Kerstgezeur met familie

Discussie in 'De lounge' gestart door Emm27, 7 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.808
    354
    83
    ik hou van kerst! sinds ik met mijn man samen ben vieren we het al elk jaar hetzelfde, om en om met mijn en zijn familie (eerste en tweede kerstdag om en om). Nu hebben wij dit jaar ‘afgeweken’ van de planning en nu is de hele familie in rep en roer (een boos!) Hoe belachelijk het is dat we ons niet aan afspraken houden, terwijl we dit jaar helemaal niks hadden toegezegd nog...

    We gaan heerlijk met ons gezin iets leuks doen eerste kerstdag en daardoor wijken we, voor het eerst in 12 jaar! af van de standaard. Is dat echt zo erg?

    Misschien wil ik gewoon even stoom afblazen hier, of herkenning, ik weet het niet maar ik vind het erg jammer dat hier gedoe over is. Kerst moet toch leuk zijn en geen verplichting?
     
    JoyLex en conejita vinden dit leuk.
  2. Jennifer93

    Jennifer93 Actief lid

    3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    Ik zou het lekker laten gaan, je mag toch zeker je eigen kerstdagen inplannen.. als je al wat had toegezegd is het anders.
     
    Zusterke vindt dit leuk.
  3. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

    Ooo heel herkenbaar dat gezeik
    Tegenwoordig heb ik echt zo iets jammer dan als jullie het er niet mee eens zijn
    Maar wij beslissen zelf wat we doen
    Als je het er niet mee eens bent is het jullie probleem en niet de onze
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  4. Tove

    Tove Niet meer actief

    Ik snap best dat ze balen dat jullie iets met het gezin moeten doen, terwijl het al jaren zo gaat;). Dat schept toch (wellicht onterecht) een soort verwachting.

    Maar goed, als jullie het zo willen moet je gewoon doen waar je zin in hebt:).
     
  5. Kippetje88

    Kippetje88 Bekend lid

    11 apr 2015
    644
    1.115
    93
    Vrouw
    En dat was 10 jaar geleden dan ook het punt om te breken met mijn schoonfamilie ;)
     
    2kanjertjes vindt dit leuk.
  6. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.808
    354
    83
    Ja zo staan wij er ook in, maar het is erg vervelend dat mensen er echt boos om worden...
     
    Zusterke en Lolalili vinden dit leuk.
  7. Lolalili

    Lolalili Niet meer actief

    Klopt blijft niet leuk
    Maar we reageren er niet meer op
     
  8. Winter30

    Winter30 Niet meer actief

    Ik denk dat die reactie voor mij een reden zou zijn om volgend jaar beide kerstdagen de hort op te gaan alleen met mijn gezin. Vind het zo jammer dat mensen die dagen claimen op straffe van een hoop ergernis en ruzie. Ik hoop altijd maar dat mijn kinderen later graag langskomen omdat het gezellig is en omdat ze dat graag willen ipv dat het een moetje is. Dan ben je het doel van kerstmis in mijn ogen al voorbij. Ik snap dat ze jullie graag zien met kerst, maar als je liever iets anders doet moet dat ook kunnen. Er zijn genoeg andere dagen waarop je bij elkaar kan zijn toch?
    Ik zou proberen om het naast me neer te leggen. Veel plezier alvast die dag.
     
    JoyLex, roosjuh007, Bloem2310 en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.808
    354
    83
    Ja amen!
     
  10. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Herkenbaar. Ik ben ook dol op de kerst!
    Wij hebben 16(!) jaar lang altijd eerste kerstdag bij mijn ouders gevierd, tweede bij mijn schoonouders toen wij besloten het anders te gaan doen. Onze zoon was namelijk snel overprikkeld (vooral rond deze dagen) en wij wilden als gezin met kind(eren) graag onze eigen tradities beginnen. Sowieso gewoon een dag voor onszelf, waarin we geen verplichtingen hebben.

    We besloten daarom om de kerstdagen om-en-om te vieren. Het ene jaar zouden we een kerstdag dineren bij de ene ouders en een bakkie doen bij de andere, om het volgende jaar om te wisselen. Zo hadden we een hele kerstdag voor ons zelf en vonden het heerlijk!
    Mijn ouders zijn dan wel alleen (ben enigst kind), dus nodigen hen wel altijd uit om eerste kerstdag bij ons te dineren. (schoonouders zijn trouwens ook welkom, maar vieren eerste kerstdag altijd al met eigen broers en zussen). Het gaat ons vooral om die ene dag die we thuis kunnen vieren, zonder verplichtingen. Gewoon pyjama-dag kunnen houden, een hele dag met de cadeaus kunnen spelen of juist een fijne boswandeling te maken.
    Mijn zwagers en schoonzussen zien het alleen als persoonlijke afwijzing en begrijpen het simpelweg niet. Want waarom willen wij de kerstdagen niet samen met de familie vieren? (om oa deze reden zijn ze al jaren niet leuk tegen ons geweest).

