Kickboksen op bokszak veilig tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Missannie, 10 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Missannie

    Missannie Bekend lid

    21 mei 2018
    958
    784
    93
    Vrouw
    Even een vraagje... Voor mijn zwangerschap heb ik met een personal trainer getraind en veel aan kickboksen gedaan. Mijn vriend en ik dachten, we zitten nu toch thuis en moeten aan sport doen, dus we kopen een bokszak en gaan daarop kickboksen. Maar inmiddels ben ik dus 11,5 week zwanger en las mijn vriend op internet dat boksen op een bokszak gevaarlijk zou kunnen zijn als je zwanger bent vanwege de trillingen die het veroorzaakt in de baarmoeder. Ik had daar eigenlijk nog nooit van gehoord en ook niet bij stilgestaan. Alleen dat het niet slim is om nu bv te kickboksen met een sparringspartner, voor het geval dat je in je buik wordt geslagen.

    Ik heb het ook gevraagd aan mijn verloskundige. Zij wist ook niet echt een antwoord, maar zij dat ze zich wel kon voorstellen dat meer sporten (zoals bv hardlopen) ook trillingen veroorzaken, dus in dat opzicht zou het wel gewoon kunnen. En dat ik het moest doen zolang ik me er goed bij voelde. Maar na 16 weken op moest passen vanwege de buikspieren. Maar heel overtuigend was ze niet...

    Leek me dus zo tof om nu thuis lekker met de bokszak aan de slag te gaan, maar nu twijfel ik dus een beetje. Wie weet of het nu wel of niet veilig is? Tot nu toe ook dus niet gedaan, en als te veel twijfel doe ik het ook maar gewoon niet, hoe jammer ook.
     
  2. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.966
    113
    Vrouw
    Volgens mij heeft het je maken met het hormoon relexin. Van internet geplukt:

    Dat hormoon zorgt ervoor dat het bindweefsel en de ligamenten van je gewrichten letterlijk losser worden. Dit is een natuurlijk proces en noodzakelijk, omdat er binnenkort een baby uit moet. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je last krijgt van je SI-gewricht, onderrug of stuitje. En dan heb je nog het extra gewicht van je buik die drukt op je bekkenbodem. High impact sporten als touwtje springen geven onnodig veel druk op de bekkenbodem. High-impact bewegingen zoals sprinten, touwtjespringen, zaktrainingen, sprongbewegingen, enzovoort worden daarom afgeraden.
     
  3. Missannie

    Missannie Bekend lid

    21 mei 2018
    958
    784
    93
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Deze uitleg had ik nog niet gevonden op het internet. Ik denk dat ik het maar gewoon niet moet gaan doen. Dan maar weer na de zwangerschap om weer terug in shape te komen.
     
  4. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.966
    113
    Vrouw
    De frustratie er dan maar uitwerken ;) gelukkig zijn er genoeg oefeningen die je nog wel mag doen om de conditie een beetje op pijl te houden.
     
  5. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Het lastige met kickboksen is vooral het op één been staan volgens mij, dat is niet erg bevorderlijk als je bekkenklachten wilt voorkomen. Je kunt wel gewoon boksen, misschien ook fijn!
     

Deel Deze Pagina