Keizersnede op verzoek

Discussie in 'De bevalling' gestart door Wielrenster32, 2 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Inmiddels ben ik 9 weken zwanger en hebben we volgende week intake bij verloskundige. Een van de dingen die ik daar wil bespreken is dat ik graag een keizersnede wil in week 37/38. Daar heb ik mijn redenen voor:
    • Nichtje en tante (aan moederskant niet zijnde moeder en dochter) hebben een kind wat is overleden in 39e week in de buik zonder aanwijsbare oorzaak;
    • Andere tante (aan vaderskant) heeft een spoed KS gehad omdat mijn nichtje klem zat in haar bekken en zij heeft daardoor een lichte hersenbeschadiging opgelopen
    • Ander nichtje (aan vaderskant) heeft een totaalruptuur gehad en haar kindje had uiteindelijke en gebroken sleutelbeen en hersenschudding omdat kind ook zeer moeilijk door het bekken ging.
    • Ik heb heftige hormonale migraine (denk aan een week met menstruatie en dan als ik pech heb naar het ziekenhuis moeten vanwege uitdroging als ik geen medicatie mag slikken). Naar verwachting komt deze migraine vanaf week 36/37 van de zwangerschap terug.
    Hoe maak ik dit bespreekbaar? En moet ik dit met verloskundige bespreken?
     
  2. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Ik kan me voorstellen dat al deze dingen je angstig of bezorgd maken nu je zelf zwanger bent.
    Ik ben zelf verloskundige en als je bij mij op spreekuur zou komen zou ik eerst met je bespreken waar je precies bang voor bent: dat jij ook je kindje zal verliezen? Dat het niet past? Dat je een bevalling niet aan kan?

    Een verloskundige beslist niet of jij een keizersnede krijgt, daar gaat de gynaecoloog over. Wat je dus zou kunnen vragen is dat je in de zwangerschap graag een gesprek met de gynaecoloog wil hierover.

    Deze zal je allereerst uitleggen dat een keizersnede echt een flinke operatie is met risico's voor moeder en kind en dat iedere gynaecoloog in NL er terughoudend mee is om dit alleen op de wens van een patiënte uit te voeren. Ik zeg niet dat dit niet kan, want ik ken gevallen waarin dit na veel gesprekken en in overleg de beste optie bleek. Maar het is geen lichtvaardige beslissing en ook niet iets wat je zomaar kan wensen/eisen. Dus eerst goed gaan bespreken: wat is precies jouw angst, is die reëel, kan die misschien op andere manieren worden weggenomen of verminderd. Wellicht door goede afspraken, een goede voorbereiding of extra controles.

    Ik zou je adviseren: ga er open in. Bespreek je angsten met je vk, vraag om een gesprek bij de gyn, maar pin je niet vast op persé die keizersnede.

    Heel veel succes!!
     
    Evanesco, hummeltje5, MyMiracle en 13 anderen vinden dit leuk.
  3. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Volgens mij mag je in Nederland toch niet voor een keizersnede kiezen? Zeker niet als het je eerste is en je voor de rest geen complicaties hebt?

    Ik heb een spoedkeizersnede gehad en een geplande. Maar wat had ik graag natuurlijk willen bevallen!
    Het herstel van een keizersnede is echt niet niks..
     
  4. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Tussen niet mogen en artsen die het niet doen zit een wereld van verschil. Wij hebben ook IVF binnen een jaar gehad, dus er is veel mogelijk met de juiste argumenten en de juiste arts. En anders dan jou hoef ik een geen natuurlijke bevalling, Ik neem liever zelf alle risico’s dan dat ik het leven van mijn kind in de waagschaal leg.
     
  5. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Muisje waar ik bang voor ben: dat het kindje iets overkomt. En eerlijk gezegd kijk ik ook niet uit naar de laatste weken waarin ik vrijwel zeker continue migraine zal hebben en geen mediatie kan slikken. Dat is zonder zwanger zijn al een hel (afgelopen jaar al genoeg meegemaakt). De stress die fysiek en mentaal daar van heb zijn ook niet goed voor mijn kind. En dan neem ik de risico’s van KS voor lief!

    Ik weet dat het in België makkelijker is, de optie staat ook nog zeker open. Zeker als kind aan de grote kant blijkt te zijn.
     
  6. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Dus je kent alle risico’s van een keizersnede heb je je daar goed over in gelezen? En je kent ook het risico dat kinderen die geboren worden met een keizersnede ademhalingsproblemen kunnen hebben?
     