    Ik blijf het wel lastig vinden, maar ben vorig jaar heel open en eerlijk geweest naar iedereen (na een conflict). Heb duidelijk aangegeven waarom wij het op deze manier willen en mijn zwagers en schoonzussen lijken het eindelijk een beetje te begrijpen (nu ze zelf ook kinderen hebben). Ik begrijp het ook wel, want waarom willen wij plots na al die jaren deze dagen niet meer samen vieren? Als je wat onzeker bent, kun je dat ook persoonlijk (en verkeerd) opvatten.

    Heb geen tips voor je kan je alleen groot gelijk geven en hopen voor je dat jullie families het gaan begrijpen... Oh, en hopelijk hebben jullie als gezin ook een hele fijne kerst zonder verplichtingen!
     
    roosjuh007 en Bailey07 vinden dit leuk.
  11. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier ook boze reacties ieder jaar maar het boeit me niet. Ik blijft thuis met kerst dit word het 6de jaar en dan maar boos hoor waait vanzelf over en anders maar niet
     
  12. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.380
    113
    Herkenbaar. Bij ons ook al jarenlang, zelfs al vanaf dat ik klein was 1e kerstdag mijn familie en dan 2e kerstdag anders. Nou daar kunnen we dus ook niet vanaf wijken. Steeds meer kinderen erbij, kleine huiskamers, wat te doen met de kinderen. Het is echt een gedoe steeds iedereen op 1 lijn te krijgen.
     
  13. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Mijn ouders zijn er niet meer, mijn schoonouders ook niet. Mijn enige broer doet eigenlijk nooit wat met kerst en mijn 2 schoonzussen moeten vaak gewoon werken. Onze kerst is altijd heerlijk rustig dus en vieren we meestal gewoon met zn viertjes en ik vind dat zo heerlijk dat ik dat gezeur en geplan niet heb! Wij gaan kerstavond lekker uit eten, 1e kerstdag kerstfilms kijken (mssn nog naar de bios ofzo) en pannenkoeken eten en 2e kerstdag weten we nog niet. Zwemmen ofzo. Of niks. We zien wel.
     
    Marchella vindt dit leuk.
  14. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Wij hebben al jarenlang geen familie verplichtingen. Ouders en schoonouders trekken hun eigen plan. Hebben zij ook geen verplichtingen. We hebben het allemaal druk en snakken allemaal naar 2 dagen rust!
    Ideaal!

    We hebben 2 kids, en later hebben zij ook geen fam verplichtingen naar ons toe. (Op 1 klein dingetje na, oud en nieuw vier je wel gewoon binnen. Waar maakt me niet uit, als ze zelf maar de keus hebben om binnen te blijven. (Ik ben bang voor vuurwerk)
     
  15. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Enerzijds begrijp ik hun teleurstelling maar ik vind het erg ver gaan dat ze ook gewoon boos worden, erg flauw.
    Wij vieren eerste kerstdag ook altijd bij schoonouders en ik weet zeker dat het ons ook niet in dank zal worden afgenomen als we afhaken. Doen we ook niet want ik zou me er zeer ongemakkelijk over voelen, dit jaar nemen ze ons mee uit brunchen en dat vind ik wel gezellig, maar dat thuis zitten met zijn allen ben ik ook niet heel gek op.Dat voelt inderdaad als een enorme verplichting
     
  16. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Wij hebben nu al een aantal jaar dat 1e kerstdag voor ons als gezin is een de 2e eten we samen met het gezin van mijn zus. Als zij nu af zou zeggen voor komende kerst zou ik dat zeker heel jammer vinden want het is altijd zo leuk en gezellig. Maar boos worden en ruzie maken? Gaat wel heel ver hoor voor 1 avondje per jaar.
     
  17. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit inderdaad.
     
  18. Bleekselderij

    3 apr 2018
    35
    35
    18
    Vrouw
    Ik heb vorig jaar dezelfde keuze gemaakt. Na 15 jaar verplicht op en neer rennen tussen onze ouders, wilde ik gewoon ook een dag genieten van ons gezin, relax en ontspannen. Vorig jaar in november bij mijn ouders aangegeven en mijn vader zei alleen:" Eindelijk kind, goed dat je kiest voor jullie eigen gezin, we passen er wel een mouw aan..
    Mijn schoonzus vloog om mijn nek:roflmao:.

    Mijn schoonouders waren zwaar teleurgesteld, en moeten dat dan toch even laten blijken, zo jammer. Ik heb echt al een paar keer de zin gebruikt.. het is niet dat ik het jullie niet gun, maar ik gun het onszelf ook:rolleyes:.
     
    PenK en CoffeeJunkie vinden dit leuk.
  19. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik snap dat je familie de verwachting had dat jullie mee zouden doen, maar je hebt alle recht om zelf iets te doen. Hier vragen ze het altijd een maand van te voren nog eens duidelijk, en als iemand niet wilt prima.
    Jammer dat familie hier zo moeilijk over kan doen. Mensen voelen zich snel beledigd, terwijl het helemaal niet zo bedoeld is.
     
  20. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Hier idem. En eerlijk? Van mij mogen ze de teleurstelling inslikken. ;)
     

Deel Deze Pagina