Kennis/ervaringen bij KMA, eczeem, (pinda/ei)allergie vermijden

Discussie in 'Voeding' gestart door Trirani, 6 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.260
    1.090
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    #1 Trirani, 6 apr 2022
    Laatst bewerkt: 6 apr 2022
    Dag dames,

    Mijn kleine dame lijkt een koemelkallergie te hebben. Ik eet uit mijzelf erg weinig koemelk, de allergie van mijn dochter openbaarde vooral door opvlammend eczeem toen ik zelf yoghurt begon te eten en boerenkool met melk aangemaakt.
    Nu ik een kleine week écht koemelkvrij eet, trekken haar klachten weg. Het eczeem verdwijnt langzaam, ze drinkt meer bij mij en haar groeilijn herpakt zich nu, en ze poept duidelijk minder.
    De CB arts raadde aan door te gaan met koemelkvrij eten en BV, ze is het eens met de analyse dat er een koemelkallergie is.

    Bij KMA en eczeem is er een vergrote kans op pinda- en eiallergie. Echter, beginnen met 5 maanden kleine beetjes bijvoeding was bij dochter een drama. De dagen erna lijdt tot flinke toename eczeem, huilen, buikkrampen en groene-flinter diarree i.p.v. goede okergele luiers. Haar darmrijping is duidelijk nog niet af m.i.

    Hoe kan ik de aanbeveling om pinda en ei vóór 6 maanden te introduceren bij KMA/eczeem in een groente/fruithapje opvolgen bij deze darmreactie?

    Ik heb een doorverwijzing voor een kinderarts/allergoloog maar de bureaucratie van het ziekenhuis maakt dat de doorverwijzing van de CB-arts in een ander systeem moet. En dat doet het CB weer niet :mad:. Heb huisarts om hulp gevraagd nu, maar de tijd dringt nu ze 5 maanden is wel..

    Graag jullie kennis en eigen ervaringen of sites waar ik wijsheid uit kan halen :).

    @Averlhach @Iris86 @GroeneBomen Ik dacht te lezen dat jullie hier veel vanaf weten. Als jullie willen reageren, dank alvast! Reacties van anderen zijn natuurlijk ook zeer welkom :)
     
    GroeneBomen vindt dit leuk.
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Helaas kan ik je niet helpen. Ik at al koemelk en glutenvrij vanwege m’n eigen. Maar je frustratie snap ik heel goed. Je moet als ouder soms flink op je strepen staan. Het Cb verwijst jullie door? En waarom hebben ze de juiste spullen niet op orde. Wat een onzin. Dan kunnen ze gaan bellen om het op te lossen. Of inderdaad naar de huisarts om een verwijzing vragen.
    ik ben niet zo op de hoogte met zulke vroege introductie. Persoonlijk kijk ik naar mn kids of ze ergens aan toe zijn of niet. weet wel dat er een pinda supplement is voor baby’s. Maar of dat via een arts gaat weet ik niet. Meen zo iets gelezen te hebben in vakblad vroeg. Misschien kun je de artikelen zoeken… ben zelf vroeger heel huiverig geweest met pinda en noten.
    En dat ze niet tegen koemelk kan, betekend niet dat ze dan ook een pinda en ei allergie ontwikkeld ;) het is een hogere kans.
    welke bijvoeding ben je gestart? Vond zelf die van S Kleintjes toen heel fijn. Soms moet een kindje er aan wennen. Soms is het er niet aan toe. Best kans dat als haar darmen weer rustig zijn, nu je geen koemelk eet, het beter gaat voor haar darmen. En het is echt maar 1 hapje om te proeven. Of een likje. Echt heel rustig aan. Maak maar werk van die verwijzing.
    Ik hoop dat er dames zijn met meer kennis en ervaring die je verder kunnen helpen.
     
    Trirani vindt dit leuk.
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Heb het gevonden. Was een artikel op rtl. Bedrijf heet vinimini

    misschien heb je er wat aan
     
    Trirani vindt dit leuk.
  4. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    Hoi lees je topic nu pas. Wij hebben hier 3 kinderen met kma. Bij oudste twee was dit nog niet aan de orde. Zijn we pas laat met hapjes begonnen en ging gelijk heel goed.
    Bij jongste nu 1 jaar moesten wij ook voor 6 maanden de hapjes geven en opbouwen elke week beetje meer met pinda en ei erin. Alleen Anouk wou nog echt geen hapjes toen contact opgenomen met kinderarts en zei direct nu stoppen niet dwingen. Over twee weken weer proberen. Uiteindelijk had ze door en vanaf 6 maanden at ze wel kleine hapjes. Gelukkig heeft onze dochter verder nergens op gereageerd en afgelopen maand is er bloed geprikt. Ook voor coeliakie en er is momenteel geen andere allergie. Koemelk reageert ze wel heel heftig op en gaan nu proberen via baking methode. Kijken of ze er overheen groeit. We hopen van wel.

    Je zou kunnen kijken of er in buurt een diëtist zit die je zou kunnen helpen. Heb je bijvoorbeeld al schema met wat je elke week geeft? Die heeft diëtist vaak voor je. En zei zeggen ook vaak bij welk hapje je best kunt beginnen. Heel eerlijk gezegd weet ik zo niet meer uit mijn hoofd.
     
    Trirani vindt dit leuk.
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.106
    113
    Vrouw
    Ja ervaring! :)

    Wij zijn voorstander van pas met 6 maanden bijvoeding starten en hebben dat ook aangehouden.
    Oudste had kma en tig voedselallergieen. Wij mochten daardoor pas nadat hij 1 jaar was pinda en ei introduceren. En dan volgens t schema van een mini stukje, dag erna ietsje groter en zo 5 dagen opbouwen (dit moesten wij doen bij elk nieuw eten dus, heel tijdrovend ook) Bij reactie gelijk staken. We hadden zelf al een kinderdietiste geregeld in de buurt. Kan ik je aanraden! Geeft je veel houvast :)

    En wij hadden vloeibare anti histamine middel in huis. Van de kinderarts of huisarts... weet ik niet meer. Maar dat was écht zo fijn. Is t proberen ook minder eng omdat je de reactie wel kan afvlakken als het misgaat.

    Melk mochten we pas na 2 jaar weer proberen. Tot 2 jaar ook de nutrilon pepti gehad.

    En wat denk je? 2 jaar en voedselallergieen verdwenen steeds meer en hij eet nu alles! Wel reageert zijn huid op aanraking met bv tomaat. Maar geen helse buikpijn gelukkig.
    Op ei en pinda reageerde hij nooit gelukkig

    Onze jongste moest wel voor 6 maanden aan de pinda en ei ivm allergie van de oudste. Maar ik wou wachten tot 6 maanden. Ware het niet dat hij had eetproblemen en kon fysiek niet eten dus ei stond pas rond 1,5 jaar op t menu.
     
    Trirani vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina