptuur.
    Bij de 3e weer ingescheurd. Toen was het lastig te hechten. Omdat ik een cyste van bartholin had. Die kun je dus blijkbaar ook krijgen na schade aan de vagina.
    Alle 3 de keren in het ziekenhuis gehecht.
    Herstel is op zich wel goed gegaan. Het is alleen niet zo prettig om uit te scheuren. Het voelt aan de onderkant ook vrij dood. En alles is wat slapper. Bij aandrang voor ontlasting moet ik altijd wel meteen gaan. Verder eigenlijk weinig last. Volgens mijn verloskundige heb je bij iedere bevalling minder kan op uitscheuren. Maar ik krijg het iedere keer weer voor elkaar;)

    Wat jou betreft zou ik inderdaad informeren naar de risico's voor jezelf. En bij te groot risico voor keizersnee gaan.

    En je zou ook kunnen overwegen om te trainen met epi-no. Om uitscheuren te voorkomen. Door middel van dat apparaatje rek je steeds iets op. Misschien is dat iets.
     
    2009lisanne vindt dit leuk.
  16. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Wat vreselijk zo bevalling

    Mijn grootste was 4250 en 54 cm ben ik er nog goed vanaf gekomen had veel kleine scheurtjes die niet gehecht konden worden nog 2 jaar last gehad met sex dat zo pijn deed en gevoeligheid

    Maar na me jongste de 4e dus die ben ik als enige niet uitgescheurd

    Ben benieuwd nu hoe deze bevalling zal gaan
     
    2009lisanne vindt dit leuk.
  17. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Een ks hoef je echt niet bang voor te zijn hoor. Alles is van te voren gepland en staat klaar, genoeg mensen die jou en je man gerust stellen en binnen 10 min is je baby er. Ik vond de wond daarna n stuk prettiger dan de hechtingen die ik na de knip bij mn zoontje had. Toen kon ik niet normaal opstaan en gaan zitten of naar de wc! Dat was nu echt zoveel beter, ja je voelt t wel, maar vond t echt een stuk beter. Dus wees daar echt niet bang voor hoor!
     
    2009lisanne vindt dit leuk.
  18. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Dat klopt niet hoor. Ik mocht de eerste 6 weken geen zwaar huishoudelijk werk doen zoals stofzuigen. Boodschappen tillen en maxi cosi mocht ik ook niet tillen. Vooral veel rust en rustig aan doen. Zodra je het litteken / je buik voelt stoppen waar mee je bezig bent. Ik kon pas na 3 weken 30 minuten lopen.

    Bij borstvoeding kan je meteen na de bevalling starten met boezemvriendjes plus capsules om de productie te verhogen.

    Verder zou ik informeren als je voor ks gaat of ze in jouw ziekenhuis gentle sectio doen.

    Hou er rekening mee als ze opeens s avonds / nachts een ks moet plaats vinden dat het kindje niet de hele tijd bij je is. Ik heb mijn dochter pas weer een uur na de geboorte gezien.

     
    2009lisanne en Rosy90 vinden dit leuk.
  19. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Ik herinner me nog dat ik even met de baby en m'n zus naar de winkel wou lopen. Het was maar zes minuten lopen maar ik kon haast niet verder. Druk op de onderkant:roflmao: dit was pas beter na ongeveer twee maanden:thumup:
     
    2009lisanne vindt dit leuk.
  20. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    #20 Lieverding, 24 jun 2020
    Laatst bewerkt: 24 jun 2020
    misschien had je een andere soort keizersnede? Of een verrichting was anders/litteken???

    Maar dat klopt echt en zeker! ik heb twee gehad in 2013 en in 2016 in Bronovo en ik heb een hele lijstje gekregen met oefeningen en ik mocht gewoon echt doen wat ik wilde qua zeer intensieve sport etc na 4-5wk! Ik heb ook gewoon week 5 tenniswedstrijden al gespeeld 3uur lang elke dag . En vanuit ziekenhuis heb ik zelf maxicosi opgetild etc was niets mis mee ze zeiden juist dat ik het juist moest doen maar enkel vanuit alles wat boven de hoogte van litteken zit.

    bij geplande natuurlijke ks mogen ze je kind niet weghalen (of het nacht is of dag) en ook plannen niet in de avond. Dus dat zou wellicht vanuit je ziekenhuis anders zijn maar natuurlijke ks is dus enige verschil dat ze temperatuur in de ok hoger leggen gelijk na de operatie dus de kindje hoeft niet weg. De meeste moderne ziekenhuis verrichten nu ook spoed ks gentle omdat ze in alle hun OK snel temp kunnen aanpassen.
    minst iets is met een baby dan halen ze uiteraard weg. Maar zelfs dan ligt die op de blote borst van je partner en niet ergens allen of zo
     
    2009lisanne vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina