KID kindje naar school

Discussie in 'Donorschap' gestart door Spookje, 10 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spookje

    Spookje Actief lid

    23 jul 2013
    343
    19
    18
    Vrouw
    Midden van het land
    Dag dames,

    Topic titel is misschien niet de juiste, maar kon niks beters verzinnen...

    Even in het kort over ons:
    Wij hebben na een drietal ICSI’s met zeer teleurstellende resultaten (slechts één goede bevruchting op in totaal 28 eicellen) in 2015 besloten te stoppen en over te stappen naar een donortraject.
    In 2017 hebben we middels IUI-D een prachtige dochter gekregen.

    Wij zijn daarover open geweest naar naaste familie en goede vrienden, maar het is niet zo dat we dat maar met iedereen bespreken. Wel willen we ook heel open zijn naar onze dochter toe.
    Al vanaf het moment dat ze in mijn buik zat, vertel ik haar regelmatig dat we zo blij zijn dat iemand ons heeft geholpen. Hoe vaker je dat doet, hoe makkelijker het wordt en hoe gewoner het voor haar is. Hoop ik. Om daarbij te helpen, hebben we ook een Wereldwonder boekje.

    Ze is nog maar twee en ze gaat voorlopig nog niet naar school. Wel naar het KDV. En het is een enorme kletskous. Ik kan me voorstellen dat ze straks, als ze nog wat beter praat, daar misschien zelf ook wel eens over begint. Het zou vervelend zijn als zij niet begrepen wordt, dus dan zou je je leidsters/juffen moeten inlichten. Maakt het voor hen ook makkelijker om haar te begrijpen.

    Zijn er dames met ervaring hier mee?
    Hoe gaan jullie daar mee om?
    Met wie deel je dit en met wie niet?
    Ben heel benieuwd.
     
  2. Kimberley92

    Kimberley92 Fanatiek lid

    27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Het is hier nog niet van toepassing, maar lees graag alvast mee!:)
     
  3. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Mijn vriendin heeft een kid kindje (eicel donatie) en hoewel zij naar haar dochter en vrienden/familie er heel open over is, heb ik het meisje er zelf nog niet over gehoord. En mijn dochter ook niet, terwijl ze bij elkaar in de klas zitten. Ik geloof dat het voor haar niet zo bijzonder is dat ze er zoveel over wil vertellen. Ze vertelt liever over ‘spannende’ dingen ;)
     
  4. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.756
    113
    Overijssel
    Ik heb er geen ervaring mee,ben even een meelezer.
    Maar maak je er geen te groot “ding” van bij een 2 jarige?
    Ik heb zelf een kleuter van 5 en die zijn daar helemaal toch niet mee bezig?
    Niet aanvallend bedoelt hoor en ik bewonder je eerlijkheid.
     
  5. Spookje

    Spookje Actief lid

    23 jul 2013
    343
    19
    18
    Vrouw
    Midden van het land
    Dank voor je reactie.
    Thuis is het gewoon zoals het is, dus er zijn inderdaad heel veel spannendere dingen om het over te hebben. :)
     
  6. Clara14

    Clara14 Niet meer actief

    Hoi,

    Onze dochter net een maand 4, zit op school bijna een maandje.
    Wij zijn er ook open over, maar ze heeft het er zelf nooit over.
    We zijn al 2 jaar bezig voor een 2e kindje, (dat weet ze niet) maar sinds ze op school is, heeft ze het vaak over een broertje of zusje.
    Kindjes in haar klas hebben al, of krijgen een broertje of zusje. Wij hebben haar ook verteld dat wij dat ook graag willen maar dat kindjes krijgen niet vanzelf gaat.

    Waar ik tegen aan liep is de vragenlijst die je mee krijg, over wat er in de fam. voorkomt bv dyslexie, adhd, of hoogbegaafd. Wij weten niets van de donor dus heb gevraagd. Dus heb toen tegen de juffrouw gezegd, dat ons meisje een donor kindje is.
    De juf vond het heel fijn dat we dat deelde, omdat onze dochter in de eerste schoolweek al had gezegd, dat zij misschien wel nooit een broertje of zusje kreeg. Na 13 mislukte pogingen ben ik daar bang voor, en ben super blij met onze kanjer. Maar vond dat wel heftig om te horen dat ze dat heel erg vind.
     
  7. Spookje

    Spookje Actief lid

    23 jul 2013
    343
    19
    18
    Vrouw
    Midden van het land
    Ik zie het ook niet als aanvallend. :D
    Ze is gewoon onze dochter en “belast” haar er zeker niet voortdurend mee. Het genoemde boekje hebben we bv nog maar twee keer samen gelezen.

    Was het advies van de psycholoog destijds, voorafgaand aan het traject, om het vanaf het begin regelmatig even te noemen, zodat het “gewoon” is. Misschien nog wel meer voor de ouders ;) dan voor het kind zelf, want dat weet niet anders.
    Dat heb ik ter harte genomen en ik vroeg me af hoe andere ouders daar mee omgaan, daar denk ik wel eens over na.
    Vandaar dit topic.
     
  8. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.756
    113
    Overijssel
    Oké, vroeg het me gewoon af. Het is natuurlijk wel zo dat ze het beter wat vroeger kunnen weten dan dat ze er op hun 18e ofzo erachter komen.
     
  9. Spookje

    Spookje Actief lid

    23 jul 2013
    343
    19
    18
    Vrouw
    Midden van het land
    Dank je voor je reactie.
    Ik herinner me ook een soort van intakeformulier van het consultatiebureau, over ziektes die mogelijk in de familie voorkomen en dat vonden we ook lastig. Maar hebben we toen wel besproken.
    Goed om te weten dat er mogelijk ook een vragenlijst komt op het moment dat we een basisschool kiezen. Wat dan wel weer een mooi aanknopingspunt is om het er over te hebben.

    Kan me voorstellen dat je het heftig vindt om je meisje dat te horen zeggen.
    Terwijl zo’n traject op zichzelf voor jullie al heftig genoeg is.
    Maar dat is nog niet uit te leggen of te begrijpen voor haar.
    Zitten jullie momenteel ook in een behandeling?

    Hier kunnen we straks diezelfde vraag mogelijk ook verwachten. Maar ze is geboren in het jaar dat ik veertig werd en inmiddels zijn we al een tijdje verder, dus er komt hier geen tweede. Ook al zouden we het haar zeker gunnen.
     
  10. Spookje

    Spookje Actief lid

    23 jul 2013
    343
    19
    18
    Vrouw
    Midden van het land
    Precies, dat willen we zeker voorkomen.
    Heb verschillende ervaringsverhalen gekezen van kinderen die er per toeval en dan vaak ook nog in een nare situatie (ziekte/overlijden) achter kwamen. Vaak waren ze ook al wat ouder en eigenlijk voelden ze zich allemaal jarenlang bedrogen. Het lijkt me vreselijk als je kind zich zo voelt.
     
  11. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Onze twee kindjes uit ECD weten dat wij eitjes hebben gekregen en dat zij toen in mijn buik kwamen.

    Ze hebben het er alleen over als we uit het boek van Trip en Tux voorlezen. Soms iets spontaans tussendoor, als ze eieren zien. Bijv tijdens pannenkoeken bakken: ‘ik kom ook uit een ei, hé mama?’

    School (en consternatiebureau) weten het niet. Ik vind ook niet dat school hier op voorbereid moet zijn. Wij hebben een bekende donor, wij kunnen dingen benoemen van de donor alsof het in onze eigen familie voorkomt. Maar ik weet nog niet of ik dat ga doen. Mocht mijn kind(eren) dyslexie oid hebben dan hoop ik dat ze dat zien door goed naar mijn kind(eren) te kijken i.p.v. uit te gaan van vooroordelen omdat het wellicht bij de donor voorkomt.

    Vrienden en familie weten het. Maar passanten zoals juffen op school hoeven het niet te weten. Komen ze er achter doordat de kinderen het tegen haar zeggen: prima. Maar ik ga hen niet preventief vertellen. Zie daar geen toegevoegde waarde van in. Het maakt hen ‘anders dan anderen’. Voor medici kan het belangrijk zijn, maar op school voor juffies niet. Op school zijn het gewoon kinderen, net als alle andere kinderen. Die willen dat de juffen hen zien. Mochten mijn kinderen eens uitspraken op school doen over het onderwerp, so be it!!
     
  12. Spookje

    Spookje Actief lid

    23 jul 2013
    343
    19
    18
    Vrouw
    Midden van het land
    Dank voor je reactie.
    Dat wil ik inderdaad ook voorkomen, dat ze zich anders zou voelen.
    Het is gewoon een kind, net als alle andere kinderen.
    Dat de weg er naar toe niet de standaard weg was, is voor haar totaal oninteressant, kan ik me zo voorstellen.
     
    maartje84 vindt dit leuk.
  13. Equivoque

    Equivoque Fanatiek lid

    9 apr 2017
    1.046
    878
    113
    Vrouw
    :roflmao: mooi!

    Ik lees ook even mee! Voor mij nog lang niet aan de orde, maar nu ik zwanger ben met ecd vind ik het ook lastig wie je erover vertelt en wie niet. Bijvoorbeeld familie die je een paar keer per jaar ziet, die hoeven het wat mij betreft niet te weten. Maar andere familieleden die wat dichterbij staan misschien wel. En de donor komt ook uit de familie, vertel je dan om wie het gaat of juist niet?
    Ik merk wel dat ik het nu minder boeiend vind. Laat dit kindje er eerst maar eens komen!
     
  14. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik lees mee! Hier ook nog lang niet aan de orde maar wel interessant voor later!
     

Deel Deze Pagina