Kerstboom hergebruiken

Discussie in 'De lounge' gestart door Mythique, 7 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.753
    113
    Ik wil eigenlijk een kerstboom met kluit in een pot zetten en na de kerst naar buiten en volgend jaar weer naar binnen halen voor drie weken. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb echt totaal geen verstand van dit soort dingen. Maar ik vind het zo zonde dat zo'n boom 10 jaar opgekweekt wordt en dan na drie weken op de brandstapel beland... ook voor mijn portomonee :cool:.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Mijn vader deed dat vroeger wel, maar sommige bomen redden het dan toch niet. Waarschijnlijk kun je, als ze het wel redden, beter het jaar daarna voor een andere gaan en ze dan om het jaar hergebruiken. Zelf heb ik trouwens absoluut geen groene vingers, maar zo’n boom krijgt best een opdonder, dus is misschien na een jaar ook nog niet zo mooi.
     
  3. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Het kan prima maar kost even wat tijd.

    Sowieso moet je de boom niet vanuit huis de tuin in gooien. Dat is bijna altijd het doodvonnis.
    Eerst laten acclimatiseren dus eerst koeler zetten dan waar hij staat. Hier ging hij eerst naar de bijkeuken voor een week toen naar de schuur voor nog een paar dagen daarna in de pot buiten en na een paar dagen in de volle grond.

    Dat is ook de enige keer dat het gelukt is. De overige keren ging hij toch dood.
     
  4. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.753
    113
    Ik wist dat je ‘m niet in één keer naar buiten kan doen maar heb alleen een geïsoleerde garage aan het huis, verder eigenlijk geen mogelijkheid om hem langzaam te laten wennen... even over nadenken.
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Wij doen t al 5 jaar zo :) laten de boom dagen acclimatiseren in onze bijkeuken (dus daar is het altijd boven 10 graden). Dit voorjaar is de boom overgeplaatst in een grotere pot en andere standplaats en heeft daar last van gehad. Dus dit jaar blijft ie.buiten, te zielig nu haha
     
  6. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Wij doen dat al jaren.
    Een kerstboom gaat dan bij ons 2 of 3 kerstmissen mee.
    Ben er niet zo heel lief voor en zet hem direct binnen en daarna huppakee in de tuin met zijn pot.
    Krijgt in de zomer wel water en wat mest.
     
  7. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ken je adopteer een kerstboom? Dan 'huur' je dus bij een kweker in de buurt een boom, na kerst breng je m terug en dan gaat ie weer de grond in. Wij hebben straks voor het 3e jaar dezelfde boom :)
     
    Jozefien85, WinterBird, RoIn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. koek

    koek Actief lid

    23 mrt 2012
    308
    37
    28
    NULL
    NULL
    Net onze kerstboom van vorig jaar uitgegraven, deed het gedeeltelijk fantastisch, andere kant hardstikke dood. Hadden hem in de volle grond ingegraven. Nu toch maar weer een nieuwe gekocht, deze ga ik proberen in een pot te laten overleven tot volgend jaar.
     
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Overigens hebben wij onze boom na de kerst gekocht voor een paar euro, dus nadat ie door de kweker in pot was gezet, mocht ie een jaar aansterken bij ons voordat ie in kerstsfeer kwam
     
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.608
    25.667
    113
    Vrouw
    Een tuinder bij mij moeder in de buurt heeft kluitbomen die je na kerst weer terug kunt geven. En het jaar erna krijg je dezelfde boom weer.
     
  11. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.521
    1.061
    113
  12. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.016
    955
    113
    Vrouw
    Wij hebben een kerstboom met kluit gekocht vorig jaar, goed water gegeven etc, Hij is fl8nk gegroeid. Maar het schijnt beter te zijn als je m langer laat staan, dus we hebben dit jaar weer een met kluit gekocht.
    Volgend jaar gebruiken we dan die nu in de tuin staat.
     

Deel Deze Pagina