Kijkoperatie baarmoeder/eierstokken

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door ladiedaa, 29 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ladiedaa

ladiedaa Bekend lid

5 mrt 2009
    706
    0
    0
    Rotterdam
    Goedemorgen dames!

Ik heb al wat rond zittten snuffelen maar deze vraag heb ik nog niet voorbij zien komen: mijn man en ik zijn ook de mmm ingestapt, en nadat de gyn dmv een inwendige echo gecontroleerd had of alles in orde was (en dat was het), en een bloedonderzoek zou de volgende stap een kijkoperatie zijn om te controleren of de eileiders niet verstopt zitten en of de baarmoeder er ook netjes uitziet.
    Ik vind het nogal een flinke stap naar een operatie onder volledige narcose en een dagopname, maar het schijnt dat dit de verbeterde versie is van vaginaal de eileiders controleren. Heeft iemand hier ervaring mee? Adhv de uitslag van de kijkoperatie gaan ze bepalen of alles in orde is of dat ze de natuur een handje gaan helpen. Ik ga er vanuit dat hoe ze dat doen afhankelijk is van de uitslag, maar als iemand hier al ervaring mee heeft hoor ik het heel erg graag!!!

Bedankt en groetjes,
    Linda

2. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Hee meis, in sommige ziekenhuizen is dit inderdaad standaart.
    Dan hebben ze alles goed kunnen bekijken en kunnen ze eventueel een behandel plan voor je maken.
    Bij mij was het helaas niet standaart en ik heb ook na 1 jaar in de MMM en een nieuw ziekenhuis afgelopen donderdag een kijkoperatie gehad. Dit was niet gewoon een kijkoperatie want ik wist dat ik endometriose heb en hebben ze dus 2 cystes verwijderd en alle verklevingen enzo weggehaald en mogen wij eindelijk 4 jaar door voor IVF.

Ik hoop dat er meer meiden op je vraag reageren, want ik heb er best wat voorbij zien komen die ook een kijkoperatie moesten ondergaan voordat ze begonnen aan behandelingen.

Wat denk je er zelf over??
    Sta je er zelf achter?

3. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Ik begrijp je heel goed meis.
    Ik heb in het 1e jaar 3 miskramen gehad en dacht dus hetzelfde als jij 'ik kan zwanger worden' en ik wilde ook niet in de malle molen maar nu ben ik zooo blij dat we dit wel gedaan hebben.
    Ik weet nu de oorzaak wat ook de miskramen veroorzaakt kan hebben en de reden waarom ik niet zwanger raak.
    Endometriose en vijandig baarmoederslijm.
    Nu ben ik ook heel blij dat ze ons eindelijk gaan helpen....Het wordt wel IVF maar sinds de stap naar het andere ziekenhuis ben ik ervan overtuigd dat we er alles voor over hebben voor een wonder.
    Ik zag heeeeeel erg tegen de operatie op en was echt zo bang, maar nu na de operatie heb ik het gevoel dat ik alles weer aan kan.

Meis, bespreek anders de zorgen die je hebt met je partner en je gyn....Hopelijk kom je uiteindelijk tot een beslissing.

4. ladiedaa

ladiedaa Bekend lid

5 mrt 2009
    706
    0
    0
    Rotterdam
    Dat klinkt wel heel heftig zeg! Vijandig slijm is toch dat de spermacellen het niet tot je ei redden? Hoe komen ze daar dan weer achter dan?

Ben je nu voor het eerst voor de endiomitrose behandeld, of hebben ze al vaker weggehaald?

5. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Bij vijnadig slijm is je baarmoederslijm zuur en komen de zaadcellen niet eens in de baarmoeder, althans bij mij niet. Daar komen ze achter door een samenlevingstest. = dan heb je de dag voor je eisprong gemeenschap en de dag erna nemen ze een beetje baarmoederslijm weg bij je baarmoedermond om te controlleren.
    Dit was de aller 1e operatie en ziekenhuis opnamen voor mij, en ben niet eerder aan de endo behandeld.

Meid, nogmaals bespreek het met je gyn hoe je je voelt.
    Ik weet het echt de stap is moeilijk....En ik schrijf dit allemaal niet om je bang te maken hoor, maar ik wilde je even laten weten dat ik het eerst ook allemaal niet wilde maar achteraf heel blij ben dat we het wel allemaal gedaan hebben en nog moeten doen.