  7. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Ja die ken ik. Lijkt mij een minder probleem dan een dood of gehandicapt kind. En die kans is kleiner dan klem komen te zitten het bekken. Met sex heb een aantal partners ook moeite gehad vanwege de krappe doorgang. Complicaties met baarmoeder zijn niet relevant; het blijft bij 1 kind
     
    Pyaar vindt dit leuk.
  8. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Ik heb ook veel familie en zelfs mijn moeder met allerlei complicaties of bijzondere bevallingen. Maar dit betekend niet dat het bij jou ook zo zal gaan.
    Ik wilde je alleen wijzen op de risico’s ervan, en ik ben zeer benieuwd welke gynaecoloog hiermee akkoord zal gaan.

    Dus de complicaties die er zijn voor je darmen en blaas maakt jou ook niks uit? Of de vreselijke hoofdpijn die je na de ruggenprik dagenlang kan krijgen maakt jou ook niks uit?
    Voor nu stop ik en probeerde ik alleen advies te geven maar jij wilt perse een keizersnede, dus ik wens je er veel succes mee, en veel geluk met je zwangerschap.
     
  9. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Ik zou zeggen ga zeker in gesprek met een gynaecoloog, maar je moet je realiseren dat het een enorm heftige ingreep is en ze zonder medische redenen je niet zomaar met 37/38 weken een keizersnede gaan geven. Want nichtjes en tantes zitten niet in de rechtstreekse bloedlijn, dus dat nemen ze vast wel mee in hun beoordeling maar dat zal niet doorslaggevend zijn.

    Maar zoals ik zeg: als ik jou was zou ik zeker in gesprek gaan met een gyn, maar je kan ook kijken om bijvoorbeeld de bevalling eerder te laten inleiden en afspreken om als het niet lukt of vordert een keizersnede te doen. Want een natuurlijke bevalling is voor zowel jou als het kindje echt veruit de beste optie.

    Zelfs toen ik een zwangerschapsvergifitiging had met enorm hoge bloeddruk en ik al uitgeput was voor starten van bevalling, aan allerlei medicijnen lag etc. Zelfs toen hebben ze ervoor gekozen om eerst een inleiding te proberen omdat het nu eenmaal voor het kindje ook veel beter is om natuurlijk geboren te worden. Pas 48 uur na starten van inleiding is het een keizersnede geworden omdat het gewoonweg niet lukte en ik compleet uitgeput was.
     
  10. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Niet perse, maar je leest mijn post niet goed als jouw punten zo lees. Vreselijke hoofdpijn dagenlang? Dat is een lachertje voor mij, ik heb een jaar lang iedere maand 10 dagen migraine gehad, dus dat kan ik wel handelen. En trouwens die hoofdpijn komt na de bevalling toch al gezien de daling van oestrogeen.

    Ik zeg alleen dat ik de risico’s voor mezelf minder belangrijk vind: mijn kind gaat voor. Dat jij baalt dat je geen natuurlijke bevalling hebt gehad snap ik goed. Maar anders dan veel vrouwen vind ik zwanger worden/zijn een noodzakelijk kwaad om mijn kinderwens te vervullen. En ben ik niet zo emotioneel, maar meer rationeel. Nederland is op fertiliteit/zwangerschap gewoon een ouderwets land waar we het liefst alles zo natuurlijk mogelijk doen. Dat is zeker positief, maar niet altijd mijn keuze (waar ik uiteraard ook gewoon voor wil betalen).
     
    Oliviafaye en Pyaar vinden dit leuk.
  11. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Bedankt Lola, ik heb helaas geen zussen. Dus tantes/nichtjes zijn voor mij het enige referentie-kader. Ik hoop dat de problematiek aan 2 kanten genoeg is voor een serieus gesprek.

    Lijkt mij heel heftig jouw situatie. Ik zou trouwens niet weten hoe ik met migraine een bevalling moet doen.
     
  12. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Volgens mij kan iedereen jou ervaringen, advies en tips geven maar jij hebt overduidelijk je zinnen gezet op een keizersnede.

    Ga in gesprek maar hou er rekening mee dat zo lang er medisch geen reden voor is je geen keizersnede krijgt.
     
    Melief, GossipGirlxoxo, Magnolia29 en 23 anderen vinden dit leuk.
  13. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Lotion niet perse, maar had gehoopt op ervaringsverhalen van vrouwen met een smal bekken. Hoe kun je dat bepalen? Weegt de schade van een vaginale bevalling (compleet uitgescheurd, incontinentie en kind met hersenschudding) op tegen de risico’s van een keizersnede?

    En vrouwen met migraine...kun je dan een bevalling aan? Wat doet 4 weken continue migraine met een kind? Ik ben na een week migraine altijd al een wrak en zelfs 2x in het ziekenhuis opgenomen vanwege uitdroging en toen was ik niet zwanger, kan mij nauwelijks voorstellen wat 3 a 4 weken doet.

    Ik heb ook IVF gekregen om een ander reden dan onverklaarbare verminderde vruchtbaarheid. Er was geen indicatie op gebied van zwanger worden, wel een andere reden (migraine). Soms moet je een keuze maken en is er geen goede keuze. Daar ben ik mij heel erg van bewust. Maar ik wil zelf die keuze maken (met een arts) en niet dat de arts de keuze voor mij maakt. En daar zoek ik tips voor.
     
  14. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Ik heb een smal bekken en al 15 jaar hoofdpijn, elke dag;) en toch raad ik je aan om het eerst natuurlijk te proberen, maar dat deed ik al in mijn Posts hierboven. En nu stop ik echt:roflmao:
     
    kly073 vindt dit leuk.
  15. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Hoofdpijn is geen migraine he? Ik ben op zoek naar meerdere verhalen dat van jou is er een. Prima dat is de mainstraim mening in NL. Zoek ook nog even de andere meningen/ervaringen.
     
  16. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Maar hoe weet je dat je bekken smal is? Dat moet speciaal gemeten worden . Het heeft nml niets met de omtrek maar alles met de ruimte tussen je bekkens te maken. Dat kun je van buitenaf niet beoordelen
     
    GossipGirlxoxo en Salentein vinden dit leuk.
  17. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    yelly, dat is in het verleden vastgesteld omdat ik continue bloedde tijdens gemeenschap. Oorzaak was uiteindelijk (deels) ook cellen aan de baarmoedermond, maar nog steeds heb ik vaak bloedverlies tijdens gemeenschap en kunnen een aantal standjes niet omdat partner te diep komt en te breed.
     
  18. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    tuurlijk is hoofdpijn wel migraine of heb jij migraine zonder hoofdpijn??
     
    Fleur84 vindt dit leuk.
  19. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Nee migraine is hoofdpijn, maar niet alle hoofdpijn is migraine. Dat is nogal een verschil. Met hoofdpijn kan ik prima functioneren met migraine heb ik toch wel eens gedachtes aan zelfmoord (zeker als dat een week duurt).
     
    Pyaar vindt dit leuk.
  20. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Een natuurlijke bevalling is beter voor een baby. Het hele proces van baren (met de hormonen e.d. die vrijkomen) heeft een functie.
    Een keizersnede is bedoeld als noodoplossing, als uiterste redmiddel.
    Tegenwoordig voeren artsen liever geen keizersnedes meer uit voor de 39 weken vanwege de vele opstartproblemen die baby's daardoor kunnen krijgen.

    Seks is totaal iets anders dan een bevalling. Ga dat niet naast elkaar zetten.

    Er zijn heel veel meer factoren die meespelen bij een bevalling, een smal bekken wil niet zeggen dat je niet normaal kan bevallen. Net zoals een breed bekken geen garantie is voor een makkelijke/probleemloze bevalling.

    Heel naar dat er zoveel complicaties zijn geweest binnen de familie bij bevallingen maar dat zegt niks over jou.

    Migraine is heel vervelend maar daar zijn medicijnen voor, ook tijdens de zwangerschap. Je weet nog helemaal niet hoe het gaat lopen de komende maanden. Het kan natuurlijk tegenvallen maar er zijn ook vrouwen die juist tijdens een zwangerschap nergens last van hebben.

    Je gaat bij voorbaat al uit van de ergste scenario's bij een natuurlijke bevalling en je denkt alles te kunnen ondervangen met een keizersnede. Zo werkt het niet. Je hebt voor jezelf een beeld bepaald aan de hand van je angsten. Praat daarover met je verloskundige en probeer eerst alles weer los te laten zodat je daarna reëel naar jouw situatie kan kijken.

    Nog even los van dit verhaal: bevallen is pijnlijk ja. Maar tegelijkertijd is het een ongelooflijke, bijzondere, prachtige en krachtige ervaring. Probeer er ook eens naar die manier naar te kijken.
     

Deel Deze Pagina