Keuze maken: borstvoeding of kunstvoeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Cinderella86, 15 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cinderella86

    Cinderella86 Actief lid

    21 jan 2020
    221
    315
    63
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Ik heb een vraagje. Momenteel ben ik zwanger van mijn 2e kindje (in juni uitgerekend).
    Ik ben op zoek naar ervaringen van andere moeders.

    Bij mijn zoontje van nu ruim anderhalf is mijn borstvoeding wel op gang gekomen, maar niet voldoende. Mijn zoon is dysmatuur geboren, en had niet genoeg kracht om al zelf aan de borst te drinken. Ik kolfde dus. Mijn productie kwam langzaam op gang, maar bleef hangen bij maximaal 60CC per kolfbeurt (elke 3 uur). Dat was natuurlijk al snel niet meer genoeg voor onze kleine vent. Powerkolven in de avond heb ik in overleg met de kraamhulp geprobeerd, maar dat maakte nauwelijks verschil. De kraamhulp gaf aan dat ik eventueel nog elke 2 uur zou kunnen kolven, maar omdat ik elke 3 uur kolven en voeden al redelijk pittig vond, en ik van tevoren had aangegeven dat ik er geen strijd van wilde maken, heb ik dat niet gedaan. Na 2 weken gedeeltelijk mijn afgekolfde melk gegeven te hebben en gedeeltelijk kunstvoeding (wat hoe meer hij ging drinken natuurlijk een steeds groter aandeel werd), heb ik de keuze gemaakt te stoppen met het kolven, omdat het zoveel stress en onrust gaf, en ik liever mijn energie wilde steken in mijn kleine mannetje.

    Nu vroeg ik af of er meer moeders zijn die te weinig productie hadden, en die bij een 2e kindje wel weer geprobeerd hebben om borstvoeding te geven. Hoe ging dit? Was de productie hetzelfde, of ging het deze keer wel goed? Ik zou graag ervaringen horen, want ik hoop dat die mij kunnen helpen om de keuze te maken of ik het weer wil proberen in juni, of dat ik gelijk wil starten met kunstvoeding.

    Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Hier werd oudste dochter geboren met 36 weken.
    Zij had een mooi gewicht (3025) maar was wel prematuur in haar gedrag aan de borst.

    Ik herken je verhaal, maar voor mij was het wel op te brengen om door te zetten, met de gedachte
    in mijn hoofd: ik heb geen haast. Na een week of….4? Was ze volledig aan de borst.

    Natuurlijk vroeg ik me bij de 2e wel af, hoe zou het nu gaan.
    Maar zij was een totaal ander kind, ook aan de borst.
    Mijn productie was geen enkel probleem toen de boel eenmaal op gang kwam.
    Ze kwam via een keizersnede en dan weet je, het kan zo 4 a 5 dagen duren.
    Ook daar bij steeds gedacht: geen haast.

    Zoon was een natuurtalent en mijn productie kwam vrij snel op gang.

    Kortom.
    Soms moet je investeren. Omdat je productie niet meteen op gang komt.
    Omdat baby niet goed aanhapt. Omdat je een snacker hebt die om de 2 uur wil drinken…
    Elke baby is anders en elke baby-mama combinatie is anders, dat heb ik zelf ondervonden.
    Maar 99% van de problemen is op te lossen.

    De vraag is meer, wat wil jij wel en wat niet.
    Wil je het een kans geven, of echt er helemaal voor gaan, moet het eigenlijk meteen vlot lopen, of ga je meteen beginnen met kunstvoeding.
    Alle keuzes zijn oké als je er zelf achter staat!:thumup:

    Je kan ook eens contact opnemen met je lactatiekundige.
    Die hulp is eigenlijk onmisbaar.
    Nog eens bespreken hoe het allemaal liep na de geboorte van je zoon.
    Wat jij nu wil en wat je niet wil.
     