6. ladiedaa

ladiedaa Bekend lid

5 mrt 2009
    706
    0
    0
    Rotterdam
    Hm, is dat dan weer de volgende stap ofzo? Lijkt me logischer als ze alle non-operatieve test eerst doen, of denk ik dan te simpel?

In ieder geval bedankt voor je reactie!

7. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Bij is de samenlevingstest en zaad onderzoek als eerste gedaan.

graag gedaan meis en succes.

8. ladiedaa

ladiedaa Bekend lid

5 mrt 2009
    706
    0
    0
    Rotterdam
    Verder nog iemand?

9. Nikaatje

Nikaatje Niet meer actief

Hoi Linda, bij ons is eerst een spermaonderzoek gedaan, mijn bloed op verschillende cyclusdagen gecontroleerd en heb ik vervolgens een inwendige echo gehad. Alles zag er goed uit, en de inwendige echo was op 't goede moment, want er was te zien dat mijn eisprong nét was geweest en we hadden de avond ervoor "toevallig" gevreëen, waardoor we onverwacht ook geslaagd waren voor de samenlevingstest.

Zo'n mazzel moet je maar net hebben, maar doorgaans is het bovenstaande wel de volgorde.

Daarna heb ik een HSG gehad: een röntgenonderzoek naar de (doorgankelijkheid) van de baarmoeder en eileiders. Dit onderzoek is voor sommigen erg pijnlijk, ik vond het ook geen pretje, maar een stuk minder belastend dan een kijkoperatie. Ik vraag me daarom af of er bij een bijzondere reden is dat er meteen gekozen wordt voor een kijkoperatie?!

10. ladiedaa

ladiedaa Bekend lid

5 mrt 2009
    706
    0
    0
    Rotterdam
    Onze gyn vertelde dat dat de voorkeur heeft omdat dan gelijk alles goed gecontroleerd kan worden, dat er bij een vaginaal eileideronderzoek niet evenveel gezien kan worden als bij een kijkoperatie. Samenlevingstest heeft hij het eigenlijk helemaal niet overgehad. Hm...we hebben afgesproken het nog 3 maanden te geven, maar ik denk dat ik dan wel ga vragen waarom dat onderzoek bij ons niet gedaan is. De rest van het onderzoek is bij mij hetzelfde gegaan als bij jou.

De cellen van mijn man zijn verleden jaar al gecontroleerd en dat was goed, maar dat doen ze over 3 maanden nog een keer om te kijken of de kwaliteit constant is.

Aan de ene kant denk ik; de beste man is wel vooruitstrevend omdat ie de nieuwste onderzoeken kiest en ook mijn man extra controleerd, maar aan de andere kant denk ik; waarom slaat ie die samenlevings test nou over. Vraag me af of het ook zo is gegaan bij andere mensen?

Ik zie trouwens dat je aan de clomid bent deze ronde. Dat is toch voor als je hormoonhuishouding net nog een tikkie nodig heeft ofzo?

11. gillian2009

gillian2009 Bekend lid

10 feb 2009
    727
    0
    0
    hoi hoi,
    Toevallig heb ik ong 2 weken geleden al hetzelfde onderwerp geopend maar die zal wel gezakt zijn tot onderin de lijst haha. Daar staan ook wat mensen met verhalen over kijkoperatie.
    Bij mij deden ze eerstsamenlevingstesten, hsg, bloedprikken en dat soort basis onderzoekjes. als de hsg goed was was ie goed maar nu liep er een eileider niet door dus kijken ze eind volgende week hoe dat komt dmv kijkoperatie om vervolgens door te gaan met iui ivm vijandig slijm. apart dat je gelijk voor kijkoperatie moet idd. als ze een hsg hadden gedaan en die was goed, dan was het gewoon goed toch? Dan is het niet nodig om een kijkoperatie te doen. Ik vind het niet helemaal logisch klinken maar ieder ziekenhuis heeft zo weer zijn eigen ideetjes......Wanneer moet je die kijkoperatie?

