Keizersnee en borstvoeding

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mamavisser, 29 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavisser

    mamavisser Actief lid

    20 jan 2014
    148
    0
    16
    Drachten
    Hallo meiden

    Ik krijg een geplande keizersnee ivm 2 eerdere keizersnede's. Nu was bij bv bij mijn 2de zoon helemaal niet goed gelukt heb wel een maand gegeven maar wou niet. Borstontstekingen kloven tepelhoedje enz.

    Nu wil ik zeker wel weer bv geven maar krijg ik dus een keizersnee zijn er meer ervaringen hier mee ?
     
  2. Lieke84

    Lieke84 Fanatiek lid

    1 jun 2011
    3.016
    1
    38
    Zit vragen naar de natuurlijke keizersnede of gentle sectio. Dit is beter wanneer je de BV op gang wil brengen. Daarnaast zou ik in de kraamweek al wen lactatiekundige inschakelen. Die hebben ze in sommige ziekenhuizen ook, zodat jullie wen goede start kunnen maken!
    Een keizersnede is absoluut geen belemmering voor het geven van BV.
     
  3. Popje2015

    Popje2015 Actief lid

    22 sep 2016
    201
    135
    43
    NULL
    NULL
    Wat goed dat je het ondanks de vervelende ervaring toch weer gaat proberen. Ik heb een geplande keizersnede gehad en bijna 10mnd met veel plezier bv gegeven. Het kwam direct opgang. Toch leek het dag 2 wat weinig dus opgekrikt met kolven. Na een aantal dagen overproductie. Dus nee eigenlijk geen problemen gehad. Gezien je verleden inderdaad goed een lactatiekundige mee te laten kijken.
     
  4. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Bij mijn spoedkeizersnede heb ik 3!! Weken moeten kolven en kolven en kolven.. Volgehouden! En borstvoeding gegeven tot 5 maand.
    Ik heb mij ingelezen dat je misschien kunt gaan voorkolven? Zo een week voor de bevalling. Dit wil ik ook gaan doen, en hopelijk gaat dat mee helpen met het opgang komen van de borstvoeding.
    Super goed van je dat je wederom voor borstvoeding kiest!
     
  5. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    KS is inderdaad geen belemmering.
    Maar ik zou in jou situatie wel een lactatiekundige opzoeken. Dan heb je toch zekerheid dat je goede ondersteuning hebt, in het geval je kindje niet meteen goed drinkt.
     
  6. Mommyplus

    Mommyplus Actief lid

    22 jul 2014
    358
    0
    16
    3 keer een keizersnede gehad. 2 keer ongepland en de derde gepland.
    3 keer borstvoeding gegeven waarvan de derde keer het langst. Bijna 1 jaar. Die keer vond ik het ook het makkelijkst gaan omdat ik wist dat het doorbijten was, en de eerste weken niet altijd even prettig.
    Bij mij deed het de eerste weken altijd flink zeer. Mijn tepels moesten altijd wennen aan het zuiggeweld van zo'n babymondje.
    Bij de eerste was ik daar totaal niet op voorbereid dus viel het me zo tegen.

    Door heftig bloedverlies kwam het altijd wel later op gang. Dus bijkolven en ook bijvoeden was bij mij nodig.
    Ik vond zittend voeden met een voedingskussen tegen mijn buik en de baby er boven op het fijnst met voeden.
    Liggend voeden kon ik niet en vond ik ook verdraaid zeer doen aan de keizersnedewond.
    Naarmate de tijd verstreek kon ik wel andere houdingen aannemen. Maar liggend voeden, wat ze soms adviseren bij een keizersnede is het nooit geworden bij mij.
    Moet wel zeggen dat ik hele kleine borsten heb. Een krappe B cup bij borstvoeding. Normaal AA. Ik denk dat dat één van de redenen was dat het gewoon lastig was om liggend te voeden.

    Maar het is echt goed mogelijk. Lees je goed in, laat je goed begeleiden en verwacht geen roze wolken de eerste weken.
     
  7. onzewonders

    onzewonders Fanatiek lid

    15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Dit geeft hoop! Ik verwacht ook een ks te krijgen deze keer en wil wel graag weer bv geven. Heb altijd gehoord dat het niet te doen is na een ks omdat het lastig op gang komt.
    Dus dit bericht was zeer welkom!
     
  8. mamavisser

    mamavisser Actief lid

    20 jan 2014
    148
    0
    16
    Drachten
    Bedankt voor alle tips ik had bij de jongste ook een lactatiekundige. En gelukkig niet weer een kraamzorg die bv goed stimuleert. Maar eerder kolven kan dat? Ivm de eerste voeding zo goed is voor de kleine. Ik zie verder niet op tegen de keizersnee. 2 x een spoedkeizersnede gehad en dus nu relaxde bevalling
     
  9. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Bij mij duurde het een dag of drie voordat het goed op gang kwam maar daarna had ik overproductie, dus ach... Uiteindelijk ruim 3 weken gekolfd want ze dronk niet live en toen gestopt ivm omstandigheden.
     
  10. Stiertje73

    Stiertje73 VIP lid

    27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ik heb beide keren een keizersnee gehad (1e keer spoed, 2e keer gepland) en beide keren 11 maanden bv gegeven (ben nu net gestopt).
    Moest idd wel op gang komen beide keren. Lactatiekundig advies zou ik zeker inwinnen als ik jou was. Bij de tweede heb ik moeten kolven om het sneller op gang te krijgen en hebben ze mijn dochter tegen mijn zin bijvoeding gegeven. Na een paar dagen had ik giga overproductie en kluiten tot in m'n oksels :$ Maar het is allemaal goed gekomen.
     
  11. mamavisser

    mamavisser Actief lid

    20 jan 2014
    148
    0
    16
    Drachten
    Hier dus ook die ervaring waardoor mijn zoon geen borst wou hij was zo boos met de borst zelfs de lactatiekundige had nog net zo'n boze baby nee gemaakt hahahaha. Maja ze hadden al flesjes gegeven en speen.
     
  12. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Ik heb bij de oudste een ongeplande ks gehad en de bv kwam al heel snel op gang, in tegenstelling tot bij de jongste, die bevalling ging heel soepel maar BV kwam erg moeizaam op gang ;)

    Op tijd een lactatiedeskundige inschakelen en evt een borstvoedingscursus van te voren
     
  13. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Twee keer keizersnee gehad en twee keer borstvoeding gegeven.
    Wel heeft het ziekenhuis mij elke keer direct vaak laten kolven zodat de borstvoeding goed op gang kwam. Kolven en vaak je baby aanleggen.
     
  14. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb een spoed ks gehad ( tweeling) en daarna een gentle voor nr 3. Alle drie gewoon borstvoeding. Bij de tweeling duurde het lang voordat het op gang kwam en ze waren beiden net aan 2500 g dus ze zijn in de eerste week wel wat bijgevoed met kv, daarna 6 maanden gevoed. De jongste heeft nog nooit kv gehad.
     
  15. Bloeme

    Bloeme Bekend lid

    16 jun 2012
    583
    154
    43
    Mijn eerste was een natuurlijke bevalling, bv kwam goed op gang en uiteindelijk anderhalf jaar gevoed.
    De tweede kwam met een spoedkeizersnee, ik heb hem het eerste uur na de bevalling niet gezien. Toen ik hem zag was hij moe en wilde niet echt aanhappen. De eeerste twee nachten lag hij ook nog ter observatie op de neonatolgie (dus zonder mij). Hierdoor kwam de bv langzamer op gang dan bij de eerste. Door veel aan te leggen en veel huid-op-huid contact kwam na een paar dagen de bv goed op gang. Neem ook veel rust, laat je lekker verwennen :) Mijn tweede zoontje heb ik uiteindelijk twee jaar gevoed.
    Een keizersnee hoeft geen belemmering voor de bv te zijn. Lees je goed in en neem alvast contact op met een lactatiedeskundige. Succes!
     
  16. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Mijn eerste uk is met spoed gehaald met 5 weken te vroeg en heb ik 13 maanden fulltime gekolft. Nu met mijn tweede uk heb ik de eerste twee weken gekolft en daarna overgestapt op live voeden en dat is heel goed gegaan.

    Ik zou als je tijd hebt een lactatie deskundige inschakelen om je goed voor te bereiden.

    Succes
     
  17. xNadine

    xNadine Actief lid

    27 jul 2016
    383
    39
    28
    Ik heb ook een geplande ks gehad en was ook begonnen met bv. Kwam inderdaad heel moeilijk op gang, moest bijkolven en mijn zoontje moest ook bijgevoed worden.. Pas na 3 dagen had ik genoeg om hem zelf te voeden, en na een week zat ik tegen de overproductie aan, dus de productie was absoluut het probleem niet. Wel hadden ze in het ziekenhuis hem helemaal verkeerd aangelegd waardoor mijn tepels binnen 2 dagen veranderd waren in 2 grote wonden, het deed echt enorm pijn! Door de enorme kloven kreeg ik er een infectie in en in combinatie met de vermoeidheid en de pijn van de keizersnede, is het daarom na 2 weken geflopt bij mij. Vond het heel erg dat ik moest stoppen, heb er heel erg om moeten huilen, maar ik was echt kapot, de slapeloze nachten, de pijn bij het voeden.. het brak me op. Heel goed dat je weer kiest voor bv, als ik ooit een tweede kindje mag krijgen, zal ik het ook zeker weer opnieuw proberen. Ik raad je wel echt aan om te zorgen dat je vanaf het begin hele goede begeleiding hebt, zodat je een goede start kunt maken, dan heeft het veel meer kans van slagen. Succes! :)
     
  18. mamavisser

    mamavisser Actief lid

    20 jan 2014
    148
    0
    16
    Drachten
    Bedankt voor al jullie verhalen ! Doet me echt goed want wil het zo graag voelde me zo ellendig dat ik moest stoppen met voeden. Nog een domme ( nja dom ? ) vraag ik heb 0.0 ervaring met kolfen op het werk. Ik heb de mazzel dat ik 4 weken voor uitgerekende datum met verlof ga ( misschien wel iets minderen met werk ) en heb dus 14 weken na de tijd verlof . Ik werk de ene week 17.30 tot 20.30 elke dag en de andere andere week dinsdag 9 tot half 4 en donderdag 9 tot 12 en de avond 7 tot 8. Hoe moet ik kolfen ( doe huishoudelijke hulp )
     
  19. MarjoP

    MarjoP Bekend lid

    9 dec 2015
    853
    579
    93
    Vrouw
    Op 3 augustus (woensdag) een keizersnee gehad en gelijk de boys (tweeling) aangelegd en elke x gekolft en al t 1e weekend had ik genoeg voor hun beide! En het gaat nog steeds goed!
     
  20. Stiertje73

    Stiertje73 VIP lid

    27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Is je vraag hoe je een kolfapparaat moet gebruiken? Of hoe het op je werk geregeld is? Je werkgever is verplicht om jou tijd en passende ruimte te geven om te kolven. Hoe zo'n apparaat werkt, tsja, ieder apparaat is weer anders. Meestal zit er wel een gebruiksaanwijzing bij.
     

Deel Deze Pagina