    S2909, Cinderella86 en spruitje80 vinden dit leuk.
  3. Cinderella86

    Cinderella86 Actief lid

    21 jan 2020
    221
    315
    63
    Vrouw
    Dank je wel voor je reactie. Mijn zoon kwam ook met een keizersnee en inderdaad, dan kan het lastiger zijn en moet je meer moeite doen om het op gang te brengen. Dat geeft ook absoluut niet.
    Wat ik vooral lastig vond bij mijn zoontje, was dat ik er zoveel moeite voor deed en energie in stak, zonder dat ik resultaat zag. Dat gaf veel stress en onrust. Ik wil er best moeite en energie in steken, maar wel met resultaat, waar doe ik het anders voor?
    Mooi dat het bij jouw dochter na 4 weken goed was, hier bleef dus de productie steken en ging niet meer verder omhoog naarmate mijn zoon wel meer ging drinken.

    Je vraagt wat ik wil... Dat is dus eigenlijk het lastige. Ik vraag om ervaringen, omdat ik een beetje wil inschatten hoe vaak de hoeveelheid productie van dezelfde persoon verschilt bij verschillende kinderen, of dat dat (los van andere bv problemen) vaak redelijk gelijk is.
     
  4. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.035
    3.117
    113
    Bij mijn oudste, gewoon optijd geboren met bijna 4kg, heb ik bv geprobeerd. Ook heel weinig productie. Meer zat er gewoon niet in.. ik heb me ellendig gevoeld. In de kraamtijd en de weken erna. Dochter dronk niet aan de borst dus moest ook kolven. Dochter viel af, heel veel. Ziekenhuisopname dreigde. Daarnaast zo veel huilen, spugen, onrust. Echt een huilbaby.
    Anyway. Ik heb bij nr 2 gekozen op voorhand voor flesvoeding. Het gaf me echt enorm veel rust. Daarnaast was mn fysieke en mentale herstel zo veel sneller en beter. Ze dronk goed, was een super chille baby die goed groeide en lekker sliep. Echt top.

    Na enkele weken heb ik me super erg schuldig gevoeld. Baby2 was zo chill dat ik me schuldig heb gevoeld dat ik het niet eens geprobeerd heb. Maar. Ik ben er van overtuigd geraakt dat het zo chill ging mede doordat ik zo veel rust had en dr door flesvoeding wel kon geven wat ze nodig had. Dat was met bv nooit gelukt..

    Het is niet jouw schuld of fout dat het niet gaat, als het niet gaat. En wat niet gaat, gaat niet. Kies met je hoofd en je hart.

    Productie is bij alle kinderen echt minimaal geweest. Nauwelijks lekkende borsten, geen stuwing, nada..
     
    Cinderella86 vindt dit leuk.
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.796
    14.141
    113
    Productie bij dochter was echt prima, zij was ook net een berenklem soooodem...Zij kon alleen niet tegen die melk en gilde moord en brand, maar productie was echt top.

    Zoontje heb ik alleen colostrum gegeven, verwachtende dat ook hij darmissues zou hebben (wat klopte).

    Heb later nog wel bijgekolfd voor in de diepvriezer, met de laatste corona episode hier waarbij dochter en zoon beiden besmet waren was ik daar in elk geval wel blij mee. Of t hielp, geen idee maar in elk geval wat geprobeerd.

    Je kan altijd gewoon proberen en zien waar je uitkomt. Je hebt er al eentje in de rondte lopen en ik moet zeggen, ik vind t suuuuper vermoeiend twee projectielen.

    Nu is zoonlief bewerkelijk door reflux en fikse darmkrampen en dochter spookt menig nacht.

    Ik zou me echt niet vastpinnen tussen wat goed/fout is of wat je ideaalplaatje is. Je kan t proberen en gaat t goed en voel je je er goed bij, doorgaan. Gaat t niet goed maar zie je t zitten, hulp bijschakelen. Gaat t niet goed (of wel) maar voel jij je niet goed, kunstvoeding is OOK prima! Dan kolf je evt nog wat je kan en hou je dat evt apart
     
  6. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Helaas geen ervaring met een tweede.

    De borstvoeding ging bij mijn dochter moeizaam. In die zin ze groeide slecht op mijn melk. Met bijvoeding dmv kunstvoeding en veel kolven heb ik het 9 maanden gedaan. Maar pfff wat een gedoe en gestress. Al vond ik het ook heerlijk dat zij bij mij dronk.

    Als er een 2de was gekomen. Dan had ik het wel weer geprobeerd. Maar stuitte ik weer op hetzelfde probleem dan had ik gestopt of 50/50 gedaan.

    Maw ik zou het proberen. Als het lukt is het fijn/mooi/goed. Als het niet lukt dan is het ook goed. Flesvoeding kan je altijd starten, borstvoeding niet.

    Wat bij mij hielp was borstvoedingsthee, havermoutpap, veel drinken en de boezemvriendjes plus capsules (via aidulac). Deze laatste zou je van te voren al in huis kunnen halen.
     
  7. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.927
    12.397
    113
    Vrouw
    Goeie lactatiekundige zoeken om mee te kijken.

    Hier zoontje met 37,2 doormiddel van keizersnee gehaald. Eerste nacht enorm veel afgevallen lag op afdeling neonatologie. Had weinig kracht om aan borst te drinken. Ik ging na beneden dronk hij aan de beide borsten beetje daarna kreeg hij flesje kv en kolfde ik terwijl ik ernaast zat. En dat om de 3 uur ongeveer. Gekolfde voeding kreeg hij uiteindelijk steeds meer. En na tijdje alleen nog live uit de borst. Het was pittige periode. Maar geef nu nog steeds borstvoeding.
    Goeie kolf die ze in ziekenhuis hebben kan je ook eventueel huren.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.577
    4.623
    113
    Het is natuurlijk wel zo dat borstvoeding het beste is. Dat zeggen ze niet zomaar. Er zitten stoffen in die niet in kunstvoeding zitten of kunnen zitten. En het is afgestemd op je kindje. Daarom zou ik het zeker proberen.

    Zoek vooraf contact met een lactatiekundige en maak een plan. Bespreek de vorige keer en laat haar meekijken bij deze baby. Borstvoeding kost soms wat moeite en moet je soms leren.

    Dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan om het te laten slagen. Ieder kind is anders.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.996
    25.441
    113
    Bij de eerste was het hier drama. Ik begreep er niets van, de baby begreep er niets van. Ik had het idee dat omdat bv natuurlijk was het ook vanzelf zou gaan. Nou… nee dus… na 3 weken zweet, bloed, tranen en een depressie rijker, gestopt. Flesvoeding erin en een mega schuld gevoel want wat voor moeder was ik nou.

    Nummer twee was een wereld van verschil. Ik wist dat het niet vanzelf zou gaan en ik wist nu ook dat baby’s het niet vanzelf kunnen. Ook had ik voor mezelf een duidelijk grens gezet: zodra ik moet kolven stop ik. Dat is voor mij namelijk een trigger.
    De verloskundige was toevallig ook lactatiekundige en zij heeft me echt super veel geleerd. Bijvoorbeeld dat ik tepelhoedjes nodig heb omdat mijn tepels tekort zijn (ingetrokken), en dat baby’s de eerste weken minder snel aankomen dan flesvoeding baby’s. Dat het dus niet betekent dat je te weinig of geen voedzame melk hebt.
    Ik heb nummer twee 2,5 maand kunnen voeden. Toen moest ik stoppen want hij kwam elke 2 uur, dronk dan ruim 40 minuten (ook snachts) en icm een zorgenpeuter ging dat niet meer. Op flesvoeding deed hij het heel erg goed ook. Ik was erg blij dat ik hem die eerste weken heb kunnen geven (imo zijn die het belangrijkst).

    Nu komt nummer 3 en ik twijfel heeeeel erg of ik bv wil geven. Ik vond het opbouwen en afbouwen van borstvoeding best zwaar. Zowel fysiek als mentaal. Ik weet niet of bv de beste keuze is voor mijn gezin. Een zorgenkleuter, een peuter met behoorlijke jaloezie en ikzelf die na een bevalling psychisch een paar weken in de kreukels ligt. En dan maar hopen dat de baby het snapt, en niet al te vaak en lang wil drinken, enz enz. Er komt toch een hoop onzekerheid bij kijken en ik weet niet of dat verstandig is voor ons allemaal.

    Ik twijfel dus nog..
     
  10. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.755
    1.338
    113
    Vrouw
    Nu zwanger van de tweede en bij de eerste ging het de eerste weken niet goed met borstvoeding. Ik moest bijvoeden en ben dat altijd blijven doen, van 80% bv steeds verder richting kv en met 9 maanden gestopt met bv. Was voor mij de beste keuze omdat de baby zo en de voordelen van bv meekreeg en ik er niet aan onderdoor ging. Moet wel zeggen dat ik de mazzel had dat kind makkelijk was in afwisseling bv en kv evenals borst en fles, dat lukt niet bij elk kind.

    ik had voor mezelf van tevoren een deadline gesteld van 2 weken, na 2 weken moest t goed gaan anders zou ik er mee stoppen. Vanaf 1,5 week zag ik steeds wat verbetering en daarom heb ik het volgehouden.

    bij de tweede ga ik het absoluut weer proberen. Veel allergieën in beide families dus ik wil graag het beste meegeven op dat vlak. Lukt het niet dan niet, maar twee weken proberen doe ik het zeker :)
     
  11. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.159
    113
    Vrouw
    Onze oudste kwam met een keizersnede en dronk niet goed. Hij viel steeds in slaap en kwam ook niet uitzichzelf als hij honger had. Ivm met een stofwisselingsziekte waarbij hij moet eten waren de eerste 6 weken zwaar. Met kolven kwam ik niet verder dan 30cc per keer en dat heb ik bij alle andere kinderen ook nooit hoger gekregen. Mijn productie werd niet meer en ik ben toen overgestapt op flesvoeding. Dat dronk hij al slapend en zo wist ik tenminste dat ik hem niet dood in bed zou aantreffen.

    onze tweede dronk als een tierelier. 3 jaar borstvoeding gegeven met die zelfde stofwisselingsziekte. Zij kwam wel met vaginale bevalling maar had een slechtere start. Toch ging de bv goed.

    En blijkbaar wist mijn lijf bij de derde toen ook wat het moest doen want ondanks dat zij minder goed dronk dan de tweede bleef alles op peil. Een jaar bv gegeven tot ze zelf niet meer wilde.

    4de kwam met keizersnede en hittegolf van 2019 en dat was in de kraamweek wel wat pittiger. Er was al melk dus de keizersnede is het denk ik niet geweest, eerder de hittegolf. Maar na de kraamweek en wat koeler weer ging het goed en met 2,5 drinkt hij nu nog. Wil graag stoppen maar meneertje nog niet :o:

    het kan dus goed gaan bij de tweede als de eerste moeizaam ging!
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  12. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    377
    63
    Het is zo divers, ieder kindje is weer anders.

    De eerste heb ik 9 maanden borstvoeding gegeven. Her gewicht was iedere keer maar net aan goed. Op den duur kwam hij heel weinig meer aan doordat ik ook al snel bijvoeding(fruit hap en groentehap) ben gaan geven. Toen op advies van CB pap met opvolgmelk. Dus alle productie werd ook minder. Op den duur werd ik steeds onzekerder, dus ben ik gestopt. Maar zoon kwam op kunstvoeding ook niet extra aan in gewicht..

    De 2e ging eigenlijk heel goed, totdat mijn vader erg ziek werd en tenslotte overleed. Dat gaf voor mij een enorme schok. Mijn productie kelderde enorm en ik had het niet eens door. Omdat ze wel bleef drinken. Maar tenslotte sliep ze niet meer door en begon veel te huilen en wilde steeds drinken. En toen bleek ze erg afgevallen. En moest ik vrij accuut over op kunstvoeding met 4 maanden. Dit vind ik nog steeds heel erg.

    Onze 3e heeft bijna 4 maanden borstvoeding gehad. Een onverzadigbaar jochie, met reflux. Dus alles wat erin ging kwam er bijna net zo hard weer uit. Medicijnen gekregen en johannesbrood pitmeel voor de borstvoeding geprobeerd ( wat een drama om dat op een lepeltje aan zo'n kleintje te geven) maar hij bleef onverzadigbaar. En spugerig. Tenslotte voor de fles gekozen omdat hij bijna 24/7 aan de borst dronk. Maar alles er net zo hard weer uit kwam. En ik had veel last van spruw. Maar de anderen had ik dat gelukkig niet. Toen ben ik kunstvoeding gaan geven speciaal voor reflux. Weet even niet meer hoe dat heet. Nadat hij door had hoe de fles werkte (3 weken proberen) ging het ontzettend goed. De medicijnen werkten beter en konden vrij snel worden afgebouwd en hij sliep beter. En hij kon lekker drinken zonder zoveel spugen.

    Dus 3 keer borstvoeding maar 3 keer totaal anders.
    Volg je hart, wat jij denkt dat goed is voor je kind.
     

Deel Deze Pagina