12. ladiedaa

ladiedaa Bekend lid

5 mrt 2009
    706
    0
    0
    Rotterdam
    Een hsg foto is dat ze vaginaal de doorloop van je eileiders gaan controleren toch? Dat is bij mij nog niet gedaan, ze hebben alleen gekeken via een inwendige echo of alles er nogmaal uitzag (dus geen scheve, kromme, dikke, gedraaide swingende eierstokken ofzo :) ) Vijandig slijm controleren ze dmv de samenlevingstest toch? Die is nog niet gedaan namelijk....zou het kunnen dat ze dat ook gelijk doen dan? Hm..... zo irritant dat de vragen pas na het spreekuur bij de gyn. komen. Op dat moment ben je even helemaal blanco na zo'n mededeling...

13. gillian2009

gillian2009 Bekend lid

10 feb 2009
    727
    0
    0
    ja de hsg is vaginaal en dan contrastvloeistof door je eileiders kijken of het doorloopt ja. en de samenlevingstesten hadden wij gewoon tijdens andere basis onderzoekjes. 1 onderzoekje moest tijdens menstruatie en samenlevingstesten tijdens je vruchtbare dagen. misschien gaan ze het bij jou nu ook doen dan. bij ons kun je tijdens speciale uren bellen met je vragen. Kun jij dat ook niet doen ladiedaa?

14. ladiedaa

ladiedaa Bekend lid

5 mrt 2009
    706
    0
    0
    Rotterdam
    Geen idee eigenlijk, dat ga ik gelijk eens even uitzoeken, bedankt voor de tip!!

15. ladiedaa

ladiedaa Bekend lid

5 mrt 2009
    706
    0
    0
    Rotterdam
    verder nog ervaringen?

16. shenoby

shenoby Niet meer actief

ik heb ook een kijkoperatie gehad.
    weet niet of jij ook een laproscopie krijgt? of was het nu laprascopie?? ben altijd in de war.

maar goed ik heb deze dus gehad om endometriose vast te stellen.
    wat ik na de operatie ook bleek te hebben.
    ze hebben bij mij een verkleving in de rechter eierstok weghaald en kleine haarden weggebrand.
    ook hebben ze een aantal verklevingen laten zitten.
    ze weghalen was een te groot risico.
    ik vind het trouwens helemaal niet gek dat ze een kijkoperatie gaan doen hoor.
    dan kunnen ze gelijk alles goed bekijken.
    de samenlevingstest kun je inderdaad nog even naar vragen.
    maar die operatie zou ik gewoon door laten gaan.
    tja het is wel een operatie en door mijn medicatie was mijn buik pimpelpaars maar ik hoor van de meesten dat het hun allemaal heel erg meevalt.hier werd ik smorgens geopereerd en mocht ik laat in de middag weer naar huis.
    (de 2e keer niet maar dat was een spoedoperatie en ze wisten niet precies wat er aan de hand was dus toen moest ik 3 dagen blijven)
    succes in ieder geval.

17. ladiedaa

ladiedaa Bekend lid

5 mrt 2009
    706
    0
    0
    Rotterdam
    Bedankt meiden. Desalniettemin lijkt de operatie mij bespaard te blijven: Ik ben zwanger!

18. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Ooooooooooooooh wat gaaf!!!!!!!!!
    GEFELCITEERD

19. gillian2009

gillian2009 Bekend lid

10 feb 2009
    727
    0
    0
    Ladidaa van harte zeg! Lekker hoor dat je zwanger bent! geniet ervan!
    Ik ben nog steeds aan het herstellen van de laparoscopie.Het viel me erg mee, helemaal niet misselijk na narcose en geen pijn.Niet aan de sneetjes en niet bij mijn nek en schouders alleen voordat ik weer goed kan bukken enzo..pfff.soort erge spierpijn aan mijn buik en een ontstoken wondje in mijn navel. hechting mocht er snel uit want die trok mega.Ook 5 dagen geen ontlasting gehad. nu hopen dat ik snel de oude ben en horen wat de uitslag is eind deze week.spannend...........

20. ladiedaa

ladiedaa Bekend lid

5 mrt 2009
    706
    0
    0
    Rotterdam
    Jeetje, dat klinkt toch nog wel heftig! Hoe lang zijn ze eigenlijk bezig met zo'n operatie? En hoe kan het dan eigenlijk dat je last hebt van je nek en schouders?

Deel Deze Pagina